Alla tidsangivelser Àr UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny trĂ„d Svara pĂ„ trĂ„d  [ 4 inlĂ€gg ] 
  UtskriftsvĂ€nlig version

Vilka tillbehör
Författare Meddelande
InlĂ€ggPostat: tis maj 24, 2011 9:00 

InlÀgg: 1
Hej!
Jag Àr ny pÄ trÄden och skulle gÀrna utbyta erfarenheter med alla. Jag ska snart hÀmta min lilla blandras(storpudel 75% och Lagotto 25 %) hoppas att det fortfarande gÄ var med i detta forumet. [smilisar/animals11.gif] Jag undrar vad jag behöver köpa hem för tillbehör (pÀls) till min valp. Min tanke Àr inte att jag ska ha en viss frisyr. Jag vill ha sÄ lÀttskött pÀls som möjligt och som hunden trivs i.
Tack

Profil Skicka e-post  

Re: Vilka tillbehör
InlĂ€ggPostat: ons maj 25, 2011 9:24 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 251
Hej och vÀlkommen! [set2/aim2/aim2/y16.gif]

Ett bra schampo och balsam. En borste, en karda och en glestandad kam kan vara bra att börja med. Sen vet jag inte om du ska raka nosen och tassarna som man gör pÄ pudeln eller om du ska ha den lurvig som lagotton. En bra trimmaskin Àr ju att föredra om du ska hÄlla en kort pÀls. De kostar en slant men det underlÀttar verkligen.

Lycka till med din lilla valp!

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: tor maj 26, 2011 12:51 

InlÀgg: 3
Jag hÄller med föregÄende talare [set2/aim2/aim2/y15.gif]

FrÄn början rÀcker det dock med en karda eller borste och ett shampo, jag tycker iaf inte att jag har haft nÄgon anvÀndning av balsam till min 6 mÄnaders storpudel valp. Och angÄende ett bra schampo sÄ finns det nog trÄdare hÀr i det Àmnet men jag rekomenderar K9 alovera shampo.

Lycka till!

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: lör maj 28, 2011 11:55 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 386
En sÄn hÀr karda passar pÀlsen bÀst: http://www.butik.trimkompaniet.com/prod ... ucts_id=43 den finns i större storlek ocksÄ. Viktigast Àr att den Àr mjuk (den mÄste fjÀdra ordentligt samt inte rispa, prova sjÀlv pÄ din arm).

För en borste gÀller samma plus att den ska vara utan knoppar pÄ piggarna, de fastnar bara i pÀlsen och river loss onödigt mycket. En gles kam som denna: http://www.butik.trimkompaniet.com/prod ... ucts_id=50 sÄ du kan dra med den i pÀlsen försiktigt - Ànda ner i hÄrbotten! och kÀnna efter sÄ det inte finns nÄgra tovor kvar. Var extra noga bakom öron, runt halsen dÀr halsbandet sitter, vid armbÄgar och ljumskar, dÀr brukar tovorna gömma sig. Du ska kunna se huden nÀr du benar upp pÀlsen efter att hunden Àr borstad, annars Àr det risk för filtmatta och bara att raka ner totalt.

En klotÄng behöver du ocksÄ, jag gillar den hÀr för den Àr riktigt vass sÄ man kan skala halva millimetrar Ät gÄngen: http://grand-prix.se/product_info.php/c ... bf28c5b0ae

Schampo och balsam avsett för hundar (hundar har ett annat ph-vÀrde Àn mÀnniskor), jag tycker att bÄda delarna behövs eftersom schampot öppnar hÄrstrÄet och gör rent pÄ djupet och balsamet Ätersluter strÄet samt ÄterstÀller ph-vÀrdet, detta för att minska risken för hudproblem. Jag har ju utstÀllningshundar och Àr helt insnöad pÄ sÄn pÀlsvÄrd, men det finns massor med produkter Àven till "vardagshundar", till exempel D100-serien, Espree, PCL mfl.

En s.k. Plutoduk Àr suverÀn, den suger upp otroligt mycket vÀta ur hundpÀlsen nÀr den Àr nybadad. Kan vara bra att ha tvÄ, en vid ytterdörren för att torka smutsig blöt pÀls och en i badrummet att ha nÀr du badat hunden. HÀr: http://www.smartasaker.se/plutoduken.html

En bra klippmaskin förstĂ„s, jag gillar Andis AGC 2-speed och Moser Max 45 som bĂ„da Ă€r nĂ„gorlunda lĂ€tta och smidiga men Ă€ndĂ„ kraftfulla nog att orka klippa ned en hel hund utan problem. Lista över skĂ€r och var du anvĂ€nder resp. storlek hittar du hĂ€r: http://www.progroom.com/catalog/pdf/and ... echart.pdf Det ÄR en djungel, men frĂ„ga igen om du blir vilse! SkĂ€r som heter Andis, Oster, Wahl och Moser passar alla till samma maskiner, OM! det stĂ„r kompatibla med Oster A5 pĂ„ förpackningen.

För att kunna klippa pÀlsen riktigt fint med klippmaskin eller sax behöver du föna pÀlsen innan. Har man kort pÀls pÄ hunden brukar det rÀcka med en vanlig handfön, se till att den Àr kraftfull, pÄ bortemot 2000 w, och att det gÄr att blÄsa pÄ högsta hastigheten med lÄg vÀrme. Jag köpte en billig fön pÄ Rusta, den dög lÀnge. Numera har jag en gammal dammsugare som gÄr att koppla sÄ den blÄser ut istÀllet för att suga, perfekt!

FÀstingmedel... ett nödvÀndigt ont. Jag skulle sÀtta Frontline pÄ en valp för det Àr det "mildaste" om man nu kan sÀga det, Àr den pytteliten sÄ kan man ta en halv pipett. Halsband som Scalibor skulle jag inte vÀlja, risken att valpen fastnar Àr för stor. FÀstingplockare finns det Ätskilliga modeller pÄ, jag gillar den som ser ut som en liten kofot: http://djurmaxi.se/fastingplockare-otom ... bf721ad982

Alla de hÀr sakerna finns lite varstans fast sÀllan allt i samma affÀr [set2/aim2/aim2/y7.gif] sÄ man fÄr leta runt. SÀrskilt pÄ klippmaskiner lönar det sig rejÀlt att jÀmföra priser och dÄ Àr det oftast nÀtet som gÀller.
Som med allt annat finns det allt ifrÄn saker som knappt kostar nÄgot alls till sÄnt som Àr hur dyrt som helst. Pris Àr inte alltid lika med kvalitet men man fÄr nÄgorlunda vad man betalar för.

Bra stÀllen att handla ifrÄn Àr:
Pudelparadiset
Lyckliga FÄret
HĂ€romi
Parma

Pudeltrassel Min NYA pudelblogg

AnnaLavinia Min syblogg

Profil Skicka e-post  

Visa inlĂ€gg nyare Ă€n:  Sortera efter  
Ny trĂ„d Svara pĂ„ trĂ„d  [ 4 inlĂ€gg ] 

Alla tidsangivelser Àr UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Vilka Àr online