Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny trÃ¥d Svara pÃ¥ trÃ¥d  [ 28 inlägg ]  GÃ¥ till sida FöregÃ¥ende  1, 2, 3  Nästa
  Utskriftsvänlig version

Re: Varför heter din hund som den gör?
Författare Meddelande
InläggPostat: tor feb 05, 2009 0:23 
Användarvisningsbild

Ja, Elvis är mammas hund och hon Älskar Elvis, så de va inge snack om saken, inget annat dög :P
Hubert, ja, det namnet älskar jag bara :D Ingen aning om hur jag kom på de eller vart jag hört de nånstans, men namnet satt sig i skallen på mig så Hubert fick de bli :D

Med Elvis och lilla Hubert

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: tor feb 05, 2009 0:36 
Användarvisningsbild

Hmm...ett mycket intressant ämne, jag och min kompis brukar med jämna mellanrum diskutera detta på våra hund promenader.

Min Parson heter Tindra - hela familjen skulle vara med och bestämma. Mamma hade precis fått en liten pojke (sladdbarn), hade han varit flicka skulle han hetat Tindra.

Pappas hundar heter Micke och Molle. Molle kom först och när hund nr 3 var på väg så skulle ju barnen vara med och bestämma och då blev det självklara namnet Micke (passar även bra på en BC)

Tycker att det är kul med kennelnamn...hundarna blir ofta vad de heter. En av Tindras valpar heter Voice ocf TBB och efter uppgifter så ska hon skälla en del.

Det finns en hund som heter Sudden Death...gulp! Jag skulle vara rädd att köpa den valpen.

Står inför valpköp nu och har självklart testat en massa olika namn. Troligtvis blir det en Bliq eller en Cando. Får se vad han blir för en.

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: tor feb 05, 2009 9:37 
Användarvisningsbild

1.an Elliot bara för att de va gulligt.
2.an Smulan = en liten Chokladsmula. (Brun dvärg)
3.an Candy = Lakris karamell (Svart mellan)
4.an Skorpan = Skorpfärgad (Aprikos dvärg)
5.an Speedy Gonzales = Speedy bara för ett barn i vår närhet tyckte så.

Förut hade ja en Vit Herdehund som hette "Jerry Lee of White Vally
de blev Jlee (utalas jili) J från Jerry + Lee

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: tor feb 05, 2009 11:57 
Användarvisningsbild

Algot hette det när han kom som valp. Tyckte väl inte om det, men han lyssnade på namnet så han fick behålla det. Och det passar honom. Han kan vara en liten sur gubbe ibland. [set2/aim2/aim2/y15.gif]
Casper hette också det när han kom. Namnet passar honom perfekt. Bara bus och upptåg. [set2/aim2/aim2/y7.gif]
Otto köpte jag som 1½-åring och då ändrar jag inte namnet. Passar honom också. [set2/aim2/aim2/y16.gif]
För många år sen köpte jag en blandras, rottweiler/labrador/bearder collie. Han hette Floyd, men där böt vi namn på en gång för han var Lufsen. Han såg ut precis som Disney´s Lufsen. [smilisar/celebrate4.gif]

http://www.nogg.se/pudelgalningarna

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: tor feb 05, 2009 13:35 
Användarvisningsbild

Jag gillar korta namn, enstaviga som man kan förlänga till tvåstaciga eller tvärtom. Gillar enstaviga i agilityn, men vi inkallningar osv tycker jag bättre om tvåstavigt..
Spike heter som han gör efter Snobbens bror som är Cowboy.

Pompe fick heta så för att jag tycker att det är ett fint och praktiskt hundnamn. Iden kom från revyn Konstgjorda Pompe.

Om allt går som det ska kommer jag eventuellt få hem en fodertik om ca 1-2 år. Har förstås redan börjat fundera på namn, Svårt att hitta enstaviga tiknamn. Jag har funderat på att kalla henne för Pi. Fast känner jag mig själv rätt kommer det att bli Pippi, och det tycker jag inte passar. [smilisar/angry27.gif]

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: tor feb 05, 2009 14:51 
Användarvisningsbild

Pi är ett jättefint namn tycker jag. Känner en engelsk setter som heter så! (http://www.klickerklok.se)

Ett tiknamn som jag gillar är Fly! [set2/aim2/aim2/y5.gif] Fast jag lär nog aldrig ha en hund som passar att heta det.... (särskilt inte som jag bara vill ha hanar!)

/Anna

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: tor feb 05, 2009 15:37 
Användarvisningsbild

JAg är också egentligen helst ha hanar... Meen, har en bekant som tjatar på mig att jag ska ha en fodertik ur hennes nästa storkull, och jag fullkomligt älskar mamman till kullen, såå... [set2/aim2/aim2/y2.gif] Menmen, det är långt kvar, och mycket kan hända.. [smilisar/foodanddrink0.gif]

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: tor feb 05, 2009 17:48 
Användarvisningsbild

Intressant ämne!

Bruno hette Bruno innan jag visste att jag skulle få honom och jag tror att det var min mamma eller moste som hittade på det... han är ju brun, så därifrån kommer så klart namnet :P Numera blir han dock ofta kallad Ljusbruno...

Harry heter inte "Harry Potter" utan namnet kom vi på när vi bläddrade igenom en namnsdagskalender och letade hundnamn, dessutom tyckte jag det passade honom!

Jack kallades Jack hos uppfödaren och eftersom jag ville ha ett kort och glatt namn passade det perfekt, så jag funderade aldrig på att byta.

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: tor feb 05, 2009 22:38 

Tajni heter Tajni eftersom hon är så liten (tiny). Jag visste redan vad hon skulle heta innan jag hade skaffat henne! Längtade länge efter en aprikos toytik och hade redan namnet klart för mig, Tiny (killer). Och det har passat perfekt.
Sen gillar jag i och för sig inte stavningen... den är en kompromiss med sambon. Han tyckte Tiny var löjligt så jag gjorde om det till en svensk stavning. Nu så här i skrift tycker jag fortfarande att Tiny ser mycket bättre ut men den andra stavningen finns i alla register och det gör det lite svårare att ändra.

Alla mina djur har haft namn som speglat deras utseende. Min första katt var en blandning mellan bondkatt och någon raskatt. Detta resulterade i en katt med lite sneda ögon. Samtidigt hade vi varit på kinarestaurang och roats av servitörens sätt att säga RIS, lis. Eftersom min katts ögon påminde om ögonen på någon från kina fick hon namnet Lis. Kanske inte politiskt korrekt men ändå en väldigt söt historia. Katt nr tvås namn valde inte jag, hon hette Tilda men det passade henne för hon var så söt och näpen. Katt nummer tre var en smal, smärt kolsvart hona som fick namnet Baghera.

Nu funderar jag på en liten pudeltik till men vet ännu inte namnet. Tajni har ju så många smeknamn så det känns som om det kommer att bli svårt att hitta ett perfekt nytt namn. Pyret, grynet, ja alla namn som kan symbolisera en liten nyfödd toy kallas redan Tajni för... Tips någon?

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: tor feb 05, 2009 23:15 
Användarvisningsbild

Jag har haft förmånen att få vara med och bestämma ett namn i stamtavlan på alla tre pudlarna!! Så det namn de kallas för heter de *på riktigt* med så att säga.

Morris: döpt efter en kompis pappa som just heter Morris. Ett häftigt namn tyckte vi, då visste inte vi att det är ett rätt vanligt namn på katter hehe.. nåja Morris blev det.

Bruno: Ett tag hade vi funderingar på en liten ordlek mellan jyckarna ... Philip (Philip Morris) eller Minor (Morris Minor). Minor passade aldrig, Philip... vågade vi inte döpa jycken till... för den riktige tvåbente Morris hade då fått ett barnbarn som just döptes till Philip (kompisens 2:a barn)...
Husse kom då på Bruno! En brun storpudel... visserligen är nog inte Bruno det vackraste namnet prexis, lite halvsvårt namn egentligen att ropa men ja det bidde Bruno. Å han har, liksom de andra, smeknamn som han lyssnar till.

Diesel: Husse blev nu plötsligt fruktansvärt kräsen på namn! Inget dög, vad jag än föreslog! Blev nästan halvdesperat till slut... måste bestämma mig om jag ville få med namnet i stamtavlan.
Pling! Då kom en kompis på - Diesel!! En valp efter Bruno borde ju kunna bli en turboDiesel hehe.... [set2/aim2/aim2/y2.gif] Å rätt snabbt fick Diesel ett till namn som han lystrar till i stort sett lika bra: Fisen!! Suck... husses påhitt! Yngst i pudelskaran, en liten fis helt enkelt och enligt husse den absolut tokigaste/bråkigaste valpen i mannaminne....

Profil Skicka e-post  

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny trÃ¥d Svara pÃ¥ trÃ¥d  [ 28 inlägg ]  GÃ¥ till sida FöregÃ¥ende  1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]