Alla tidsangivelser Àr UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny trĂ„d Svara pĂ„ trĂ„d  [ 5 inlĂ€gg ] 
  UtskriftsvĂ€nlig version

Leka med nya hundar
Författare Meddelande
InlĂ€ggPostat: mĂ„n dec 15, 2008 14:31 

InlÀgg: 73
TÀnkte höra om ni har lite idéer hur jag kan hjÀlpa min pudel, som Àr en osÀker kille, att lÀsa andra hundars sprÄk bÀttre. DÄ och dÄ fÄr han leka med en ny bekantskap, dock allt mer sÀllan. Den ena anledningen till att det blir lÀngre och lÀngre mellan varven Àr att jag tror att han generellt har ganska lagom med hundkontakter (plus att vi har en till hund hemma som han fungerar mycket bra med). Den andra anledningen Àr att han Àr lika smidig med andra hundar som en bulldozer [set2/aim2/aim2/y16.gif] . TrÀffar han en balanserad och ranghög hund sÄ Àr det inga problem, Àven om han gÄr ut stenhÄrt. DÄ blir han snabbt varse att man mÄste uppföra sig hyggligt. TrÀffar han en mer osÀker hund sÄ Àr han riktigt bufflig. Inte sÄ att han anfaller, men han stÄngas och buffas och skÀller och Àr "bara för mycket". Hans grundkoncept Àr att springa i full carreta mot den andra hunden, gÀrna vilt skÀllandes [set2/set3/set3/07.gif] . Inte sÀrskilt populÀrt... Jag har fÄtt tipset att den andra hunden kopplas loss och hÀlsar pÄ min hund innan jag slÀpper honom, sÄ att han lÀr sig hur en hÀlsningsceremoni bör gÄ till. Har ni fler tips pÄ hur han kan lÀra sig att ta det försiktigare?

Profil Skicka e-post  

Re: Leka med nya hundar
InlĂ€ggPostat: tis dec 16, 2008 11:10 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 556
Om din hund Àr osÀker sÄ anser jag att det Àr helt onödigt att lÄta honom leka med andra hundar Àn de han Àr van vid sas. Varför ska han ha nya bekantskaper, vem gagnar det?

Jag tycker definitivt inte om (och vill gÀrna understryka detta ocksÄ) att man lÄter den andra hunden hÀlsa medan din sitter kvar i kopplet! TÀnk vilken panik din kille kanske fÄr uppleva under dessa sekunder/minutrar som den andra hunden fÄr gÄ an pÄ din jycke..!
Ska ni trÀffa nya hundbekanta sÄ behöver ni inte alls slÀppa lös hundarna eller ens lÄta dessa nosa pÄ varandra. HÀlsa pÄ den nya mÀnniskan och hunden men lÄt DIN hund sitta kvar vid din sida och lÄt för allt i vÀrlden inte den andra hunden komma fram. Det Àr ju du som Àr tryggheten och du ska inte lÄta andra komma in i din jyckes integritet hur som haver. NÀr ni hÀlsat och pratat en stund sÄ rÀcker det och ni gÄr skilda vÀgar. Det kommer att fÄ din jycke mer avslappnad i möten med nya hundar dÄ han inte behöver kÀnna nÄgon press!

Men det Àr ju vad jag tycker [set2/set3/set3/302.jpg]

€ Slutligen blir de accepterade som alldeles sjÀlvklara.

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: tis dec 16, 2008 12:26 

InlÀgg: 73
Jag har varit rÀtt inne pÄ dina tankebanor. Det Àr dÀrför jag inte lÄter honom leka med "vem som helst". Tror att jag hÄller mig till ditt rÄd framöver [set2/aim2/aim2/y15.gif] .

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: tis dec 16, 2008 18:16 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 385
Den hund du beskriver kunde vara min förra storpudel Sigge. Han betedde sig pÄ samma sÀtt.
Jag slÀppte honom aldrig med frÀmmande hundar utan bara med dom han var van vid. Han fick inte hÀlsa pÄ andra hundar utan vi gjorde som Katrin & Wiggen beskrev det.
Med Otto min nuvarande storpudel, som Àr osÀker pÄ andra hundar, promenerar vi alltid ihop med det andra paret innan vi slÀpper dom. DÄ Àr allt avdramatiserat för Otto och han bryr sig inte om den andra hunden. Det förutsÀtter att det Àr en hund som vi kommer att trÀffa fler gÄnger och att dom verkar passa ihop. Otto har ocksÄ sina "samma kompisar" och behöver inte leka med nya.

http://www.nogg.se/pudelgalningarna

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: tis dec 16, 2008 21:57 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 556
Mia & Algot o Casper: Precis - promenader tillsammans med den nya hunden innan man gör nÄgot annat avdramatiserar det mesta =) Men som sagt, jag tycker inte man behöver pressa den osÀkra hunden till nÄgot utan hÀr ska man vara en trygghet. Har lÀrt mig en del dÄ Àven min hund har sina smÄ egenheter [set2/aim2/aim2/y15.gif]

€ Slutligen blir de accepterade som alldeles sjÀlvklara.

Profil Skicka e-post  

Visa inlĂ€gg nyare Ă€n:  Sortera efter  
Ny trĂ„d Svara pĂ„ trĂ„d  [ 5 inlĂ€gg ] 

Alla tidsangivelser Àr UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Vilka Àr online

AnvÀndare som besöker denna kategori: Inga registrerade anvÀndare och 2 gÀster

Du kan inte skapa nya trÄdar i denna kategori
Du kan inte svara pÄ trÄdar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlÀgg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlÀgg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter: