Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny trÃ¥d Svara pÃ¥ trÃ¥d  [ 11 inlägg ]  GÃ¥ till sida 1, 2  Nästa
  Utskriftsvänlig version

Hur lång är en långpromenad?
Författare Meddelande
InläggPostat: lör dec 27, 2008 16:17 
Användarvisningsbild

Allt är ju relativt, jag har märkt att det som är en långprommis för vissa är en liten rastningsrunda för mig. Våra långpromenader tar c/a 3-4 h först ska vi till bussen sedan åka minst 15 min då kommer vi till skogen, när man väl är där så vill man ju lägga lite spår, och röra på sig ordentligt så innan vi är hemma igen så har det gått 3-4 h, detta gör vi 2-3ggr i veckan, även i stan gå vi lånngis och det är minst 2,5h .
Vad är en långpromenad för Dig?

Profil Skicka e-post  

Re: Hur lång är en långpromenad?
InläggPostat: lör dec 27, 2008 16:52 
Användarvisningsbild

Långpromenad för oss är omkring 2 timmar. Då mixar vi landsväg med skog.
I skogen tränar/bygger vi upp muskler på hundarna då jag har en med HD D på hö bak och Algot med en delvis förlamning/försvagning på hö bakben. Jag har vägbitar i skogen som jag lagt full med grenar o kvistar så Algot måste använda alla ben. Hoppa upp på stenar, trädstammar, kullar, över diken osv.
Åker vi till stan (Stockholm eller Uppsala) blir det upp emot 4 timmar , pendeltåget inberäknat.
Helst är vi i skogen, försöker vara där varje dag. Där trivs vi bäst.

http://www.nogg.se/pudelgalningarna

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: lör dec 27, 2008 23:41 
Användarvisningsbild

LÃ¥ngpromenad, kan variera men minst 40 minuter upp till 2 timmar.
Dessa görs varje dag, och minst två per dag. Övriga kan bli kortare men de kan även bli långa. Nu bor jag nära skog så jag kan lätt promenera till skogen. Men ofta händer det att vi tar bilen till en annan skog.

Längre stunder i skogen blir på ledig tid (heltidsarbetande), under den mörka årstiden så blir det helgerna.

Jag har även promisar som inkluderar mer träning i skog men det kallar jag nog inte för enbart långpromis.. blir nog både promis och träning helt enkelt. Träningsformen varierar allt från muskel-konditionsträning till spår eller sökruta.

Ibland kan det bli skogsvistelse på flera timmar exvis svamp och/eller bärplockning, då blir det mer muskel-, balans- och konditionsträning för jyckarna som springer lösa och mellan oss plockare.

Vintertid med snö blir det skidåkning med pudlarna i varierande terräng (skoterspårad eller helt ospårat = pulsa i snö). En timma ungefär men kan bli uppåt två timmar också.

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: sön dec 28, 2008 14:52 

En långpromenad varar tills man inte orkar gå längre. icon_lol.gif

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: mÃ¥n dec 29, 2008 13:09 
Användarvisningsbild

Men de går ju inte riktigt att jämföra då en av oss kanske går med en liten Toy på 2,5 kg [set2/set2/0028.gif] o andra med en Storpudel som är 10ggr = 25kg

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: mÃ¥n dec 29, 2008 21:44 

Vad har hundens storlek med promenadens längd att göra, menar du? Min erfarenhet är att hundar, oavsett storlek, som är friska och "normala" brukar klara av betydligt längre promenader eller mer motion än genomsnittsägaren. :mrgreen:

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: mÃ¥n dec 29, 2008 21:59 
Användarvisningsbild

Långpromenad till vardags är 2 timmar för oss. Men sedan klämmer vi ju någon del på Sörmlandsleden, och då blir det mellan 3-4 timmar och jag räknar inte transporten till start eller hem från mål.

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: mÃ¥n dec 29, 2008 23:41 
Användarvisningsbild

kim skrev:
Allt är ju relativt, jag har märkt att det som är en långprommis för vissa är en liten rastningsrunda för mig. Våra långpromenader tar c/a 3-4 h först ska vi till bussen sedan åka minst 15 min då kommer vi till skogen, när man väl är där så vill man ju lägga lite spår, och röra på sig ordentligt så innan vi är hemma igen så har det gått 3-4 h, detta gör vi 2-3ggr i veckan, även i stan gå vi lånngis och det är minst 2,5h .
Vad är en långpromenad för Dig?

Jadu, en långpromenad för mig är längre än någon av våra normala vardagspromenader, dessa är väl på 30-40 minuter, dock kommer vi inte speciellt långt utan maximalt 1,5 km då gamlingen både är stel och bekväm nog att hålla sig i skritt under cirka halva promenaden.. [set2/aim2/aim2/y15.gif]

Åker vi ut till skogen eller motionsspår blir det 1-1½ timme, mer orkar han inte längre.. [set2/aim2/aim2/y9.gif]

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: tis dec 30, 2008 5:51 

En långpromenad är för mig en som varar upp mot 2 timmar. Jag tycker att det är tiden som avgör, inte sträckan.

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: tis dec 30, 2008 11:41 
Användarvisningsbild

Vi är storstadsbor, och vår aprikosa dvärg Kim får gå ut på promenad fem gånger om dagen. Den första är en riktig kortis strax efter sju, oftast vänder Kim hem efter att ha lyft på benet ett par gånger - och så sitter han utanför porten och väntar på mig. Jag är för yrvaken för att upptäcka att jag lullar omkring för mig själv. Den sista svängen tar vi vid 21-tiden. Utöver morgonkortisen så är alla promenader runt 30 minuter.
MEN EN av dem är alltid en längre promenad, oftast förmiddagsrutten. Är det fint väder kan vi då vara ute hur länge som helst, och fast Kim har korta ben så kan han promenera hur långt och hur länge som helst. Riktig fart blir det på promenaderna om vi lämnar vårt eget kvarter, för då blir han mindre upptagen med att nosa på alla kompisarnas markeringar. En långpromenad för oss är på kanske två timmar. Är det finfint väder och vi befinner oss i Stockholm blir det färjan över till Djurgården eller Saltsjöbanan till Erstaviken. I Paris tar vi pendeln till ett grönområde som heter Parc de Sceaux. En fantastisk park med slott, dammar, vackra skogspartier - och massor av hundar.
[set2/set2/0028.gif]

Profil Skicka e-post  

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny trÃ¥d Svara pÃ¥ trÃ¥d  [ 11 inlägg ]  GÃ¥ till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]