Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny trÃ¥d Svara pÃ¥ trÃ¥d  [ 24 inlägg ]  GÃ¥ till sida FöregÃ¥ende  1, 2, 3  Nästa
  Utskriftsvänlig version

Re: bedömning av utställningsfrisyr
Författare Meddelande
InläggPostat: tis okt 20, 2009 10:49 

Fast man får ju lita på tycker jag att en bra uppfödare själv kan bedömma en tilltänkt avelshund utan att helt och hållet förlita sig på utställningsmeriter eller en snygg frisyr.. så det är inte riktigt ngt bra anledning att gnälla på frisyrerna. Och ska man föda upp en ras som frisyren ändå är en så stor del av historiskt sett så ska man gilla pälsvård och klippning.. ja.. annars satsa på en korthårig ras istället. Sen har jag full förtåelse att man vill ha en härlig pudel att jobba med.. och gillar man inte pälsen så är ju en fördel att den får att klippa bort.. men då har man ju oxå gjort valet att inte ställa ut. Fast personligen tycker jag att pälsen fortfarande gör ett utmärkt jobb i att hålla hunden varm på rätt ställen - min dvärg gillar inte precis långa platsliggningar i kallt väder men tänk om hon dessutom varit kortklippt...

Och nuförtiden är ju frisyrerna snygga... jag har alltid velat ha pudel.. men så gillar jag ju utställning.. och förr med håret uppsprayat en meter över huvudet kan vi snacka fula töntiga frisyrer..

Men kan hålla med om att det är klurigt ändå med dessa frisyrer.. jag har inte ställt så jättemånga gånger än men ju mer man lär sig desto mer olika stilar ser man ju att folk klipper... och så kanske en domare ska dömma som inte ens har second puppy i sitt land... Ska man kasta ut massa pengar då på en klippning.. eller ska man köra sin egen style... hur stor roll spelar det egentligen? Same, same but different.. Min pudel brukar få jättefin kritik och ändå hamna långt ner .. oavsett om jag eller uppfödaren klippt. Fast det är väl samma som med alla raser... så länge kvalitet och färg är korrekt så är det ju domarens smak som avgör i toppstriderna. Och många är enormt proffsiga så det är inte lätt precis att komma upp i deras nivå.. men det är ju det som är utmaningen.

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: tis okt 20, 2009 17:05 
Användarvisningsbild

En hund kan vinna ena dagen för att nästa dag sopas av banan av en annan domare. Vad jag skriver om är, det är ju fina hundar, köpta på seriösa kennlar,
med fina stamtavlor bakåt, hur kan då så få avkommor komma ut i aveln??
Många så kallade familjehundar har nog inte dom ägarna som har mod nog att visa upp hunden även fast den är väldigt bra, (för det är den väl) den kommer ju från dom mest välmeriterade föräldra sedan generationer tillbaka.
Det borde finas alternativ.
Typ som bilbesiktningen, där tävlar 8 bilar inte mot varandra utan varje bedöms för sig, å så blir den godkänt eller ombesiktning.
Det skulle vara ett expertråd där även en vet finns med.
Men visst fins det väl på förslag vissa förändringar?
eller snarare kompliment.

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: ons okt 21, 2009 2:14 
Användarvisningsbild

Kim vad hummar du om?

Pudeln är generellt en frisk ras, och där det är problem tex med ögon ska de DNA-typas och ögonlysas de mindre då för att få reggas, de stora ska HD röntgas.

Sen går inte aveln till så att man tittar i utställningsringen och bestämmer sig för att den ska jag använda [set2/aim2/aim2/y15.gif]
Det ligger en hel del till bakom om man säger.
Man kollar stamtavlor, avelsdata, framför allt man sammararbetar med andra och får tips av varandra även om hundar som inte ställs ut.
Det är ju inte alltid heller "vanliga" pudelägare vill låna ut sina hundar i aveln.

Men det jag har svårast att förstå av vad du skriver är det om vetrinärer ska vara inblandade i aveln varför?

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: ons okt 21, 2009 22:48 
Användarvisningsbild

[set2/aim2/aim2/y2.gif]
Varför jag vill ha med vetrinärer, jo många raser har förändrats på ett mycket negativt sätt, så till den milda grad att det bör betraktas som djurplågeri,
och hade vetrinäre varit med å bedömt så har jag en förhoppning att det inte hade gått så långt
Det är ju oxå ett gissel för uppfödaren, på utställning märker du att dom hundar som har kortast nos vinner, Hanen med jättekort nos blir internationrll
champion, man känner sig nog tvingad att hänga på trenden, för man vill ju sälja fina valpar efter väl meriterade föräldra.
Detta har lett till att många raser håller på att förstöras.
valpningsproblem i vissa raser, inte gynnar det upfödare.
Jag tror att det bör finnas fler sätt att hitta bra avelsdjur, det ena behöver inte
stå i motsättning till det andra. men kraven ska vara höga.
Denna fråga anser jag verkligen är värd att diskutera och fundera på hur kan det bli bättre. [smilisar/agreement5.gif]

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: tor okt 22, 2009 11:14 
Användarvisningsbild

Alla ni som ägnar otaliga timmar och kunskap åt utställningsfrisyrer jag ber med största uppriktighet om ursäkt för "larviga" utställningsfrisyrer.
Förstår att det ligger massor med skicklighet bakom detta och att många väljer pudel för att man har ett stort intresse av pälsvård. Instämmer också med att en lejonklippt pudel i toppskicka är en magenfik syn.

När jag valde pudel var det efter att ha träffat flera "arbetande" pudlar med fantastiskt temperament.
Valde min valp från en "hem" uppfödare där varken mamman eller pappan har några utställningsmeriter men arbetsmeriter och super temperament.
Ingen av dessa ägare hade tiden, kunskapen eller pengarna (kostar ju massor att få sin pudel utställningsklippt).
Hade inte utställningsfrisyrerna varit så extrema hade kanske dessa hundar och även deras avkommor blivit utställda och fört sitt underbara temperament vidare i genbanken.
Nu har jag träffat på några "pudelexperter" som säger att jag bara måste ställa ut min unghund. Han har tydligen perfekta vinklar, huvud, päls bla bla.

Hade gärna ställt ut honom och kanske upplåtit honom till avel i framtiden men jag mäktar inte med den pälsskötseln så det känns lite synd.
Tror att det finns fler sådana hundar ute i landet som inte når uppfödarnas ögon och öron.
Vill poängtera att jag har storpudel och med det massor av päls.

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: tor okt 22, 2009 20:50 
Användarvisningsbild

Allt är ju heller inte så enkelt som att hundarna har utseendet ELLER temperamentet. Jag valde valp ur en kull där båda föräldrarna har höga utställningsmeriter. Självklart valde jag inte kullen därför, utan för att jag tyckte om föräldrarnas temperament, och för att jag fick förtroende för "min" uppfödare.

Och mitt motto är "vill man så kan man"... Vilket har resulterat i att jag har lärt mig klippa själv, med hjälp från uppfödaren och andra pudelbekanta.

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: fre okt 23, 2009 3:12 
Användarvisningsbild

Med mina kullar har jag inte valt utställningsmeriterade föräldrar [set2/aim2/aim2/y2.gif]
Nackdelen med det är att man inte får valphänvisnig från SPK, men jag har valp hanar som jag gillar både till utseendet och temperamentet på.

Och två gånger har jag helt fräckt ringt upp hanhundsägaren och frågat om de var intreserade att låna ut sin hane [set2/aim2/aim2/y13.gif] och de har de varit.

Nu har jag äntligen fått min etta på mamma Bus, hon blev BIS veteran i helgen på SPK's utställning i Hässleholm

Jag har innan inte varit intreserad eller kapabel att ha mina i utställningspäls och Bus har inte velat vara med om sånt trams som utställning, hon har ändrat sig nu.
Och Pälsen har jag fått hjälp av Gunilla med Puh här på forumet, dom har aldrig varit så fina någongång.

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: fre okt 23, 2009 11:19 
Användarvisningsbild

Självklart finns det pudlar med både och. Utgår från att de flesta uppfödare tar hänsyn till temperament när de väljer avelsdjur men nästan alla kennlar kräver utställningsmeriter för att kunna sälja sina valpar vidare även till utställningsintresserade.
Ville bara poängtera att de pudlar med kanske bästa bruksegenskaperna inte kommer till avel då det är svårt, inte omöjligt förstår jag, att kombinera. Lydnad kanske men bruks och viltspår är svårt med en fullpälsad storpudel som ska ut i leran.

Du skrev att det inte längre behövs utställningsmeriter för att erhålla champion på sin hund?
Blev nyfiken (och hoppfull) över detta. Fick av instruktör på vår klubb som själv tävlar elit både lydnad och bruks info om att SKK registrerade hundar måste ställas med minst en två för att kunna erhålla champion??

Bea skrev:
Allt är ju heller inte så enkelt som att hundarna har utseendet ELLER temperamentet. Jag valde valp ur en kull där båda föräldrarna har höga utställningsmeriter. Självklart valde jag inte kullen därför, utan för att jag tyckte om föräldrarnas temperament, och för att jag fick förtroende för "min" uppfödare.

Och mitt motto är "vill man så kan man"... Vilket har resulterat i att jag har lärt mig klippa själv, med hjälp från uppfödaren och andra pudelbekanta.

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: fre okt 23, 2009 14:57 
Användarvisningsbild

Thriller skrev:
Självklart finns det pudlar med både och. Utgår från att de flesta uppfödare tar hänsyn till temperament när de väljer avelsdjur men nästan alla kennlar kräver utställningsmeriter för att kunna sälja sina valpar vidare även till utställningsintresserade.
Ville bara poängtera att de pudlar med kanske bästa bruksegenskaperna inte kommer till avel då det är svårt, inte omöjligt förstår jag, att kombinera. Lydnad kanske men bruks och viltspår är svårt med en fullpälsad storpudel som ska ut i leran.

Du skrev att det inte längre behövs utställningsmeriter för att erhålla champion på sin hund?
Blev nyfiken (och hoppfull) över detta. Fick av instruktör på vår klubb som själv tävlar elit både lydnad och bruks info om att SKK registrerade hundar måste ställas med minst en två för att kunna erhålla champion??

Bea skrev:

Kravet på utställningsmerit togs bort med regelrevideringen 2008-01-01 har jag för mig.
http://www.google.com/url?sa=t&source=w ... hU4khw3RDA
Hoppas länken fungerar... Annars prova att googla "svenska kennelklubbens tävlingsbestämmelser 2008" så kommer det fram högst upp...
Klicka på "Icke rasspecifika championat och titlar" så hittar du den aktuella texten!
(spår fungerar för övrigt utmärkt med fullpälsad pudel enligt min erfarenhet... Dessutom finns ju Kerstin med Jumjum, som tävlar elitklarr spår, Jumjum blev nerklippt i april i år...)
http://jumjumokanel.bloggagratis.se/

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: sön okt 25, 2009 17:49 
Användarvisningsbild

Det stämmer som Bea skriver - utställningskravet för lydnadschampionatet är borttaget.

Profil Skicka e-post  

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny trÃ¥d Svara pÃ¥ trÃ¥d  [ 24 inlägg ]  GÃ¥ till sida FöregÃ¥ende  1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]