Alla tidsangivelser Àr UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny trĂ„d Svara pĂ„ trĂ„d  [ 28 inlĂ€gg ]  GĂ„ till sida 1, 2, 3  NĂ€sta
  UtskriftsvĂ€nlig version

Pudel som sticker pÄ vilt
Författare Meddelande
InlĂ€ggPostat: tis okt 07, 2008 19:57 

InlÀgg: 1
Hej!

Har ni haft eller har problem med att era pudlar drar i vÀg och spÄrar och sticker pÄ vilt och katter? Vet ni om det Àr vanligt att pudlar gör det?
Har en storpudel som Àr vÀldigt jaktbenÀgen och kÀnns inte som kan man kan fÄ henne att sluta med det...

Tacksam för svar! icon_lol.gif

Profil Skicka e-post  

Re: Pudel som sticker pÄ vilt
InlĂ€ggPostat: tis okt 07, 2008 21:28 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 91
Jag tror det Àr relativt vanligt icon_lol.gif

Jag har ju tre stora mamma och tvÄ barn frÄn olika kullar.
Mamma Bus jagar helst katter och tamkaniner för det lÀrde hon sig av min gammeltik.
Tudde gillar att springa efter det mesta som rör sig men spÄrar inte
Sen ar vi senaste kullen som Lisa Àr frÄn och det verkar som alla mer eller mindre Àr jaktgalningar, de jagar det mesta som rör sig :shock: och Àr svÄra att fÄ att bryta.
Lisa glömmer göra vad hon ska om hon fÄr syn pÄ tex en hara nÀr det Àr meningen man ska godnatt kissa :evil:

DÄ inte vi tycker det Àr ett jÀtteproblem, Lisa Àr en fegis sÄ hon sticker inte i vÀg mer Àn max 20-30 meter, har vi inte trÀnat nÄgot pÄ att strunta i vilt och katter.

Men det borde ju gÄ, du fÄr sÀkert svar frÄn nÄgon som kan.

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: tis okt 07, 2008 21:32 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 385
Min förra storpudel, Sigge, han jagade ocksÄ. ALLT.
Det gick aldrig att ha honom lös, enbart lÄnglina. Han bÄde ringade, sökte och stÀllde. Spelade ingen roll vad jag gjorde, han jagade.
Nu bor vi ocksÄ vid norra stambanan (tÄg), sÄ dom jagade han ocksÄ. Helt livsfarlig.
En dag var jag sÄ less pÄ honom sÄ vi Äkte upp till Arlanda, till deras utryckningsvÀgar dom har dÀromkring. DÄ börjar galningen jaga alla flygplan. :-o Och det startar o landar ett antal under den timmen vi var dÀr.

Nu har jag en ny storpudel och han jagar inte nÄgot. Hoppar det fram rÄdjur, harar, fÄglar m.m. sÄ gÄr han bara vidare. Nu Àr det avkopplande att gÄ lÄngpromenad i skogen med alla tre. Ingen jagar.

http://www.nogg.se/pudelgalningarna

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: ons okt 08, 2008 10:48 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 17
ojoj mina pudlar skulle gÀrna Àta en Àlg om husse sa ok. Det gÀller att vara blixtsnabb och kalla in nÀr man ser att det Àr pÄ gÄng det kan handla om brÄkdelar av en sekund men ofta ser man nÀr det Àr pÄ gÄng.

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: ons okt 08, 2008 14:47 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 556
Jag vet inte hur du berikar din hund men du skulle kunna köra berikningar som taggar ner jaga/följa efter beteende?

Min hund vill gÀrna dra ivÀg efter en del djur, inte alla och inte alltid för att "döda" - en del djur Àr ju sÄ himla roliga! icon_lol.gif Jag brukar belöna min hund med att fÄ jaga upp/ivÀg krÄkar och han springer aldrig (ska aldrig sÀga aldrig) men hittills sÄ har han endast stött upp fÄglarna ocksÄ har han varit nöjd och belÄten. Vi kör Àven viltspÄr men har Àven fÄtt lÀgga in en stor portion lydnad sÄ att han inte ska sticka trots att det retar i "dra som en avlöningstarmen" :mrgreen:

€ Slutligen blir de accepterade som alldeles sjÀlvklara.

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: tor okt 09, 2008 22:16 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 134
JodÄ.... som ung var Brunopudel nÀstintill ett hopplöst fall... sÄ jÀkla intresserad av rÄdjur.
Husse skyllde pÄ Brunopudels engelska blod (frÄn mamsen) och pÄstod att de sÀkert anvÀnt pudlar till jakt i England hihi....

Meen... mycket trÀning, jag lÀrde mig se *signalerna* pÄ Bruno (hur han sÄg ut/reagerade i exakt det ögonblick han fick nos pÄ /syn pÄ vilt... samt att jag började spÄra (person- och vilt) gjorde att han blev mycket bÀttre!
Genom att det blev *tillÄtet* att spÄra via arbete (sele + lina pÄ = nÄgon form av arbete ska utföras) sÄ fick han ju spÄra - pÄ mina villkor, och intresset för att dra ivÀg minskade betydligt.

Sonen Diesel... hÀr blev det noga trÀning frÄn första början, att inte fÄ en chans att ensam dra ivÀg pÄ vilt (harkel... hÀr lyckades pappa Bruno sticka och dra med sig sonen Diesel en gÄng... men den som kom först tillbaka var........ Diesel!!) Just för att han Àr son till Bruno och jaa vem vet... de egenskaperna kunde ju Àrvas...
Diesel har dessutom sedan unghund fÄtt trÀna viltspÄr (Àven vanliga personspÄr) och dÀrmed fÄtt det som ett *arbete* (lina+ sele= nÄgon form av arbete ska utföras).

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: lör okt 11, 2008 21:24 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 9
Xantia drar glatt och gÀrna ivÀg efter fÄglar. DÄ gör hon lÄÄÄÄÄnga lovar bort frÄn mig. [set2/set2/0027.gif] Man fÄr vara snabbare Àn tÄget och stoppa i tid. Annat vilt har hon inte stuckit efter Àn. Peppar peppar...Eller jooo...bilar. Men det rÀknas inte som vilt va? [set2/set3/set3/001_07.gif]

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: lör okt 11, 2008 23:07 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 20
Å javisst har vi haft problem med jagande hĂ€r! Axa har stor lust för att dra efter allt som rör sig. En gĂ„ng sĂ„ fick hon en katt i huvudet som hon jagat upp i ett trĂ€d och som sedan ramlade ner! Jag stod förskrĂ€ckt och tittade pĂ„ hundra meter bort, och undrade "vad hĂ€nder nu?" Men Axa blev nog ocksĂ„ chockad, för nĂ€r jag ropade pĂ„ henne sĂ„ kom hon som ett skott. :-o

Min taktik har varit som övriga som skriver, ha jÀrnkoll pÄ henne och bryta sÄ snart jag ser hur hon spÀnner sig och nosen gÄr i vÀdret. Det gÀller brÄkdelen av en sekund, sÄ det Àr svÄrt att vara beredd hela tiden pÄ lÄngpromenaderna! Men peppar, peppar - senaste tiden sÄ har jag sett henne vÀlja bort viltdofter! Hon fÄr nÄgot i nosen och tittar sedan pÄ mig! Massor av beröm dÄ förstÄs! Hoppas bara att det hÄller i sig! :P

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: tis jan 06, 2009 0:44 

InlÀgg: 87
Jag kan bara erkÀnna att jag totalt misslyckats med att konkurrera med jyckens jaktobjekt, som kan vara i stort sett allt som rör sig. Dessutom sticker hon hur lÄngt som helst och vill jag leka gömme fÄr jag se mig om efter nÄgon annan lekkamrat - hon klarar att mörda bilar, traktorer, folksamlingar och djur utan min hjÀlp och hem hittar man vÀl alltid...
Kan nÄgon tipsa om en hjÀlpande hand sÄ...

(tur att det inte finns nÄgon "Vallhund" hÀr, Hanna :wink: )

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: tis jan 06, 2009 22:59 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 251
Usch ja, det Àr inte lÀtt att bryta om de fÄtt smak pÄ jakt. Jag tycker det finns jÀttemÄnga bra tips i den hÀr trÄden redan. Jag har ett par hundar som gÀrna drar ivÀg efter en katt, kanin och kanske ett rÄdjur. Men jag fÄr stopp pÄ mina genom ett skarpt och mullrande NEJ!! De avbryter alltid och kommer tillbaka till mig. HÀrom mÄnaden flög en kanin upp precis framför hundarna (tre hade jag med mig dÄ som var lösa). Skit hann jag tÀnka innan jag vrÄlade ett argt nej. NÀr alla tre avbröt och kom till mig blev det en hel del gotta-belöning kan jag sÀga. [set2/aim2/aim2/y2.gif]

Jag tror att du ska öva nÀr ni inte har nÄgot i sikte som Àr lockande - helt störningsfritt alltsÄ. Kan du fÄ henne att inte gÄ fram och lukta pÄ nÄgot om hon Àr lös? Kan du fÄ henne att inte ta upp en godbit du tappar? Kan du fÄ henne att inte rusa ivÀg nÀr kopplet Äker av? Lyssnar hon pÄ dig i lugna situationer? Börja med smÄ krav och öka lÄngsamt allt eftersom hon lyder dig...

Profil Skicka e-post  

Visa inlĂ€gg nyare Ă€n:  Sortera efter  
Ny trĂ„d Svara pĂ„ trĂ„d  [ 28 inlĂ€gg ]  GĂ„ till sida 1, 2, 3  NĂ€sta

Alla tidsangivelser Àr UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Vilka Àr online

AnvÀndare som besöker denna kategori: Inga registrerade anvÀndare och 3 gÀster

Du kan inte skapa nya trÄdar i denna kategori
Du kan inte svara pÄ trÄdar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlÀgg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlÀgg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter: