Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 57 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa
  Utskriftsvänlig version

Re: Foder
Författare Meddelande
InläggPostat: mån jul 28, 2008 14:49 
Användarvisningsbild

Min mellantjej har alltid ätit dåligt. Aldrig tagit mer än en fjärdedel av dagens ranson osv. i början av sommaren märkte jag att hon gått ner ordentligt i vikt och bestämde att jag var tvungen att ta krafttag. Jag gjorde en äcklig röra av en kokt mosad potatis, olivolja och vatten tillsammans med Standard orginal Normal (som hon fått sedan en tid tillbaks). HON ÅT!!! efter det enda tillfället med lyx har hon fått torrfoder uppblött med vatten och ätit VARJE måltid! jag vet inte vad som hände men det känns bra! fick tom skära ner på fodret då hon la på sig lite väl fort!

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: tis jul 29, 2008 10:48 

Ja, det har jag varit med om helt nyligen :) Min lille kille började se väldigt tanig ut efter en tids "självsvält" så jag provade att blanda i äggula i torrfodret och gud vad han åt. Sen åt han även följande mål med ägggula för att sedan rata igen. Då provade jag ett annat foder med mer smak och vips så åt han igen några mål för att sedan rata igen....
Hmmm, tänkte jag, han vill kanske ha lite variation. Idag så äter han samma torrfoder på morgon och på kvällen varierar vi med lite matrester (om det passar för en hundmage dvs)och finns det inga matrester så äter han så glatt sitt torrfoder ändå...kul kille :lol: Men det är väl så, en pudel varken är eller vill ha tråkigt så det gäller att hänga med själv!!
Ha det så gott alla med era goa små vänner!!

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: tis jul 29, 2008 11:08 
Användarvisningsbild

Viket foder bytte du till?

Bild

InläggPostat: tis jul 29, 2008 11:15 
Användarvisningsbild

Undi har bara 2 foder att välja mellan, RC eller hill som gör specielt njurfoder. Men hon saknas sällskapet eller konkurensen så hon har slutat äta sedan hon blev ensam, så nu lurar vi henne med att stö ut fodret över hela köksgolvet och hon måste städa upp smulorna :)

Och med 35 kg pudel går det åt 8 dl mat om dagen.

InläggPostat: mån dec 29, 2008 23:27 
Användarvisningsbild

samot skrev:
Ni som får era pudlar att äta, vad ger ni för foder?/

Jag har en 11årig liten mellanpudelhane som vi provat lite olika foder på men som han inte gillat ens från första biten [set2/aim2/aim2/y12.gif] men de senaste åren har vi gitt honom 1-1½dl RC Poodle och 1-1½ dl rått nötkött som han ätit med god aptit. (ja han får givetvis ben och extra mineraler samt en äggula då och då).

Nu under hösten har han blivit känslig i magen så då har vi bytt ut det råa nötköttet mot samma mängd buljongkokt nötkött. och han verkar trivas med denna diet också [set2/aim2/aim2/y16.gif]

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: sön jan 04, 2009 13:26 

Förlåt Katja, jag missade din fråga om vilket foder jag bytte till. Jag har trasslat med denna mat fram till för 2 månader sen. Folke åt till och från torrfodret Advance Sensitive men inte tillräckligt för att nå sin vikt. Så nu jag bytte till Klass frysfoder. NU äter han varje måltid och har äntligen gått upp i vikt och har gjort i två månader...SKÖNT!!

Ha en god fortsättning alla pudelvänner!!!

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: mån jan 05, 2009 0:08 
Användarvisningsbild

Färskfoder verkar bra.När jag får en större frys ska ja oxå testa det till mina hundar.

Bild

InläggPostat: ons jan 21, 2009 16:17 

Jag har tre dvärgpudlar som alltid krånglat med maten. Jag har provat allt. Nu ger jag dem Nordic Bas (färskfryst foder) sedan ett halvår tillbaka. De älskar det. De vräker i sig, blir tjocka och vill bara ha mer. De mår bra och har fina pälsar.

Jag måste ju då anta att det här är ett bra foder, eller?

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: fre maj 08, 2009 20:45 

Jag ger Advance Mini /kyckling och ris) uppblandat med lite Cesar till min dvärgpudel. Ibland ätor hon sin portion men ibland vill hon inget ha. Nu tycker jag att hon bajsar mycket. Tidigare var det två ggr/dag men nu kan hon plötsligt få trängningar och det är bråttom ut. Då är bajset ganska löst/tunt. Beror det på maten om de måste bajsa många ggr/dag? En gång köpte jag mat från en bil som körde runt med frusen färskmat och då var man tvungen att köpa minst 15 kg. Det gick bra på den tiden men nu har jag inte plats med så myckeet. Det som jag funderat över är att försäljaren sa att nu kommer hon inte att bajsa mer än en gång per dag. Varför? Är det för mycket av något i fodret när de bajsar ofta? Mycket eller lite fibrer. De dagar hon inte äter mer än en gång blir det naturligtvis
inte så mycket bajs.
Iréne

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: fre jun 12, 2009 18:36 
Användarvisningsbild

Nu när Bosse är ett halvår kan jag säga att det är då inga problem att få honom att äta.
Han äter allt.
Jo, faktiskt.

Naturligtvis [set2/aim2/aim2/y15.gif] älskar han BARF-maten, det enda han tvekar över är kycklinglever. Vom och kycklinghalsar tror jag att han skulle göra vad som helst för. Men Purinas valpfoder som godis i träningen inhalerar han också gärna.
Han kastar sig över allt; torrfoder, blötfoder, broccoli och päron och... ja. Allt.

När det gäller mat är han mycket mer labrador än labradoren. [set2/aim2/aim2/y2.gif]

Profil Skicka e-post  

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 57 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]