Alla tidsangivelser Àr UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny trĂ„d Svara pĂ„ trĂ„d  [ 8 inlĂ€gg ] 
  UtskriftsvĂ€nlig version

Var din kurs bra?
Författare Meddelande
InlĂ€ggPostat: lör sep 20, 2008 10:59 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 556
Vad gick du för kurs/er?
Fick du den hjÀlpen du behövde?
Tyckte du instruktören kunde hjÀlpa dig vid problem?
Var upplÀgget bra?

NÄgot du saknade pÄ kursen?

€ Slutligen blir de accepterade som alldeles sjÀlvklara.

Profil Skicka e-post  

Re: Var din kurs bra?
InlĂ€ggPostat: mĂ„n nov 17, 2008 22:45 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 727
Katrin & Wiggen skrev:
Vad gick du för kurs/er?
Fick du den hjÀlpen du behövde?
Tyckte du instruktören kunde hjÀlpa dig vid problem?
Var upplÀgget bra?

NÄgot du saknade pÄ kursen?

Pudlan och jag gick valp + fortsÀtningskurs pÄ spk i gubbÀngen vi Àr mycket nöjda bÄda tvÄ.
Vad jag saknar Àr fler kurser dÀr typ rallylydnad.

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: tis nov 18, 2008 10:13 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 385
Jag har gÄtt frÄn valp till avancerad vardagslydnad, klickerkurs, aktivering, skvallertrÀning, rally-lydnad grund och nu rally-lydnad forts.
Jag har en för mig kanonbra instruktör som alltid har en lösning pÄ problem eller har ett annat sÀtt att se saken pÄ.
Vi gÄr hos hundcoachen.com hÀr pÄ landet utanför MÀrsta och det har jag gjort med alla mina hundar i över 3 Är.
Just nu nÀr vi gÄr rally-lydnad forts Àr vi inomhus och det Àr skönt.
Gick grundkurs med min förra storpudel pÄ brukshundklubben och var inte nöjd. Vi hade ca 2 nya instruktörer varje trÀningstillfÀlle och dom gillade inte spattiga storpudlar. [set2/aim2/aim2/y8.gif]
Sen gick jag "sluta dra i kopplet" kurs med Åsa Ahlbom och Cecilia Westin-Hamilton. Vi höll till pĂ„ TĂ€by hunddagis en hel eftermiddag. Jag fick lĂ€ra mig hur mycket som helst och var sĂ„ nöjd.
I vÄr ska jag anmÀla Otto pÄ grundkurs i lydnad, tror att det kan vara nÄt för honom. Var vet jag inte.

http://www.nogg.se/pudelgalningarna

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: tis nov 18, 2008 11:25 
AnvÀndarvisningsbild

Mia & Algot o Casper: Vad fick du lÀra dig pÄ "inte dra i kopplet" kursen?

Kanske jag kan vidarebefodra en del tips till en kompis till mig som nu har tragglat med sin trÀning hur lÀnge som helst. =)

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: tis nov 18, 2008 11:43 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 30
Har gÄtt kurser i oÀndlighet med olika hundar som jag i regel varit nöjd med. Allt frÄn valpkurs, unghunds-, rallylyndad, tÀvlingslydnad, spÄr, agility, utstÀllnings osv osv. Gick pÄ Hundsteg och det fungerade bra tyckte jag! Tills kurser började stÀllas in, fick problem att fÄ igen mina pengar, kurstillfÀllen som stÀlldes in av olika anledningar osv osv.

Sen hade jag ett stort problem med min hane, eller rÀttare sagt jag och min syster hade ett problem med vÄra hanar. De gick ihop med de flesta andra hundar bÄda tvÄ, men dessa tvÄ HATADE varandra. Det var slagsmÄl sÄ fort de kom i nÀrheten av varandra, kÀnde de lukten av varandra pissade de dÀr (inne som ute), de kunde stÄ pÄ varsin sida av en grind och göra utfall mot grinden. Till slut gick det sÄ lÄngt att de stod pÄ varsin sida om en stÀngd ytterdörr och höll pÄ att riva den, för att den andra befann sig pÄ andra sidan.
Vi gick dĂ„ TVÅ tillfĂ€llen hos Jennie Schedin pĂ„ Sveriges Hundskola och tvĂ„ veckor senare lĂ„g dessa tvĂ„ hanar pĂ„ _samma_ matta och sov en hel kvĂ€ll! Vi kunde gĂ„ prommisar ihop i stan utan problem, jag kunde gĂ„ en prommis med bĂ„da hundarna sjĂ€lv, kopplena i samma hand, inte ett gnabb. Efter att ha fĂ„tt sĂ„ bra resultat Ă€r jag numera fruktansvĂ€rt krĂ€sen vid val av kurs, jag funderar mycket pĂ„ hur mycket pengar jag lagt pĂ„ alla kurser som gett mig.. Eg ingenting, nĂ€r det finns instruktörer som ger en verktygen att flytta berg!

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: tis nov 18, 2008 12:32 
AnvÀndarvisningsbild

Katrin o Wiggen: Det var sÄ himla mycket jag fick lÀra mig. Men i stora drag.
Det första som Åsa och Cecilia gjorde nĂ€r vi kom var att öppna bakdörren pĂ„ bilen och börja plocka fram selar som dom provade ut till vĂ„ra hundar. Hennes filosofi Ă€r att anvĂ€nda sele för att skona hals o nacke pĂ„ hunden. Efter det promenerade vi ivĂ€g för att dom skulle se vĂ„ra problem. Min Sigge var vĂ€rst. Han var ju som dom sa: "Suck, han Ă€r ju storpudel och det Ă€r ett vanligt problem".
Men..tekniken dom anvÀnder sig av Àr:
LĂ„ngt lĂ€derkoppel, helst 2 œ meter, sele (antidrag Ă€r ocksĂ„ OK), gott om tid, tĂ„lamod och uthĂ„llighet. Ge hunden lĂ„ngt koppel (du ska aldrig dra i kopplet), nĂ€r hunden börjar dra pocka pĂ„ hundens uppmĂ€rsamhet med att visa med hela armen Ă„t det hĂ„ll du vill att den ska gĂ„ och samtidigt sĂ€ga "hĂ€r gĂ„r vi". Lyssnar inte hunden, peta lite lĂ€tt pĂ„ den. GĂ„ kringelkrokar sĂ„ att du trĂ€nar in orden "hĂ€r gĂ„r vi" eller "hĂ€rĂ„t".
Åsa menar pĂ„ att lika lĂ€nge som hunden har dragit lika lĂ„ng tid tar det att trĂ€na bort. Det hĂ„ller jag inte med om, för oss tog det 6 mĂ„nader.
Alla som gÄr med hunden mÄste köra samma metod hela tiden. Vara konsekvent och aldrig se mellan fingrarna.
Jag anvÀnder mig av "hÀrÄt-ljudet (smackar som man gör till hÀstar). Det har jag i efterhand klickat in.
Hoppas du förstÄr.
Samma saker finns att lÀsa i hennes böcker.

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: tis nov 18, 2008 13:20 
AnvÀndarvisningsbild

Ok - denna tjej har en dv.schnauzer som hon försöker klicka in att inte dra men för mig kÀnns det (efter det jag följer hennes blogg) att de inte riktigt fÄr till det..

KÀnns ibland sÄ frustrerande att lÀsa hur de jobbar och jobbar och jobbar men hela tiden halkar bak ett par steg. Ibland behöver man kanske nya infallsvinklar som kan belysa saker och ting. =)

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: tis nov 18, 2008 14:21 
AnvÀndarvisningsbild

Jag har en vÀninna med dvÀrgtax som drar sÄ att hon fÄr skavsÄr pÄ bogen av selarna. Hon har provat olika selar och halsband. Inget funkade dÄ hon skavde bort bÄde pÀls och hud. Hon var sÄ arg och desperat sÄ promenaderna var ett h-e, och hon gav upp, köpte flexikoppel istÀllet!! [set2/aim2/aim2/y13.gif] Precis som om det gör sakan bÀttre.
Jag frÄgade min hundinstruktör om rÄd vart min vÀninna skulle vÀnda sig. Fick nÄgra namn men dom Àr dyra, sÄ det rann ut i sanden.
Åkte hem till min vĂ€ninna, vi gick ut med alla hundar och taxen satte igĂ„ng med drag, skĂ€ll och yl. Vi gick ivĂ€g till en stor Ă€ng mitt i skogen dĂ€r förhoppningsvis ingen skulle höra oss. Jag tog över taxen och gick bara nĂ€r hon var tyst och lugn. Första gĂ„ngen tog det 10 min innan vi tog första steget. Efter ett tag fattade hon galoppen och efter en timme hade vi en bra promenad hem. Men eftersom min vĂ€ninna inte Ă€r konsekvent blev det aldrig bra. Hennes hund Ă€r sĂ„ stressad och behöver lugna ner sig och hon mĂ„ste börja redan innan hon kopplar hunden inne, och det görs inte.
UrsÀkten min vÀninna har om hunden Àr att det Àr en tax. [set2/set3/set3/117.jpg] Det Àr hennes 6:e tax och 8:nde hund sammanlagt och hon har haft och har kanonpli pÄ sina övriga hundar. Hennes andra hund Àr en vorsteh som Àr en duktig jakthund. Den gÄr nÀstan alltid lös.

FörstÄr precis hur du kÀnner det för tjejjen med schnauzern. Det Àr sÄ frustrerande att inte kunna hjÀlpa och hon verkar ju verkligen jobba hÄrt.
NÀr min Sigge blev stressad kunde han inte lÄta bli att dra, dÄ kommenderade jag honom "bakom". Tillslut gick han bakom sjÀlvmant nÀr det blev för mycket.

Profil Skicka e-post  

Visa inlĂ€gg nyare Ă€n:  Sortera efter  
Ny trĂ„d Svara pĂ„ trĂ„d  [ 8 inlĂ€gg ] 

Alla tidsangivelser Àr UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Vilka Àr online

AnvÀndare som besöker denna kategori: Inga registrerade anvÀndare och 2 gÀster

Du kan inte skapa nya trÄdar i denna kategori
Du kan inte svara pÄ trÄdar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlÀgg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlÀgg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori