Alla tidsangivelser Àr UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny trĂ„d Svara pĂ„ trĂ„d  [ 22 inlĂ€gg ]  GĂ„ till sida FöregĂ„ende  1, 2, 3
  UtskriftsvĂ€nlig version

Re: har jag skapat en dÄlig relation?
Författare Meddelande
InlĂ€ggPostat: ons okt 28, 2009 10:54 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 47
Tack för detta!
Men hur, rent konkret korrigerar du dina hundar nÀr de har förstÄtt innebörden av kommandot men vÀljer att inte lyda? Varför tvÀrnitar dina hundar nÀr du sÀger nej i rÀtt tonlÀge? för att NEJ sitter i benmÀrgen, för att de kÀnner sig "hotade" (förstÄ mig rÀtt dÀr), eller för att det brukar komma superbelöning (antaligen inte)?

jag vill nog pÄstÄ att jag inte tjatar, försöker alltid vara tydlig, och Àr hunden blockerad (pga vilt tex) sÄ Àr det lika bra att vara tyst, för dÄ nÄr jag ÀndÄ inte fram. Jag ska inte tÀvla, men vill ha en 100% inkallning! just nu Àr det belöning med pipleksak nÀr han kommer, just för att ordet Hit ska fÄ en positiv kÀnsla igen (nyss skÀllde jag ju ut honom efter att jag ropade hit nÀr han inte kom) han behöver inte anstrÀnga sig vidare... men nu fÄr jag nog börja höja ribban innan det blir pipleksak.
Men det funderar jag ocksÄ över, att höja svÄrighetsgraden (ropa hit i svÄra situationer) nÀr man samtidigt inte ska ropa hit om man inte Àr hundra pÄ att han kommer... svÄr balansgÄng dÀr...

Profil Skicka e-post  

Re: har jag skapat en dÄlig relation?
InlĂ€ggPostat: ons okt 28, 2009 14:00 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 20
aston skrev:
Tack för detta!
Men hur, rent konkret korrigerar du dina hundar nÀr de har förstÄtt innebörden av kommandot men vÀljer att inte lyda? Varför tvÀrnitar dina hundar nÀr du sÀger nej i rÀtt tonlÀge? för att NEJ sitter i benmÀrgen, för att de kÀnner sig "hotade" (förstÄ mig rÀtt dÀr), eller för att det brukar komma superbelöning (antaligen inte)?

jag vill nog pÄstÄ att jag inte tjatar, försöker alltid vara tydlig, och Àr hunden blockerad (pga vilt tex) sÄ Àr det lika bra att vara tyst, för dÄ nÄr jag ÀndÄ inte fram. Jag ska inte tÀvla, men vill ha en 100% inkallning! just nu Àr det belöning med pipleksak nÀr han kommer, just för att ordet Hit ska fÄ en positiv kÀnsla igen (nyss skÀllde jag ju ut honom efter att jag ropade hit nÀr han inte kom) han behöver inte anstrÀnga sig vidare... men nu fÄr jag nog börja höja ribban innan det blir pipleksak.
Men det funderar jag ocksÄ över, att höja svÄrighetsgraden (ropa hit i svÄra situationer) nÀr man samtidigt inte ska ropa hit om man inte Àr hundra pÄ att han kommer... svÄr balansgÄng dÀr...

Jag anser att hunden inte har förstÄtt kommandot om den inte kommer. En hund struntar inte i ett kommando, kommer den inte eller vad det nu mÄ vara sÄ behöver jag alltsÄ gÄ igenom de 4 hÄllpunkter som jag förklarade i den andra trÄden för att se vad jag behöver justera i min trÀning.

Jag anvÀnder sjÀlv inte förbudsord överhuvudtaget. Sticker hunden ivÀg vÀljer jag att ge ett kommando ist, tex stanna eller inkallning. Kommer hunden Àr det maximal belöning, kommer den inte behöver jag alltsÄ kolla mina 4 punkter (hunden fattar inte vad den ska göra, den har inte lÀrt sig det beteendet).

Jag höjer svÄrighetsgraden nÀr hunden gör rÀtt 80% av gÄngerna eller mer. Om den inte klarar 80% gÄr jag igenom de 4 punkterna igen, för att utvÀrdera vad jag bör göra annorlunda :).

Sen tillrÀttalÀgger jag ocksÄ miljön pÄ sÄdant sÀtt att hunden har en chans att göra rÀtt. Vet jag att det Àr mycket lösa hundar eller vilt i omrÄdet och hunden inte vÀljer mig under dessa förutsÀttningar har jag helt enkelt hunden kopplad för att möjligheten att göra fel ska bli sÄ liten som möjligt.

Kanske lite rörigt, men hoppas du fÄr ut ngt av mitt resonemang :)

Profil Skicka e-post  

Visa inlĂ€gg nyare Ă€n:  Sortera efter  
Ny trĂ„d Svara pĂ„ trĂ„d  [ 22 inlĂ€gg ]  GĂ„ till sida FöregĂ„ende  1, 2, 3

Alla tidsangivelser Àr UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Vilka Àr online

AnvÀndare som besöker denna kategori: Inga registrerade anvÀndare och 2 gÀster

Du kan inte skapa nya trÄdar i denna kategori
Du kan inte svara pÄ trÄdar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlÀgg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlÀgg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter: