Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
  Utskriftsvänlig version

Motivation
Författare Meddelande
InläggPostat: ons dec 02, 2009 12:57 
Användarvisningsbild

Har en liten "Ferdinand" snart åtta månader som jag har arbetat stenhårt på för att få upp motivationen inför lydnadsträningen.
Han har ganska litet föremåls intresse vilket vi arbetar mycket på, samt ett inte allt för stort intresse av godis heller eller social belöning.
Han är lättlärd och gör allt jag ber om men låångsamt.
För att komma någonvart måste jag kunna dra upp honom ordentligt.
Haft Springer Spaniel innan och där hade jag omvänt problem.
Fått många bra tips på klubben hemma men ingen där som har pudel.

Ni som tränar lydnad med era pudlar. Tacksam för tips!

Profil Skicka e-post  

Re: Motivation
InläggPostat: ons dec 02, 2009 17:04 

Hej!

Egentligen har jag ingen erfarenhet av någon Ferdinandtyp, men jag har ett par idéer i alla fall.

Tricket är förmodligen att hitta en tillräckligt åtråvärd belöning.

Angående godis. Har du provat kokt kycklingfilé eller kattmat (ej torrfoder)? Det verkar vara dundergott även för lite kräsnare typer [set2/aim2/aim2/y16.gif] . Man kan också belöna med exempelvis grisöron. Varför inte ha dragkamp med ett grisöra? Eller göra ett litet hål i det, binda fast ett snöre och ha "jaktlek"?

Har en idé med inspiration från Eva Bodfäldt. Säg att du hittar en belöning som ändå är ganska åtråvärd, till exempel kattmat. Kanske är din hund road av att jobba med nosen? Då kan man använda belöningen, lite kattmat i en burk, som en externbelöning som hunden får leta upp ("varsågod"/klick när den jobbar som bäst och med den intensitet som du vill att den ska ha).

En sak till att tänka på, om du vill använda godisbelöning, kan ju vara att träna med en hungrig hund [set2/aim2/aim2/y2.gif] och att vara väldigt restriktiv med godis utanför träningssituationen.

Annars blir det ju till att försöka hitta någon extra rolig leksak. Mina hundar går igång väldigt på pipisar. Gärna typ plyschdjur som piper. Jag har en rolig plyschand som koackar. Den använder jag när det ska vara extra rolig belöning, som när vi tränar metallapporten (vilken min pudel inte uppskattar jättemycket).

Sluta gärna träna när det går som bäst och hunden egentligen vill göra mer.

Om du har flera hundar, eller om du kan låna en träningskompis hund, så kan du ju spela lite på den kungliga avundsjukan [set2/aim2/aim2/y15.gif] . Bind upp din egen hund och träna, lek och ha jätteroligt med den andra hunden en stund medan din egen hund får titta på. Byt sedan och förmodligen kommer din hund att vara mer speedad än vanligt.

Ja, det här var kanske inga nyheter, men ändå! Lycka till!

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: ons dec 02, 2009 22:39 
Användarvisningsbild

Min Puzzel var inte så intresserad av belöning med leksaker/kampboll i början tills jag fick tipset att inte låta leksakerna ligga framme här hemma och drälla för "egen" lek. De miste sitt värde.

Och efter att jag plockade bort dem så blev föremålsintresset mycket bättre, idag tror jag faktiskt att kampbollen är den bästa belöningen. Och den kommer enbart fram i samband med träning.

Lycka till!

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: lör dec 12, 2009 17:46 
Användarvisningsbild

Tusen tack!
Jättemånga bra idéer.
Han reagerar possitivt på allt nytt jag prövat men inte med den intensitet och förväntan jag skulle vilja ha. Han tar allt med en nypa salt och tycker det är onödigt att stressa eller hetsa upp sig. Fantastisgt bra egenskaper i vardagslivet. Är verkligen en underbar familjehund. Synd bara att jag har högre ambitioner än så. Är väl de mer besvärliga och tempererade hundarna som blir riktigt bra.
Har börjat fundera mer på en karriär för honom som vård/service hund. Han är verkligen en stencool stabil hund som jag kanske får acceptera inte har intensiteten för tävling.
Ska inte ge upp riktigt än och all träning är ju bra även om man inte ska tävla.

Förresten hur ger du kattmat som godis när det inte är torrfoder? Låter kladdigt och jag mår illa av kattmatslukten.

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: lör dec 12, 2009 18:18 

Jag använder aldrig kattmat själv eftersom jag tycker att det luktar så illa [set2/aim2/aim2/y2.gif] men mina sökträningskompisar gör det. Antingen får hunden äta direkt ur aluminiumförpackningen eller så finns det små påsar som man kan trycka ut lite i taget på. Trots att jag tycker att det är lite grisigt så har jag faktiskt vant mig vid att belöna deras hundar med kattmat när jag figgar (man kan till och med ta med sig våtservetter om man tycker att man blir geggig) och det är superpoppis hos hundarna. Men min pudlis är så lättmotiverad att korv och köttbullar funkar lika bra så då avvaktar jag lite med kattmaten för vår del [smilisar/agreement5.gif] . Vill man dela upp belöningen och inte har kattmat i påse så kan man portionera ut den i små burkar, typ snusdosor. Funkar också kanon för väldigt välkokt kyckling.

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: lör dec 12, 2009 23:17 
Användarvisningsbild

Kattmat serverar man enkelt med sked! *haha*
Det är ytterst sällan man blir kladdig då, till skillnad från att låta hunden äta själv ur kattmatspåsar.

Indy äter kattmat med sked!

/Anna

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: sön dec 13, 2009 0:15 
Användarvisningsbild

Tänkte mest när man vill belöna snabbt. Kattmat och sked är kanske inte det första man tänker på då.
Behöver snabb belöning för jag vill ha en snabb reaktion. Tex snabba lägganden.

Försöker hitta motivation för spår träningen men lägger jag ut kattmat då kommer han väl inte att spåra utan sniffa sig till kattmaten. Lägger jag ut leksak ( för att han ska kunna byta till sig till något riktigt gott som vi övat på) irrar han bara förbi den och fattar inte vitsen. Han tycks själv tro att han spårar rätt men irrar mest omkring och går förbi mål.

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: sön dec 13, 2009 9:55 
Användarvisningsbild

Thriller skrev:
Tänkte mest när man vill belöna snabbt. Kattmat och sked är kanske inte det första man tänker på då.

Försöker hitta motivation för spår träningen men lägger jag ut kattmat då kommer han väl inte att spåra utan sniffa sig till kattmaten. Lägger jag ut leksak ( för att han ska kunna byta till sig till något riktigt gott som vi övat på) irrar han bara förbi den och fattar inte vitsen. Han tycks själv tro att han spårar rätt men irrar mest omkring och går förbi mål.

Prova att använda klicker! [smilisar/agreement5.gif]

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: sön dec 13, 2009 15:04 
Användarvisningsbild

Bea skrev:
Thriller skrev:

Prova att använda klicker! [smilisar/agreement5.gif]

Mjukost på tub är min nya bästis, Albins med [set2/aim2/aim2/y15.gif] Lätt att hålla i näven och klämma fram en lagom dutt vid behov.

Pudeltrassel Min NYA pudelblogg

AnnaLavinia Min syblogg

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: mån dec 14, 2009 7:50 
Användarvisningsbild

Häng inte upp dig på kattmat om du inte gillar det... Det finns massor av "bra" belöningar:

pannkakor
plättar
korv
kycklingkorv
grillad kyckling i små små bitar
mjukost (som någon skrev)
fiskbullar
kalvfrikadeller
räkor
kokt lever/hjärta

Tänk utanför boxen! Jag brukar göra detta receptet på lever till min pudel:

Bakad levergodis (hund)

300gr ungnötslever
3dl (knappt) vetemjöl
2-3 msk vatten
1 knivsudd bakpulver

Kör ihop allt i en mixer, till en smet.
Bred ut på en pappersklädd bakplåt.
Grädda ca 15-20 min i 175 grader i mitten av ugnen
Skärs i småbitar o låt svalna

Det viktiga tycker jag är att man hittar en belöning till sin hund som verkligen är en belöning för hunden. Inte något som hunden tycker är "okej, ganska bra..." utan som den är tokig i.

Det behöver absolut inte vara mat, det kan vara lek, social belöning (få kela med människor/leka med annan hund/nosa på löptik) eller kamp.

Min gamla tik var svårmotiverad, henne fick jag fundera ett varv extra med. Hennes belöning blev små överblivna pälsbitar i snöre som jag drog så att hon fick jaga dem. Små "kattmöss" gick lika bra, men de var svåra att binda i snöre.

Hon älskade kyckling mest av allt och om hon skulle få den ultimata belöningen så var det kyckling hon skulle ha.

Kamplek är något man kan behöva lära hunden att det är roligt, det viktiga är att man själv tycker det är skoj att leka. Låt hunden vinna trasan mycket när ni leker, men släpp inte. Låt det fortfarande vara en kamplek, men var den svaga och låt hunden vinna mer och mer mark bakåt. Dra emot lite så hunden förlorar lite mark och låt den sen vinna igen. Vill hunden inte dra med trasan, locka den genom att dra den ryckigt fram och tillbaka utmed marken. Göm trasan, dra den utmed marken igen. Ta trasan och studsa omkring, dra den utmed marken igen. Lek "katt och råtta" lek.

Ja, det finns mycket att säga om belöningar, men det är viktigt att de är något som hunden vill ha!

Profil Skicka e-post  

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]