Alla tidsangivelser Àr UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny trĂ„d Svara pĂ„ trĂ„d  [ 16 inlĂ€gg ]  GĂ„ till sida FöregĂ„ende  1, 2
  UtskriftsvĂ€nlig version

Re: Funderingar...
Författare Meddelande
InlĂ€ggPostat: ons feb 18, 2009 23:39 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 30
Hej! Vad roligt att ni tittar pÄ pudel! Jag tror inte ni kommer bli besvikna... [set2/aim2/aim2/y3.gif] PudelÀgare Àr ett stolt och glatt slÀkte! hihi

Om ni skall ha en liten hund just för din rygg/nacke behöver det kanske inte vara just en toypudel? Pudeln Àr en "lÀtt" ras, min första var en liten mellis pÄ ca 38 cm och hon vÀgde 6,5-7 kg (hennes förÀldrar var dvÀrg). Vill du ha en toy skall du naturligtvis skaffa det! Men har du tÀvlingsplaner och söker nÄgot specifikt, sÄ har du ett mycket större urval om du kan tÀnka dig toy-dvÀrg el mellan.

Tillbaka till min mellis dÄ. Hon var vÀldigt tyst, skÀllde bara nÀr det ringde pÄ dörren. Hon gick sÄ gott som alltid lös sÄ lÀnge det inte fanns trafik. Brydde sig inte om andra hundar eller nÄgot annat "skrÀmmande" ute. Hon var inte ett dugg intresserad av godis, hon gjorde allt för att göra matte glad och gjorde hon nÄgot alldeles extra bra fick hon kampa lite med kopplet eller min vante och dÄ var hennes eufori total. Hade hon inte blivit sjuk hade vi tÀvlat, hon var startklar för ettan utan en enda köttbulle! Glada tillrop, klappar och lite kamp i slutet av trÀningspasset sÄ var hon mer Àn nöjd. Hon hade en otrolig fokus, GRYM fokus vid trÀning, jag har haft BC ocksÄ och det var snudd pÄ vallhundsfokus frÄn hennes sida nÀr vi trÀnade.

Vilt brydde hon sig inte om. Minns sÄ vÀl en sen kvÀll vi var ute. Det snöade sÄdÀr stora hÀrliga flingor och det var alldeles tyst ute. Vi gick genom ett skogsparti och bara nÄgra meter framför oss hoppar det fram en hare precis pÄ stigen. Det var en upplyst stig sÄ vi sÄg den vÀl bÄda tvÄ. Haren satt blixtstilla nÄgra sekunder pÄ stigen och hade ögonkontakt med oss. "Jaha", tÀnkte jag, "dÄ ska man vara ute och leta hund halva natten dÄ.." nÀr haren stack ivÀg. Kvar pÄ stigen stod en besviken puddling, lÄngsamt viftande med svansen. Kunde hon tala skulle hon nog ha sagt "Ville du inte leka kompis? Nehe, ses nÄn annan dag dÄ.."

Kom överens med alla gjorde hon ocksÄ. En kompis hade en dobbermanntik pÄ nÄgra Är som fullkomligen avskydde andra tikar. Men min lilla pudel? De var de bÀsta av vÀnner.

Ja, jag kan berÀtta massor med historier om min lilla mellis. TyvÀrr led hon av mycket svÄr allergi och levde inte för att uppleva sin treÄrsdag. Men jag kan alla, ALLA gÄnger rekomendera en liten pudel, du kan bara inte hitta en bÀttre hund!!

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: fre feb 20, 2009 10:12 

InlÀgg: 14
Bea skrev:
Klart att det gÄr! Tycker att du ska fundera pÄ vad du vill ha hos hunden, sedan Àr det bara att leta efter förÀldrar som verkar stÀmma in pÄ dina kriterier.
Jag vet inte hur mÄnga toy som har gjort MH, men om du hittar sÄdana förÀldrar fÄr du ju ledtrÄd om hur de Àr i olika situationer.
NÀr ska ni skaffa hund dÄ? Vill du ha tips pÄ kennel som föder upp toypudel att arbeta med kan jag PM:a dig.

Jag har tagit ett antal förstapris (pÄ inoff) med min Cairn, sÄ visst gÄr det bra med liten hund! [smilisar/agreement5.gif]

Vi planerar att antingen skaffa hund till hösten (runt slutet av augusti) eller vÀnta tills nÀsta sommar. Lite beroende pÄ om vi hittar rÀtt hund och hur det ser ut med allt. Tips pÄ uppfödare med toy/dvÀrg som vÀljer att avla pÄ hundar som inte bara har meriter frÄn utstÀllningar vore trevligt! GÀrna i nÀrheten av Dalarna, men jag kan tÀnka mig att Äka en bra bit för att fÄ en bra hund ocksÄ. Vilka fÀrger de föder upp Àr av mindre betydelse för min del, helst vill vi ha en brun eller svart, men funktion gÄr före fÀrgvalet.. [set2/aim2/aim2/y2.gif]

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: lör feb 21, 2009 11:52 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 727
Att lÄna en pudel 1 vecka för att prova pÄ om vi tÄl pÀlsen, tror inte det funkar
för alla pÀlsar Àr olika, man kan tÄla den ena men inte den andra, man kan oxÄ tÄla vuxenpÀls men reagera pÄ valpluddet, men en nerklippt pudel som badas en gÄng i veckan borde man ju tÄla bÀttre Àn en full pÀlsad.
NÀr du hittat din uppfödare och hund kan du inte prata med dom om att fÄ lÀmna tillbaks valpen om det absolut inte skulle gÄ.

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: lör feb 21, 2009 13:02 

InlÀgg: 14
kim skrev:
Att lÄna en pudel 1 vecka för att prova pÄ om vi tÄl pÀlsen, tror inte det funkar
för alla pÀlsar Àr olika, man kan tÄla den ena men inte den andra, man kan oxÄ tÄla vuxenpÀls men reagera pÄ valpluddet, men en nerklippt pudel som badas en gÄng i veckan borde man ju tÄla bÀttre Àn en full pÀlsad.
NÀr du hittat din uppfödare och hund kan du inte prata med dom om att fÄ lÀmna tillbaks valpen om det absolut inte skulle gÄ.

Det skulle ju vara ett alternativ. Att skriva in att de köper tillbaka valpen inom viss tid om det absolut inte skulle funka borde ju vara möjligt. Är det vanligt att uppfödare gĂ„r med pĂ„ ett sĂ„nt avtal?
TÀnker som sÄ att en nerklippt, ofta badad hund borde ju ha mindre alergen Àn en korthÄrig hund, som fÀller massor av hÄr och som inte har badat pÄ vÀldigt lÀnge. Vi lÄnade en stor korthÄrig hund tidigare, och det gick bra med allergin Ànda tills hÄren började spridas överallt... (dock reagerade jag inte pÄ 7 valpar som jag har hÀlsat pÄ (vare sig pÄ kiss eller saliv), inte ens nÀr man fick smÄ rivsÄr och sen salivet i sÄren blev det nÄgon allergisk reaktion). DÀrav tror jag ju inte att jag Àr jÀtte allergisk sÄ förhoppningsvis sÄ borde jag ju tÄla en hund som inte sprider hÄren överallt.

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: lör feb 21, 2009 16:13 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 152
Vi Àr allergiska i vÄran familj men pudel har alltid funkat i alla Är. Det sÀger sjÀlvklart inte att alla andra allergiker kan tÄla dem. Det Àr helt olika beroende pÄ hur allergisk man Àr och hur miljön Àr dÀr hunden bor. Jag kan gÄ in till folk med hund sÄ lÀnge det Àr vÀldigt vÀl stÀdat och man har vÀdrat. SÄ det Àr ju olika.

Vi har mÀrkt att det Àr vanligt att man kÀnner av pudel nÀr den Àr valp dÄ valppÀlsen Àr fetare. Men med badning dÄ och dÄ samt klippning sÄ klarar vi av det jÀtte bra. Ibland fÄr man ta en clarityn om det Àr andra saker som pÄverkar allergin tex polen. De vuxna hundarna kÀnner vi aldrig av.

Sen sÄ flyger det runt pudelpÀls i huset Àven om det inte Àr en hundras som fÀller. Men det samlas i smÄ tussar och ser ut som svarta damtussar [set2/aim2/aim2/y2.gif]
SÄ man kommer ju inte ifrÄn pÀlsen, men det Àr inte ens i nÀrheten av hur en "vanlig" hund fÀller.

Man bör kanske undvika att ha hunden i sÀngen och att ta undan mattor och sÄnt dÀr det kan samlas hÄr.

Men det skulle ju vara himla trÄkigt att fÄ hem en ny medlem till familjen och sen behöva lÀmna tillbaka honom/henne.

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: mĂ„n mar 09, 2009 10:32 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 24
Vill du trÀna och tÀvla med en liten hund sÄ Àr pudeln helt perfekt! De allra flesta smÄpudlar jag trÀffat Àr mycket positiva och glada, lÀttlÀrda och hÀnger med pÄ det mesta. MÄnga andra smÄ raser Àr betydligt sÀmre lÀmpade för trÀning och tÀvling Àn just pudeln, sÄ du gör ett bra val!

Jag har Àrligt talat inget negativt att sÀga om pudeln som ras. I jÀmförelse med andra raser sÄ har inte pudeln nÄgra "problem" som inte finns representerade bland andra hundar. Snarare tvÀrt om! Man har ju som pudelspekulant en herrejösses massa valmöjligheter! stor/liten, svart/vit/grÄ/aprikos/röd, korthÄrig/lÄnghÄrig, arbetande/sÀllskap.

Lycka till med hundköpet!

Profil Skicka e-post  

Visa inlĂ€gg nyare Ă€n:  Sortera efter  
Ny trĂ„d Svara pĂ„ trĂ„d  [ 16 inlĂ€gg ]  GĂ„ till sida FöregĂ„ende  1, 2

Alla tidsangivelser Àr UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Vilka Àr online

AnvÀndare som besöker denna kategori: Inga registrerade anvÀndare och 1 gÀst

Du kan inte skapa nya trÄdar i denna kategori
Du kan inte svara pÄ trÄdar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlÀgg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlÀgg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori