Alla tidsangivelser Àr UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny trĂ„d Svara pĂ„ trĂ„d  [ 16 inlĂ€gg ]  GĂ„ till sida 1, 2  NĂ€sta
  UtskriftsvĂ€nlig version

Funderingar...
Författare Meddelande
InlĂ€ggPostat: ons feb 18, 2009 14:06 

InlÀgg: 14
Om detta ligger i fel kategori, sÄ flytta trÄden, men jag kom inte pÄ nÄgot vettigare stÀlle att lÀgga frÄgan..

GÄr det att tÀvla i lydnad med en liten hund, typ Toypudel? Visst, det borde ju inte vara omöjligt, men Àr det att rekomendera?

Jag (och min sambo) funderar pÄ hund, dÄ jag Àr lite allergisk mot pÀlsdjur funderar vi pÄ en liten pudel dÄ dessa pÄstÄs vara mer allergivÀnliga (jag TROR att det Àr hÄren jag reagerar pÄ dÄ jag inte visar nÄgra som helst allergiska symtom pÄ saliv och sÄ...)..

Är inne pĂ„ en liten hund dĂ„ de verkar mer praktiska att ta med sig, vi behöver inte köpa en ny bil för att fĂ„ plats och jag behöver inte oroa mig för att bli omkulldragen av en 30 kg klump... (har kronisk vĂ€rk i nacke o rygg vilket gör att jag har tvingats inse att en stor hund inte Ă€r det optimala för min del) Visst, hundar ska vĂ€l inte dra i kopplet, men risken finns ju... Men samtidigt sĂ„ vill jag kunna trĂ€na och kanske Ă€ven tĂ€vla med hunden (tĂ€vling Ă€r för min del ett sĂ€tt att motivera trĂ€ning).

En annan fundering, som inte passar in pĂ„ Ă€mnet riktigt, hur Ă€r en toypudel i temperamentet? Är det en nervös bjĂ€bbande smĂ„hund? eller Ă€r det "en stor hunds mentalitet i ett mindre format"? Har hört olika Ă„sikter om detta och tĂ€nkte dĂ€rför stĂ€lla frĂ„gan hĂ€r...

Profil Skicka e-post  

Re: Funderingar...
InlĂ€ggPostat: ons feb 18, 2009 15:24 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 278
Man kan absolut tÀvla lydnad med en liten hund. Min kursinstruktör körde lydnad med sin Yorkshireterrier. Hon satt dock pÄ sig en trÀnings-bh storlek small för att bysten inte skulle vara ivÀgen för kontakten i fotposition [set2/aim2/aim2/y2.gif]

Hur toypudeln Àr till temperamenten generellt sett Àr jag inte rÀtt person att svara pÄ, men kan berÀtta att en av de coolaste pudelherrar jag mött Àr en toy. Och det skiljer sÀkert frÄn individ till individ precis som med de större pudlarna.

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: ons feb 18, 2009 16:18 

InlÀgg: 32
Jag tÀvlar bÄde Agility (agility klass 1 och hoppklass 2) och lydnad (som bÀst ett 2:a pris i LK1 - Àn sÄ lÀnge) med min toy! SÄ klart att det gÄr!

Sen finns det vissa praktiska problem med storleken, ffa att det Àr svÄrt att fÄ till en bra position i fotgÄendet dÄ man inte ser hunden nÀr den gÄr bra utan att böja/vrida sig lite nedÄt. Sen har man ju vÀldig lÄngt ner till hunden för att belöna nÀr man stÄr upp ocksÄ... [set2/aim2/aim2/y15.gif]

Men det Àr ju inga allvarliga problem!

Alternativet Àr ju en dvÀrg eller mellan, de Àr ju inga stora hunder heller.,

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: ons feb 18, 2009 17:08 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 136
Klart att det gÄr! Tycker att du ska fundera pÄ vad du vill ha hos hunden, sedan Àr det bara att leta efter förÀldrar som verkar stÀmma in pÄ dina kriterier.
Jag vet inte hur mÄnga toy som har gjort MH, men om du hittar sÄdana förÀldrar fÄr du ju ledtrÄd om hur de Àr i olika situationer.
NÀr ska ni skaffa hund dÄ? Vill du ha tips pÄ kennel som föder upp toypudel att arbeta med kan jag PM:a dig.

Jag har tagit ett antal förstapris (pÄ inoff) med min Cairn, sÄ visst gÄr det bra med liten hund! [smilisar/agreement5.gif]

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: ons feb 18, 2009 19:12 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 46
Att pudeln skulle vara bjÀbbig tror jag Àr en gammal fördom.
VÄr dvÀrg Kim (7mm frÄn toy) Àr i stort sett stum, utom nÀr det ringer pÄ dörren
- dÄ skÀlls det. I övrigt snackar han nÀr han tycker vi Àr ouppmÀrksamma pÄ vad han vill, det vill sÀga grymtar till eller slÀpper ifrÄn sig ett gnÀll och visar med kroppen vad han vill ha sagt (lek med mig/mer mat/lyft upp mig). Pudlar gillar ju att lÀra sig - sÄ att trÀna agility och annat med en toypudel kommer bara vara otroligt givande för alla parter. NÀr det gÀller allergi sÄ blev vi med pudel av just allergiskÀl, och det gÄr hyfsat bra. Men, jag fick börja med en daglig dos allergitabletter - för att fixa det hela.
SÄ mitt rÄd Àr: försÀkra dig om att du klarar av en pudel innan köp. Det finns visserligen allergiklasuler som gör att man kan returnera valpen. Men, har man vÀl fÄtt hem en valp Àr det inte lÀtt att skiljas frÄn krypet.
[set2/aim2/aim2/y11.gif]

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: ons feb 18, 2009 20:51 

Karina skrev:
Att pudeln skulle vara bjÀbbig tror jag Àr en gammal fördom.
VÄr dvÀrg Kim (7mm frÄn toy) Àr i stort sett stum, utom nÀr det ringer pÄ dörren
- dÄ skÀlls det. I övrigt snackar han nÀr han tycker vi Àr ouppmÀrksamma pÄ vad han vill, det vill sÀga grymtar till eller slÀpper ifrÄn sig ett gnÀll och visar med kroppen vad han vill ha sagt (lek med mig/mer mat/lyft upp mig). Pudlar gillar ju att lÀra sig - sÄ att trÀna agility och annat med en toypudel kommer bara vara otroligt givande för alla parter. NÀr det gÀller allergi sÄ blev vi med pudel av just allergiskÀl, och det gÄr hyfsat bra. Men, jag fick börja med en daglig dos allergitabletter - för att fixa det hela.
SÄ mitt rÄd Àr: försÀkra dig om att du klarar av en pudel innan köp. Det finns visserligen allergiklasuler som gör att man kan returnera valpen. Men, har man vÀl fÄtt hem en valp Àr det inte lÀtt att skiljas frÄn krypet.
[set2/aim2/aim2/y11.gif]

Vi hade isf tÀnkt hitta nÄgon pudel att lÄna under en vecka eller sÄ innan vi bestÀmmer oss för att köpa en, just för att kunna vara lite mer sÀker pÄ allergidelen.

Att det Àr en hund som skÀller nÀr nÄgon ringer pÄ dörren, eller dÄ nÄgon smyger runt huset ser jag som positivt. DÀremot vill vi inte ha en hund som Àr nervös av sig, inte "kan" koppla av och ta det lugnt eller som Àr rÀdd för allt som rör sig. Eller som skÀller för exakt ingenting. Vi vill ha en glad, framÄt liten sak som tycker om allt och alla (nÀstan iaf)...

Hur Ă€r pudlar pĂ„ att jaga saker? eller i det hĂ€r fallet kaniner... Är det en hundras som har mycket jaktinstinkter eller gĂ„r det att vĂ€nja dem att inte jaga familjens kanin? TĂ€nkte om man har hunden frĂ„n att den Ă€r valp sĂ„ borde det ju vara större chans om inte annat...

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: ons feb 18, 2009 21:06 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 210
Klart att det gÄr att tÀvla med en liten hund [smilisar/celebrate4.gif]
Det finns bl.a. en liten Mudi ( http://kennet.skk.se/rasinfo/pdf/FCI238.pdf), cirka 40 cm i manke som tÀvlar i rapport, elitklass.
Sen kommer det en Papillon som kommer att starta i rapport ocksÄ [set2/aim2/aim2/y2.gif]
Har sett toy, dvÀrg och bichon frise pÄ lydnadsplanerna!
Ingenting Àr omöjligt [set2/aim2/aim2/y15.gif]

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: ons feb 18, 2009 21:08 

azwg skrev:
Klart att det gÄr att tÀvla med en liten hund [smilisar/celebrate4.gif]
Det finns bl.a. en liten Mudi ( http://kennet.skk.se/rasinfo/pdf/FCI238.pdf), cirka 40 cm i manke som tÀvlar i rapport, elitklass.
Sen kommer det en Papillon som kommer att starta i rapport ocksÄ [set2/aim2/aim2/y2.gif]
Har sett toy, dvÀrg och bichon frise pÄ lydnadsplanerna!
Ingenting Àr omöjligt [set2/aim2/aim2/y15.gif]

Kanon [smilisar/celebrate13.gif] DÄ behöver jag iaf inte oroa mig för den delen

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: ons feb 18, 2009 22:27 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 199
VÀnja vid kanin gÄr jÀtte bra :)
Jag började vÀnja Hubert vid syrrans möss, hamstrar och kanin nÀr han va 9-10 veckor tror jag.
Nu Àr han bara jÀtteglad att komma dit och skuttar kaninen runt i lÀgenheten sÄ bryr han sig inte alls :) Visst va det vÀldigt intressant för honom i början men redan efter nÄn minut tröttna han :P Det gÀller bara att ha tÄlamod och sÀga till direkt vad som Àr tillÄtet och inte :)

Hur som helst, det Àr inga problem med kaniner :D
Fast ja, visst finns det individer. Men hunden blir ju i princip som du gör den :)

Med Elvis och lilla Hubert

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: ons feb 18, 2009 22:38 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 251
InstÀmmer med ovanstÄende skara... visst gÄr det att trÀna och tÀvla med en liten hund. Vi hade en toy pÄ klubben som trÀnade sök och lydnad. I sökdelen sprang han som ett yrvÀder över stock och sten och kom alltid tillbaka med "rullen" i munne. Han var superduktig. [set2/aim2/aim2/y2.gif]

Profil Skicka e-post  

Visa inlĂ€gg nyare Ă€n:  Sortera efter  
Ny trĂ„d Svara pĂ„ trĂ„d  [ 16 inlĂ€gg ]  GĂ„ till sida 1, 2  NĂ€sta

Alla tidsangivelser Àr UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Vilka Àr online

AnvÀndare som besöker denna kategori: Inga registrerade anvÀndare och 1 gÀst

Du kan inte skapa nya trÄdar i denna kategori
Du kan inte svara pÄ trÄdar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlÀgg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlÀgg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter: