Alla tidsangivelser Àr UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny trĂ„d Svara pĂ„ trĂ„d  [ 28 inlĂ€gg ]  GĂ„ till sida FöregĂ„ende  1, 2, 3
  UtskriftsvĂ€nlig version

Re: Pudel som sticker pÄ vilt
Författare Meddelande
InlĂ€ggPostat: lör feb 20, 2010 19:24 

InlÀgg: 87
Karin skrev:
Usch ja, det Àr inte lÀtt att bryta om de fÄtt smak pÄ jakt. Jag tycker det finns jÀttemÄnga bra tips i den hÀr trÄden redan. Jag har ett par hundar som gÀrna drar ivÀg efter en katt, kanin och kanske ett rÄdjur. Men jag fÄr stopp pÄ mina genom ett skarpt och mullrande NEJ!! De avbryter alltid och kommer tillbaka till mig. HÀrom mÄnaden flög en kanin upp precis framför hundarna (tre hade jag med mig dÄ som var lösa). Skit hann jag tÀnka innan jag vrÄlade ett argt nej. NÀr alla tre avbröt och kom till mig blev det en hel del gotta-belöning kan jag sÀga. [set2/aim2/aim2/y2.gif]

Jag tror att du ska öva nÀr ni inte har nÄgot i sikte som Àr lockande - helt störningsfritt alltsÄ. Kan du fÄ henne att inte gÄ fram och lukta pÄ nÄgot om hon Àr lös? Kan du fÄ henne att inte ta upp en godbit du tappar? Kan du fÄ henne att inte rusa ivÀg nÀr kopplet Äker av? Lyssnar hon pÄ dig i lugna situationer? Börja med smÄ krav och öka lÄngsamt allt eftersom hon lyder dig...

Nu vet jag inte om det Àr mig du vÀnder dig till eller TS, men för min del Àr det sÄ hÀr:
Jag har aldrig hunden lös, möjligtvis kan jag slÀppa linan och nÀr jag gör det fattar hon direkt att det Àr trÀning pÄ gÄng, vilket hon Àlskar, och hÄller sig nÀra." Kanske fÄr man gÄ fot eller zickzack mellan benen eller ... - Ä vad spÀnnande!" tycks hon tÀnka. Om jag slÀpper henne kan hon dra. Hon kÀnner direkt om det finns vilt i kvarteret och hon tar inte fel, Àven om vi har en bit kvar innan jag kan se det. SlÀpper jag en godisbit söker hon ögonkontakt för ett "varsÄgod". Ser hon en hund blir hon heldöv oavsett vilken hund, men reaktionen blir olika. Valpar piper hon efter, likasÄ hundar som hon kÀnner som vÀnliga, men stora frÀmmande hundar och hundar som visat sin mörka sida morrar hon Ät. Hon har tyvÀrr blivit attackerad av flera hundar modell större (brokshundsraser, pitbull, Weimaraner och Golden).

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: lör feb 27, 2010 15:07 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 134
[set2/aim2/aim2/y15.gif] Nu ska jag klÀcka ur mig nÄgot som sÀkert mÄnga kommer protestera Ät ... men det Àr vad jag tror [set2/aim2/aim2/y16.gif]

Jag Àr glad att det finns lite *jakt* i mina pudlar... eller mestadels i Diesel dÄ (för att inte tala om hans pappa Bruno dÄ).
Det visar att det finns nÄgot av pudelns ursprung kvar.
TyvÀrr... Àr det ingen som pÄ lÀnge avlat pÄ de jaktliga egenskaperna sÄ .. de har dÀrmed blivit lite si och sÄ med den egenskapen.. i vissa linjer kanske den försvunnit helt, i andra lite kvar men i och med ingen riktad avel pÄ det sÄ ... har ödet mer fÄtt bestÀmma.. sÄ hos vissa finns de jaktliga egenskaperna i större omfattning och hos andra i vÀldigt liten omfattning.

Hur mÄnga pudlar gillar att simma/ vattenarbeta? Tycker mig höra om flera pudlar som inte gillar vatten. TÀnk dÄ pÄ att pudeln en gÄng var en vattenapportör.

Naturligtvis kan det bero pÄ hur man förvaltar dessa egenskaper.. jag har lÄtit mina pudlar redan som valp fÄ bekanta sig med vatten, fÄ lÀra sig simma, fÄ apportera m.m.
De har Àven fÄtt lÀra sig att t.ex. spÄra... att den *jakten* Àr bara tillÄten tillsammans med mig. Visst.... med Bruno hade jag rÀtt stora utmaningar med i början. Han hade en enorm jaktvilja men... med massor av trÀning sÄ kunde vi till slut samsas i skogen. Med Diesel sÄ trÀnade jag in det frÄn början.... helt 100 sÀker Àr han vÀl inte idag meen.. de fÄ gÄnger han olydigt drar ivÀg sÄ Àr det inte lÄng stund i alla fall.

Jag tror detta gÀller frÀmst storpudlarna. De anvÀndes för mycket lÀnge sedan i jakt (vattenapportering), de smÄ har vÀl kommit till senare och mer till sÀllskap... rÀtta mig om jag har fel.

Jag mÀrker Àn mer av detta nu nÀr jag Àven har en jaktcocker. Jaktcockern Àr ju avlad pÄ sina jaktliga egenskaper, pÄ sitt fina samarbete med föraren. Wesslan Àr visserligen bara 10 mÄnader Ànnu meen... har ett helt annat sÀtt ... mer lyhörd, mer lydig, mer vilja att jobba tillsammans med mig.

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: lör feb 27, 2010 17:39 

InlÀgg: 73
SpÀnnande tankar, Lena. Jag tillhör numera dem som hade önskat att fler pudeluppfödare hade mer i Ätanke för sina hundar Àn att "bara" vara snÀlla och snygga.

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: lör feb 27, 2010 20:21 

Jag hade inte haft nÄgot emot en vattenapportör. Vi bor pÄ gÄngavstÄnd till havet och har verkligen försökt med vattenlek och simning, men nej. RÄdjur, hare och annat skogsvilt ska det vara. SpÄr eller synintryck och sÄ bara drar man. VadÄ inte fÄr? Skiter man fullstÀndigt i. Lyder gör man om belöningen Àr mer vÀrd Àn det förbjudna. Köttbullar och kampleksak i all Àra, men ett riktigt spÄr slÄr det inte! LÄngsamt börjar jag ana att impulserna att jaga motorfordon blir lite svagare. Om ett par Är kanske hon blir trafiksÀker, men rÄdjursren...inte förrÀn hon somnar in, skulle jag tippa.

Ja, till förig fÄgelhundspudel.
Nej, till drivande pudel.

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: sön feb 28, 2010 11:26 

Ja, en drivande pudel Àr ju inget man lÀngtar efter förstÄs [set2/aim2/aim2/y2.gif] .

VÄr Herr Pudel har lÀrt sig att simma och apportera vÀldigt bra i bassÀng. Han var ingen naturbegÄvning direkt. Men numera Àr han nÀstan duktigare Àn den bedÄrande labradÄran (som förstÄs alltid har kunnat det dÀr med simning).

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: tis mar 02, 2010 7:41 

Kanske skall förtydliga att min hund inte sjunker, som en bulldogg jag kÀnde, utan helt enkelt ogillar vatten. Tjurar ordentligt nÀr hon mÄste gÄ genom smÀltvatten sÄ hÀr Ärs.

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: tis mar 02, 2010 12:35 

Jisses, sjönk den, bulldogen [set2/aim2/aim2/y2.gif] !

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: ons mar 03, 2010 20:07 

Kanske var att ta i, men hon kunde med nöd hÄlla huvudet ovan vattnet, frallan.

Profil Skicka e-post  

Visa inlĂ€gg nyare Ă€n:  Sortera efter  
Ny trĂ„d Svara pĂ„ trĂ„d  [ 28 inlĂ€gg ]  GĂ„ till sida FöregĂ„ende  1, 2, 3

Alla tidsangivelser Àr UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Vilka Àr online

AnvÀndare som besöker denna kategori: Inga registrerade anvÀndare och 1 gÀst

Du kan inte skapa nya trÄdar i denna kategori
Du kan inte svara pÄ trÄdar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlÀgg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlÀgg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter: