Alla tidsangivelser Àr UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny trĂ„d Svara pĂ„ trĂ„d  [ 22 inlĂ€gg ]  GĂ„ till sida FöregĂ„ende  1, 2, 3  NĂ€sta
  UtskriftsvĂ€nlig version

Re: har jag skapat en dÄlig relation?
Författare Meddelande
InlĂ€ggPostat: tor okt 22, 2009 20:01 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 664
Lustigt att du Àr Mölndalsbo! Jag Àr uppvuxen i Lindome och sedan bott i KÄllered i nÀstan 10 Är innan jag flyttade lÄÄÄÄÄngt norrut för ungefÀr ett Är sedan.

Jag menar inte att pÄ nÄgot sÀtt anklaga dig för att du vÀljer nÄgot visst sÀtt att trÀna pÄ utan försöker bara fÄ dig att tÀnka till sÄ att du kan hitta din egen vÀg! [smilisar/agreement5.gif] Jag ber om ursÀkt om jag lÄter hÄrd eller sÄ.

/Anna

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: tor okt 22, 2009 20:25 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 47
nej! du Àr inte det minsta hÄrd! det Àr ju precis sÄnt hÀr jag vill höra! mer mer! :)
I UmeÄ har du hamnat! jag bor i en liten hÄla i skogen nÀra VÀxjö sedan ett halvÄr tillbaka. Nyfiken, varför hamnade du i norrland?

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: tor okt 22, 2009 23:45 
AnvÀndarvisningsbild

Det Àr sambons fel! [set2/aim2/aim2/y13.gif] Han kom in pÄ en utbildning hÀr sÄ det var bara att packa ihop hemmet och flytta. Varför blev det VÀxjöskogen för dig?

Vad skönt att du inte tycker att jag Àr hÄrd. Jag kÀnner mig sÄn ibland fast jag inte menar nÄgot.

/Anna

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: fre okt 23, 2009 9:18 
AnvÀndarvisningsbild

nu har vi hamnat utanför hundtemat :) jag hamnade i VÀxjö pga studier, och i Furuby pÄ pojkvÀnnen som jag nyligen blivit sambo med :)
har Indy varma tÀcken nu dÄ? han Àr himla tjusig sÄ kortklippt.

en sak till, nÀr vi testade agility sÄ var Aston vÀldigt duktig, problemet var att han rymde mycket, sprang i vÀg över hela appelplanen eller kollade hur andra hundar jobbade med sina hinder... jag berÀttade detta nyligen för "kravfasinstruktören" hon trodde han var stressad. Aston var knappt ett Är nÀr vi började. Jag trodde han var ouppfostrad och busig... vad har du för erfarenheter av sÄdant? Skulle vi ta upp trÀningen igen tror jag han skulle göra smÄ rymmarförsök, men eftersom jag bygger upp vÄr nya superrelation just nu, sÄ hoppas jag det blir bÀttre. :)

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: fre okt 23, 2009 11:38 
AnvÀndarvisningsbild

Det behöver inte alls betyda att han Àr stressad bara för att han inte har "tid" att jobba med dig pÄ agilityplanen. Det finns massor med roliga saker att kolla in nÀr man Àr unghund och om du bara har varit en "jobbig" matte sÄ finns det ju ingen anledning att vara kvar och hitta pÄ saker med dig. MÄnga unghundar har mycket som hÀnder i huvudet och har svÄrt att fokusera och det blir lÀtt att de hittar pÄ bus istÀllet. Det behöver inte vara nÄgot fel pÄ din hund för det utan han lÄter bara som en normal tonÄring!

TrÀna massor med kontaktövningar i koppel sÄ att han inte fÄr chansen att springa ivÀg till det han vill göra. Se till att ha belöningar som han tycker Àr hÀftiga (godis, leksaker, gos) och börja trÀna enkelt hemma innan du tar ut det pÄ klubben. TrÀna sedan pÄ klubben en bit ifrÄn andra hundar och se till att du sjÀlv engagerar dig i belöningarna. Det finns massor av olika sÀtt att erbjuda en godisbit eller leka med en leksak för att förhöja vÀrdet pÄ det.

Jag tror att du kommer att mÀrka snabba resultat om du jobbar med positiv förstÀrkning! LÀs mer om klickerfilosofin och lÀr dig mer om det tÀnket för det Àr ett tÀnk som jag försöker anamma mycket och som jag tycker ger en bÀttre relation Àn att jobba med bestraffningar. Man behöver inte anvÀnda klicker eller bli renodlad klickerfantast, men filosofin har vÀldigt mycket att ge!

Det kommer att bli jÀttebra för er!
/Anna

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: lör okt 24, 2009 9:49 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 109
NÀr jag slÀppte tÀnket med kravfas och korrigering med min labbe var nÀstan det bÀsta (förutom att vi fick en mycket bÀttre relation [set2/aim2/aim2/y15.gif] ) att jag mÄdde bÀttre av att fokusera pÄ det som gick bra för oss- istÀllet för att fokusera pÄ problemen!
Jag kunde verkligen uppskatta smÄ framgÄngar mycket bÀttre, istÀllet för att se hur lÄngt steget var till det fÀrdiga beteendet, och dÄ hade vi genast roligare ihop. Och att ha kul ihop gÄr inte att överskatta [set2/aim2/aim2/y16.gif] !

Lycka till [smilisar/agreement5.gif]

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: mĂ„n okt 26, 2009 16:30 
AnvÀndarvisningsbild

Äh vad skönt det kÀnns efter alla dessa tips! nu skiter jag i den j*vla kravfasen, och jag mÄr sÄ mycket bÀttre :) Vi har börjat klickertrÀna och det kÀnns som om att det har klickat mellan oss igen ;) köpte en pipleksak för att hitta en supermegabra belöning, den var verkligen uppskattad (Àven om den gÄr mig pÄ nerverna;))
skvallertrÀning verkar vara en bra grej, det ska jag lÀsa pÄ om nu...

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: mĂ„n okt 26, 2009 18:09 
AnvÀndarvisningsbild

Åh vad hĂ€rligt det lĂ„ter!! Heja er!! [smilisar/celebrate13.gif]

/Anna

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: mĂ„n okt 26, 2009 22:18 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 116
Vad menas med kravfas?

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: ons okt 28, 2009 0:13 

InlÀgg: 240
Jag har kravfas i min trÀning - vare sig jag trÀnar min storpudel el min kelpie.

Men - kravfas betyder INTE att jag stÄr och stampar, och blir arg för att hunden inte gör vad jag sÀger.
Kravfasen innebÀr egentligen en test pÄ ifall jag har trÀnat tillrÀckligt bra - sÄ att min hund gör momentet lika bra Àven utan belöning.
Kravet hamnar mer pÄ mig som förare - Àn pÄ hunden.
Och för att komma upp till elitklasserna och lyckas dÀr, sÄ Àr det tvunget att komma förbi den dÀr kravfasen.

Jag trÀnar liksom Anna med positiv inlÀrning och förstÀrkning - men jag inser oxÄ att varje hundindivid med nÄgot intellekt i sin hjÀrna - förr el senare kommer till ett stadie dÀr han ifrÄgasÀtter mitt kommando. Detta intrÀffar ofta i nivÄ med lydnadsklass 3 el högreklass bruks.

För det mesta handlar ifrÄgasÀttningen om att jag har motiverat dÄligt
MEN - ibland handlar det Àven om rent trots, el hormonstörning, el minsta-motstÄndets-lag.
Den lagen ligger nÀra mÄnga pudlar (och andra raser) som jag kÀnner, och som trÀnar nÄgot. SÀkert beror det pÄ deras intellekt och deras förmÄga att lÀsa oss innan vi ens vet om att vi tÀnkt en tanke.

Man kan bara motivera en hund till en viss grÀns - och sÄ lÀnge man bara trÀnar och inte tÀvlar - sÄ finns det ingen anledning att fundera pÄ krav i trÀningen med sin hund.
Utom i ett fall - nÀr det Àr AKUT!
Tex hunden Àr lös, och har mot all förmodan börjat springa mot en vÀg mot bilar.
Eller nÄgon liknande akut situation.

De hÀr vardags-kraven (som jag har sett Anna utöva pÄ Indy nÄgra gÄnger [set2/aim2/aim2/y15.gif] ) Àr nödvÀndiga för att man ska kunna ha sin hund lös.
I annat fall fÄr hunden vara stÀndigt kopplad - och dÄ har kopplet en 'krav-funktion).
Akuta kommandon Àr NEJ - vilket betyder avbryt det du gör just nu, GENAST!
LÀgger jag in rÀtt ton i ordet, sÄ har jag tvÀrnit pÄ bÄda mina hundar - oavsett vad de gör.

Om du kÀnner att din hund nonchar dig, och du kÀnner dig mer som en tjatig morsa - sÄ Àr du troligen en tjatig morsa, som hunden slutat lyssna pÄ.
DÄ har du dels inte talat om för hunden vilka regler du har och vad dina kommandon betyder.
Dels pratar du kanske vÀldigt mycket mer - Àn bara raka kommandon. DÄ blir det du sÀger, bara en lÄng harang utan betydelse för hunden.
Dels har du dessutom inte vÀrdesatt efterlydnad pÄ dina regler, sÄ att hunden ens tÀnker att den vill lyda.
Dvs du har gÄtt alldeles för fort fram, och inte grundat hela vÀgen.

Är du mamma sĂ„ kan du jĂ€mföra med barnuppfostran.
Inte lyssnar barnen ifall man tjatar, och inte bryr de sig om regler som ingen fattar - och fÄr de dessutom ingen morot, sÄ Àr allt ointressant.

Och ja, jag tror att du Àr pÄ vÀg pÄ fel hÄll med din hund - men som tur Àr, sÄ Àr hundar aldrig lÄngsinta.
TvÀrtom sÄ kommer du att upptÀcka att han blir överlycklig nÀr han börjar förstÄ vad du vill.

lycka till!!

Profil Skicka e-post  

Visa inlĂ€gg nyare Ă€n:  Sortera efter  
Ny trĂ„d Svara pĂ„ trĂ„d  [ 22 inlĂ€gg ]  GĂ„ till sida FöregĂ„ende  1, 2, 3  NĂ€sta

Alla tidsangivelser Àr UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Vilka Àr online

AnvÀndare som besöker denna kategori: Inga registrerade anvÀndare och 3 gÀster

Du kan inte skapa nya trÄdar i denna kategori
Du kan inte svara pÄ trÄdar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlÀgg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlÀgg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Site logo © 2008 drew@vilden.se
phpBB3 skins by © gokin, Pozycjonowanie stron pozycjonowanie strony