Alla tidsangivelser Àr UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny trĂ„d Svara pĂ„ trĂ„d  [ 12 inlĂ€gg ]  GĂ„ till sida 1, 2  NĂ€sta
  UtskriftsvĂ€nlig version

Skydds med pudel
Författare Meddelande
InlĂ€ggPostat: tis mar 03, 2009 15:23 

InlÀgg: 3
NÄgon som vet nÄgon eller som trÀnar sjÀlv med sin pudel i skydd?
Skulle vara vÀldigt intressant att höra era Äsikter och synpunkter!
Och vilka genetiska egenskaper ni tror Àr för-/nackdelar i skyddsarbete.

PudelÀgare kanske i allmÀnhet inte Àr speciellt insatta i Àmnet skydd, men kom med allt ni kommer pÄ! "Brainstorma"!

[smilisar/animals11.gif]

Re: Skydds med pudel
InlĂ€ggPostat: tis mar 03, 2009 16:08 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 210
TvÄ mig veterligen har kört skydds med pudel men dÄ har det varit tvÄ rejÀla hanar med mycket go i.
Vet inte sÄ mycket om dem tyvÀrr.
I USA sÄ finns det flertalet pudlar som anvÀnds som hangarhundar men det gÀller vÀl isf att de Àr bra mycket mer klös i Àn de flesta hÀr runtom.
Om jag haft det intresset sÄ hade det varit kul att visa upp och dÄ sjÀlvklart i full continental [set2/aim2/aim2/y2.gif]

Ingenting Àr omöjligt....

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: tis mar 03, 2009 18:56 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 136
Skydd kör man med bruksrasera, allt annat Àr sk buskskydd om du frÄgar mig. Finns ingen anledning att lÀra en hund som ÀndÄ inte fÄr tÀvla i det att bita pÄ kommando.

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: ons mar 04, 2009 2:00 

InlÀgg: 240
Bea skrev:
Skydd kör man med bruksrasera, allt annat Àr sk buskskydd om du frÄgar mig. Finns ingen anledning att lÀra en hund som ÀndÄ inte fÄr tÀvla i det att bita pÄ kommando.

DÄ kampar inte du med dina hundar dÄ? [set2/aim2/aim2/y15.gif]

För - det Àr precis det man gör i skydds - fast m skyddsÀrmen!

DÀremot - sÄ krÀvs det mycket vÀlbalanserade hundar m mod och sjÀlvförtroende för att klara av skydd, pga att det ingÄr moment med olika grader av hotbild. Hunden mÄste kunna avlÀsa korrekt, stÄ emot, gÄ emot och sedan anvÀnda exakt rÀtt mÀngd mod och kraft, för att göra bra betyg inom skydds.
Det finns idag inte mÄnga pudlar som bÄde Àr sÄ vÀlbalanserade, och sÄ mentalt starka att de klarar hotbilderna och balansen.
Jag tycker inte heller att den mÀngd mod och kraft som behövs för sÄdant arbete, hör hemma i en mjuk sÀllskapsras.

En bitglad hund har inte inom tÀvlingsgrenen skydds att göra - den blir anmÀld för Oacceptabelt beteende och sedan avstÀngd.

En POLISHUND dÀremot - trÀnas för att kunna bita 'skarpt' ocksÄ, vilket krÀver Ànnu högre nivÄ av god balans av alla behövliga egenskaper.
Den ska ena timmen kunna fÄnga en rÄ bov, och nÀsta timme bli klappad av smÄbarn. Klarar den inte det, sÄ kan den inte vara polishund.

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: ons mar 04, 2009 9:33 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 278
HÀr Àr ett klipp frÄn YouTube pÄ en liten skyddshund.

http://www.youtube.com/watch?v=rTN5kTkdvME

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: ons mar 04, 2009 12:12 

InlÀgg: 240
Den har jag sett, och den visar vÀldigt tydligt att hunden jobbar pÄ ett positivt och glatt vis!
Ingenstans ser man aggressivitet hos hunden, och inte heller nÄgon önskan att bita figgen. Det enda hunden vill, Àr att leken ska fortsÀtta.
Finns inte skyddsÀrmen pÄ, sÄ tar den lika gÀrna ett grepp i figgens jackÀrm - men inte försöker den att bitas pÄ riktigt.

Sedan - kan jag tycka att det Àr coolt med en sÄdan liten jycke i tÀvlingssammanhang i skydds.

Men den har ju inget att hÀmta i skarpt lÀge tex som polishund, dÀr den ska verkligen kunna stoppa boven. Det krÀvs ÀndÄ lite tyngd i hunden, för att det ska vara ett hinder för boven att springa vidare.
I den hÀr filmen har figgen inga problem att glatt springa vidare - med hunden hÀngandes i skyddsÀrmen.

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: ons mar 04, 2009 13:28 

InlÀgg: 3
Haha, ja det dÀr klippet var lite komiskt att se med lillhunden.
Och ja, jag kan hÄlla med om att pudlar Àr rÀtt flamsiga och tycker att i stort sett ALLT Àr kul, sÄ de tar liksom ingenting pÄ fullaste allvar ;p

[smilisar/aloofandbored10.gif]

InlĂ€ggPostat: ons mar 04, 2009 22:30 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 136
Puh skrev:
Bea skrev:

DÄ kampar inte du med dina hundar dÄ? [set2/aim2/aim2/y15.gif]

För - det Àr precis det man gör i skydds - fast m skyddsÀrmen!

DÀremot - sÄ krÀvs det mycket vÀlbalanserade hundar m mod och sjÀlvförtroende för att klara av skydd, pga att det ingÄr moment med olika grader av hotbild. Hunden mÄste kunna avlÀsa korrekt, stÄ emot, gÄ emot och sedan anvÀnda exakt rÀtt mÀngd mod och kraft, för att göra bra betyg inom skydds.
Det finns idag inte mÄnga pudlar som bÄde Àr sÄ vÀlbalanserade, och sÄ mentalt starka att de klarar hotbilderna och balansen.
Jag tycker inte heller att den mÀngd mod och kraft som behövs för sÄdant arbete, hör hemma i en mjuk sÀllskapsras.

En bitglad hund har inte inom tÀvlingsgrenen skydds att göra - den blir anmÀld för Oacceptabelt beteende och sedan avstÀngd.

En POLISHUND dÀremot - trÀnas för att kunna bita 'skarpt' ocksÄ, vilket krÀver Ànnu högre nivÄ av god balans av alla behövliga egenskaper.
Den ska ena timmen kunna fÄnga en rÄ bov, och nÀsta timme bli klappad av smÄbarn. Klarar den inte det, sÄ kan den inte vara polishund.

SjÀlvklart kampar jag med mina... Ser nu att mitt inlÀgg lÀt korkat nÀr jag bara nÀmnde sjÀlva bitandet...
Men jag stÄr ÀndÄ fast vid att vill man trÀna skydds sÄ skaffar man en bruksras.. För jag tycker att det Àr lite lustigt att trÀna upp en hund som inte kommer att fÄr tÀvla och som sannolikt inte har den mentala lÀmpligeten. Det ses knappast med blida ögon bland "brukshundfolket".. [smilisar/angry27.gif]
[smilisar/animals23.gif]

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: ons mar 04, 2009 23:50 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 251
Debra skrev:
NÄgon som vet nÄgon eller som trÀnar sjÀlv med sin pudel i skydd?
Skulle vara vÀldigt intressant att höra era Äsikter och synpunkter!
Och vilka genetiska egenskaper ni tror Àr för-/nackdelar i skyddsarbete.

PudelÀgare kanske i allmÀnhet inte Àr speciellt insatta i Àmnet skydd, men kom med allt ni kommer pÄ! "Brainstorma"!

[smilisar/animals11.gif]

Jag har sett bilder pÄ en storpudel som trÀnade skydds som bruksgren. Det var jÀttelÀckert att titta pÄ. Jag har letat efter den sidan men inte lyckats hitta den igen. Hittar jag den ska jag lÀgga en lÀnk hÀr till er alla.

En domare som arbetar i militÀren berÀttade för mig att de testat storpudlar för att se deras lÀmplighet som vakt/skyddshund. Man fann att pudlar tÀnker för mycket sjÀlvstÀndigt för att passa. "Varför bita i armen nÀr det Àr nÀrmare till benet". Ganska rolig historia tycker jag och nog kan jag tÀnka mig att det stÀmmer till en del. [set2/aim2/aim2/y2.gif]

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: sön maj 10, 2009 23:32 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 29
VÀldigt roligt att jag hittade denna trÄd för skydd Àr precis vad min storpudel ska fÄ testa pÄ, Hans pappa Àr klar som skyddshund i sitt hemland.
Jag har en Parson sedan tidigare (en sÄdan som Àr med i klippet) och Àven hon har kört skydd, hon avgudar det. Vad gör man inte nÀr man spenderar 5 veckor nere pÄ F17 (flygbasjÀgarskolans hundavdelning)?

En mycket rolig sport tycker jag, Skulle Àlska att tÀvla med henne men det fÄr jag inte. Jag har en vision om att komma med en fullpÀlsad pudel pÄ planen och köra skiten ur alla bruksraserna ;D

Tycker att det Àr ett mycket roligt sÀtt att aktivera bÄde mig och mina hundar. Tindra (Parson Russell terriern) tycker att det Àr vÀldigt kul, Jag stÀller krav pÄ henne och som belöning sÄ fÄr hon leka med den roliga figgen med stor arm.
Än sĂ„ lĂ€nge har hon inte försökt Ă€ta upp nĂ„gon pĂ„ gatan heller...sĂ„ det kĂ€nns ju skönt.

Men skulle jag vilja köra det "pÄ riktigt" sÄ skulle jag skaffa en bruksras men det har endast för att jag inte fÄr tÀvla med nÄgon annan ras.

Profil Skicka e-post  

Visa inlĂ€gg nyare Ă€n:  Sortera efter  
Ny trĂ„d Svara pĂ„ trĂ„d  [ 12 inlĂ€gg ]  GĂ„ till sida 1, 2  NĂ€sta

Alla tidsangivelser Àr UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Vilka Àr online

AnvÀndare som besöker denna kategori: Inga registrerade anvÀndare och 1 gÀst

Du kan inte skapa nya trÄdar i denna kategori
Du kan inte svara pÄ trÄdar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlÀgg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlÀgg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter: