Alla tidsangivelser Àr UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny trĂ„d Svara pĂ„ trĂ„d  [ 5 inlĂ€gg ] 
  UtskriftsvĂ€nlig version

Klicker- för alla?
Författare Meddelande
InlĂ€ggPostat: tis okt 27, 2009 16:30 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 47
Hej!
jag har precis börjat klickertrÀna med min 18 mÄnaders storpudel Aston. Min frÄga Àr, kan man skapa en omvÀnd skvallertrÀning? Jag mÀrkte en tendens vid hundmöten (som alltid har gÄtt bra iofs, Àven om Aston glor lite vÀl mycket), jag stoppade godis i munnen vid tre möten (för att fÄ Ànnu bÀttre möten!). Vid det fjÀrde mötet sÄg jag hunden först och stoppade i godis i munnen, den ville han inte ha, utan började i stÀllet att kika efter hunden, jag "avslöjade" alltsÄ för Aston att nu kommer det en hund eftersom han fick godis.

PÄ skogspromenaden nyss hade jag bestÀmt mig för att börja med att klicka varje gÄng han tittade pÄ mig för att hÄlla en tightare kontakt nÀr vi Àr ute. det gick bra tre gÄnger, vid fjÀrde femte klicket tittade han pÄ mig och det sÄg ut som han tÀnkte "ska jag behöva gÄ fem meter för att hÀmta en sketen korvbit" jag fortsÀtter lukta istÀllet... Kan klickern fÄ motsatt effekt om hunden inte Àr sÄ "godiskÄt"? eller Àr det bara att tycka i godis och fortsÀtta? jag Àr nÀmligen rÀdd att det inte blir bra med klickern, jag som tycker det verkar vara en sÄn bra grej! och antijakt! hur kan en hunds instinkt fÄs bort av ett par korvbitar? fattar inte...?

Profil Skicka e-post  

Re: Klicker- för alla?
InlĂ€ggPostat: tis okt 27, 2009 21:45 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 136
Vad har du för godis? Är han inte sĂ„ hungrig Ă€r det Ă€nnu viktigare att hitta hans favoritgodis.
SvÄrt att sÀga vad som hÀnder nÀr man inte sett hunden, men jag skulle nog köra pÄ med skvallertrÀningen. AlltsÄ lÄta honom upptÀcka det som hÀnder. I början behöver det ju inte ens vara en annan hund, det kan vara vad som helst som han markerar genom att kanske bara fÀsta blicken.
TÀnk pÄ att belöna att han upptÀcker det han ska skvallra om, sÄ att han inte hinner fastna vid det.
Jag brukar inte heller stoppa godis i munnen, utan ta en nÀve godis och slÀnga över huvudet pÄ hunden, sÄ att han tvingas slÀppa det han sett och koncentrera sig pÄ gottat pÄ marken.

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: tis okt 27, 2009 21:52 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 20
Visst fungerar klicker pÄ alla hundar, men du mÄste hitta en belöning som just din hund Àlskar! Det behöver inte vara just godis, alla hundar Àr ju inte sÀrskilt matglada, dÄ kan du istÀllet belöna med en lek som hunden tycker om vÀldigt mycket. Jag belönar sjÀlv med olika saker sÄ att det blir lite omvÀxling, inget Àr ju roligt om man fÄr göra det jÀmt.

VĂ„ra belöningar kna tex bestĂ„ av att jaga/busa med matte utan ngn leksak, kampa, jaga bollar eller ngn annan populĂ€r leksak. Även godis fungerar bra för oss, men Ă€r det mkt störningar runt omkring kan jag behöva en lite hĂ€ftigare belöning, dĂ„ kan jag Ă€ven lĂ„ta Vilgot "jaga" ikapp godiset i min hand sĂ„ blir det genast roligare och jag fĂ„r upp hans energi lite pĂ„ köpet.

Nya saker lÀr jag in pÄ plats utan störningar (oftast inne) för att sedan öka störningen gradvis, för att hunden ska ha en Àrlig chans att lyckas.

Det finns 4 kriterier som jag försöker följa: Timing - hur precist du förstÀrker, eller rÀttare sagt VILKET beteende som förstÀrks. Kriterier - Vad mÄste hunden göra för att vi ska förstÀrka? Hur mÄnga lyckade resultat har jag? MÄste jag höja el. sÀnka mina kriterier för att hunden ska ha en Àrlig chans att förstÄ vad jag vill? FörstÀrkningsfrekvens - Hur lÀnge/mÄnga gÄnger mÄste hunden jobba mellan varje belöning? FörstÀrkningskvalitet - Hur mycket gillar hunden belöningen? Ju högre kvalitet pÄ förstÀrkaren (belöning), desto snabbare kan man trappa ner förstÀrkningsfrekvensen utan att beteendet "bryter ihop" (och omvÀnt).

Hoppas att du förstÄr hur jag menar, annars frÄga igen :).

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: tis okt 27, 2009 23:04 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 633
Du har fÄtt jÀttebra svar tycker jag!

Rekommenderar varmt att gÄ en klickerkurs för att riktigt annamma tÀnket och bli en klok matte. Det Àr suverÀnt att gÄ en kurs!

Ska man trĂ€na bort detta med reaktioner pĂ„ andra hundar sĂ„ Ă€r TIMING superviktigt och minst lika viktigt Ă€r BELÖNING. I kritiskt lĂ€ge ska ju hunden fĂ„ suvvesuperduperfantastiskt godis och nĂ€r retningen i miljön Ă€r lĂ€gre sĂ„ gĂ€ller lĂ€gre belöning. SĂ„ om du kör inkallning och ger korv sĂ„ ska du ge högre belöning (i hundens ögon) nĂ€r den klarar nĂ„got svĂ„rare, exempelvis andra hundar. Ibland och sĂ€rskilt i början av trĂ€ning sĂ„ ska denna suvvesuperduperfantastiska belöning bara slĂ„ ut JUST vid hundmöten och ALDRIG annars.

Lycka till i trÀningen!

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: ons okt 28, 2009 11:02 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 47
Tack för era tips, nu Ă€r det idel trĂ€ning som gĂ€ller! Anne, det Ă€r Åsa och Aston hĂ€r :) hoppas ni har det bra!

Profil Skicka e-post  

Visa inlĂ€gg nyare Ă€n:  Sortera efter  
Ny trĂ„d Svara pĂ„ trĂ„d  [ 5 inlĂ€gg ] 

Alla tidsangivelser Àr UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Vilka Àr online

AnvÀndare som besöker denna kategori: Inga registrerade anvÀndare och 1 gÀst

Du kan inte skapa nya trÄdar i denna kategori
Du kan inte svara pÄ trÄdar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlÀgg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlÀgg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter: