Alla tidsangivelser Àr UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny trĂ„d Svara pĂ„ trĂ„d  [ 7 inlĂ€gg ] 
  UtskriftsvĂ€nlig version

Dragsele
Författare Meddelande
InlĂ€ggPostat: lör mar 14, 2009 13:53 

InlÀgg: 4
Hej,
Är det möjligtvis nĂ„gon som har Björkis nome-dragsele till sin storpudel?
Jag undrar vilken storlek som passade din hund?

Med vÀnlig hÀlsning
Anki

Profil Skicka e-post  

Re: Dragsele
InlĂ€ggPostat: lör mar 14, 2009 17:39 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 664
Jag har en björkis nomesele till min storpudel, som jag frÀmst har spÄrat i, men som jag nu har nÀr vi Äker skidor.

Jag tror att han har storlek 3, men Àr osÀker och kan inte kolla just nu dÄ selen ligger i bilen. Indy Àr 61 cm hög och vÀger 23 kg
Bild pÄ Indy med selen

Du borde kunna fÄ hjÀlp i nÄgon hundaffÀr med att prova ut en lÀmplig sele, eller sÄ kanske du kan fÄ hjÀlp i nÄgon draghundklubb? Jag var pÄ en prova-pÄ-dag i UmeÄ för nÄgra veckor sedan dÀr de kollade om min sele passade att dra i.

HĂ€r har björkis en egen sida om hur man provar ut en sele - LÄNK

/Anna

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: lör mar 14, 2009 23:18 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 8
Devin storpudel har ocksÄ Björkis dragsele st.3, kollade alldeles nyss, Han Àr 61cm vÀger just över 23kg men Àr fullpÀlsad. Vi provade ut den pÄ Björkis affÀr i Kiruna nÀr vi var upp i höstas. Ett problem har varit att han har backat ur den nÀstan helt minst tre gÄnger nÀr han haft den pÄ sig, nÀr man fÄtt stopp pÄ honom Àr det endast huvudet kvar i selen. Det hÀnder nÀr Devin har tÀnkt sig Ät ett annat hÄll Àn framÄt. [smilisar/animals11.gif]

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: sön mar 15, 2009 14:02 

InlÀgg: 4
Tack för er info!
Jag skickade efter stl 4 till Treo som Àr av ungefÀr samma storlek som era, han vÀger nÄgra kilo mer bara.
Selen Àr nog lite för rymlig, men verkar inte sitta felaktigt i alla fall. FörstÄs en nackdel om det gÄr att krypa ur selen...
Ett sÄnt hÀr inköp skulle jag ha gjort i butik med utprovningsmöjlighet.

Med vÀnlig hÀlsning
Anki

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: sön mar 15, 2009 19:01 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 664
PÄ prova-pÄ-dagen sa de att det var viktigt att selen satt ganska tight runt halsen sÄ att den inte gled ner över skuldrorna nÀr hunden drar. Det hindrar framdelsrörelserna. Det var ocksÄ viktigt att selen inte var för lÄng sÄ att sido-delarna (som gÄr upp pÄ rumpan) inte Äker ner över lÄren pÄ hunden, eftersom det dÄ gör att hunden mÄste gÄ "under sig" och inte kan utnyttja bakbenen fullt ut.

De sa att selen satt perfekt pÄ Indy sÄ jag visar en bild pÄ hur det ska se ut pÄ rumpan:
Indy med björkissele

BerÀtta gÀrna hur det gÄr att Äka sen!

/Anna

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: mĂ„n mar 16, 2009 20:16 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 134
Anna och Indy skrev:
PÄ prova-pÄ-dagen sa de att det var viktigt att selen satt ganska tight runt halsen sÄ att den inte gled ner över skuldrorna nÀr hunden drar. Det hindrar framdelsrörelserna. Det var ocksÄ viktigt att selen inte var för lÄng sÄ att sido-delarna (som gÄr upp pÄ rumpan) inte Äker ner över lÄren pÄ hunden, eftersom det dÄ gör att hunden mÄste gÄ "under sig" och inte kan utnyttja bakbenen fullt ut.

De sa att selen satt perfekt pÄ Indy sÄ jag visar en bild pÄ hur det ska se ut pÄ rumpan:
Indy med björkissele

BerÀtta gÀrna hur det gÄr att Äka sen!

/Anna

HÄller med Anna, det Àr viktigt att selen sitter rÀtt tight vid halsen sÄ att den sitter rÀtt vid dragandet. Jag har ocksÄ sÄdana selar och ja de sitter som Indy visar

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: tis mar 17, 2009 1:05 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 8
Kanske ska förtydliga lite, selen sitter tight runt halsen som den ska, vi provade ut den och han pÄ Björkis kÀnde efter ordentligt att den satt som den skulle under all pÀls. Problemet Àr nog att Devin Àr för ung Àn (1 Är) och att vi inte har gjort annat Àn att ha den pÄ i vardagssituationer och med en plastpulka bakom, men den Äker ÀndÄ av nÀr han backar ur den (allt utom huvudet), blir vÀl bÀttre med mera trÀning och nÀr han förstÄr att det Àr framÄt man ska gÄ nÀr man drar. Vi har Àven en sele specialsydd Ät vÄr Bichon frisé, det Àr hennes pulka han har dragit, hennes storlek fanns inte pÄ Björkis. [set2/aim2/aim2/y16.gif] Men en sak kan man sÀga de bygger bra med muskler nÀr dom drar och hon tycker om att dra hem saker frÄn affÀren med pulka eller en skrinda i ministorlek frÄn Segebaden. [set2/aim2/aim2/y2.gif]

Profil Skicka e-post  

Visa inlĂ€gg nyare Ă€n:  Sortera efter  
Ny trĂ„d Svara pĂ„ trĂ„d  [ 7 inlĂ€gg ] 

Alla tidsangivelser Àr UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Vilka Àr online

AnvÀndare som besöker denna kategori: Inga registrerade anvÀndare och 1 gÀst

Du kan inte skapa nya trÄdar i denna kategori
Du kan inte svara pÄ trÄdar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlÀgg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlÀgg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter: