Att tragla i sju minuter med en och samma övning skulle göra min pudel uttråkad så utifrån det så skulle jag nog korta ner tiden, dvs träna med lite paus emellan. Ex. 2 min träna, paus 15-30 sek och sedan träna igen.
Om du upplever att du lyckats sabba targetövningen nu med att klicka fel, att hunden inte vet vad som förväntas av den osv så kan jag varmt rekommendera den övning jag nämner här nedan. Just i den ska ska det också duttas med nosen. Det var min allra första övning när jag skulle bli varm i kläderna i användandet av klicker.
Göra mål: Du behöver 2 "målkäppar" och en tennisboll.
Ta t.ex. 2 petplaskor eller annat och sätt upp som målkäppar med kanske 60-80 cm mellanrum. Be hunden lägga sig ner ganska nära den tänkta linjen mellan "målkäpparna". Rakt framför målet ska hunden vara men med kanske 20 - 30 cm till mållinjen. Lägg bollen så hunden ganska lätt kommer till för att nudda den med nosen.
Avancera såhär: Du klickar för att hunden tittar på bollen, för att nosen närmar sig bollen, för att nosen nuddar bollen, för att nosen duttar till bollen och givetvis en stor jack-pot (godisregn) när bollen går i mål. När hunden på detta avstånd lyckats göra några mål så lägger du hunden lite längre bort så det krävs hårdare dutt och sedan kanske flera dutt för att få bollen i mål. Visar hunden inget intresse för tennisbollen så ta bort den och håll den utanför synhåll (bakom ryggen) en stund, ta fram den och placera ut den igen.
När detta funkar kanske hunden din snappat upp duttandet och det fungerar även för targetsticken men då måste du de första gångerna vara jättesnabb på att hinna klicka innan tungan eller munnen blir aktiv. Hellre att du klickar några gånger extra när nosen bara är på väg mot targetsticken. Håll fokus på nosen! Det är också bra att göra träningen tydlig för hunden, fram med stickan när något ska göras, gör hunden inget så göm stickan bakom ryggen en stund och så ta fram den igen. Ska hunden inte vara aktiv så ska den heller inte se träningsredskapet. Fast sen när man är snabb själv så hinner man ju förflytta stickan lite hit och dit plus belöna så då behöver den knappt gömmas alls.
Nu är det ju säsong för clementiner igen. Min egen gillar att rulla den så vi spelar ibland mellan oss. Han ligger och duttar till mig och jag rullar tillbaks. Här kör jag inte klicker men det kan man ju göra bara för tränings skull.
Hoppas jag nu gjorde mig förstådd
![kizz [set2/aim2/aim2/y5.gif]](./images/smilies/set2/aim2/aim2/y5.gif)