Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 
  Utskriftsvänlig version

targetsticken blir biten!
Författare Meddelande
InläggPostat: mån nov 16, 2009 16:04 
Användarvisningsbild

Hej!
har precis börjat med att lära in targetstick. Min hund stoppar in den i munnen, biter eller slickar. När jag då inte belönar blir han VÄLDIGT frustrerad och skäller som attans. I bland verkar det som han bara tänker nudda men så slickar han eller naffsar hundradelen efter jag klickat, så i bland klickar jag för fel och i bland rätt måste hunden tycka....hmmm.

Hur går jag vidare? i början klickar jag ju så fort han bara tittade på den, men han är i gång snabbt med att bita och skälla...
Just nu är targetsticken inget positivt för hunden, bara något man blir irriterad på...
jag har testat att ömka targetsticken men då blir hunden bara helt paff och gör ingenting. Ska väl lägga till att vi bara har testat targetstickövning 2*7 minuter i dag, men när han inte har gjort två lyckade nosnuddar i rad börjar jag fundera.....

detta problem (timing, tålamod) är ju inte bundet till just targetsticken, så alla klickerlösningar är välkomna!

Profil Skicka e-post  

Re: targetsticken blir biten!
InläggPostat: mån nov 16, 2009 17:01 
Användarvisningsbild

Se till att bara träna när du är på gott humör, träna korta pass som du planerar väl. Samla dig innan och fundera vad det är du vill att hunden ska göra. Märker du att det blir för svårt får du tänka om, så att hunden får chans att lyckas.
De första kriterierna ska vara låga, höj dem allteftersom att hunden förstår.
Har det blivit konflikt runt targeten skulle jag lägga undan den några veckor och fundera igenom hur jag ska göra.
Med min hund skulle jag nog göra så att börjar han bita på den så tar jag den bakom ryggen och tar bort hans chans att få belöning en stund. När jag klickertränar ska det vara positivt, och jag får aldrig komma i konflikt med hunden, då är det bättre att avbryta och ignorera hunden och tänka igenom vad man själv gör för fel.

Lycka till med träningen!

Profil Skicka e-post  

Re: targetsticken blir biten!
InläggPostat: mån nov 16, 2009 17:02 
Användarvisningsbild

Att tragla i sju minuter med en och samma övning skulle göra min pudel uttråkad så utifrån det så skulle jag nog korta ner tiden, dvs träna med lite paus emellan. Ex. 2 min träna, paus 15-30 sek och sedan träna igen.

Om du upplever att du lyckats sabba targetövningen nu med att klicka fel, att hunden inte vet vad som förväntas av den osv så kan jag varmt rekommendera den övning jag nämner här nedan. Just i den ska ska det också duttas med nosen. Det var min allra första övning när jag skulle bli varm i kläderna i användandet av klicker.

Göra mål: Du behöver 2 "målkäppar" och en tennisboll.
Ta t.ex. 2 petplaskor eller annat och sätt upp som målkäppar med kanske 60-80 cm mellanrum. Be hunden lägga sig ner ganska nära den tänkta linjen mellan "målkäpparna". Rakt framför målet ska hunden vara men med kanske 20 - 30 cm till mållinjen. Lägg bollen så hunden ganska lätt kommer till för att nudda den med nosen.
Avancera såhär: Du klickar för att hunden tittar på bollen, för att nosen närmar sig bollen, för att nosen nuddar bollen, för att nosen duttar till bollen och givetvis en stor jack-pot (godisregn) när bollen går i mål. När hunden på detta avstånd lyckats göra några mål så lägger du hunden lite längre bort så det krävs hårdare dutt och sedan kanske flera dutt för att få bollen i mål. Visar hunden inget intresse för tennisbollen så ta bort den och håll den utanför synhåll (bakom ryggen) en stund, ta fram den och placera ut den igen.

När detta funkar kanske hunden din snappat upp duttandet och det fungerar även för targetsticken men då måste du de första gångerna vara jättesnabb på att hinna klicka innan tungan eller munnen blir aktiv. Hellre att du klickar några gånger extra när nosen bara är på väg mot targetsticken. Håll fokus på nosen! Det är också bra att göra träningen tydlig för hunden, fram med stickan när något ska göras, gör hunden inget så göm stickan bakom ryggen en stund och så ta fram den igen. Ska hunden inte vara aktiv så ska den heller inte se träningsredskapet. Fast sen när man är snabb själv så hinner man ju förflytta stickan lite hit och dit plus belöna så då behöver den knappt gömmas alls.

Nu är det ju säsong för clementiner igen. Min egen gillar att rulla den så vi spelar ibland mellan oss. Han ligger och duttar till mig och jag rullar tillbaks. Här kör jag inte klicker men det kan man ju göra bara för tränings skull.

Hoppas jag nu gjorde mig förstådd [set2/aim2/aim2/y5.gif]

Profil Skicka e-post  

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]