Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny trÃ¥d Svara pÃ¥ trÃ¥d  [ 28 inlägg ]  GÃ¥ till sida 1, 2, 3  Nästa
  Utskriftsvänlig version

Varför heter din hund som den gör?
Författare Meddelande
InläggPostat: ons feb 04, 2009 1:08 
Användarvisningsbild

Jag tycker att det är väldigt kul att fundera på det här med hundnamn, men tycker att det är så himla svårt att komma på bra namn när det väl är dags att döpa en valp.

Kom på att det kunde vara roligt att få veta varför era hundar heter som de gör? Ligger det någon särskild tanke bakom namnet?

Jag gillar lite ovanliga namn på hundar, och vet bara om två stycken hundar som heter Indy (en tik och en hane) förutom min Indy då. Tulo har jag faktiskt inte sett någon annan hund som heter.... än!

Indy heter som han gör eftersom det är sambons spelnamn när han spelar dataspel. Min sambo heter Jonas, och han kallade sig först för Jones när han spelade. När det var upptaget fick han byta till Indiana Jones, som blev till Indiana, som blev till Indy!

Tulo blev bara en Tulo. Jag har gillat det namnet i flera år och har sagt att jag någon gång ska döpa en hund till det. Tulo är ju egentligen en halstablett (små hårda gula tabletter), som jag älskade när jag var mindre!

Nu vill jag veta varför era hundar heter som de gör!! [smilisar/celebrate4.gif]

/Anna

Profil Skicka e-post  

Re: Varför heter din hund som den gör?
InläggPostat: ons feb 04, 2009 11:33 
Användarvisningsbild

Vår Puzzel Jr blev namngiven av vår uppfödare till Puzzel Junior. Puzzel efter hans pappa. Junior (tror jag) som en kombination av att Puzzel var den första sonen till Puzzel Sr och att uppfödarens vän hade haft en storpudel som kallades Junior.

Vi beslöt oss för att fortsätta att kalla honom Puzzel då vi inte hade träffat på några andra hundar med det namnet och vi tyckte att det var sött.

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: ons feb 04, 2009 16:27 
Användarvisningsbild

Emil blev Emil redan när han föddes, han kom nämligen ut med rumpan först och satt fast med huvudet "i soppskålen" en liten microstund innan uppfödaren fick loss honom. Jag tyckte att det passade bra så jag behöll namnet.

Albin kallades för Eskil hos uppfödaren, inte mitt favvonamn direkt och dessutom var det stor risk för att jag skulle blanda ihop namnen totalt... Eskil, Emil och så har jag en son som heter Erik. Funderade ett tag och kom på Albin, dels betyder det vit och dels finns namnet också med i en berättelse av Astrid Lindgren (den om Sven och Albin som hela livet jämförs av sina mammor).

Det ringde på dörren förra hösten, det var en granne som kom med sin kompis för att hälsa på hundarna som hette lika som kompisens barn [set2/aim2/aim2/y2.gif]

Pudeltrassel Min NYA pudelblogg

AnnaLavinia Min syblogg

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: ons feb 04, 2009 17:57 
Användarvisningsbild

Malva heter Malva för att det är en vacker blomma och för att min äldsta dotter hade flytt hemmet om det blev Edith...

Kajzza - tja, det bara blev så - och det passar henne kanoners

Monya - en flicka i skolan jag jobbar i heter Monnia och det är nog det vackraste namn jag hört! Därav heter min bruning så

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: ons feb 04, 2009 17:59 
Användarvisningsbild

Mina tre heter ju Bus Houdini och Lisa-Lisa

Bus har min sambo döpt, efter mycket tjafs jag ville att hon skulle heta tjorven men blev nedröstad av exet och nuvarande. Han tyckte hon var en buspudel så...

Houdini är min egen uppfödning, och han rymde ur valpbädden vid ca två veckors ålder, och när de blev äldre och skulle vara i köket så kom helt plötsligt världens gladaste valp intumlande i vardagsrummet "nämen är det här ni är" och så fortsatte det så hans namn var givet Houdini utbrytarkungen, det gäller än i dag [set2/aim2/aim2/y2.gif]

Lisa-Lisa också min egen heter så för en av hennes bröder kallade vi för sluggo för han slogs och så skulle den lilla tiken kallas något då blev det Lisa men då jag inte är så glad förmänniskonamn på hundar lajag till ett Lisa efter en låt av Lasse Tenander.

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: ons feb 04, 2009 19:15 
Användarvisningsbild

Namnet Zamita kommer ifrån en terv som jag passade lite då och då för flera år sedan, hon stod mig väldig nära..en underbar hund.

Wilda...tja, jag var övertygad om att nästa hund skulle bli mer vild än tam så namnet var givet.

Xtra....kan en harlekin bli mer än det lilla extra?!

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: ons feb 04, 2009 19:16 

När min yngsta son föddes var storebror, som då var fyra år, ganska missnöjd med det namn som jag och barnafadern hade valt (Markus). Nej, Herkules skulle han heta (det råkade vara favorit-Disney-filmen just då)! Jasså, det gick inte med Herkules? "Ja, då får han heta Vippson!" sade storebror. Det var ett namn som han själv hade hittat på. Vi var ju rätt osamarbetsvilliga på den punkten, barnafadern och jag, så Vippson sparades till ett senare tillfälle. När vi skulle köpa vår storpudel så hade han ett jättefint kennelnamn (Cornelius), men se, nu såg den nu elvaårige sonen sin chans. Vippson skulle det vara och Vippson fick det bli, fast han kallas numera mest Vippe.

Vår labrador heter Tilda, bara för att det är så fint och lätt att ropa.

Ps. Fyraåringen hade faktiskt rätt svårt i början att komma ihåg lillebrorsans namn och kallade honom titt som tätt, av misstag, för Merkules !

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: ons feb 04, 2009 20:01 
Användarvisningsbild

Ja varför heter han Wiggen?

Uppfödaren hade döpt honom till Wind Waker (eller en utav deras söner som älskar Wiggen döpte honom) och datanörd *hmfp* som man är så ville jag att namnet skulle blir WWW [smilisar/tv12.gif] eftersom denna jycke var så fet när han var liten så störtade han hela tiden och då "föddes" namnet Wiggen. Fast jag skulle ha tagit Jas istället [smilisar/foodanddrink0.gif] Men då skulle det ju inte bli WWW.

¤ Slutligen blir de accepterade som alldeles självklara.

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: ons feb 04, 2009 21:16 
Användarvisningsbild

Hugo - tyckte det var ett fint namn på en dv.schnauzer.
Vincent - Funderade länge och väl då jag ville ha ett lite ovanligare hundnamn. Ett av mina fritidsbarn undrade om han inte kunde heta Vincent! Tyckte det lät bra och så blev det.
Max - Vi ville ha ett kortare namn på honom men kunde inte enas så min uppfödare fick bestämma och hon sa att då ska han heta Max!
Hoppe- Hette redan Hoppe när vi köpte honom då han var 5 månader från uppfödaren. Han heter Hope of Belive i stamtavlan och då blev det ju Hoppe! Han kunde knappast ha ett mer passande namn eftersom han alltid skuttar fram!

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: ons feb 04, 2009 23:34 
Användarvisningsbild

- Ska vi inte ta och skaffa oss en liten Elliott?

Så lät det hos oss innan vi ens hade en valp utan bara hade eventuella planer.

Med köpekontraktet och stamtavlan framför mig såg jag att valpen hette Stephen King - husses favoritförfattare - jag tänkte där och då att hunden ska ju självklart heta Sting till vardags.

Husse tvärvägra för han gillar inte artisten Sting, jag försökte beveka honom att det är ju inte därför och därifrån Sting kommer utan från hans eget riktiga stamtavlenamn. Hjälpte föga! Han fick då själv komma med förslag och tyckte han kommit på ett fantastiskt namn - han ska heta Banjo! Herregud tänkte jag men var tyst! Han får väl prova det namnet ett tag... räckte med en promenad *hehe*. Ungarna i kvarteret hade stoppat honom och frågat om valpens namn. Han kom hem och konstaterade att Banjo går totalbort [set2/aim2/aim2/y2.gif]

Han hittade inget nytt namn så min lek med namnet Elliott kom upp på tapeten igen och efter att ha smakat på namnet och använt det så kändes det passa... även fast jag själv nog hade velat ha Sting. Kanske ska döpa om honom nu när husse och jag är särbo [set2/aim2/aim2/y3.gif]

Profil Skicka e-post  

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny trÃ¥d Svara pÃ¥ trÃ¥d  [ 28 inlägg ]  GÃ¥ till sida 1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]