Alla tidsangivelser Àr UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny trĂ„d Svara pĂ„ trĂ„d  [ 3 inlĂ€gg ] 
  UtskriftsvĂ€nlig version

aggressiv/rÀdd mellanpudel??
Författare Meddelande
InlĂ€ggPostat: fre maj 06, 2011 14:35 

InlÀgg: 1
Hej!

Min familj har haft en mellanpudel i lite mer Àn 6 Är nu. Jag har nyligen flyttat hemifrÄn men tar fortfarande hand om Sickan nÄgon dag i veckan. Problemen med den hunden kÀnns sÄ mÄnga. Hans första Är var vÀl inget större problem och han var vÀrldens gladaste. Men sedan har han allteftersom blivit tja, agressiv Àr vÀl att ta i, men iallafall extremt otrevlig mot alla som kommer pÄ besök eller som vi kommer pÄ besök till. Han morrar och skÀller pÄ alla mÀnniskor och kÀnns rÀdd. Han har aldrig försökt bita eller visat tÀnderna, och alla fÄr naturligtvis sÀtta sig ner i hallen och hÀlsa pÄ honom om de vill. Det spelar ingen roll vem det Àr som kommer eller hur mÄnga gÄnger de har varit dÀr, han morrar och skÀller ÀndÄ. Kan tillÀggas att han aldrig har morrat mot nÄgon inom familjen utan han Àr jÀmt och stÀndigt glad och trevlig hÀr hemma.

Vad som fick mig att skriva just nu var ocksÄ för att jag precis var ute med honom och vi trÀffade pÄ en ca 10 mÄnader gammal irlÀnsk setter (hane). Det har gÄtt helt ok med dom förut, Sickan har inte gjort mer Àn att sÀtta honom pÄ plats och ingen skada skett. Men nu nÀr vi var ute sÄ grÀver den andra hunden i marken och nosar runt samtidigt som Sickan flyger pÄ och det inte lÄter som en vanlig tillrÀttavisning utan ett minst sagt aggressivt utlopp. Den andra hunden skadades inte, men satte sig ner och vÄgade inte gÄ fram till Sickan nÄ mer dÄ Sickan fortsatte morra Àven efter grÀvandet.

Jag Àr orolig över Sickan dÄ jag inte tror att mina förÀldrar orkar ta tag i problemet. Han kommer undan sÄ lÀtt för att han Àr en relativt liten hund, men jag mÄr riktigt dÄligt över hur man kan försvara smÄ hundar. Mamma daltar med Sickan som om han vore ett barn och trots att jag gÄng pÄ gÄng under Ären har sagt till henne att han inte förstÄr att han faktiskt Àr en hund och inte en mÀnniska, sÄ har jag en kÀnsla av att hon nu mer Àn nÄgonsin behandlar honom som ett barn nÀr inte jag Àr med i bilden.
Han har sÄ lÀnge jag bott hemma alltid varit vÀldigt uppspelt, sÄ fort mamma gÄr till ett annat rum följer han med och det Àr inte lÀnge han ligger still och slappnar av om mamma Àr hemma. Jag kanske har fel men jag kan inte hjÀlpa att skylla ifrÄn mycket av hans beteende pÄ min mamma hur hemskt det Àn lÄter.

Jag ser sjÀlvklart Sickan som min hund ocksÄ nÄgonstans och dÀrför Àr jag sjÀlv villig att hjÀlpa till sÄ gott det gÄr, men jag vet inte riktigt hur!!

1. HUR ska jag fÄ mamma att förstÄ att Sickan inte Àr hennes man eller barn utan en hund och ska uppfostras dÀrefter?
2. Finns det nÄgot sÀtt jag kan fÄ Sickan att trÀffa den irlÀnska settern utan att jag nödvÀndigtvis mÄste oroa mig för brÄk?
3. Hur ska dom fÄ honom att sluta vara rÀdd för mÀnniskor??

Jag har till och med föreslagit att farmor och farfar ska ta över hunden dÄ jag tror att de skulle ha mer tid och lust till att ge honom en bra uppfostran men det verkar inte heller vara nÄgot alternativ.
Ska vi söka upp nÄgon proffisionell och isÄdanafall vad för slags?

HjÀlp snÀlla, jag blir tokig hÀr!!

Profil Skicka e-post  

Re: aggressiv/rÀdd mellanpudel??
InlĂ€ggPostat: lör maj 07, 2011 8:46 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 727
Varmt vÀlkommen hit till forumet!
SÄ lÀnge din mamma har hand om hunden och med den instÀllningen som hon har sÄ Àr det ju omöjligt att trÀna hunden till att bete sig annulunda.SlÀpp honom inte lös dÀr han kan brÄka med andra hundar, det Àr inte okej att skrÀmma valpar sÄ koppel pÄ ute. förslagsvis kan man stÀnga ute hunden frÄn hallen nÀr det kommer besök.
GÄr det att övetala mamman att gÄ nÄgon kurs med hunden? med motivering att det Àr roligt för hunden. Eller Du kanske vill börja med typ agillity, hunden fÄr anvÀnda hjÀrnan, kontakten med dej förstÀrks, och sÄ kan man lÀgga in nya komandon allt efter som, och dÄ Àven ett nej.

Profil Skicka e-post  

Re: aggressiv/rÀdd mellanpudel??
InlĂ€ggPostat: lör jul 16, 2011 11:57 

InlÀgg: 5
Vad gör hunden mer Àn bara promenader? DÀr Àr ofta felet bland problempudlar att de inte trÀnas alls. det Àr ju en mycket smart ras som jag anser man ska trÀna rÀtt och positivt för behÄlla den glada pudeln. Fostra visst behövs det men det kan man göra genom exp. Hunden skÀller efter 2a skallet sÀger man tack tack o belönar.... lÄter det konstigt? Enligt mig ne du belönar att hunden varnar men oxÄ att att man visar det rÀcker jag har sett detta jag tar över. Sen tycker jag att agillity Àr en bra trÀning man fÄr in kontakt och lydnad samt att hunden har jÀtte roligt. Jag kan varmt rek att lÀsa böcker av Anders Hallgren som jag anser en av de bÀsta :) Samt att gÄ kurser, det finns Àven sÄ man kan fÄ privatkurs pÄ hemma plan dÀrmed fÄ hjÀlp av dagliga "problem" jag anser man ska vÀlja en som trÀnar positivförsÀrkning. Lycka till hoppas din mamma tar itur med hunden nu, för att det Àr svÄrt att omplacera en hund med dessa "problem" .

Profil Skicka e-post  

Visa inlĂ€gg nyare Ă€n:  Sortera efter  
Ny trĂ„d Svara pĂ„ trĂ„d  [ 3 inlĂ€gg ] 

Alla tidsangivelser Àr UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Vilka Àr online

AnvÀndare som besöker denna kategori: Inga registrerade anvÀndare och 1 gÀst

Du kan inte skapa nya trÄdar i denna kategori
Du kan inte svara pÄ trÄdar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlÀgg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlÀgg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter: