Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny trÃ¥d Svara pÃ¥ trÃ¥d  [ 9 inlägg ] 
  Utskriftsvänlig version

Allför glatt hälsande vid hemkomst...
Författare Meddelande
InläggPostat: lör aug 21, 2010 16:20 

Hej.
Min storpudeltik på 3 år som vi haft ca 3 veckor nu är väldigt glad på mig när jag kommer hem.
Vi är 4 i familjen men det är bara mig hon gör så här med. Min fasa är om hon börjar så här med barnen..
Även fast jag bara varit ute i 10 minuter så blir hon så lycklig så hon inte vet vad hon ska göra. Hon hoppar på mig. Och med tänderna nyper eller river hon mig. Ska ha min hand/arm i munnen hela tiden. Hon ger sig inte heller, hon kan hålla på så här i 5 minuter eller mer. Väldigt jobbigt.
Kom gärna med tips, för så här kan det inte fortsätta.
mvh camilla

Profil Skicka e-post  

Re: Allför glatt hälsande vid hemkomst...
InläggPostat: lör aug 21, 2010 19:56 
Användarvisningsbild

Halloj.

Det är en omplacering då förstår jag, och hon har valt ut dig som sin alfa och sin trygghet tror jag, och då blir hon lycklig då du kommer in igen efter en stund. Det enda jag har lärt mig är att du inte ska belöna detta uppstressade beteende,,,,och inte göra en stor grej av det.
Visa henne ingen ömhet just då du kommer in,,,,då förstärker du hennes upprymdhet och iver,,,utan gå förbi, låt henne vara,,,få henne att lugna sig om hon springer efter,,,, Till slut lär hon sig att det är när hon är lugn som hon får mjukar, klappar och kel - uppmärksamhet, och när hon är uppstissad så får hon det inte.
Sedan ska man inte göra någon stor grej överhuvdtaget då man går eller kommer, så att man inte fastnar i någon typ av hälsningscermoni med hopp och yl och sån´t.

InläggPostat: tis aug 31, 2010 21:36 

Tack för svar :-) Har läst någonstans att man absolut inte får ignorera hunden när den visar glädje. (har provat det och det hjäper inte heller tyvärr)

Hon blir bara värre och värre. [set2/aim2/aim2/y7.gif]
Får blåmärken på armarna, hon ska bara ha min hand/arm i munnen, ger sig inte. Hon biter och river mig, helt tokig en lång stund när man kommer hem.
Har blivit arg på henne och sagt psst och stampat i marken, då börjar hon skälla och uppför sig uppfkäftigt. Numera får dottern ta henne i koppel och gå lite med henne, sen släppa in henne i huset, då blir det lite bättre.

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: fre sep 03, 2010 20:38 
Användarvisningsbild

Min pudel (och säkert många fler) har också en tendens att bli överglad och kan då göra samma som du beskriver även om hon inte blir lika extrem. För oss funkar det att jag kramar Rosa och tvingar henne att lugna ner sig. Helt lugnt, stadigt och bestämt men inte hårdhänt bara tryck ner henne på rumpan och håll om henne tills hon är stilla och lugn, då kan ni hälsa lite mer försiktigt. Det kan bli en del ålande i början och säkert ta en stund men jag använder detta mycket i situationer där min hund stressar upp sig och numera blir hon lugn nästan på en gång. Funkar för oss iallafall så om det känns bra för dig kan du ju ge det ett försök.

MVH Sara

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: lör sep 04, 2010 17:16 
Användarvisningsbild

elektra1 skrev:
Tack för svar :-) Har läst någonstans att man absolut inte får ignorera hunden när den visar glädje. (har provat det och det hjäper inte heller tyvärr)

Vill du förtydliga lite mera. Du skrev i tidigare inlägg att du ignorerat, här skriver du att man absolut inte får ignorera (utifrån det du läst)... och har provat det. Vad är det du har provat?

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: sön sep 05, 2010 14:13 

jag har provat att strunta i henne, men det hjälper inte alls, blir bara värre.
Sedan jag provat det så har jag läst lite info på internet, där stod det att man absolut inte fick strunta i hunden. Och det förstår jag när man tänker efter. Väldigt kränkande, tänk om jag skulle strunta i mina barn om de visar glädje, samma med hunden. Men man kan ju hälsa lite först. Sen inte låtsas om hunden. Fast det fungerar iallafall inte på den här damen.

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: sön sep 05, 2010 16:44 
Användarvisningsbild

Ha en leksak eller något annat som du stoppar i munnen på henne när du kommer hem.
Min omplacering Otto var också överlycklig när jag kom innanför dörren så jag gav honom något att leka med istället. Sen efter några månader kunde jag börja jobba på själva problemet.
Vi använder oss av att hundarna ska vara i köket när någon kommer i dörren. Personen som kommer ska ignorera hundarna tills samtliga är lugna och går iväg för att hitta på något annat. Jag började med att kasta godis in i köket samtidigt som jag sa "köket". Nu behöver jag bara säga ordet så lufsar dom in där.
Det enda jag idag har problem med är att husse tycker att jag är "elak" som inte låter honom hälsa på hundarna innan dom är lugna. Stackars make. [set2/aim2/aim2/y15.gif]

http://www.nogg.se/pudelgalningarna

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: mÃ¥n sep 06, 2010 19:19 
Användarvisningsbild

Bra råd från Mia & Algot o Casper. Gillar hon att ha nåt i mun så släng till henne något att bära på, eller att äta på (som du har lättillgängligt t.ex. på hatthyllan). Du bör få ut det snabbt innan hon börjar hoppa. Och sedan efter ett tag när hon är lugnare kanske träna in ett alternativ som passar er bra.

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: mÃ¥n sep 13, 2010 13:04 

Hej.
Tyvärr gillar hon inte alls någon sorts leksaker. Godis gillar hon sådär. Men skiter i godis om det kommer folk eller om hon ser andra hundar hon kan skälla på.
Hon är väldigt svår att kalla in om hon får upp spår och blir blockerad om hon ser andra hundar. Ska bara springa fram och skälla på dem. Har försökt med godis och mjukost och allt tänkbart gott, men tyvärr.

Profil Skicka e-post  

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny trÃ¥d Svara pÃ¥ trÃ¥d  [ 9 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]