Alla tidsangivelser Àr UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny trĂ„d Svara pĂ„ trĂ„d  [ 12 inlĂ€gg ]  GĂ„ till sida 1, 2  NĂ€sta
  UtskriftsvĂ€nlig version

Vilka trix kan era hundar?
Författare Meddelande
InlĂ€ggPostat: mĂ„n nov 10, 2008 0:32 

InlÀgg: 29
Jag tycker det Àr jÀttekul nÀr hundar kan en massa konster, sÄ jag hÄller pÄ och försöker lÀra Izor lite konster.
Jag har lÀrt honom vacker tass (hans högra tass), give me five (hans vÀnstra tass), sen hÄller jag pÄ och lÀr honom tassen alltsÄ att jag bara vill att han ska lyfta tassen, och sedan ska jag lÀgga till andra tassen. Men inget av dessa trix kan han helt hundra, han brukar bli lite osÀker pÄ vilken tass det Àr han ska anvÀnda.
Sen hÄller vi pÄ och lÀr in slalom mellan mina ben, och det gÄr hyfsat faktiskt.
SÄ Àn sÄ lÀnge kan han inte sÄ mÄnga, men det Àr ju ingen brÄdska, just nu Àr det mycket vardagslydnad som trÀnas.

Vilka trix och konster kan era pudlar?

Profil Skicka e-post  

Re: Vilka trix kan era hundar?
InlĂ€ggPostat: mĂ„n nov 10, 2008 9:47 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 136
Hihi, Pompe (pudeln) kan nÀstan inget Àn sÄ lÀnge. Min gamling Spike dÀremot kan sitta vackert, vinka, spela död, rulla runt, snurra, gÄ sicksack mellan benen (bÄde stillastÄende och nÀr jag gÄr), dansa (pÄ bakbenen), hoppa upp i famnen. kommer inte ihÄg fler sÄhÀr pÄ rak arm. Kan tillÀgga att han kom till mig nÀr jaag var elva, dÄ var det jÀttekul med cirkuskonster tyckte jag (han var mer tveksam).

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: mĂ„n nov 10, 2008 15:55 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 386
Emil Àr vÀldigt road av att trixa och lÀra sig nytt! NÀstan sÄ det inte behövs godis, trÀningen Àr belöning i sig.

Han kan dansa, gÄ pÄ bakbenen, rulla runt (och andra hÄllet med), pang - du Àr död, high five, vacker tass, balansera godis pÄ nosen, nicka nÀr jag frÄgar om han Àr mammas Àlskling, slalom mellan mina ben, hoppa över mitt ben/genom mina armar, tummetott hÄller vi pÄ att trÀna (han ska putta med nosen pÄ det finger jag sÀger)... det Àr vad jag kommer pÄ just nu.

Albin kan inte riktigt lika mycket, dÀr krÀvs det mer tÄlamod frÄn min sida eftersom han inte lÀr sig lika kvickt som Emil som nÀstan Àr tankelÀsare [set2/aim2/aim2/y15.gif]

NÄt som bÄda kan Àr att nÀr vi kommer in frÄn promenader sÄ ska de sitta innanför dörren, dÄ slÀnger jag ivÀg varsin godbit in i olika rum, de ska sitta kvar medan jag tar av mig skor och ytterklÀder och vÀnta pÄ varsÄgod. Sen ska de dessutom bara springa in i det rum och ta godbiten jag visar Àr deras!

Pudeltrassel Min NYA pudelblogg

AnnaLavinia Min syblogg

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: tis nov 11, 2008 19:51 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 16
Bruno Àr den i min flock som kan mest. Han Àlskar att lÀra sig nya trick och har ofta bÀttre fantasi Àn mig nÀr det gÀller att hitta pÄ nya.
NÄgra av hans trick Àr: rulla, snurra, spinn (snurra pt andra hÄllet), give-me-five, gÄ runt mig, backa runt mig, dansa, hopp (rakt upp, över ett ben, genom armar... bara fantasin sÀtter grÀnser, att hoppa Àr toppen tycker Bruno!) mm. Men mitt favvotrick med Bruno just nu Àr zick-zack mellan mina ben som han kan göra backandes. icon_lol.gif

Harry, hund nummer 2 kan inte alls lika mycket och tycker inte det Àr sÄ kul att trÀna trick, men de fÄ tricken han kan (bland annat dansa och "var Àr nÀsan?") Àr han en hejare pÄ!

Lilla Jack pÄ ett Är har inte hunnit lÀra sig jÀttemycket, men han tycker det Àr skitkul att trick och blir lÀtt överenergisk. "Var Àr nÀsan?" Àr ett av favorittricken, men han har inte riktigt lÀrt sig att vara försiktig nÀr han "duttar" till nÀsan... och det kan göra rÀtt ont! :wink:

Jag trÀnar knappt trick en enda gÄng pÄ sommaren... dÄ Àr det i princip bara agility som gÀller! icon_lol.gif
Men nu nÀr det Àr kallt och ruggigt och agilityplanen snart Àr tÀckt med snö, sÄ tycker jag att "trick-trÀning" Àr kanon som aktivering! Nu gÀller det bara att hitta pÄ nya trick att ha som vinterns "projekt"...

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: ons nov 12, 2008 14:22 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 278
MÄnga av de ovan nÀmnda tricken kan Puzzel, men dessutom kan han gÄ i en Ätta mellan mina ben. Stapla burkar och stÀda undan leksaker. Nu har vi precis börjat trÀna pÄ "Hoppa-i-tofflorna" som vi fick tips om via ett Youtube(tror jag) klipp. SÄg himla roligt ut. Vi anvÀnder klickern och har kommit sÄ lÄngt att han stÀller sig i/pÄ tofflorna. Men tanken Àr att han ska fÄ in tassarna ordentligt sÄ han kan traska lite frammÄt. Vi fÄr vÀl se hur vi lyckas.

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: fre nov 21, 2008 1:15 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 664
Usch. Ingen av mina pudlar kan nÄgra trix alls i princip. Min förra hund Eddie kunde dÀremot en hel del trix, och det frÀckaste var "pang död" dÀr jag lÄtsades skjuta honom och han bara kastade sig ner i "död"-position. [set2/aim2/aim2/y2.gif] Visserligen viftade han en hel del pÄ svansen nÀr han lÄg död, men det var sÄ gulligt sÄ det ville jag inte trÀna bort.

Indy kan stampa takten med ena framtassen, men han Àr inte direkt duktig pÄ att hÄlla takten utan kör sitt eget race....

Började för ett tag sedan att lÀra bÄda hundarna att viska i örat, men det kom av sig lite nu vid flytten. Indy var sÄ duktig att jag i princip bara behöver sÀtta kommando pÄ konsten, men jag kommer sÀkert fÄ uppdatera honom nu nÀr det har gÄtt ett tag.

/Anna

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: ons nov 26, 2008 22:45 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 48
Laerke gillar trix!
Hon kan dansa, gÄ pÄ bakbenen, "surikat" (en form av sitt vackert), hoppa upp i famnen (otroligt praktiskt nÀr man Àr gravid eller har saker i hÀnderna och av nÄgon anledning behöver plocka upp hunden, hÀnder ganska ofta eftersom jag alltid glömmer koppel), hoppa upp pÄ ryggen nÀr jag stÄr pÄ alla fyra (helt oanvÀndbart!), hoppa upp och lÀgga sig pÄ axlarna nÀr jag sitter pÄ golvet (inte sÄ anvÀndbart men ganska festligt nÀr hon gör det nÀr man inte Àr beredd)... Slalom mellan benen, backa.

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: tis dec 02, 2008 2:18 

InlÀgg: 68
Oliver lÀr sig nya saker hela tiden [set2/aim2/aim2/y2.gif]
BÄde han och matte Àlskar att trÀna!
Trix han kan Àr:
Slalom mellan mina ben (framÄt, bakÄt och backandes)
Åttan (samma sak dĂ€r)
Hopp över benen, genom armarna, över mig, över pinnar som hÄlls ut etc. Det mesta kan hoppas.
Spinn & snurr (vÀnster resp. högervarv)
Rulla runt
Kryp
Kryp baklÀnges (det var svÄrare)
Ett, tvÄ (tass pÄ vÀnster resp höger ben)
Mellan (gÄr mellan mina ben framÄt och bakÄt)
Dansa (ger mig tassarna sÄ vi dansar)
Sitt fint
Jucka (juckar i luften [set2/aim2/aim2/y2.gif] )
Ryggen (Hoppar upp och balanserar pÄ min rygg)
Backa
VÀnda (vÀnder 180 grader)
Kö (sÀtter tassarna pÄ min rygg och gÄr efter mig)
Trica (stÀller sig med fram eller baktassar pÄ nÄgot och snurrar runt det med tassarna kvar pÄ plattformen)
Bhacca (balanserar en bok eller liknande pÄ huvudet)

Trick som inte Àr freestyle som ovan Àr:
Öppna dörr/skĂ„p/lĂ„da
StÀnga dörr/skÄp/lÄda.
Ta nyckeln ur lÄset och ge mig
HÀmta allt jag pekar pÄ med laserpekaren
BĂ€ra hem matvarorna i kassen
StÀda (tar allt som ligger pÄ golvet och lÀgger i en korg som han sedan ger mig), HjÀlpa av och pÄ med klÀder och en massa mer. Han hjÀlper mig med det mesta hÀr hemma.

Alla sitter inte till hundra procent, men till minst 75%
Mattes lilla stjÀrna! 1 och ett halvt Är gammal.

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: lör dec 06, 2008 12:09 

InlÀgg: 29
oj, vad mycket trix era hundar kan.
Det Àr kul att se vad andra hundar kan, man fÄr lite egna ideer om vad man kan lÀra hunden.
IgÄr började vi lÀra in backa. Eller ja, Ànnu Àr inget kommando med, men för att fÄ leksaken sÄ mÄste han backa, och det började han fatta ganska direkt verkade det som.
Det Àr ju sÄ kul att lÀra in diverse smÄtrix [set2/aim2/aim2/y2.gif]

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: lör dec 06, 2008 18:17 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 210
NÄgon utav dem har precis lÀrt sig öppna kylskÄpet :evil:
MisstÀnker att det Àr hungran sjÀlv med stort Z [set2/set3/set3/o16.gif]
men hon nÄdde vÀl inte till ostbiten lÀngst upp :roll:

Profil Skicka e-post  

Visa inlĂ€gg nyare Ă€n:  Sortera efter  
Ny trĂ„d Svara pĂ„ trĂ„d  [ 12 inlĂ€gg ]  GĂ„ till sida 1, 2  NĂ€sta