Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny trÃ¥d Svara pÃ¥ trÃ¥d  [ 10 inlägg ] 
  Utskriftsvänlig version

Pälsvårdsprodukter
Författare Meddelande
InläggPostat: tis apr 27, 2010 22:32 

Hej,
jag är ny på pudel och behöver lite pälsvårdstips :) Min storpudel är snart 11 veckor och planen är att jag såsmåning om ska frisera henne själv.
Men det är ju en hel djungel av produkter, så vad är det jag behöver till en början?

Har läst lite och förstått det som att Doggyman-kardan är bra så det blir nog en sådan. Finns det något tovutredar-preparat att använda för att minska slitningar i pälsn vid borstning?
Vilket märke bör man ha på klippmaskin och vilka skär används till vad? Och hur stor effekt bör det vara på en effektiv fön? Är det skillnad mellan märken?

Tacksam för svar!

Profil Skicka e-post  

Re: Pälsvårdsprodukter
InläggPostat: ons apr 28, 2010 23:14 
Användarvisningsbild

Hej!

Grattis till den nya valpisen! [smilisar/animals11.gif]
Det viktigaste du behöver nu i början är nog kardan så att du kan börja träna borstningen. Vilka produkter mm. du behöver beror mycket på vad du har tänkt ha för frisyr på hunden, vill man ha utställningsfrisyr så behöver man nog mycket mer grejer (bra sax, fler skär mm?) än till "vardagsfrisyr". Jag har min ofta nedklippt med hätta/nacke eller någon slags lammklippning. Till det har jag en oster klippmaskin med tre olika skär, 0,7 mm till nosen och tassar/svansrot, 6 mm till kroppen och 13 mm om jag har honom nedklippt och vill ha lite längre päls. Sen har jag en sax (just nu en lite för kort) och bra schampo och balsam (espree). Jag använder en väldigt effektiv handfön men jag har ju inte så mycket päls att föna så det får du nog fråga någon annan (blir ju väldigt jobbigt om man har en frisyr med mer päls på kroppen). [set2/aim2/aim2/y16.gif] Sen har jag precis köpt mig ett trimbord vilket jag kan rekommendera! har krupit runt på golvet i tre år och det är inte så skönt. [set2/aim2/aim2/y15.gif]

// Anna

http://luddebullen.wordpress.com

InläggPostat: tor apr 29, 2010 18:35 
Användarvisningsbild

Vilken handfön har du Anna? Jag måste verkligen investera i en ny fön då jag inte kan stänga av min utan att den "dör" en stund. Det är himla besvärligt att inte kunna stänga av fönen någon gång under tiden som jag fönar hundarna men jag drar mig för att köpa en ny. Vill hitta den ultimata handfönen som jag kan använda till både mig och hundarna!! [set2/aim2/aim2/y2.gif]

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: lör maj 01, 2010 18:17 
Användarvisningsbild

Vidal sassoon står det på fönen! har haft den i flera år och den fungerar jätte bra fortfarande, den är ganska stor och blåser bra. [set2/aim2/aim2/y2.gif]

/Anna

http://luddebullen.wordpress.com

InläggPostat: sön maj 02, 2010 19:42 

Jag kan oxå rekomendera en handfön som jag (och min uppfödare!!!) använder sig av. Den heter Braun FuturPro Ion-Care och har två hastigheter, tre värmelägen och en knapp för bara kalluft. Den tycker jag är riktigt kraftfull och bra, har hållt måttet i alla år. Har haft den i säkert 10 år men Braun borde ha en uppföljare...

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: fre maj 07, 2010 22:18 
Användarvisningsbild

Jag har haft min pudel i 10 månader och försöker också frisera själv. Pälsvårdsgrejerna kostar ju en del så jag tänker att jag plockar på mig lite efterhand och har nu mest det nödvändigaste som behövs till en lång päls. Det är: karda (doggyman, en stor och en liten), en gles, mjuk plastkam för människor, en liten sax till snoddar, en stor sax att klippa frisyr med, en fluffkam (till klippningen), en oster klippmaskin med skär 10 och 7/8 (till nos, tassar och svansrot), antistat/tovutredningsspray från päslvårdsproffsen, snoddar och öronpapper, shampo, balsam och en handfön.

Jag vet ju inte hur lång päls du tänker ha men jag klarade mig länge med karda och klippmaskin. Snoddar behövs ju tex inte förrän pälsen börjar hänga ner i ögonen och fluffkammen har jag klippt utan fram tills nyss, det gick också bra. Med lite envishet går det mesta. Tovutredningssprayen behövdes inte heller förrän Rosa kom i tovåldern kring 8 månader men då var den å andra sidan ovärderlig.

Ni med handfön: har ni något bra tips på hur man sätter fast den så att man får händerna fria att karda med när man fönar?

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: mÃ¥n maj 10, 2010 21:51 

Oftast hjälper min man eller sonen mig, men ibland sätter jag fast den i byxlinningen en stund (kräver dock jeans och lite trixande för att få det bra, funkar bara en stund.)
[set2/aim2/aim2/y16.gif]

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: ons aug 18, 2010 13:53 

Jag lånar tråden lite
Vad är en fluffkam? Hur ser en sådan ut och vad köper man en sådan?

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: ons aug 18, 2010 17:16 
Användarvisningsbild

Hej Å Välkommen!
Jag vet ju inte var Du bor någonstans i detta avlånga land, men pudelklubben brukar ha klippkurser, och valpkurser oxå. Gå in på pudelklubben.se å kolla vilken förening som är närmast där Du bor.
Det är helt otroligt vad mycket prylar man kan köpa om man har pälshund.
Lycka till med valpen.

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: ons aug 18, 2010 18:03 
Användarvisningsbild

Lotus skrev:
Jag lånar tråden lite
Vad är en fluffkam? Hur ser en sådan ut och vad köper man en sådan?

En fluffkam har glesa långa tänder så man lätt kan fluffa upp och lyfta upp den päls som ska klippas. Eller för att gå igenom pälsen med efter att man borstat för att vara säker på att man kommit igenom överallt och inte missat någon tova.

Pudeltrassel Min NYA pudelblogg

AnnaLavinia Min syblogg

Profil Skicka e-post  

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny trÃ¥d Svara pÃ¥ trÃ¥d  [ 10 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]