Alla tidsangivelser Àr UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny trĂ„d Svara pĂ„ trĂ„d  [ 18 inlĂ€gg ]  GĂ„ till sida FöregĂ„ende  1, 2
  UtskriftsvĂ€nlig version

Re: Inkallning
Författare Meddelande
InlĂ€ggPostat: tor nov 13, 2008 14:54 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 664
Jag har delat upp momentet i flera delar.

En del Àr att trÀna ingÄngar separat. Jag har haft Indy framför mig och han har fÄtt göra ingÄngar utan kommando. NÀr jag har belönat en rÀtt ingÄng har jag bara flyttat pÄ mig och han har fÄtt göra en ny. Sedan har jag utökat avsÄndet och han har fÄtt göra ingÄngar frÄn kanske en meters hÄll, och sedan tvÄ meter osv.

Inkallningen har jag trÀnat pÄ att jag sÀtter Indy (nu mÄste han kunna sitta kvar) och gjort inkallningar som han sedan har fÄtt bollbelöning bakÄt nÀr han har bra fart. Har han för lÄg fart (vilket nÀstan aldrig hÀnder) fÄr han göra om och han fÄr ingen belöning, utan jag belönar bara den farten jag vill ha.

Stadga i sitt kvar trÀnar jag med sÄ att han inte tjuvar pÄ att jag vÀnder upp eller tjuvar av nÄgon annan anledning. Jag sÀtter Indy och provocerar honom genom att leka med en leksak framför honom. Reser han sig missar han chansen till belöning och han fÄr göra om. I början provocerar jag inte sÄ hÄrt, och jag belönar nÀr han kÀnns stadig. Belöningen kan vara att fÄ ett varsÄgod och vara med och leka med leksaken. Provoceringar kan vara att leka framför honom, kasta leksaken mot honom, rulla boll förbi, studsa boll förbi, studsa/rulla boll till honom, springa förbi.... eller andra saker.

NÀr detta fungerar sÀtter jag ihop momentet. TyvÀrr trÀnade jag inte Indy pÄ det hÀr sÀttet nÀr han var liten, och jag tror att det Àr anledningen till att hans ingÄng inte Àr snygg nu.

Med Tulo ska jag inte göra samma misstag...

/Anna

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: fre nov 14, 2008 19:44 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 46
Katrin & Wiggen skrev:
Kul att du börjar fÄ till det men sen beror det pÄ vad du siktar pÄ och hur petig du vill vara - jag hade nog ÀndÄ försökt fÄ bort hoppandet bara för att se om jag vore kapabel till att komma pÄ rÀtt lösning för mig och min hund. Vare sig jag tÀnkt tÀvla eller inte.[set2/aim2/aim2/y15.gif]

Det Àr inte sÄ himla lÀtt att berömma/belöna ett HELT moment. Det finns mÄnga delmoment i ett moment och blir det nÄgot fel i det delmomentet nÀr du berömmer HELA moment, ja dÄ berömmer du ocksÄ felet.. [set2/aim2/aim2/y6.gif]

Det Àr naturligtvis ett sÀtt. Men i och med att hoppandet minskat nÀr vi nu trÀnat enbart sittande sÄ anser jag mig vara en bit pÄ vÀgen :wink:

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: lör nov 15, 2008 0:28 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 278
Nu ska jag berÀtta om en tabbe jag gjorde idag [set2/aim2/aim2/y11.gif]

Innan vi skulle trÀna inkallning i dag stod jag och bröt godisar i smÄbitar och stoppade dem i högra handen. TÀnkte mig inte för. TÀnkte inte alls överhuvudtaget. meningen var att jag skulle belöna med lilla kampbollen som jag hade gömt i vÀnstra handen.

Och vad tror ni hÀnde? Jo Puzzel gav full karutta in mot mig och tvÀrstannade framför min högra hand [set2/set3/set3/001_302.jpg] ehhhhhh :oops: sÄ kan det gÄ nÀr man inte har alla de grÄ igÄng.

Men det gick bÀttre nÀsta gÄng nÀr Puzzel förstod att jag inte hade nÄgra godisar alls i handen.

Ja ja, ngn gÄng ska man vÀl lÀra sig sjÀlv att göra rÀtt.

Skam den som ger sig.

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: fre dec 05, 2008 1:23 

InlÀgg: 5
Hej! Äe ny pĂ„ detta forum. Jag har en dvĂ€rgpudel som jag trĂ€nar och tĂ€vlar med i lydnad. Han lĂ€gger ofta in ett hopp under inkallning dĂ„ han kommer till mig sida för att han fortare ska vĂ€nda runt i luften och fĂ„ en bra sittning. Hum svĂ„rt att förklara men jag tror ni förstĂ„r hur jag menar.

Jag fick tipset att ta ett steg ut sÄ fort hunden hoppar mot mig. Det fungerar delvis men dÄ det endast gett ett halvt poÀng avdrag pÄ tÀvlingar ( de gÄnger han hoppat sÄ pÄ tÀvling, inte varje gÄng) sÄ har jag inte lagt ner sÄ mycket tid vid det. Jag har blivit lite petigare sista tiden och vill ha ett korrekt moment sÄ försöker nu trÀna bort det. En 10a Àr ju bÀttre att fÄ [set2/aim2/aim2/y16.gif]

InlĂ€ggPostat: fre dec 05, 2008 13:41 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 556
jappisen: Hej och vÀlkommen!

Tipset om att ta ett steg ut har jag ocksÄ pratikserat med min jycke. Det man kan fÄ se upp med Àr att man inte skrÀmmer hunden sÄ att farten pÄ inkallningen minskar i intensitet.

Ett annat sÀtt man kan testa Àr att backa en bit nÀr hunden kommer in, pÄ sÄ sÀtt kan man ocksÄ fÄ bort beteendet pÄ hoppande. Samt att backa i trÀningen sÄ att man bara stÄr nÄgon meter ifrÄn och kallar in - dÄ hinner hunden oftast inte med hoppandet.

Man kan leda hunden precis nÀr h*n kommer in men dÄ mÄste man arbeta bort hjÀlpen - eller sÄ börjar man helt sonika om med momentet och lÀr in rÀtt ifrÄn början.

Det finns lite smÄ trix att testa [set2/aim2/aim2/y15.gif]

€ Slutligen blir de accepterade som alldeles sjÀlvklara.

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: sön dec 07, 2008 0:17 

InlÀgg: 5
Karin och Wiggen: Tack sÄ mycket

Med att backa har jag testat med jag tyckte inte det fungerade. Även med att stĂ„ nĂ€ra. Han hoppade Ă€ndĂ„. Det som fungerat bĂ€st tycker jag var steg Ă„t sidan. Men det Ă€r ju sĂ„ olika vad som fungerar pĂ„ olika hundar. jag vet andra hundar som steget bak har fungerat. Farten har aldrig varit ett problem pĂ„ min utan snarate att han kommer in för fort. Men det gĂ„rmycket bĂ€ttre nu med tvĂ„ans inkallning med stĂ€llande. DĂ€r har nĂ€stan hoppet försvunnit av sig sjĂ€lv nĂ€r jag kör de inkallningen. Vet inte varför han inte hoppar dĂ€r .

InlĂ€ggPostat: sön dec 07, 2008 13:33 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 22
Jag har samma angenÀma problem med Stina.
Har försökt arbeta bort det med att backa eller gÄ Ät sidan.
Nu har jag gett upp. PÄ trÀning ger jag ett fotkommado nÀr hon kommer i 100 km/t [set2/aim2/aim2/y13.gif] .
Men pÄ tÀvling blir det hoppar pÄ matte. :roll:
Jag tycker inte om att peta i det lÀngre för jag vill inte ha ner farten.

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: fre jan 09, 2009 2:59 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 199
Ja, jag kÀnner igen det ni skriver :P Vi hade samma problem med Elvis nÀr han va yngre. Kommer i full fart och skuttar sen sÀtter han sig.
Men det hjÀlpte att bara putta pÄ han nÀr han hoppar, dÄ satt han sig ner, fick en godis och fick sen springa ivÀg igen. Och efter bara ett par gÄnger sÄ slutade han :)
Nu hoppar han aldrig vid inkallning och Ă€r 1œ Ă„r :) Och nog skönt va de att bli av med de :D

Med Elvis och lilla Hubert

Profil Skicka e-post  

Visa inlĂ€gg nyare Ă€n:  Sortera efter  
Ny trĂ„d Svara pĂ„ trĂ„d  [ 18 inlĂ€gg ]  GĂ„ till sida FöregĂ„ende  1, 2

Alla tidsangivelser Àr UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Vilka Àr online

AnvÀndare som besöker denna kategori: Inga registrerade anvÀndare och 1 gÀst

Du kan inte skapa nya trÄdar i denna kategori
Du kan inte svara pÄ trÄdar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlÀgg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlÀgg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori