Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny trÃ¥d Svara pÃ¥ trÃ¥d  [ 28 inlägg ]  GÃ¥ till sida FöregÃ¥ende  1, 2, 3
  Utskriftsvänlig version

Re: Varför heter din hund som den gör?
Författare Meddelande
InläggPostat: fre feb 06, 2009 22:39 

Tarzan heter Tarzan för det hade Leia bestämt långt innan vi ens var och tittade på valparna.
TinTin skulle egentligen hetat Mio, det var min tur att välja hundnamn. Men på vägen hem så tyckte Leia att TinTin passade honom bättere, så så fick det bli.
Gimli heter Gimli även i stamtavlan.
Vilda kallades för Vilma hos uppfödaren. Hon heter egentligen Vilse i Pannkakan. Vilma passade inte riktigt med vårt sagotema som utvecklats, så det fick bli Vilda efter Vildvittrorna i Ronja. Senare kom vi på att Wilma hette ju Fred Flintstones fru, så hon kunde ju faktiskt fått behålla namnet. Fast Vilda har ju visat sig vara mer än rätt på på den hunden...

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: lör feb 07, 2009 0:31 
Användarvisningsbild

Anna och Indy skrev:
Tulo har jag faktiskt inte sett någon annan hund som heter.... än!

Sorry, min svågers brors hund heter Tulo. Han är en Dalmatiner. Jag har alltid tyckt att det är ett kanonnamn [smilisar/agreement5.gif]

Mina hundar heter: Ella, Felix, Maj, Soya och Bonnie men jag är så skittråkig så jag har ingen historia alls varför de heter så. De passade nog bara bra... :wink:

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: lör feb 07, 2009 0:51 
Användarvisningsbild

Karin skrev:
Anna och Indy skrev:
Tulo har jag faktiskt inte sett någon annan hund som heter.... än!

Sorry, min svågers brors hund heter Tulo. Han är en Dalmatiner. Jag har alltid tyckt att det är ett kanonnamn [smilisar/agreement5.gif]

Mina hundar heter: Ella, Felix, Maj, Soya och Bonnie men jag är så skittråkig så jag har ingen historia alls varför de heter så. De passade nog bara bra... :wink:

Attans då!! [set2/aim2/aim2/y2.gif] Jaja... han får väl behålla sitt namn trots att han inte är helt ensam! [set2/aim2/aim2/y15.gif]

/anna

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: lör feb 07, 2009 9:27 
Användarvisningsbild

Namn är alltid roligt. Mina första två Pudlar (en mellan och en stor) fick namnen av uppfödaren, Laura och Ronja. Vi gillade dem och de funkade jätte bra.
De nuvarande hundarna som bor hos mina föräldrar namngav vi själva och de har samma namn i stamtavlan. Och de har faktiskt fått dubbelnamn.
Fanny Filipha
Julia Josefina
Deras tilltalsnamn är de första. Varför vi valde dem är väl först att vi kom på flera och vägrade släppa ngt av dem. [set2/aim2/aim2/y2.gif] Och för att vi tycker namnen är fina.

Och namnet Hugo kom bara upp i huvudet en dag och sen fastnade det. Och det finns även en bok som heter Hugo och Josefina. Så det passade ju bra. [set2/aim2/aim2/y16.gif] Men vi valde namnet innan vi valde valp.

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: sön feb 08, 2009 11:45 

Jag hade nog tänkt ett annat namn än Folke men det tog tid innan vi fick hem honom. Han var 16 veckor när vi hämtade honom, Folke var det namn uppfödare gett honom och kallat honom och han hade börjat lyssna till det namnet. När jag träffade honom så var namnet så passande för honom att vi bestämde oss att behålla det. Lovely Forastero "Folke" Har aldrig träffat en annan hund med det namnet.

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: sön feb 08, 2009 20:19 
Användarvisningsbild

Åh, vad roligt att läsa!
Laerke heter "egentligen" (inte i stamtavlan, alltså) Laerke Pippi Andersson. Vi hade egentligen bestämt att hon skulle heta Pippi när vi varit och hälsat på valparna, men så fick min man för sig att det lät lite töntigt så då fick hon heta Laerke, och Pippi i "andranamn".

Laerke är en (dansk) kompis till mig som jag lärde känna under min ridlärarutbildning. Dels är vi så goda vänner (men ses inte så ofta, eftersom hon bor i England så det är ingen vardagsförväxling) och så tycker jag hon har ett så fint namn.

Jag har aldrig träffat någon annan hund som heter Laerke. De flesta tror hon är en hanhund, kanske för att det slutar på E.

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: mÃ¥n feb 09, 2009 0:19 

Bea skrev:
Svårt att hitta enstaviga tiknamn.

Kanske Itch [set2/aim2/aim2/y6.gif] .

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: mÃ¥n feb 09, 2009 8:11 

Båda mina har jag satt mig ner och direkt funderat ut. Lindie heter Emberiza Baila Alida. Jag försökte hitta på något från Alida och jag tyckte inte att Lida är riktigt bra på svenska...

Taffo heter på riktigt det finska namnet Tahvo. Det sitter inte så bra på en svenskspråkig tunga... (h-et skall uttalas!). Jag funderade på Toffe, men jag är lärare och det finns många Christoffer bland mina elver som kallas Toffe, så det var inte så bra. Jag är nöjd med namnet Taffo, ingen annan heter så!

Profil Skicka e-post  

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny trÃ¥d Svara pÃ¥ trÃ¥d  [ 28 inlägg ]  GÃ¥ till sida FöregÃ¥ende  1, 2, 3

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]