Alla tidsangivelser Àr UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny trĂ„d Svara pĂ„ trĂ„d  [ 18 inlĂ€gg ]  GĂ„ till sida 1, 2  NĂ€sta
  UtskriftsvĂ€nlig version

Skillnad pÄ anlagsprov?
Författare Meddelande
InlĂ€ggPostat: tis okt 14, 2008 20:43 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 556
Har i sommras gÄtt anlagsprov viltspÄr med Wiggen och vi blev GK med 40 poÀng av 42 möjliga. Protokollet tog upp lite mer om spÄrnogrannhet, arbetstempo, samspel mellan förare och hund ect. SÄ lÄngt so good.

Nu har min kompis gjort anlagsprov viltspÄr, för annan klubb. De fick pris/er..? Och ett annat protokoll ocksÄ för den delen.

Är det och ska det vara skillnad pĂ„ hur man gör pĂ„ ett anlagsprov/viltspĂ„r beroende pĂ„ vilken klubb man gĂ„r för?
Jag har alltid trott att det Àr samma protokoll som gÀller och inget pris, ingen prisutdelning pÄ anglagsprovet men dock pÄ öppenklasserna.

NĂ€r, vad, hur ? [set2/aim2/aim2/y4.gif]

€ Slutligen blir de accepterade som alldeles sjÀlvklara.

Profil Skicka e-post  

Re: Skillnad pÄ anlagsprov?
InlĂ€ggPostat: tis okt 14, 2008 20:55 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 134
Hur gjordes resp. anlagsprov? Rörligt eller ordinarie, ordinarie i samband med t.ex. ett KM ?

Jag gjorde anlagsprovet som ett rörligt (anmÀlt mig till kontaktperson som i sin tur förmedlat kontakt till domare och jag och domare kom överens om tid), vi var enda ekipaget dessutom den dagen.

En öppen klass var pÄ ett ordinarie prov (tid för provdatum redan bestÀmda) och dÄ var vi 20-30 förare och dÀr var det mer en prisutdelning.
Jag har Àven gjort öppen klass som rörligt prov.
(KrÀvs minst ett 1:a pris i öppen klass frÄn ordinarie prov för att erhÄlla championat).

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: tis okt 14, 2008 21:01 
AnvÀndarvisningsbild

BÄde jag och kompisen gjorde rörliga prov.
Jag hade ett ekipage som gick före oss och jag tror att kompisen hade ocksÄ med sig nÄgon mer (inte sÀker).

[set2/aim2/aim2/y13.gif]

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: tis okt 14, 2008 21:09 
AnvÀndarvisningsbild

Annat protokoll... fick jag se nu pÄ senaste provet (dÄ vi tog championatet).

Verkar som om en ny upplaga har kommit ut, för det ser lite annorlunda ut. SÄ det kanske kan vara förklaringen till annorlunda protokoll att det finns en ny upplaga men att alla klubbar inte har uppdaterat sig med den nya??? Kanske har kvar ett *lager* av den gamla??

Hur olika ser era protokoll ut?

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: tis okt 14, 2008 21:11 
AnvÀndarvisningsbild

Katrin & Wiggen skrev:
BÄde jag och kompisen gjorde rörliga prov.
Jag hade ett ekipage som gick före oss och jag tror att kompisen hade ocksÄ med sig nÄgon mer (inte sÀker).

[set2/aim2/aim2/y13.gif]

[set2/aim2/aim2/y11.gif] Äh, antalet förare pĂ„ ett rörligt spelar nog ingen större roll, det Ă€r ju upp till domaren hur mĂ„nga han vill *boka* pĂ„ ett rörligt.

DÀremot nÀr det Àr ett ordinarie sÄ finns ett *sista datum* och dÄ bokas domare in sÄ att det tÀcker antalet anmÀlningar.

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: ons okt 15, 2008 11:05 
AnvÀndarvisningsbild

Jag undrar om det kan vara den skillnaden, att man fÄr pris eller inte beroende pÄ vilken klubb man gÄr för?

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: ons okt 15, 2008 14:08 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 33
Olika klubbar anvÀnder olika bedömningsprotokoll. T.ex. Taxklubben ger poÀng enligt en viss skala dÀr en viss totalpoÀng mÄste uppnÄs för att fÄ t.ex godkÀnt anlagsprov eller för att fÄ en etta i ökl. T.ex SSRK och Dreverklubben har ingen poÀngsÀttning.

InlĂ€ggPostat: ons okt 15, 2008 17:53 
AnvÀndarvisningsbild

Tofsen: Ok sÄ det Àr pÄ det viset. Jag har trott att det bara finns ett protokoll som gÀller för alla klubbar. Varför Àr det sÄ olika mellan klubbarna?

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: ons okt 15, 2008 19:34 
AnvÀndarvisningsbild

Tofsen skrev:
Olika klubbar anvÀnder olika bedömningsprotokoll. T.ex. Taxklubben ger poÀng enligt en viss skala dÀr en viss totalpoÀng mÄste uppnÄs för att fÄ t.ex godkÀnt anlagsprov eller för att fÄ en etta i ökl. T.ex SSRK och Dreverklubben har ingen poÀngsÀttning.

Ingen poÀngsÀttning?
Mjaeeooo... För att erhÄlla 1:a pris mÄste vissa krav uppfyllas, det framgÄr av viltspÄrbestÀmmelserna:
Anlagsklass: visat utmÀrkt förmÄga att följa spÄret och arbetat i ett lÀmpligt tempo. Hunden ska inte ha behövt nÄgon hjÀlp att efter tappt Äterfinna spÄret.

Öppenklass: visat utmĂ€rkt förmĂ„ga att följa spĂ„ret och arbetat i ett lĂ€mpligt tempo. Endast med stöd av föraren och utan ingripande av domaren nĂ„tt spĂ„rets slut inom föreskriven tid. Uppvisat godkĂ€nd skottreaktion.

SpÄrförmÄga poÀng (för godkÀnt poÀng mellan 4-6, poÀngen framgÄr av vissa protokoll) multipliceras med 5 och arbetstempo poÀng (för godkÀnt poÀng mellan 5-6) multipliceras med 2 och sÄ erhÄlls totalsumma poÀng.
Summa poÀng i resp. bedömningsdel verkar vara mer som i t.ex. lydnaden. Hunden mÄste uppnÄ en viss lÀgsta poÀng för att erhÄlla 1:a pris.... sedan Àr summa poÀng (+ ev HP) avgörande vid t.ex. ordinarie provtÀvling dÀr det avgör vem som vinner osv...

Sedan Àr det en annan sak att alla domare inte skriver ut poÀng vid rörliga prov... men de mÄste ju ÀndÄ gÄ efter bedömningsskalan - för att se om hunden Àr godkÀnd eller inte.

Jag har tÀvlat för bÄde dreverklubben och taxklubben och fÄtt protokoll med poÀng och protokoll utan poÀng.

En variant av protokoll jag har dÀr framgÄr detta poÀngutrÀkningssystem/kodnyckel. De andra varianten av protokoll jag fÄtt dÀr framgÄr inte sjÀlva poÀngberÀkningssystemet men kraven framgÄr. PÄ det hÀr protokollet framgÄr Àven kryssrutor för vÀder efter sprÄlÀggning och vÀder vid provtillfÀllet samt terrÀng.

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: tor okt 16, 2008 9:24 
AnvÀndarvisningsbild

Nu ser jag att det stÄr *)HP anl.klass pÄ mitt papper :oops:

Vad mÄste man ha uppfyllt för kriterium för att fÄ HP pÄ ett anlagsprov?

I öppenklass vet jag det Àr priser som gÀller och allra helst dÄ 1:a pris [set2/aim2/aim2/y2.gif] men jag vet inte riktigt hur "hÄrda" de Àr i sin bedömning nÀr det gÀller skottet. Wiggen tror och vill mycket mer Àn gÀrna kolla vart den sk fÄgeln tagit vÀgen (iom att ngn skjutit) sÄ det tar tid att fÄ honom pÄ spÄret igen men jag förutsÀtter att det huvudsaken Àr att jag nÄr spÄrslutet innan tiden Àr slut, eller?

Funderar pÄ att skaffa mig startpistol (den som Àr licensfri) och trÀna med Wiggen. Skott i spÄr = lugn och sansad, ingen fÄgelapportering. Fan att man inte tÀnkte till mer (ursÀkta sprÄket) men jag skulle ha kört spÄrproven innan fÄgeltrÀning.

Profil Skicka e-post  

Visa inlĂ€gg nyare Ă€n:  Sortera efter  
Ny trĂ„d Svara pĂ„ trĂ„d  [ 18 inlĂ€gg ]  GĂ„ till sida 1, 2  NĂ€sta

Alla tidsangivelser Àr UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Vilka Àr online

AnvÀndare som besöker denna kategori: Inga registrerade anvÀndare och 1 gÀst

Du kan inte skapa nya trÄdar i denna kategori
Du kan inte svara pÄ trÄdar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlÀgg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlÀgg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter: