Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny trÃ¥d Svara pÃ¥ trÃ¥d  [ 14 inlägg ]  GÃ¥ till sida 1, 2  Nästa
  Utskriftsvänlig version

I väntan på..
Författare Meddelande
InläggPostat: tis aug 12, 2008 14:47 
Användarvisningsbild

tryggheten i tandvisningen så har vi börjat nosa på sändande till rutan och vill gärna ha lite tips på hur man kan påbörja denna träning/uppdelning ect.
Vi har testat lite med boll/ar. Har börjat som beskrivs i Lydnadsboken men vill ha mer kött på benen om vad som kan vara neg alt pos med de olika träningsmetoderna.

:geek:

¤ Slutligen blir de accepterade som alldeles självklara.

Profil Skicka e-post  

Re: I väntan på..
InläggPostat: tis aug 12, 2008 15:50 
Användarvisningsbild

Det jag har testat är att lägga ut en större boll bakom rutan och sagt "rutan" - Wiggen har då sprungit och tagit bollen - eftersom han älskar bollar i alla storlekar :) Han har alltså sprungit förbi rutan och tagit bollen och sprungit iväg..
Efter ett par sådana rep så har jag tagit en mindre boll och lagt på samma ställe, fast olika sidor sas och skickat in honom ifrån olika sidor men alltid med bollen framför (knepigt att förklara). Han springer in till rutan och greppar tag om bollen - springer iväg..
Nu har jag låtsas lägga ut bollen, säger "rutan", Wiggen springer in i rutan, stannar och när han är där (när han tittar mot mig men med rumpan fortfarande mot mig) kastar jag bollen.
Men han drar ju iväg med bollen, är det nåt jag inte behöver bry mig om i detta läge utan bara få stadgan på ATT han springer in i rutan?

Konerna har jag inte mer än ca en och en halv meter ifrån varandra, bollen precis bakom sidorna "linjer" och jag skickar ifrån ca en och en halv, två meter.

Jag har filmat en snutt som jag ska lägga ut på bloggen - kanske det syns där hur jag menar :)

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: tis aug 12, 2008 16:16 

tja... har du honom inklickad på targetplatta, så kan du ju lägga in plattan i rutan och klicka när han tass-stampar på plattan...
Det är nog det bästa sättet - för du undviker mark-nosning - samtidigt som du lär hunden var mitt i rutan är.
Och eftersom det är du som kommer dit och matar godis, så är du bara konsekvent med att ge godis när han står kvar på plattan - vilket innebär att han inte vill springa därifrån = han står stadigt i mitten...

Funkar även m boll-belöning = klicka när han står på plattan och så kasta bollen. Efter hand så väntar du någon sekund innan du kastar = han står med god kontakt med dig (el rättare sagt din kastarm... hehe) och han står stadigt i mitten och väntar.

Kör det här lääänge....

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: tis aug 12, 2008 17:38 
Användarvisningsbild

Har nu testat klicka/godis på "targetmattan" = plastlock och det verkar vara stabilare metod för här står han ju faktiskt kvar - med bollmetoden så känns det som att man får jobba väldigt (onödigt) mycket iom att det blir en del spring för hundens del och jag inte riktigt vet hur jag ska få honom till att förstå "stannamittirutan". Sen kastar man (jag) inte alltid :oops: alltid mitt i prick så det blir att hunden få fladdra för mycket i rutan för att få fast bollen.

Men som det är nu så står han ändå med ändan mot mig när jag skickar in honom i rutan så när han ska ta godis så står han som en ostkrok - vad gör jag åt detta?

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: ons aug 13, 2008 9:05 

EFTER att han har lärt sig att stå stilla i någon sekund på plattan, så kan du - istället för att ge godis - belöna med att kasta iväg bollen åt ett helt annat håll. Nu är det såklart ultraviktigt med superkonsekvens.
Först ska han springa in i rutan och han ska stå stilla någon sekund innan du kastar bollen.
Effekten blir att han kommer att ha full förväntan på dig - inne i rutan. Och därför vända sig om.

Dela på träningen.
Dels springa in i rutan och tassdunka plattan varvid du klickar. Den här delen ska han kunna även på lite längre avstånd, men läng inte avstånd för fort. Bättre att säkra upp klick-stå stilla-få godis först.

Dels 'leker' du med honom och får honom att stå blickstilla a la bordercollie framför dig - och sedan kastar du bollen, gärna åt sidorna vilket får honom att vända sig mot dig - för att ha bättre utgångsläge. Tex kan du lägga ut plattan (utan att ha någon ruta utställd) och såfort han tassdunkar, så kastar du bollen utan att använda klickern. Detta är lek - så inga kommandon el ställa upp innan el nånting, utan all fokus ligger på att kasta bollen när han står stilla. Och tittar på dig. Eg kan du börja utan plattan, bara för att få till 'freeze' varsomhelst. Sedan tränar du in 'freeze' på plattan utan att ha någon ruta inblandad.
Och till slut lägger du ihop sändandet m freeze och bollkast.

Och sedan kan du lägga in Ligg innan bollkastet... men vänta länge med det... för ett läggande är dämpande och kanske inte lika belönande och därmed så kan hunden börja vela på ifall man verkligen vill gå in i mitten...

Det här har funkat riktigt bra på Gorm, och då lade jag om Puhs träning också - och efter så många års harvande med den eländiga rutan, så börjar det äntligen fungera jättebra.
Det tar ett tag innan hunden förstår att ENDAST inne i rutan, så utlöses externbelöningen dvs kastad boll. Men när han fattar, så tittar han efter konerna på ett annat sätt. Konerna blir mer aktiva, än om hunden hela tiden hittar sin leksak el sitt godis i rutan.

.. nu pladdrar jag igen... :D

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: ons aug 13, 2008 11:48 
Användarvisningsbild

Pladdra på Puh - jag läser och lär! Förhoppningsvis får vi ut det i praktiken också :D

Bollmetoden, i detta skede, blev för rörigt för oss så jag tror att vi ska köra på med targetmattan tills jag ser att vi börjar få stadga in till rutan.

Jag tror jag kör med leken ala freeze utanför rutan för att sedan förhoppningsvis få in frezzet i rutan.

Om du inte har gjort det så kan du kika i bloggen, har lagt ut två filmer, en med boll och en med targetmattan..

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: ons aug 13, 2008 12:02 

ja det förstår jag blev rörigt - ifall du provade plattan igår och bollkast idag....

du tycker inte att du går lite fort fram?? :roll:

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: ons aug 13, 2008 12:22 
Användarvisningsbild

Puh skrev:
ja det förstår jag blev rörigt - ifall du provade plattan igår och bollkast idag....

du tycker inte att du går lite fort fram?? :roll:

Näe nu missförstod du mig. Igår körde vi bollmetoden, först, men tyckte att bollmetoden kändes rörig och det blev mycket spring för hunden. Testade sedan (iof samma dag) targetmattan och det är targetmattan som vi ska köra på..! ;)
Men Wiggen tar inte åt sig utav att bytet av metoder - om du ser filmsnuttarna så tycker jag (och det kändes så också) att targemetetoden känns stabilare.

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: ons aug 13, 2008 13:49 

Nu har jag tittat på snuttarna - och javisst ska du köra på med plattan.
Vad jag reagerade på, är att du liksom lutar dig in för att ge godis... Det innebär att du liksom lockar på honom att lämna plattan medans du belönar.
Gå hela vägen in och sätt dig gärna mer emellanåt MITT i rutan, och belöna ordentligt. Inte var gång förstås, men ibland - och speciellt ifall du har längt avståndet m några steg.
Och en sak till - du kommenderar honom mot rutan, tror jag. Det innebär att han inte tar eget initiativ utan väntar på din order i varje skick.
När det gäller targetplattan, så vill man att hunden själv listar ut hur den ska få sin belöning. En hund som 'kunde själv' blir 80 ggr gladare över att ha gjort rätt, och för sin belöning. Den hunden deltager mer aktivt i era aktiviteter, och väntar inte bara in nästa order.

Jag hade gjort precis som du gör, ett pass på max 5-8 skick om dagen och i en veckas tid. Jag hade satt upp ett mål efter tredje dagen, på vad han klarar + en liten svårighet till. Tex du står tyst och stilla en sekund - innan du går fram och ger godis. Och då ska han förbli stående på plattan. När detta fungerar, så efter 2-3 pass till, så hade jag lagt på en LITEN svårighet till, kanske backat några steg extra.

Vad gäller boll-snutten - så hade jag INTE lagt bollen på andra sidan rutan. I mitt huvud så vill jag att de 4 konerna i sig själv, ska bli en signal till hunden att den ska söka upp mitten av rutan. Om jag då lär in att hunden ska springa rakt igenom - så blir det svårare för hunden att få ihop mitten m synen av konerna.
Jag vet flera som kör så - och det har funkat bra för dem, men det gäller att ha ett himla bra ställande på avstånd...

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: ons aug 13, 2008 14:07 
Användarvisningsbild

Puh skrev:
Nu har jag tittat på snuttarna - och javisst ska du köra på med plattan.
Vad jag reagerade på, är att du liksom lutar dig in för att ge godis... TACK för det, inget jag har tänkt på utan det känns som rutan är Wiggens plats och jag ska hålla mig utanför :shock: . Det innebär att du liksom lockar på honom att lämna plattan medans du belönar. Så sant så. 8-)
Och en sak till - du kommenderar honom mot rutan, tror jag. Helt rätt. Det innebär att han inte tar eget initiativ utan väntar på din order i varje skick.
När det gäller targetplattan, så vill man att hunden själv listar ut hur den ska få sin belöning. Tack för uppvaknandet. Ska tänka på det. :idea:
Jag hade gjort precis som du gör, ett pass på max 5-8 skick om dagen och i en veckas tid. Jag hade satt upp ett mål efter tredje dagen, på vad han klarar + en liten svårighet till. Tex du står tyst och stilla en sekund - innan du går fram och ger godis. Och då ska han förbli stående på plattan. När detta fungerar, så efter 2-3 pass till, så hade jag lagt på en LITEN svårighet till, kanske backat några steg extra. Bra att ha i tanken så att vi avancerar, annars har vi (jag) lätt för att stå kvar på samma ställe alldeles för lång tid utan att avancera.
Vad gäller boll-snutten - så hade jag INTE lagt bollen på andra sidan rutan. Nu ska jag inte köra bollmetoden - men det var så det var upplagt i Lydnadsboken. Sen hör man olika varianter på bollmetoden. I mitt huvud så vill jag att de 4 konerna i sig själv, ska bli en signal till hunden att den ska söka upp mitten av rutan. Om jag då lär in att hunden ska springa rakt igenom - så blir det svårare för hunden att få ihop mitten m synen av konerna. Det var detta jag också bla kände när vi började med bollmetoden. Många saker som man måste arbeta bort, så känns det för mig när jag kör bollmetoden. Det känns "renare" med targetmattan men jag kan ju ha fel. :o

Profil Skicka e-post  

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny trÃ¥d Svara pÃ¥ trÃ¥d  [ 14 inlägg ]  GÃ¥ till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]