Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny trÃ¥d Svara pÃ¥ trÃ¥d  [ 7 inlägg ] 
  Utskriftsvänlig version

Skryt, framgångar svameltrådar?
Författare Meddelande
InläggPostat: fre aug 27, 2010 19:46 

...Är det ett bra ställe att lägga detta på?

Som jag har stått och stampat, men är jätteglad för den framgång vi uppnådde i dag. Jag kanske bara vill ge ett litet snabbt uttryck för det här tex [set2/aim2/aim2/y15.gif]

Här kommer det: min kille gick att klicka på de värsta hundarna hundarna här i området. Trixet var att visa godiset tydligt( dvs backa några steg ) och köra kontaktövningar på vägen dit ( visste inte om att vi skulle få 2 läskiga möten senare).

Det andra mötet hade jag lagt ett för svårt godisspår men det gjorde inget för vi letade tillsammans med nos och näsan i marken (nästan för min del då [set2/aim2/aim2/y2.gif] ). Jag såg den andra hunden först, men lossades som inget sen såg min kille hunden och jag klickade och vi letade upp fler godisar. [smilisar/celebrate13.gif]

Profil Skicka e-post  

Re: Skryt, framgångar svameltrådar?
InläggPostat: ons sep 08, 2010 21:45 
Användarvisningsbild

Det är ett ypperligt ställe att skriva "svammeltrådar" här runt lägerelden =)

Härligt när det bara "klickar" när man inte är förberedd på situationen som kommer [smilisar/celebrate4.gif]

¤ Slutligen blir de accepterade som alldeles självklara.

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: sön okt 03, 2010 10:49 

Hej igen!

Vi har haft lite motgångar med hundmöten och jag var varit gråtfärdig på kvällen. Genom rekommendation hittade vi en hundkurs som körde aktiva hundmöten.

Vilken skillnad det blev, så nyttigt för mig och hunden, [set2/aim2/aim2/y16.gif]
vi kommer fortsätta att gå den kursen. [smilisar/foodanddrink0.gif]

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: sön okt 03, 2010 10:50 

Katrin skrev:
Det är ett ypperligt ställe att skriva "svammeltrådar" här runt lägerelden =)

Härligt när det bara "klickar" när man inte är förberedd på situationen som kommer [smilisar/celebrate4.gif]

Ja det är underbart. [set2/aim2/aim2/y16.gif]

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: sön okt 03, 2010 14:32 
Användarvisningsbild

Lotus skrev:
Hej igen!

Vi har haft lite motgångar med hundmöten och jag var varit gråtfärdig på kvällen. Genom rekommendation hittade vi en hundkurs som körde aktiva hundmöten.

Vilken skillnad det blev, så nyttigt för mig och hunden, [set2/aim2/aim2/y16.gif]
vi kommer fortsätta att gå den kursen. [smilisar/foodanddrink0.gif]

Härligt [smilisar/agreement5.gif]
Berätta gärna lite om vad som ingår som övningar på din hundkurs.

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: sön okt 03, 2010 14:38 
Användarvisningsbild

Det finns aktiviteter som är aktiva och aktiviteter som är passiva/lugnande. Just att spåra söka är å ena sidan lugnande, både för ens egen hund och även för den mötande eftersom jycken ens har nosen i backen.

Jag har haft trassel i hundmöten så jag vet vilket jobb det kräver att få bort. Elliott är också rädd för fyrverkerier men se att gå ett spår och söka matte... det går alldeles utmärkt trots att det smäller i närheten.

Nu har jag på senare tid läst att just att nosa verkar vara ett lyckat koncept vad gäller hundmöten. Flera hundtränare har sett riktigt goda resultat av att just omfokusera hunden med hundmötesproblem till att nosa. Rätt logiskt, när man tänker efter. Det går inte att både söka/spåra och samtidigt agera mot annat. Just detta att hitta en "belöning" som är oförenlig med beteendet tror jag är nyckeln. Exempelvis om man har en hund som skäller vid vissa tillfällen. Lär den älska att bära något i munnen just då. Det går inte både att skäll och ha något i munnen som är värdefullt och ger utdelning om en liten stund [set2/aim2/aim2/y2.gif]

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: fre nov 26, 2010 13:31 

Det är lite olika varje gång.

Ibland så så står ett gäng hundar på rad ( med sina ägare)och då kan man passera dem bara, gå slalom emellan dem. Ibland är det skålar med korvar i som är framför hundarna så ska man sen gå slalom emellan skålarna. De som står på rad ska göra olika kontaktövningar med sin hund så den är fokuserad på sin ägare vad som än händer.

Ibland övar vi att leka med hunden och ibland så gör vi enklare lydnadsövningar som man får koncentrera sig på. ( matte och hund ). Det är olika från gång till gång med det går ut på att distrahera/ vara den som är roligast för hunden.

Hur gjorde du för att lära in att hunden ska nosa ist vid möten?

Profil Skicka e-post  

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny trÃ¥d Svara pÃ¥ trÃ¥d  [ 7 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]