Alla tidsangivelser Àr UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny trĂ„d Svara pĂ„ trĂ„d  [ 22 inlĂ€gg ]  GĂ„ till sida 1, 2, 3  NĂ€sta
  UtskriftsvĂ€nlig version

har jag skapat en dÄlig relation?
Författare Meddelande
InlĂ€ggPostat: ons okt 21, 2009 10:41 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 47
Min 18 mÄnader gamla storpudel Aston Àr vÀldigt extrovert nÀr vi Àr ute, jag Àr inte sÄ intressant lÀngre som jag var för bara ett halv Är sen ungefÀr.
NÀr Aston var valp var vi pÄ en kurs dÀr HIIIIIT betydde godis eller lek. Det var i inlÀrningsfasen. Nu VET Aston vad han ska göra nÀr jag sÀger hit, men vÀljer ÀndÄ bort mig. Eftersom vi nu Àr i kravfasen vill jag att han ska komma för att jag vill, inte för att han ska fÄ godis.

Jag kontaktade en hundinstruktör för att komma till rÀtta med inkallningen. Vi la ut köttbullebitar i grÀset och instruktören sa "hit", de första gÄngerna kom han inte och dÄ fick han sig en bestÀmd men "lugn" utskÀllning av instruktören. NÀr han gjorde rÀtt fick han lugn klapp och beröm, absolut ingen överdriven beröm. Jag gick sedan hem för att öva det gick ganska bra.

jag hade uppehÄll en vecka, dels för att jag inte var i balans för att trÀna honom och för att det inte ska bli för tjatigt. Sen testade jag inkallning pÄ nytt, denna gÄng med Àlgbitar. Men icke, det skulle han minsann Àta upp innan han kom till mig. eller sÄ kom han, men lÄngsamt. Jag har ju förstÄtt att han inte lyssnar och tar till sig mina utskÀkllningar, sÄ jag testade att förstÀrka med en pÄse med skrot i som jag kastade brevid honom samtidigt som jag skÀllde pÄ honom. gick inte som jag ville det heller. kanske nÄgot bÀttre, men har jag inte med mig pÄsen i skarpt lÀge sÄ vet jag inte.....

Nu till mina frÄgor: det kÀnns som vi bara brÄkar och att han tycker jag Àr en jobbig typ som inte lÄter honom Àta sitt godis i fred, att matte Àr lynnig som blir arg hela tiden. NÀr han fÄr sina utskÀllningar kan han sitta och lukta efter vilt samtidigt eller sÄ försvarar han sig. Vad ska jag göra?
Nu i kravfasen vill jag ju vara hans nummer ett, utan godis i fickorna eller kampleksak hela tiden (som jag gjorde nÀr han var mindre) jag vill fÄ kontakt med honom nÀr han börjar lukta efter kor vi gÄr förbi, eller annat.
Kanske Àr det mina negativa och tvivelaktiga tankar som sÀtter kÀppar i hjulet nÀr vi trÀnar.

Tack för att du lÀst! :)

Profil Skicka e-post  

Re: har jag skapat en dÄlig relation?
InlĂ€ggPostat: ons okt 21, 2009 14:06 

InlÀgg: 85
Jag tycker det lÄter som ni hamnat i en ond cirkel. Glöm kravfas och bestraffningar och trÀna positivt och bygg en positiv spiral istÀllet dÀr hunden inte ska kuggas och göra fel för att fÄ en utskÀllning utan rÀtt för att fÄ en belöning. LÀs boken Din hund en lydig hund av Anders Hallgren sÄ förstÄr du hur du ska tÀnka för att fÄ en lyckad inkallning. Och gÄ gÀrna en klickerkurs eller lÀs böcker om klickertrÀning. Nu nÀr kommandot Àr lite infekterat sÄ tycker jag du ska börja om helt - kalla ALDRIG in om du inte Àr sÀker pÄ att hunden ska komma dvs börja med nÀr han redan Àr pÄ vÀg mot dig och belöna massor - HIT ska ju just betyda spring som en galning till matte/husse..ingenting annat.. sÀnk kraven till noll och gör det lÀtt och roligt för hunden att lyda och bli belönad sÄ kommer ni snart förstÄ varandra bÀttre.

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: ons okt 21, 2009 16:23 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 664
Nu Àr inte jag nÄgon som tror pÄ det hÀr med att hÄlla en kravfas och att hunden ska jobba för att jag vill jÀmt. Hunden Àr ett "egoistiskt" djur som gör det som den sjÀlv vinner pÄ, och det gÀller att hitta metoder sÄ att hunden alltid anser att den tjÀnar pÄ att komma till dig istÀllet för att Àta godiset/springa fram till hunden eller vad det nu kan vara. För att man ska fÄ en bra inkallning i alla lÀgen gÀller det dÀrför att man ger hunden en anledning att komma till dig, och vilken hund vill komma till nÄgon som Àr arg/upprörd/frustrerad?

Jag jobbar fortfarande med belöningar i inkallningen med min femÄriga storpudel trots att han redan har en bra inkallning och Àr lydig. Jag har alltid godis med mig för att kunna belöna bra beteenden som jag vill att han ska uppfylla, men förvÀntar mig ÀndÄ att han ska lyssna Àven om jag har glömt dem nÄgon dag. Jag varierar ocksÄ belöningarna beroende pÄ vilken prestation han utfört, vilket innebÀr att om han har lÄtit bli att jaga grannens katt fÄr han större/bÀttre belöning Àn om han gör nÄgot som inte Àr lika svÄrt. Detta beror sjÀlvklart ocksÄ pÄ om han Àr under inlÀrning med nÄgot eller inte, och det Àr ocksÄ skillnad pÄ om vi trÀnar lydnad eller bara vardagslydnad. Lyssnar inte hundarna blir jag arg pÄ dem och de kankse blir uppkopplade som straff, men samtidigt betyder det ocksÄ att jag mÄste trÀna inkallning mer vid sidan av.

FörstÄr du hur jag tÀnker? Det blev nog vÀldigt snurrigt.... Lycka till!
/Anna

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: ons okt 21, 2009 18:22 
AnvÀndarvisningsbild

Tack för era rÄd! jag vet ju om att en hund gör det den fÄr fördel i, trots har jag hakat upp mig pÄ den sk kravfasen med bestraffning. Jag ska genast sÀtta i gÄng med belöning för i bland sjÀlvklara saker för att upprÀtthÄlla en bra relation. Att hunden blir uppkopplad Àr ju ett bra straff om det skulle behövas. Jag vill att hunden ska komma till mig Àven om jag inte Àr en godismaskin, men det Àr vÀl en senare frÄga...

Jag ska skaffa boken jag fick tips om omgÄende! tack sÄ mycket.

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: ons okt 21, 2009 19:09 
AnvÀndarvisningsbild

SÄg precis vad du har för signatur! Den Àr helt klart tÀnkvÀrd!

"When you correct a dog, you are actually punishing him for
your poor training." Susan Garret

Vad Ă€r det med kravfasen som gör att du vill jobba med den? FĂ„r andra mĂ€nniskor bra resultat med den? Har de harmoniska glada hundar? Är metoden bĂ€ttre Ă€n en metod med belöningar och positiv förstĂ€rkning?

Jag hoppas att det Àr ok att jag frÄgar för jag Àr verkligen nyfiken.

/Anna

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: ons okt 21, 2009 21:21 
AnvÀndarvisningsbild

Hej!
Det var nog hundinstruktören som fick in mig pÄ den banan, (hon tÀvlar bla i lydnad, sÄ dÄ borde det ju funka) Men jag har uppenbarligen inte tÀnkt till sjÀlv, inlÀrningsmetoden passar kanske inte mig och min hund. Jag Àr öppen för alla lösningar! jag trodde vÀl inte man kunde nÄ stadiet "kom till mig utan köttbulle" utan att bli "arg". Men eftersom det inte fungerar ska jag bli mjukare och mer positiv i min trÀning, som nÀr han var valp ( kÀnns ocksÄ lite konstigt iofs) jag vill ju behandla honom som en vuxen hund.
/Åsa

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: tor okt 22, 2009 9:24 

InlÀgg: 85
Fast det dÀr med godismaskin-tÀnket tycker jag oxÄ man kan slÀppa...visst i inlÀrningen sÄ gÄr det sÄ klart Ät mycket gotte... sen Àr ju tanken att det ska bli en VANA för hunden att komma. Man trÀnar sÄ mycket och sÄ lÀtt att hundens ben nÀstan automatiskt springer nÀr den hör ordet HIT utan att koppla in hjÀrnan. Det finns inget annat i hundens tanke Àn att komma. IdiotsÀkert i alla situationer. Ibland blir det godis ibland bara ett bra och en klapp... men dÄ och dÄ mÄste hunden sÄ klart fÄ en godisbit eller en lekstund eller ngt som den upplever som belönande för att upprÀtthÄlla beteendet... pÄ samma sÀtt som du ÀndÄ hade fÄtt göra om du straffat fram ngt... dÄ mÄste du ju oxÄ "pÄminna" hunden med jÀmna mellanrum.. ingen skillnad.. mer Àn att om du trÀnar positivt sÄ kommer du sjÀlv mÄ bÀttre av att berömma Àn att vara sur pÄ hunden och ni fÄr automatiskt bÀttre relation pÄ köpet..man blir ju glad nÀr hunden lyder i svÄra situationer och dÄ Àr det oxÄ bara ett nöje att belöna..det gÄr automatiskt och blir en postitiv spiral dÀr du Àr glad och hunden lydig. SlÀpp att hunden ska lyda för dig.. och inte godis.. hur trÄkig du Àn Àr.. sÄ funkar det inte.. jobba med hunden och inte emot den. Min hund Àlskar att leka med andra sÄklart.. som de flesta gör.. men nÀr vi möter hundar ute sÄ har jag lÄtit dem betyda hit.. dvs jag har belönat med godis varje gÄng hon lagt ögonen pÄ en annan hund och byggt pÄ det sÄ det betyder kom gÄ fot och nÀr vi gÄtt förbi sÄ kan det ev bli godis. Detta Àr en sÄ stark vana nu att hon inte VILL leka om vi ngn gÄng trÀffar nÄn lÀmplig kompis i den situationen.. dÄ Àr hon helt fokuserad pÄ sin uppgift.. men i hundgÄrden Àr det en annan femma.. vanans makt Àr vÀldigt stor över vÄra hundar - det ska man utnyttja.

Och den dÀr instruktören.. han och hon har brukshund va.. och inte pudel... för en pudel hade inte funkat att tÀvla pÄ det viset.. ( fast min lilla ynkepynke-pudel sopade banan med dem sist vi tÀvlade och vi har inget som heter kravfas i vÄr trÀning..)

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: tor okt 22, 2009 10:51 
AnvÀndarvisningsbild

tack för bra tips och "aha-upplevelser" Jag hoppas inte det Àr för sent att börja tÀnka pÄ det hÀr sÀttet, möter vi en hund gÄr det bra, Àven om min hund tittar lite vÀl mycket, vilket kan orsaka problem. men att ha ögonkontakt med mig vid en hundmöte vore ju fantastiskt.. kÀnns som att vÀgen dit Àr lÄng, min hund tycker ju om godis men inte i som en golden/labbe Àlskar godis.

Att jag bara ska ropa hit nÀr jag vet att han kommer kÀnns lite konstigt, det Àr ju nÀr nÄgot hÀnder som jag vill att han ska komma till mig. Kommer han inte pÄ hit sÄ förlorar ordet sin betydelse förstÄr jag ju. SjÀlvklart kommer han som ett skott utan störning nÀr jag sÀger hit. Men du menar att det blir en mekanisk vanesak till slut, idel trÀning alltsÄ? :)

ja, instruktören tÀvlar med en brukshund, som inte Àr lika smart som pudlar ;) först nu har jag börjat ifrÄgasÀtta hennes trÀningsstrategier.

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: tor okt 22, 2009 13:05 
AnvÀndarvisningsbild

Man mÄste lÀra sig att ifrÄgasÀtta alla som pÄ nÄgot sÀtt har ideer om hur man ska sköta sin hund och hur man ska trÀna. Mitt sÀtt passar inte nÄgon annan och nÄgon annans sÀtt passar inte mig, men man ska aldrig köpa nÄgons metod rakt av utan att ifrÄgasÀtta.

Jag har tÀvlat lydnad, bruks och viltspÄr med min storpudel men jag har ingen kravfas i trÀningen för det. Jag jobbar istÀllet med att hitta sÀtt som gör att han hela tiden vill fortsÀtta att "leka" med mig och som fÄr honom att anstrÀnga sig till det yttersta trots att vi kÀmpar med ex nÄgon jobbig liten detalj.

Jag skulle inte enbart jobba med inkallningar nÀr du vet att hunden kommer, men jag skulle se till att mina inkallningar lyckas. Du börjar inte springa en maraton innan du har trÀnat lÀnge, och likadant Àr det med hundarna. Du kan inte börja med att trÀna inkallning nÀr hunden redan springer efter haren utan mÄste börja nÀr hunden inte har lika stor konkurrens av andra roliga saker. Olika prestationer hunden utför mÄste ocksÄ vara vÀrt olika belöningar, för du sjÀlv skulle aldrig jobba för 10kr i timmen eller lÄta bli att följa med pÄ resan du bjuds pÄ för att du fÄr en pÄse chips som ersÀttning. FörstÄr du hur jag tÀnker?

För hunden Àr det kanske inte jobbigt med en inkallning för att du ska sÀtta pÄ hunden kopplet innan en vÀg eftersom det inte konkurrerar med nÄgot annat runt omkring. Det rÀcker kanske med en klapp och att du talar om att hunden Àr duktig. Kommer det dÀremot en hare som hunden fÄr syn pÄ och den lÄter bli att jaga den för att du kallar Àr det vÀrt en mycket större belöning. I mitt fall skulle jag nog tömma godispÄsen och lekt med pinnar eller vad som helst för att se till att hunden behÄller ett bra minne av belöningen.

Sen Àr det ocksÄ skillnad pÄ belöning och belöning för hunden. En hund kankse tycker att det Àr helt fantastiskt bara den fÄr en torrfoderkula, medan andra inte alls vill ha det och knappt tar kulan i sin mun. Man mÄste komma pÄ vad den egna hunden tycker om för belöningar och inte gÄ efter vad man sjÀlv tycker borde vara en belöning, för det Àr ju hunden som ska gilla dem!!

Kolla in den hÀr sidan! Klickerklok.se. Fanny jobbar med positiv förstÀrkning och Àr en stor inspirationsmÀnniska till mÄnga mÀnniskor runt om i Sverige/Norden.

/Anna

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: tor okt 22, 2009 19:10 
AnvÀndarvisningsbild

det Àr min första hund och jag har ingen erfarenhet sedan tidigare, jag kÀnner inte heller nÄgra hundmÀnniskor. Det kan vara en av anledningarna till att jag "tror pÄ allt" ;) inte allt sÄklart.

Har precis varit och lÄnat böcker och köpt klicker, sÄ nu blir det nya tag. Jag kÀnner nÀstan att jag lÀser mer böcker och artiklar pÄ internet Àn vad jag trÀnar med min hund... "gör si gör sÄ".. i stÀllet för att gÄ ut och ha kul med hunden!

Tack för lÀnken! lustigt... Jag har vuxit upp i Mölndal och gÄtt i samma skola som Fanny, jag har hört ryktesvÀgar att hon jobbar med hundar, sÄ det var vÀldigt kul att hitta den hemsidan! tack Anna :)

Profil Skicka e-post  

Visa inlĂ€gg nyare Ă€n:  Sortera efter  
Ny trĂ„d Svara pĂ„ trĂ„d  [ 22 inlĂ€gg ]  GĂ„ till sida 1, 2, 3  NĂ€sta

Alla tidsangivelser Àr UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Vilka Àr online

AnvÀndare som besöker denna kategori: Inga registrerade anvÀndare och 1 gÀst

Du kan inte skapa nya trÄdar i denna kategori
Du kan inte svara pÄ trÄdar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlÀgg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlÀgg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter: