Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 
  Utskriftsvänlig version

kampa på rätt sätt!
Författare Meddelande
InläggPostat: ons nov 04, 2009 22:05 
Användarvisningsbild

och då menar jag utan husvagn... när jag kampar med min hund är det jag som drar och lyfter honom medan han har ett fast grepp om kampleksaken. Jag vill att hunden ska ha sin tyng längre bak och att det är han som ska dra! jag ska bara hålla emot ( och givetvis bjuda till också) Nu när jag slutar dra så slutar hunden också, han går emot mig med tassen och hoppar nästan upp på mig. Jag vill att kampleksaken ska vara i centrum och inte jag. Hur gör jag för att få en bra kamp med min hund? jag misstänker att det tar lite tid att bygga upp en ny kampteknik.

Profil Skicka e-post  

Re: kampa på rätt sätt!
InläggPostat: ons nov 04, 2009 22:43 
Användarvisningsbild

Lyft inte hunden i leksaken. Dels är det inte så bra för tänderna och desutom tycker vissa hundar att det är lite obehagligt.

Något att börja med är väl att ha leksaken nära marken och dra den fram och tillbaka med stora snälla rörelser. Och såklart: Ha kul tillsammans!

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: tor nov 05, 2009 11:30 
Användarvisningsbild

Jag vet inte om jag kampar på "rätt sätt" , för mig är det viktigaste att Puzzel ska tycka att matte är den absolut roligaste figuren och på sätt blir leken med mig den bästa belöningen. Och med honom brukar jag säga loss när det är slutkampat.

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: tor nov 05, 2009 13:45 

Många hundar måste öva på att leka kamplekar. Jag skulle försöka uppmuntra vovven att lägga vikten bakåt och dra emot = kampa. I början kan du låta honom vinna leksaken så fort han lägger vikten bakåt och drar till. Efter några gånger vinner han inte direkt, utan följ efter honom och låt honom dra med dej några steg innan han får vinna leksaken. Leken ska vara lagom utmanande för att hålla vovvens intresse uppe.
Jag tror att hunden tröttnar om den alltid vinner direkt/på samma sätt utan han får vinna när han anstränger sig som mest. Men han måste ju samtidigt få vinna leken för att tycka att det är roligt. Lite av en balansgång...
Försöker vara ganska, men inte för, passiv när du har fått igång kampleken. Det är hunden som ska jobba och dra, inte du. Hundens leklust växer när han får dra ordentligt istället för att bli dragen och det är snällare mot den lilla kroppen om han får hålla tassarna i marken, lägga vikten bakåt och dra så mycket som han orkar. Tänk på att också börjar träna på att komma tillbaks med leksaken när han har vunnit den så du slipper springa efter.

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: tor nov 05, 2009 17:52 
Användarvisningsbild

Fido skrev:
Många hundar måste öva på att leka kamplekar. Jag skulle försöka uppmuntra vovven att lägga vikten bakåt och dra emot = kampa. I början kan du låta honom vinna leksaken så fort han lägger vikten bakåt och drar till. Efter några gånger vinner han inte direkt, utan följ efter honom och låt honom dra med dej några steg innan han får vinna leksaken. Leken ska vara lagom utmanande för att hålla vovvens intresse uppe.
Jag tror att hunden tröttnar om den alltid vinner direkt/på samma sätt utan han får vinna när han anstränger sig som mest. Men han måste ju samtidigt få vinna leken för att tycka att det är roligt. Lite av en balansgång...
Försöker vara ganska, men inte för, passiv när du har fått igång kampleken. Det är hunden som ska jobba och dra, inte du. Hundens leklust växer när han får dra ordentligt istället för att bli dragen och det är snällare mot den lilla kroppen om han får hålla tassarna i marken, lägga vikten bakåt och dra så mycket som han orkar. Tänk på att också börjar träna på att komma tillbaks med leksaken när han har vunnit den så du slipper springa efter.

tack för bra tips! ska ut och testa i morgon. Den "lilla kroppen" är ganska stor ;) Jag hoppas han VILL vinna och inte tror att leken är slut när jag slutat dra...

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: tor nov 05, 2009 17:59 
Användarvisningsbild

Men du behöver inte bara vara stilla och tråkig för att få hunden att kampa rätt. Du kan fortfarande vara aktiv och dra emot olika hårt, "schäferdunka" på sidorna på hunden (vilket Indy ibland tycker är häftigt), morra tillbaka osv.

Jag låter mina hundar vinna leken när de kampar rätt för att få dem att förstärka det beteendet. Jag kampar aldrig så att hundarna måste lyfta frambenen för att kunna vara med, utan håller mig alltid på marken.

/Anna

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: sön nov 08, 2009 18:50 
Användarvisningsbild

tackar för tipsen! funkar prima nu!! :)

/en glad Åsa och Aston

Profil Skicka e-post  

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]