Alla tidsangivelser Àr UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny trĂ„d Svara pĂ„ trĂ„d  [ 7 inlĂ€gg ] 
  UtskriftsvĂ€nlig version

Pudeln som agilityhund
Författare Meddelande
InlĂ€ggPostat: tor okt 02, 2008 11:14 

InlÀgg: 3
Jag vil gÀrna veta lite om era erfarenheter av pudeln som agilityhund. Mellanpudeln Àr mest intressant, men Àven andra storlekar av intresse! MÄlet Àr att satsa pÄ agility, och komma lÄngt! Men sjÀlvklart Àven ha en hÀrlig trÀningskompis och familjemedlem!

Hur Àr motivationen vid trÀning? Vill hunden arbeta, eller frÄ ni jobba mycket för att fÄ till ett samarbete?

Ni som tÀvlar, hur stÄr ni er mot andra raser tidsmÀssigt? Kan ni slÄ de snabba sheltisarna?

KontaktfÀlten, de har jag hört Àr det svÄraste med pudel. Hur har ni trÀnat in? running? tvÄ pÄ tvÄ av? Inget alls?

Finns det nÄgra kennlar med speciell inriktning mot arbete? PMa om ni inte vill slÀnga ut dem hÀr =)

Vore jÀttekul med lite information om denna hÀrliga ras!

Profil Skicka e-post  

Re: Pudeln som agilityhund
InlĂ€ggPostat: tor okt 02, 2008 16:04 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 136
JAg har en mellanpudel som nu Àr nÀstan sex mÄnader. Han ska förhoppningsvis tÀvla i agility nÀr han blir stor.
Han Àr lÀttmotiverad och snabb i huvudet. Kan fokusera ganska lÄnga stunder i förhÄllande till sin Älder. SÄ jag har höga förvÀntningar pÄ honom.

Jag har sett agilitypudlar placera sig bland de snabbaste, sÄ visst gÄr det!

Bea

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: tor okt 02, 2008 17:13 

InlÀgg: 32
Jag kör agility med min toypudel som nu Àr drygt 3 Är gammal, och i min klubb (skellefteÄ) sÄ Àr det vÀldigt mÄnga pudlar som Àr ute och tÀvlar, i alla storlekarna.

Jag och min hund Tekla, började tÀvla förra sommaren och blev i Är uppflyttad till hoppklass 2, vi har haft det lite kÀmpigt, mest beroende pÄ att jag inte har gjort allt heltperfekt... :P Förra sommaren hade vi STORA problem med platta tunneln och nÀr den Àntligen satt sÄ har vi fÄtt nya problem med gungbrÀdan. Hon Àr min första hund och dÀrmed ocksÄ min första agilityhund sÄ jag har gjort rÀtt mkt misstag och Àr ganska grön sjÀlv, hunden i sig Àr det inga fel pÄ!
Hon tycker att det Àr superroligt med agility och har en j*kla fart, Àr smidig och kan svÀnga snÀvt (bara jag fÄr till handlingen), tycker att hon Àr vÀldigt lÀtt trÀnad i agilityn, inte lika i lydnaden, men den tycker heller itne jag Àr lika rolig.Enda nackdelen Àr storleken, det Àr ju absolut inte optimalt med en smallhund pÄ 26cm. Men hon Àr snabb för sin storlek och jag tror absolut att vi kan hÀvda oss hyfsat i klass 3, satsar pÄ championat, Àven om en SM-vinst kanske Àr lite orealistiskt. (Fast jag VILL ju vinna VM sÄ klart icon_lol.gif ).

Eh, nog svamlat om mig. En toypudel Àr ju inte att rekommendera om du vill komma lÄngt i agilityn, det gÄr men i small vill man ju hellre ha en dvÀrg just för att de Àr större. Vi i vÄrt "pudelgÀng" har pratat en del om just viken storlek som Àr bÀst i agilityn oc vi Àr rörande överens om att man nog generellt sÀtt hÀvdar sig bÀst i medium med en pudel, dvs en mellan. PÄ de tÀvlingarna vi har jÀmför lite tider sÄ har ofta mediumhundarna varit lÄngsammare Àn bÄde small och large, kan ju vara ett sammantrÀffande, men kÀnslan Àr att small-sheltisarna ofta Àr snabbare Àn de i medium.

Tycker generellt sett att pudlarna (ffa de smÄ) Àr riktigt duktiga pÄ agility. I small och medium Àr det ju sheltisarna som dominerar men förutom dem sÄ tycker jag att nÀst bÀsta rasen Àr pudel eller papillon, sedan finns det ju alltid individer av andra raser sÄklart med om man tittar pÄ vanliga bra raser sÄ... Kolla "Ärets listorna" pÄ Agif's hemsida, dÀr ser man ju vilka raser som ligger i topp!

Har lite av en favorit mellanpudelkennel dÀr den snabbaste mellanpudel nÄgonsin (som jag har sett) kommer ifrÄn. PM:ar dig om det...

Jag tycker alltsÄ att du ska köpa en agilitypudel, men sÄ Àr jag ju ganska partisk ocksÄ... icon_lol.gif

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: tor okt 02, 2008 17:28 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 134
Jo, de smÄ pudlarna ligger bra mycket oftare i topplaceringar Àn vad storpudeln gör.

Storpudeln har generellt det lite svÄrare att hÀvda sig (i klass 3 i alla fall) , verkar vara svÄrare att fÄ fram det *lilla extra* som krÀvs. Tja, en orsak man kan delvis skylla pÄ Àr vÀl svÄr konkurrens i och med alla vallhundar (bc, belgiska vallhundar, kelpie)... i och för sig Àr det fÄ andra raser som slÄr dessa vallhundar.

PĂ„ VM:et var det pudlari small och medium klasserna.

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: fre okt 03, 2008 20:55 

InlÀgg: 1
Hej

Har min första pudel, en mellan och han Àr vÀldigt lÀttmotiverad, samarbetsvillig och tycker det Àr det roligaste som finns att arbeta. Blir ledsen nÀr vi slutar och vill absolut inte Äka hem, oavsett vad vi trÀnar icon_lol.gif

Min uppfattning Àr att de pudlar som gÄr bÀst i agility Àr dvÀrg och mellan. Storpudeln kan inte riktigt hÀvda sig bland largehundarna, mÄnga jag sett har en hoppstil som Àr till nackdel för farten, de hoppar mer uppÄt Àn framÄt. Vet inte om det Àr generellt för rasen, men de jag har sett upplever jag det sÄ. Detta hoppsÀtt förekommer ju Àven i mindre varianterna, men dÀr kanske det inte slÄr ut lika mycket som i large? Sedan Àr ju vallhundarna svÄrslagna nÀr de springer rÀtt...
Sen beror det ju pÄ vad man har för mÄl med agilityn, Àr mÄlet SM, championat mm eller "bara" en rolig grej dÀr resultatet kanske inte har sÄ stor betydelse.

De smÄ hÀvdar sig som sagt bÀttre i konkurrensen, förra Äret vann ju t ex en mellanpudel SM.
Min vovve kan nog ocksÄ hÀvda sig rÀtt bra nÀr han kommer igÄng om jag kan styra honom rÀtt vill sÀga :shock:

KontaktfĂ€lten beror ju pĂ„ vilken metod du föredrar och vad som passar just din hund, det ska ju passa er bĂ„da. Finns nog ingen metod som egentligen Ă€r bĂ€ttre Ă€n den andre i grund och botten, utan allt handlar om konsekvens och tydlighet vad som gĂ€ller. Men att trĂ€na kontaktfĂ€ltet pĂ„ nĂ„got vis Ă€r en fördel med pudel, de hoppar GÄRNA.

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: lör okt 04, 2008 9:59 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 16
Hej hej
Jag har sjÀlv 3 pudlar (1 dvÀrg och 2 mellan)
De tvÄ som tÀvlar, Bruno och Harry Àr bÄda tvÄ i klass 3 och Bruno (dvÀrgen) har precis kvalat till SM för 3:e gÄngen.
Jag brukar Àven rycka in som "stand-in" förare Ät min mosters storpudel som tÀvlar i agilityklass 1 och hoppklass 2.
SÄ, jag har fÄtt turen att tÀvla pudlar i alla storleksklasser och svÄrighetsklasser.

Vilken storlek man vÀljer beror pÄ hur lÄngt man vill komma. Med alla storlekar kan man sÄ klart med rÀtt trÀning klÀttra i klasserna. Men vill man ha en chans i klass 3 ska man nog satsa pÄ dvÀrg eller mellan. SjÀlv tycker jag att konkurransen Àr hÄrdare i small, det Àr fler och snabbare sheltisar i small Àn medium. Medans det i medium Àr mycket mer varierade raser i toppen, vilket jag tycker Àr roligt! Men sÄ klart har man stora chanser med en dvÀrpudel ocksÄ. Av mina vovvar Àr det ju dvÀrgen som kommit lÀngre Àn mellanpudeln...

NĂ€r det gĂ€ller motivationen Ă€r det sĂ„ klart olika frĂ„n hund till hund. Men överlag Ă€r pudlar vĂ€ldigt arbetsvilliga och lĂ€r sig fort att Ă€lska agility! Negativt Ă€r sĂ„ klart att de lĂ€tt fĂ„r sina pudelfnatt, men man kan ju trösta sig med att man inte Ă€r ensam, och istĂ€llet skratta Ă„t elĂ€ndet...Tids nog brukar det Ă€ndĂ„ ge sig och de kan lĂ€gga energin Ă„t att springa fort PÅ banan istĂ€llet. icon_lol.gif

Och dessa kontaktfÀlt... pudlar Àr alldeles för bra pÄ att hoppa över kontaktfÀlten! SjÀlv har jag gjort misstaget att inte trÀna in nÄgot kontaktfÀltsbeteende tvÄ gÄnger. Ofta Àr det inga problem i början, men nÀr de fÄr upp farten och sÀkerheten mer och mer sÄ har man helt plötsligt stora problem med kontaktfÀlten. Och nÀr man har kommit en bit i tÀvlandet finns det annat som man hellre vill lÀgga ner tid pÄ!
Men min minsting Jack (1 Är) har jag lagt ner massor av tid pÄ kontaktfÀlten redan frÄn början. Vi kör 2 pÄ 2 av och jag trivs kanonbra med den metoden! Vet inte sÄ mycket om andra metoder, men jag fastnade för 2 pÄ 2 av just eftersom att det Àr sÄ konkret.
SÄ att lÀgga ner mycket tid pÄ kontaktfÀlten redan frÄn början kan jag verkligen rekommendera! Det har man igen senare! icon_lol.gif

NÀr det gÀller kennlar sÄ finns det sÄ klart vissa kennlar som Àr "populÀrare" bland agilityfolk. SjÀlv Àr alla mina hundar frÄn "utstÀllningskennlar" och det ifrÄgasÀtter folk ofta eftersom att jag satsar sÄ mycket pÄ agility. Men jag tycker att det viktigaste Àr att man har en hund med mycket go och lite jÀvlar anamma, och det Àr egenskaper som Àr bra om man vill lyckas pÄ utstÀllning ocksÄ! SÄ sjÀlv tror jag att man kan hitta en bra agilitypudel pÄ de flesta kennlarna!

Annars kan jag sÀga att pudeln Àr en helt underbar ras! De fungerar bra bÄde som tÀvlingshund och familjehund och ger sÄ otroligt mycket glÀdje (skulle kunna skriva ett lÄngt inlÀgg bara om hur fantastiska de Àr...)

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: lör okt 04, 2008 11:12 

InlÀgg: 3
Tack sÄ mycket för mÄnga bra svar!

Jag har inte blivit avskrÀckt Àn =) Snarare tvÀrt om. Sen vet jag ju att alla Àlskar sin ras, men de flesta verkar Àrliga och faktiskt beskriva pudeln som den Àr.

Jag Àr ocksÄ medveten om att alla hundar Àr individer, men vissa raser har ju bÀttre förutsÀttningar Àn andra att lyckas, och det Àr en sÄn ras jag vill ha =)

Med en storhoppad collie har jag ocksÄ fÄtt kÀnna pÄ besvÀret med kontaktfÀlt som inte trÀnats in i tid, sÄ det Àr en av de saker det kommer lÀggas mest krut pÄ i början med nÀsta hund!

Profil Skicka e-post  

Visa inlĂ€gg nyare Ă€n:  Sortera efter  
Ny trĂ„d Svara pĂ„ trĂ„d  [ 7 inlĂ€gg ] 

Alla tidsangivelser Àr UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Vilka Àr online

AnvÀndare som besöker denna kategori: Inga registrerade anvÀndare och 2 gÀster

Du kan inte skapa nya trÄdar i denna kategori
Du kan inte svara pÄ trÄdar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlÀgg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlÀgg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter: