Alla tidsangivelser Àr UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny trĂ„d Svara pĂ„ trĂ„d  [ 5 inlĂ€gg ] 
  UtskriftsvĂ€nlig version

HjÀlpa en gatuhund?
Författare Meddelande
InlĂ€ggPostat: lör jan 31, 2009 16:29 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 664
Jag tittade pÄ Uppdrag gransknings program om spanska gatuhundar hÀromdagen, och blir bara mer och mer emot att folk "rÀddar" gatuhundar. Det mÄste ju vara mycket bÀttre att hjÀlpa hundarna pÄ plats, och se till att de blir kastrerade eller kanske tom avlivade. Att "rÀdda" gatuhundar till Sverige gör ju bara att vi riskerar att fÄ in otÀcka sjukdomar, och frÄgan Àr om hundarna verkligen mÄr bÀttre hÀr. MÄnga hundar har aldrig bott inomhus, och Àr inte vana vid vÄrt samhÀlle.

Vill man hjÀlpa en hund Àr det mycket bÀttre att hjÀlpa vÄra svenska omplaceringar, eller hjÀlpa gatuhundarna i deras eget land.

Jag tycker att det var förskrÀckligt hur hundarna levde pÄ Julie rescue, och vad som faktiskt hÀnde bakom kulisserna. [smilisar/angry12.gif] Förhoppningsvis gÄr det inte till sÄ hÀr pÄ alla stÀllen, men frÄgan Àr om man kan lita pÄ att det inte gör det heller?

TyvÀrr verkar det ju vara modernt att "rÀdda" en gatuhund, och för min del hade det gÀrna fÄtt vara förbjudet att ta hit dem. Jag vill kunna fortsÀtta att Àta bÀr i skogen, och vill inte att mina hundar (eller jag) ska riskera att bli smittad av otÀcka sjukdomar.

Var det nÄgon annan som sÄg programmet?
/Anna

Profil Skicka e-post  

Re: HjÀlpa en gatuhund?
InlĂ€ggPostat: sön feb 01, 2009 1:09 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 116
Jag sÄg del tvÄ nu i veckan. Reagerar pÄ samma sÀtt som du...det verkade ju som om hon tjÀnade sig en rejÀl hacka pÄ att skicka valpar till Sverige bla, helt utan koll av vaccinationer mm.Att hjÀlpa till pÄ plats mÄste ju vara bÀsta sÀttet och framförallt att kastrera hundarna. Det Àr ju synd att hon fick vissa veterinÀrer att stÀlla upp pÄ hennes krav....fusk o mygel.OtÀcka sjukdomar vill vi verkligen inte ha hit!!

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: sön feb 01, 2009 17:39 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 210
HÄller med er...
DessvÀrre kryllar det av sÄdana annonser pÄ blocket just nu....morr [smilisar/angry12.gif]

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: mĂ„n feb 02, 2009 2:28 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 91
Jag har bara sett första programmet, och jag gillar det inte vi har vÀl nog med hundar som far illa i Sverige att vi inte behöver importera andra.

Men att folk gÄr pÄ det förvÄnar mig inte, det fÄr den som "adopterar" en hund att kÀnna sig bra, titta pÄ mig vad jag Àr snÀll som gör detta, ag minsan offrar mig och tar hand om en stackare osv. Precis som dom somsysslar med vanlig vÀlgörenhet och mÄste tala om det för andra sÄ ingen missar hur bra dom Àr.

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: ons feb 04, 2009 0:01 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 251
Joo, folk kÀnner sig nog riktigt "duktiga" nÀr de adopterar en stackars hund frÄn ett annat land :roll: Att inte ta ansvar för de sjukdomar de riskerar att föra in i Sverige Àr korkat. "Jag visste inte" Àr knappast en ursÀkt. Nej, ska vi hjÀlpa sÄ mÄste vi börja med att se om vÄrt eget hus. Det finns sÄ mÄnga hundar i Sverige som har det svÄrt och verkligen skulle behöva en rÀddare i nöden. [smilisar/sporty71.gif]

Profil Skicka e-post  

Visa inlĂ€gg nyare Ă€n:  Sortera efter  
Ny trĂ„d Svara pĂ„ trĂ„d  [ 5 inlĂ€gg ] 

Alla tidsangivelser Àr UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Vilka Àr online

AnvÀndare som besöker denna kategori: Inga registrerade anvÀndare och 3 gÀster

Du kan inte skapa nya trÄdar i denna kategori
Du kan inte svara pÄ trÄdar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlÀgg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlÀgg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter: