Att tragla i sju minuter med en och samma övning skulle göra min pudel uttrÄkad sÄ utifrÄn det sÄ skulle jag nog korta ner tiden, dvs trÀna med lite paus emellan. Ex. 2 min trÀna, paus 15-30 sek och sedan trÀna igen.
Om du upplever att du lyckats sabba targetövningen nu med att klicka fel, att hunden inte vet vad som förvÀntas av den osv sÄ kan jag varmt rekommendera den övning jag nÀmner hÀr nedan. Just i den ska ska det ocksÄ duttas med nosen. Det var min allra första övning nÀr jag skulle bli varm i klÀderna i anvÀndandet av klicker.
Göra mÄl: Du behöver 2 "mÄlkÀppar" och en tennisboll.
Ta t.ex. 2 petplaskor eller annat och sÀtt upp som mÄlkÀppar med kanske 60-80 cm mellanrum. Be hunden lÀgga sig ner ganska nÀra den tÀnkta linjen mellan "mÄlkÀpparna". Rakt framför mÄlet ska hunden vara men med kanske 20 - 30 cm till mÄllinjen. LÀgg bollen sÄ hunden ganska lÀtt kommer till för att nudda den med nosen.
Avancera sÄhÀr: Du klickar för att hunden tittar pÄ bollen, för att nosen nÀrmar sig bollen, för att nosen nuddar bollen, för att nosen duttar till bollen och givetvis en stor jack-pot (godisregn) nÀr bollen gÄr i mÄl. NÀr hunden pÄ detta avstÄnd lyckats göra nÄgra mÄl sÄ lÀgger du hunden lite lÀngre bort sÄ det krÀvs hÄrdare dutt och sedan kanske flera dutt för att fÄ bollen i mÄl. Visar hunden inget intresse för tennisbollen sÄ ta bort den och hÄll den utanför synhÄll (bakom ryggen) en stund, ta fram den och placera ut den igen.
NÀr detta funkar kanske hunden din snappat upp duttandet och det fungerar Àven för targetsticken men dÄ mÄste du de första gÄngerna vara jÀttesnabb pÄ att hinna klicka innan tungan eller munnen blir aktiv. Hellre att du klickar nÄgra gÄnger extra nÀr nosen bara Àr pÄ vÀg mot targetsticken. HÄll fokus pÄ nosen! Det Àr ocksÄ bra att göra trÀningen tydlig för hunden, fram med stickan nÀr nÄgot ska göras, gör hunden inget sÄ göm stickan bakom ryggen en stund och sÄ ta fram den igen. Ska hunden inte vara aktiv sÄ ska den heller inte se trÀningsredskapet. Fast sen nÀr man Àr snabb sjÀlv sÄ hinner man ju förflytta stickan lite hit och dit plus belöna sÄ dÄ behöver den knappt gömmas alls.
Nu Àr det ju sÀsong för clementiner igen. Min egen gillar att rulla den sÄ vi spelar ibland mellan oss. Han ligger och duttar till mig och jag rullar tillbaks. HÀr kör jag inte klicker men det kan man ju göra bara för trÀnings skull.
Hoppas jag nu gjorde mig förstÄdd
![kizz [set2/aim2/aim2/y5.gif]](./images/smilies/set2/aim2/aim2/y5.gif)