Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny trÃ¥d Svara pÃ¥ trÃ¥d  [ 7 inlägg ] 
  Utskriftsvänlig version

Platsliggning när det är fuktigt och blött - tips
Författare Meddelande
InläggPostat: fre nov 14, 2008 13:56 
Användarvisningsbild

Puzzel gillar verkligen inte att lägga sig när det är fuktigt ute.Och vi behöver verkligen träna på detta. Vi behöver hitta lugnet och tryggheten i momentet. Men utomhus.

Har ni några tips på hur jag kan göra för att inte fukten/blötan ska hindra oss?

Profil Skicka e-post  

Re: Platsliggning när det är fuktigt och blött - tips
InläggPostat: lör nov 15, 2008 0:20 
Användarvisningsbild

Extern belöning var bra, har faktiskt inte tänkt på att lägga det bästa =kamp-bollen "utanför" samt att blöta ner sig innan också lätsom ngt vi ska prova.

Tack för tipset!

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: lör nov 15, 2008 19:25 
Användarvisningsbild

Du kan ju också lägga ut en filt för att få tryggheten i vädret sas. :wink:

¤ Slutligen blir de accepterade som alldeles självklara.

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: sön nov 16, 2008 11:12 
Användarvisningsbild

Min dvärgpudeltik var otroligt svår med blöta och kalla underlag i början. Jag började, som någon skrev, med att lägga henne på en filt för att hon skulle känna sig bekväm med det (även om det kändes lite pinsamt att ha med en platsliggningsfilt till tävlingslydnadskursen... Det kändes väldigt "typiskt pudel" och "typiskt pudelägare" bland BCs och retrieverar - men det var instruktörens tips och det fungerade för oss). När hon sedan vant sig bättre vid att vistas på och arbeta på blöta underlag generellt kunde jag (långt senare) också börja träna platsliggning på blötare underlag. Men då var platsliggningen i sig befäst och jag jobbade i början nära och med hög förväntan.

Det där med att innan träningen se till att gå en geggig promenad så hunden inte är torr, har fungerat bra för oss. Genom åren (hon är 4 nu) har hon blivit mindre och mindre känslig för kladdiga underlag i vardagen vilket såklart underlättat otroligt mycket i träningen. När jag började begära arbete på för henne svåra underlag, jobbade jag lite som i störningsträningen. Hög belöningsförväntan för att få henne att fokusera på arbetet istället för underlaget. Har fungerat bra.

Idag har hon vant sig vid att arbeta i alla väder även om jag inte tycker det ger ett bra resultat om det är FÖR risigt. Jag tävlar inte i urdåligt väder, det tycker varken hunden eller jag är kul. Sommarregn är okej, men inte nu på senhösten när planerna förvandlas till sjöar. Då avstår jag hellre - eller tävlar inomhus!

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: sön mar 08, 2009 11:40 
Användarvisningsbild

Pippi har varit ganska osäker i platsliggning tidigare, men under hösten fick vi till träningen riktigt bra. Däremot vet jag att hon absolut inte vill ligga på riktigt blöta och kalla underlag. Under långa perioder såhär under vintern låter jag helt enkelt bli att träna platsen utomhus. Om jag någon gång gör det så är det mkt korta stunder. Jag har hellre en hund som trivs med momentet under de fina dagarna än att jag ska förstöra platsliggningen för henne året runt.

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: fre sep 25, 2009 13:51 
Användarvisningsbild

I dag var vi och tränade på BK. Det var mycket som inte var som det brukar, så det har vi redan glömt bort.

Men platsliggningen genomfördes i daggblött gräs utan ngt knorr [smilisar/agreement5.gif]

Det går långsamt - men det går frammåt [set2/aim2/aim2/y15.gif]

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: fre sep 25, 2009 15:34 

Åh vad härligt! Ni kommer att klara hela vägen snart och då kommer du glömma hur jobbigt det var innan... så var det i alla fall med Asta och mig. OK, det sitter fortfarande inte helt ännu, men hon var verkligen omöjlig ett tag då det var vått etc. fast nu går det bättre även för oss! [set2/aim2/aim2/y2.gif]

Fortsatt lycka till! [smilisar/infomilies41.gif]

SUCH Gummibullens Lizette Gulliver - Asta (f. 2005-11-14)
Tapirhajens Liztige Sune - Sune (f. 2009-08-18)

Kennel Tapirhajens - Miniatyrbullterrier

Profil Skicka e-post  

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny trÃ¥d Svara pÃ¥ trÃ¥d  [ 7 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]