Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 32 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
  Utskriftsvänlig version

Re: Vad tränar/tävlar ni i med era hundar?
Författare Meddelande
InläggPostat: tor aug 06, 2009 17:08 
Användarvisningsbild

Anna och Indy skrev:
Tulo har inte gjort något alls, men vi väntar på att få besked från domaren om när vi kan starta anlagsklassen i viltspår. Han har ju varit sjuk hela livet och opererades för diskbråck för drygt en månad sedan så det är anledningen till att vi inte kommit igång.

/Anna

Oj, stackars domare! tänkte jag tills jag förstod att det var Tulo du menade [set2/aim2/aim2/y11.gif]. Inte kul det heller.

Jag har en dvärgpudel och vi tävlar elitlydnad. Vi spårar lite och apporterar som omväxling. Det vore jättekul att prova att tävla i spår, men det är svårt att få tiden att räcka till allt.

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: tor aug 06, 2009 22:14 
Användarvisningsbild

Hänger jättegärna med någon dag Anna! [set2/aim2/aim2/y2.gif]

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: tor aug 06, 2009 23:55 
Användarvisningsbild

pippin skrev:
Anna och Indy skrev:
Tulo har inte gjort något alls, men vi väntar på att få besked från domaren om när vi kan starta anlagsklassen i viltspår. Han har ju varit sjuk hela livet och opererades för diskbråck för drygt en månad sedan så det är anledningen till att vi inte kommit igång.

/Anna

Oj, stackars domare! tänkte jag tills jag förstod att det var Tulo du menade [set2/aim2/aim2/y11.gif]. Inte kul det heller.

Jag har en dvärgpudel och vi tävlar elitlydnad. Vi spårar lite och apporterar som omväxling. Det vore jättekul att prova att tävla i spår, men det är svårt att få tiden att räcka till allt.

[set2/aim2/aim2/y13.gif] [set2/aim2/aim2/y2.gif] Snacka om världens syftningsfel!!! Hur domaren mår har jag ingen aning om... *asg*

Kul Jeken! PMa ditt mobilnummer (om jag inte fått det tidigare) så hör jag av mig!
/Anna

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: fre aug 07, 2009 0:08 
Användarvisningsbild

Anna och Indy skrev:
Kul Jeken! PMa ditt mobilnummer

You got mail... eh... pm... [set2/aim2/aim2/y3.gif]

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: fre aug 07, 2009 9:01 
Användarvisningsbild

Och här blir det framtidsvision:
Bosse ska tävla agility, bruksspår, viltspår och lydnad tänkte jag.
Sen kanske vi inte blir jättebra på allt- men starta ska vi i alla fall!

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: sön aug 09, 2009 9:15 
Användarvisningsbild

Morris är pensionär.

Diesel:
Lydnad: LP1, startat kl 2 några gånger. Vilar nu från lydnaden på obestämd tid (har inte hunnit med helt enkelt)
Viltspår: Svch. Fortsätter träna, har kursat i grunder för eftersök, tävlat och tagit ett till 1:a pris...
Agility: Hoppklass 1 och agilityklass 1. Saknar en uppflyttningspinne i vardera klass för att bli uppflyttad till 2:an.... å det verkar gå lite troll i det nu....suck. Jaja, någon gång ska vi väl få till det och bli uppflyttade.

Tränas i: vattenapportering, jaktträning

Wesslan
Bara en snorvalp ännu men en vrålhäftig pigg duracellkanin!
Har så mycket i sig redan så jag får hela tiden påminna mig om att han är bara en vappis!
Meeen han tränar på valpnivå: stadga, visselpipans olika signaler, handtecken, röstkommandon, vattenapportering, apportering.... spanielträning helt enkelt.
Wesslan har även fått bekanta sig med agilityhinder.
Viltspår kommer han inte få träna.... eftersom jag i första hand vill tävla i spanielprov och en dag kunna använda honom som stötande fågelhund.

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: sön aug 09, 2009 12:05 
Användarvisningsbild

Med Scrollan tränade jag viltspår och agility - innan Stina kom.
Scrollan är grymt duktig på spårandet men lite "trög" i agilityn. Behövde massor med pepp..
När hon spårar får hon ju göra det i egen takt och med egen nos - hon är inte så snabb - men extremt noggrann - inget som missas här inte!
Sen fick jag Stina - med turbomotor under ullen.
Henne skulle jag köra agility med - med en Agilitystjärna på topnivå som far, fanns ju att brås på.
Vi hann börja både träna och kursa - så bröt min kropp ihop och jag kan inte springa (höftledsartros) Så blev det med den tävlingskarriären.
Vi kör fortfarande agility - som belöning!
Stina är snabb - men en aning slarvig - springer först o tänker sen.
Scrollan är precis tvärom....så hos Scrollan sitter alla rörlig hinder + slalomet somen smäck! Stina hoppar i bästa fall från det ena kontaktfältet till nästa på balanserna och när det gäller slalom kan man med gott resultat ta två pinnar itaget....
Stina har jag kursat i personspår.
Något jag tränar med båda från tid till annan - tyvärr inte heller så ofta som både jag och hundaran skulle vilja - pga mina smärtor. När spåret är lagt, finns inte krafter kvar att gå det också...
Lydand! Har harvat på som du Jeken. Tappade sugen, satt liksom fast.
Sen var jag med på brukspudellägret i Maj. Och eftersom jag åter en gång med min taskiga höft, inte vågade ge mig ut på heldagar ute i skogen, med allt det marchande det innebär, valde jag lydanden, hemma på kaserngården.
Vilken hit!
Sen dess har vi tränat. Och alla 1:ans moment sitter bättre o bättre - vi kör även en del av de andra klassernas moment - bara för att det inte ska bli tråkigt, med träningen.
Tävla....????? [smilisar/foodanddrink0.gif]
Kanske....är sugen....men feg!
Men envis och lite nyfiken.....vi får se!
Kul att träna har det iallfall blivit och det fortsätter vi med!

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: sön aug 09, 2009 12:35 

tja, just nu så tävlar Puh i agility - och han tog faktiskt en pinne i vår debut, vilket ännu oxå är vår enda off tävling hittills...

annars så har han i flera grenar:
tävlat:
bruksspår - certpoäng i elit
brukssök - godkänd i hkl
lydnad - förstapris i klass 3
utställning - 2ggr i ökl m förstapris båda ggrna
MH - genomfört m gott resultat

tränat:
jaktapportering - skulle nog kunna klara ett apporteringstest inkl dirigering, fast bara med dummies, han tycker att det är äckligt m döda pippiar i munnen...
rapport - mest bara provat på, men han fixade 2 sträckor fint, även m förlängning som lkl
rallylydnad - funkar bra, men med de vanliga bekymren när det krockar m vanlig lydnad
fårvallning - tja tränat och tränat, men visst har han provat, utan någon större uthållning precis... Han skulle nog mest visa att han kan lika bra som Gorm...
fniss...

Sedan har vi mister Långöra himself - dvs Gorm, en kelpie och tidvis hederspudel

tävlar:
brukssök - certpoäng, han och jag brister i vårt samarbete, och det syns varenda gång när vi tävlar... vet inte hur vi ska gå vidare med det - men i själva SÖKET är han en stjärna!
bruksspår - uppflyttad till hkl spår
lydnad - godkänd i klass 3, tävlas rätt sällan
anlagsprov i vallning - ej godkänd då han inte hade intresse [set2/aim2/aim2/y13.gif] vilket jag fann mkt märkligt, då han jobbade konstant runt fåren hela provet igenom... men inget vi kommer att fortsätta med ändå...
utställning - förstapris i ökl/bruksklass

tränar:
agility - med sikte på start nångång när vi är överens och alla hinder fungerar...
jaktapportering - japp, här provar vi allt med båda hundarna... hihi.. men det här mest för att peppa Gorm inför uppletandet i brukset...
rallylydnad - tränat fåtal ggr, inget vi satsar på, men vi vann faktiskt den inoff lägertävlingen ifjol...

båda tränar på pilatesboll och simmar ett par ggr i veckan för formens skull...

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: sön aug 09, 2009 14:09 
Användarvisningsbild

...glömmer ju ständigt bort att Utställning också är en tävlingsgren.... [set2/aim2/aim2/y11.gif]
Scrollan är och kommer aldrig att bli utställd. Av flera anledningar.
Stina är utställd ett fåtal gånger med 1:or som resultat. Bäst placerad 2:a
Enda certet har vi med oss från en internationell utställning i Finland.
Det är rätt kul att ställa - men förberedelserna, när man har pälshund tar för mycket tid och är inte riktigt min grej.
Kanske visar upp oss igen vid något tillfälle, som veteranter.

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: sön aug 09, 2009 18:16 
Användarvisningsbild

Gunn skrev:
...glömmer ju ständigt bort att Utställning också är en tävlingsgren.... [set2/aim2/aim2/y11.gif]
Scrollan är och kommer aldrig att bli utställd. Av flera anledningar.
Stina är utställd ett fåtal gånger med 1:or som resultat. Bäst placerad 2:a
Enda certet har vi med oss från en internationell utställning i Finland.
Det är rätt kul att ställa - men förberedelserna, när man har pälshund tar för mycket tid och är inte riktigt min grej.
Kanske visar upp oss igen vid något tillfälle, som veteranter.

[smilisar/foodanddrink0.gif] Aaah säger detsamma Gunn... glömmer bort uställningen.
Ok, Diesel har CK och bhkl-placering som bästa resultat då.

Wesslan kommer nog inte vänstervarva på en utställning eller.... [set2/aim2/aim2/y15.gif] fasiken jag kanske skulle göra det en dag bara för att chocka övriga deltagare och domaren fniss..... Jaktcockern är ofta väldigt olik standard cockern, utseendet har inte styrt aveln på jaktcockern precis.

Profil Skicka e-post  

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 32 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]