Ms-mee skrev:
Hubert är helt förstörd.
Innan nyårsafton så va han väldigt framåt, rygga inte för nått. Under dagen reagerade han inte på nått, inte ens höga smällar. Men när vi tog sista promenaden vid 22 så va det några jävlar som skjuter raketer (som åker rakt fram och inte upp), 10 meter framför oss svischa den förbi! Han kröp ur skinnet, drog och försökte slita sig, helt livrädd. Och dirket vi gått förbi kommer det ytterligare 2 st, och dom bara gapskrattar där dom står.
Tycker man kan se sig för! För vet inte om dom såg oss eller inte..
Hur som helst, efter dom raketerna reagerar han nu på minsta smäll, han är mörkrädd och går man ute när det är mörkt ryggar han tillbaka och skäller på folk och djur, och skäller gjorde han Aldrig annars på folk.
Och jag som va så glad över att ha fått en hund som kanske inte skulle va skotträdd :(
Allt de här skyller jag på dom! Dom "förstörde" han.
Usch! Det där kan verkligen inte ha varit kul. Jag med min hund hade oturen att ett nyår hamna mitt i riktiga muskedunderpaket vid 19-tiden på nyårsafton och med bara 20m kvar till syrrans dörr, de höll till bakom en skogsdunge så det kom som en total överraskning för oss... Elliott ville ta till flykt och gick inte ett steg. Det skakade i marken och ven och smällde och spraka i luften, även jag själv blev rädd. Husse fick bära in Elliott och där under vardagsrumsbordet låg han utan att röra på sig. In i taxin fick han också bäras men väl hemma så bestämde jag mig för att nu måste han bara ta och gå på egen maskin så elaka matte tvingade Elliott till en kort promenad med några kissepauser.
Numera blir jag tvärförbannad om någon skjuter av nåt, springer efter dom och skäller på dom som ett smatterband själv
![big grin [set2/aim2/aim2/y2.gif]](./images/smilies/set2/aim2/aim2/y2.gif)
vilket nog även gett effekt på Elliott. Okej, matte blir arg... inte rädd. Tror att ilskan hos mig gör att Elliotts rädsla lagt sig mer och mer.
Vet också att min systerdotter tränat en jrt som visade lite fyrverkerirädsla till att istället triggat hunden till att skälla på raketerna. Hundar liksom vi själva kan inte ha två känslor i kroppen samtidigt så istället för att vara rädd lärde sig hunden att bli arg. Han skällde rätt mycket det första och andra året men numera struntar han fullständigt i raketer och smällare. Ett råd jag aldrig trott jag skulle ge mao: Lär den bli arg, tuff och säker & "mata" inte hundens rädsla genom att minnas det som hänt och att tycka synd om den.
Skotträdd behöver hunden inte ha blivit utan "bara" raketrädd. Hunden din är inte förstörd för alltid men klurigt kan det vara att hitta sättet att jobba sig runt det och komma igen det. Krama Hugo!