Alla tidsangivelser Àr UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny trĂ„d Svara pĂ„ trĂ„d  [ 12 inlĂ€gg ]  GĂ„ till sida 1, 2  NĂ€sta
  UtskriftsvĂ€nlig version

Motivation
Författare Meddelande
InlĂ€ggPostat: ons dec 02, 2009 12:57 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 28
Har en liten "Ferdinand" snart Ätta mÄnader som jag har arbetat stenhÄrt pÄ för att fÄ upp motivationen inför lydnadstrÀningen.
Han har ganska litet föremÄls intresse vilket vi arbetar mycket pÄ, samt ett inte allt för stort intresse av godis heller eller social belöning.
Han Àr lÀttlÀrd och gör allt jag ber om men lÄÄngsamt.
För att komma nÄgonvart mÄste jag kunna dra upp honom ordentligt.
Haft Springer Spaniel innan och dÀr hade jag omvÀnt problem.
FÄtt mÄnga bra tips pÄ klubben hemma men ingen dÀr som har pudel.

Ni som trÀnar lydnad med era pudlar. Tacksam för tips!

Profil Skicka e-post  

Re: Motivation
InlĂ€ggPostat: ons dec 02, 2009 17:04 

InlÀgg: 73
Hej!

Egentligen har jag ingen erfarenhet av nÄgon Ferdinandtyp, men jag har ett par idéer i alla fall.

Tricket Àr förmodligen att hitta en tillrÀckligt ÄtrÄvÀrd belöning.

AngÄende godis. Har du provat kokt kycklingfilé eller kattmat (ej torrfoder)? Det verkar vara dundergott Àven för lite krÀsnare typer [set2/aim2/aim2/y16.gif] . Man kan ocksÄ belöna med exempelvis grisöron. Varför inte ha dragkamp med ett grisöra? Eller göra ett litet hÄl i det, binda fast ett snöre och ha "jaktlek"?

Har en idé med inspiration frÄn Eva BodfÀldt. SÀg att du hittar en belöning som ÀndÄ Àr ganska ÄtrÄvÀrd, till exempel kattmat. Kanske Àr din hund road av att jobba med nosen? DÄ kan man anvÀnda belöningen, lite kattmat i en burk, som en externbelöning som hunden fÄr leta upp ("varsÄgod"/klick nÀr den jobbar som bÀst och med den intensitet som du vill att den ska ha).

En sak till att tÀnka pÄ, om du vill anvÀnda godisbelöning, kan ju vara att trÀna med en hungrig hund [set2/aim2/aim2/y2.gif] och att vara vÀldigt restriktiv med godis utanför trÀningssituationen.

Annars blir det ju till att försöka hitta nÄgon extra rolig leksak. Mina hundar gÄr igÄng vÀldigt pÄ pipisar. GÀrna typ plyschdjur som piper. Jag har en rolig plyschand som koackar. Den anvÀnder jag nÀr det ska vara extra rolig belöning, som nÀr vi trÀnar metallapporten (vilken min pudel inte uppskattar jÀttemycket).

Sluta gÀrna trÀna nÀr det gÄr som bÀst och hunden egentligen vill göra mer.

Om du har flera hundar, eller om du kan lÄna en trÀningskompis hund, sÄ kan du ju spela lite pÄ den kungliga avundsjukan [set2/aim2/aim2/y15.gif] . Bind upp din egen hund och trÀna, lek och ha jÀtteroligt med den andra hunden en stund medan din egen hund fÄr titta pÄ. Byt sedan och förmodligen kommer din hund att vara mer speedad Àn vanligt.

Ja, det hÀr var kanske inga nyheter, men ÀndÄ! Lycka till!

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: ons dec 02, 2009 22:39 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 278
Min Puzzel var inte sÄ intresserad av belöning med leksaker/kampboll i början tills jag fick tipset att inte lÄta leksakerna ligga framme hÀr hemma och drÀlla för "egen" lek. De miste sitt vÀrde.

Och efter att jag plockade bort dem sÄ blev föremÄlsintresset mycket bÀttre, idag tror jag faktiskt att kampbollen Àr den bÀsta belöningen. Och den kommer enbart fram i samband med trÀning.

Lycka till!

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: lör dec 12, 2009 17:46 
AnvÀndarvisningsbild

Tusen tack!
JÀttemÄnga bra idéer.
Han reagerar possitivt pĂ„ allt nytt jag prövat men inte med den intensitet och förvĂ€ntan jag skulle vilja ha. Han tar allt med en nypa salt och tycker det Ă€r onödigt att stressa eller hetsa upp sig. Fantastisgt bra egenskaper i vardagslivet. Är verkligen en underbar familjehund. Synd bara att jag har högre ambitioner Ă€n sĂ„. Är vĂ€l de mer besvĂ€rliga och tempererade hundarna som blir riktigt bra.
Har börjat fundera mer pÄ en karriÀr för honom som vÄrd/service hund. Han Àr verkligen en stencool stabil hund som jag kanske fÄr acceptera inte har intensiteten för tÀvling.
Ska inte ge upp riktigt Àn och all trÀning Àr ju bra Àven om man inte ska tÀvla.

Förresten hur ger du kattmat som godis nÀr det inte Àr torrfoder? LÄter kladdigt och jag mÄr illa av kattmatslukten.

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: lör dec 12, 2009 18:18 

InlÀgg: 73
Jag anvÀnder aldrig kattmat sjÀlv eftersom jag tycker att det luktar sÄ illa [set2/aim2/aim2/y2.gif] men mina söktrÀningskompisar gör det. Antingen fÄr hunden Àta direkt ur aluminiumförpackningen eller sÄ finns det smÄ pÄsar som man kan trycka ut lite i taget pÄ. Trots att jag tycker att det Àr lite grisigt sÄ har jag faktiskt vant mig vid att belöna deras hundar med kattmat nÀr jag figgar (man kan till och med ta med sig vÄtservetter om man tycker att man blir geggig) och det Àr superpoppis hos hundarna. Men min pudlis Àr sÄ lÀttmotiverad att korv och köttbullar funkar lika bra sÄ dÄ avvaktar jag lite med kattmaten för vÄr del [smilisar/agreement5.gif] . Vill man dela upp belöningen och inte har kattmat i pÄse sÄ kan man portionera ut den i smÄ burkar, typ snusdosor. Funkar ocksÄ kanon för vÀldigt vÀlkokt kyckling.

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: lör dec 12, 2009 23:17 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 664
Kattmat serverar man enkelt med sked! *haha*
Det Àr ytterst sÀllan man blir kladdig dÄ, till skillnad frÄn att lÄta hunden Àta sjÀlv ur kattmatspÄsar.

Indy Àter kattmat med sked!

/Anna

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: sön dec 13, 2009 0:15 
AnvÀndarvisningsbild

TÀnkte mest nÀr man vill belöna snabbt. Kattmat och sked Àr kanske inte det första man tÀnker pÄ dÄ.
Behöver snabb belöning för jag vill ha en snabb reaktion. Tex snabba lÀgganden.

Försöker hitta motivation för spÄr trÀningen men lÀgger jag ut kattmat dÄ kommer han vÀl inte att spÄra utan sniffa sig till kattmaten. LÀgger jag ut leksak ( för att han ska kunna byta till sig till nÄgot riktigt gott som vi övat pÄ) irrar han bara förbi den och fattar inte vitsen. Han tycks sjÀlv tro att han spÄrar rÀtt men irrar mest omkring och gÄr förbi mÄl.

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: sön dec 13, 2009 9:55 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 136
Thriller skrev:
TÀnkte mest nÀr man vill belöna snabbt. Kattmat och sked Àr kanske inte det första man tÀnker pÄ dÄ.

Försöker hitta motivation för spÄr trÀningen men lÀgger jag ut kattmat dÄ kommer han vÀl inte att spÄra utan sniffa sig till kattmaten. LÀgger jag ut leksak ( för att han ska kunna byta till sig till nÄgot riktigt gott som vi övat pÄ) irrar han bara förbi den och fattar inte vitsen. Han tycks sjÀlv tro att han spÄrar rÀtt men irrar mest omkring och gÄr förbi mÄl.

Prova att anvÀnda klicker! [smilisar/agreement5.gif]

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: sön dec 13, 2009 15:04 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 386
Bea skrev:
Thriller skrev:

Prova att anvÀnda klicker! [smilisar/agreement5.gif]

Mjukost pÄ tub Àr min nya bÀstis, Albins med [set2/aim2/aim2/y15.gif] LÀtt att hÄlla i nÀven och klÀmma fram en lagom dutt vid behov.

Pudeltrassel Min NYA pudelblogg

AnnaLavinia Min syblogg

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: mĂ„n dec 14, 2009 7:50 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 20
HÀng inte upp dig pÄ kattmat om du inte gillar det... Det finns massor av "bra" belöningar:

pannkakor
plÀttar
korv
kycklingkorv
grillad kyckling i smÄ smÄ bitar
mjukost (som nÄgon skrev)
fiskbullar
kalvfrikadeller
rÀkor
kokt lever/hjÀrta

TÀnk utanför boxen! Jag brukar göra detta receptet pÄ lever till min pudel:

Bakad levergodis (hund)

300gr ungnötslever
3dl (knappt) vetemjöl
2-3 msk vatten
1 knivsudd bakpulver

Kör ihop allt i en mixer, till en smet.
Bred ut pÄ en pappersklÀdd bakplÄt.
GrÀdda ca 15-20 min i 175 grader i mitten av ugnen
SkÀrs i smÄbitar o lÄt svalna

Det viktiga tycker jag Àr att man hittar en belöning till sin hund som verkligen Àr en belöning för hunden. Inte nÄgot som hunden tycker Àr "okej, ganska bra..." utan som den Àr tokig i.

Det behöver absolut inte vara mat, det kan vara lek, social belöning (fÄ kela med mÀnniskor/leka med annan hund/nosa pÄ löptik) eller kamp.

Min gamla tik var svÄrmotiverad, henne fick jag fundera ett varv extra med. Hennes belöning blev smÄ överblivna pÀlsbitar i snöre som jag drog sÄ att hon fick jaga dem. SmÄ "kattmöss" gick lika bra, men de var svÄra att binda i snöre.

Hon Àlskade kyckling mest av allt och om hon skulle fÄ den ultimata belöningen sÄ var det kyckling hon skulle ha.

Kamplek Àr nÄgot man kan behöva lÀra hunden att det Àr roligt, det viktiga Àr att man sjÀlv tycker det Àr skoj att leka. LÄt hunden vinna trasan mycket nÀr ni leker, men slÀpp inte. LÄt det fortfarande vara en kamplek, men var den svaga och lÄt hunden vinna mer och mer mark bakÄt. Dra emot lite sÄ hunden förlorar lite mark och lÄt den sen vinna igen. Vill hunden inte dra med trasan, locka den genom att dra den ryckigt fram och tillbaka utmed marken. Göm trasan, dra den utmed marken igen. Ta trasan och studsa omkring, dra den utmed marken igen. Lek "katt och rÄtta" lek.

Ja, det finns mycket att sÀga om belöningar, men det Àr viktigt att de Àr nÄgot som hunden vill ha!

Profil Skicka e-post  

Visa inlĂ€gg nyare Ă€n:  Sortera efter  
Ny trĂ„d Svara pĂ„ trĂ„d  [ 12 inlĂ€gg ]  GĂ„ till sida 1, 2  NĂ€sta

Alla tidsangivelser Àr UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Vilka Àr online

AnvÀndare som besöker denna kategori: Inga registrerade anvÀndare och 1 gÀst

Du kan inte skapa nya trÄdar i denna kategori
Du kan inte svara pÄ trÄdar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlÀgg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlÀgg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter: