Alla tidsangivelser Àr UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny trĂ„d Svara pĂ„ trĂ„d  [ 28 inlĂ€gg ]  GĂ„ till sida FöregĂ„ende  1, 2, 3  NĂ€sta
  UtskriftsvĂ€nlig version

Re: Pudel som sticker pÄ vilt
Författare Meddelande
InlĂ€ggPostat: tis jan 06, 2009 23:16 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 664
Jag har kompisar som trÀnar pÄ kravinkallningar med sina hundar. De skiljer pÄ kravinkallningar och vanliga inkallningar och börjar med att trÀna vÀldigt enkelt utan nÄgon störning. Det Àr viktigt att alltid ha en STOR belöning med sig sÄ att det inte blir sÄ att hunden bara fÄr nÄgra frolicbitar eller en annan "halvkul" belöning.

Jag vet att de lÀgger ner mycket tid pÄ att trÀna in dessa inkallningar innan de anvÀnder de i praktiken.

Hur jag sjĂ€lv har lyckats att fĂ„ en ickejagande hund vet jag faktiskt inte. Indy tyckte att det var ganska spĂ€nnande nĂ€r han var mindre, men nu vet jag att han inte jagar efter nĂ„got alls. Under det sista Ă„ret har det sprungit bĂ„de harar och katter mitt framför nĂ€san pĂ„ honom utan att han har gjort en ansats att springa efter. Han stĂ„r lugnt och kollar nĂ€r de springer ivĂ€g och sedan kommer han till mig för att fĂ„ godis. Älg har vi ocksĂ„ stött pĂ„, och inte heller dem jagar han!
Den lilla rÄttan dÀremot borde jag lÀgga ner lite mer tid pÄ, men han har ocksÄ valt bort kattjagande mot godis sÄ det ska nog lösa sig dÀr med!

En sak som vi har trÀnat lite med Àr ett lÄngt gummiband, med en knuten trasa pÄ. Man knyter fast ena Ànden i ett trÀd och har sedan nÄgon som hÄller i andra Ànden (med strÀckt gummiband). NÀr man kommer nÀra med hunden slÀpper medhjÀlparen gummibandet och trasan far ivÀg över marken pÄ lagom avstÄnd frÄn hunden. Vi har ocksÄ haft en lÄnglina med en trasa knuten i Ànden och nÄgon som sitter gömd och drar i linan sÄ att trasan rör sig. Det blir ungefÀr som lilla jakten pÄ MH, och jag tycker att det Àr bra övningar!

NÀr jag Àr ute och gÄr och hittar stÀllen dÀr rÄdjur/harar precis har gÄtt brukar jag gÄ dit med hundarna sÄ att de kÀnner vittringen. TrÀnar sedan kontakt och nej-övningar vid dessa stÀllen.

/Anna

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: tor jan 29, 2009 22:48 

InlÀgg: 1
Jag har faktiskt en storpudel som INTE jagar, hon kan springa efter katten nÄgon gÄng lite halvlojt sÄ dÀr men i övrigt sÄ gÄr hon alltid att ropa tillbaka om hon börjar springa ivÀg efter nÄtt.
Är mycket lycklig över min jycke. Grannens storpudel dĂ€remot jagar ALLT, driver rĂ„djur,fĂ„r,Ă€lgar,hĂ€star.
Vet dock inte hur han har det hemma om han Àr inne större delen av dagen och har trÄkigt.
Min jycke gÄr lös för jÀmnan sÄ hon har kanske inte sÄ mycket och springa för kanske...

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: fre jan 30, 2009 10:49 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 385
Jag tror att det Àr hundens "jaktanlag" som avgör om den jagar eller inte.
Min förra storpudel Sigge som var fanatisk jagare av allt aktiverade jag mer just pga det, Ă€n jag aktiverar min nuvarande storpudel Otto. I OttoÂŽs huvud finns det inte mycket jaktlust. Hoppar det upp nĂ„got framför honom sĂ„ brukar han inte bry sig. Ibland kan han nosa efter rĂ„djuren, men han springer aldrig efter. DĂ€remot min lilla Casper jagar. Harar, rĂ„djur och sorkar. Men...han kommer pĂ„ inkallning. Än sĂ„ lĂ€nge Ă€r jag roligare och jag hoppas det förblir sĂ„. [smilisar/agreement5.gif]
Jag Àr ocksÄ lycklig över min Otto som inte jagar. [smilisar/infomilies41.gif]

http://www.nogg.se/pudelgalningarna

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: fre jan 30, 2009 18:23 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 210
PÄ Zamita har jag fÄtt stÀlla vÀldigt stora krav pÄ inkallningarna, har kostat mycket GOTT godis.
Har fÄtt lÀra sig att vi endast "jagar tillsammans" dÄ vi trÀnar i spÄret.
Numer stannar hon omgÄende och hÄller sig intill nÀr vi ser bl.a.rÄdjur, Àlg, hare och katt men det behövdes mycket och tÄlamodskrÀvande trÀning.
Wilda har absolut inget intresse av vilt, bara nÀr vi kör viltspÄr.

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: lör feb 07, 2009 23:14 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 251
Anna och Indy skrev:
De skiljer pÄ kravinkallningar och vanliga inkallningar...

Vad Àr skillnaden mellan dessa tvÄ?? :?:

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: sön feb 08, 2009 0:04 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 664
Karin skrev:
Anna och Indy skrev:
De skiljer pÄ kravinkallningar och vanliga inkallningar...

Vad Àr skillnaden mellan dessa tvÄ?? :?:

HÀr finns en trÄd pÄ AoH som handlar om kravinkallningar:
Kravinkallningar

/Anna

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: sön feb 08, 2009 19:57 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 251
Tack för lÀnken Anna!! [smilisar/agreement5.gif]

Jag blir dock lite fnissig över förklaringen:

Kravinkallning: "du kommer hit nu, inte förhandlingsbart!"
Inkallning: "nosa klart du, men kom hit sen!"

DÄ kan man sÀga att jag anvÀnder mig av kravinkallning. Skillnaden hos oss mellan "kom" och "hit" Àr att vid "kom" behöver vovven bara komma till mig och stanna för att höra vad jag vill. Medan vid "hit" mÄste vovven sÀtta sig fot. [set2/aim2/aim2/y16.gif]

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: fre feb 27, 2009 10:13 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 41
Har en storpudel som jag viltspÄrar med. Hon har mycket "spÄr" i sig, men har faktiskt aldrig(peppar, peppar [set2/aim2/aim2/y15.gif] ) dragit ivÀg efter, katter fÄglar eller vilt. Kanske Àr det som nÄgon annan i trÄden sa, att om hunden fÄr lÀra sig att det Àr tillÄten under vissa former, sÄ blir "spontanjakten inte lika lockande???!! [smilisar/animals11.gif]

http://thereseonline.zoomin.se/

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: mĂ„n okt 19, 2009 15:35 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 47
ja! min 19 mÄnaders storpudelhane jagar katter (nÀr jag cyklade med honom tappade jag honom trots halti pÄ!) rÄdjur, Àlgar kaniner. Bilar, mÀnniskor Àr inte intressant som tur Àr. men jag hÄller med ovanstÄende, det gÀller att bryta innan det Àr för sent, men det Àr inte kul att gÄ pÄ spÀnn under promenaderna :( kanske ska jag börja trÀna spÄr, verkar som en del rekommenderar det.

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: tis okt 20, 2009 7:23 

InlÀgg: 21
Är det bara sĂ„ att jag inbillar mig men Ă€r det inte vanligare med att storpudlar har mer jakt i sig Ă€n de mindre?

Jag har en dvÀrg och det enda han jagar Àr katterna om de springer, fast det gÄr att kalla in honom Àven under kattjakt, som tur Àr...

Profil Skicka e-post  

Visa inlĂ€gg nyare Ă€n:  Sortera efter  
Ny trĂ„d Svara pĂ„ trĂ„d  [ 28 inlĂ€gg ]  GĂ„ till sida FöregĂ„ende  1, 2, 3  NĂ€sta

Alla tidsangivelser Àr UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Vilka Àr online

AnvÀndare som besöker denna kategori: Inga registrerade anvÀndare och 2 gÀster

Du kan inte skapa nya trÄdar i denna kategori
Du kan inte svara pÄ trÄdar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlÀgg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlÀgg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Site logo © 2008 drew@vilden.se
phpBB3 skins by © gokin, Pozycjonowanie stron pozycjonowanie strony