![blink [set2/aim2/aim2/y15.gif]](./images/smilies/set2/aim2/aim2/y15.gif)
Nu ska jag klÀcka ur mig nÄgot som sÀkert mÄnga kommer protestera Ät ... men det Àr vad jag tror
Jag Àr glad att det finns lite *jakt* i mina pudlar... eller mestadels i Diesel dÄ (för att inte tala om hans pappa Bruno dÄ).
Det visar att det finns nÄgot av pudelns ursprung kvar.
TyvÀrr... Àr det ingen som pÄ lÀnge avlat pÄ de jaktliga egenskaperna sÄ .. de har dÀrmed blivit lite si och sÄ med den egenskapen.. i vissa linjer kanske den försvunnit helt, i andra lite kvar men i och med ingen riktad avel pÄ det sÄ ... har ödet mer fÄtt bestÀmma.. sÄ hos vissa finns de jaktliga egenskaperna i större omfattning och hos andra i vÀldigt liten omfattning.
Hur mÄnga pudlar gillar att simma/ vattenarbeta? Tycker mig höra om flera pudlar som inte gillar vatten. TÀnk dÄ pÄ att pudeln en gÄng var en vattenapportör.
Naturligtvis kan det bero pÄ hur man förvaltar dessa egenskaper.. jag har lÄtit mina pudlar redan som valp fÄ bekanta sig med vatten, fÄ lÀra sig simma, fÄ apportera m.m.
De har Àven fÄtt lÀra sig att t.ex. spÄra... att den *jakten* Àr bara tillÄten tillsammans med mig. Visst.... med Bruno hade jag rÀtt stora utmaningar med i början. Han hade en enorm jaktvilja men... med massor av trÀning sÄ kunde vi till slut samsas i skogen. Med Diesel sÄ trÀnade jag in det frÄn början.... helt 100 sÀker Àr han vÀl inte idag meen.. de fÄ gÄnger han olydigt drar ivÀg sÄ Àr det inte lÄng stund i alla fall.
Jag tror detta gÀller frÀmst storpudlarna. De anvÀndes för mycket lÀnge sedan i jakt (vattenapportering), de smÄ har vÀl kommit till senare och mer till sÀllskap... rÀtta mig om jag har fel.
Jag mÀrker Àn mer av detta nu nÀr jag Àven har en jaktcocker. Jaktcockern Àr ju avlad pÄ sina jaktliga egenskaper, pÄ sitt fina samarbete med föraren. Wesslan Àr visserligen bara 10 mÄnader Ànnu meen... har ett helt annat sÀtt ... mer lyhörd, mer lydig, mer vilja att jobba tillsammans med mig.