Alla tidsangivelser Àr UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny trĂ„d Svara pĂ„ trĂ„d  [ 8 inlĂ€gg ] 
  UtskriftsvĂ€nlig version

Klippmaskin till min storpudeltik
Författare Meddelande
InlĂ€ggPostat: sön aug 03, 2008 14:55 

InlÀgg: 4
Har nu haft vÄr Bessy (storpudel) i 6 dagar och har börjat fundera pÄ detta med klippning och kolla runt lite pÄ klippmaskiner mm. Nu undrar jag hur det fungerar? Min mans familj hade en mellanpudel under hans uppvÀxt och hans syster försökte klippa henne med nÄgon klippmaskin men lyckades aldrig fÄ till det bra. Han tyckte heller inte om att bli klippt. DÀrför undrar jag dels om det Àr svÄrt att fÄ ett bra resultat om man klipper sjÀlv (ska bara ha vardagsklippning, har nog tÀnkt ha rakad nos och tassar och i övrigt jÀmnlÄngt, inte för lÄngt) och dels om hundarna brukar uppskatta att bli klippta? Jag undrar ocksÄ hur mycket det brukar kosta om man lÀmnar bort hunden för klippning? Hur lÄng tid brukar det ta att klippa en storpudel? Mycket frÄgor... :lol:

Sen undrar jag ocksÄ vilka tillbehör som behövs: Vilken klippmaskin Àr bra och vilka skÀr behöver man? Min tanke Àr att börja med att köpa sÄ lite som möjligt men ÀndÄ en bra klippmaskin som gÄr att anvÀnda hela pudelns liv helst, men sen komplettera med extra skÀr efterhand om klippningen gÄr bra. SÄ dels undrar jag vilka skÀr som Àr nödvÀndiga och Àven vilka man kan införskaffa senare för att göra det Ànnu bÀttre? Det var nog allt!

Re: Klippmaskin till min storpudeltik
InlĂ€ggPostat: sön aug 03, 2008 15:39 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 80
NÀr det gÀller klippmaskiner sÄ Àr det bÀttre att satsa pÄ en rejÀl maskin som Oster eller Andis! De hÄller lÀnge och Àr bra att klippa med! Till nos och tassar klarar du dej pÄ 10:ans skÀr och till kroppen 4:ans. Eventuellt kan du skaffa ett nos och tass-skÀr till tassarna dÄ det Àr lite lÀttare att komma Ät med! Börja sÄ tidigt som möjligt att vÀnja valpen vid rakning av nos och tassar. Jag tycker att alla pudelÀgare borde lÀra sig att raka nos och tassar sjÀlv och om de inte vill klippa sjÀlv sÄ kan man överlÄta det till en trimmare.

HÀr Àr f ö en trÄd som handlar om samma sak: palstillbehor-f20/rakmaskiner-till-dvargpudel-t143.html

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: sön aug 03, 2008 16:53 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 20
PÄ trimmet jag klippte Undi först gÄngen kostar det frÄn 600 kr, de klippte nos och tassar för 600 kr och det var 4 Är sedan. SÄ jag köpte en moser rex för 795 och den funkar bra fortfarande, jag har bytt skÀr en gÄng.

Har just nu klippt ner Niklas, ostern tung och brummig pÄ kroppen med 3:ans skÀr sedan tyst och lÀtt nos, svansrot, tassar och mage med min moser rex.

InlĂ€ggPostat: sön aug 03, 2008 19:53 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 633
Jag fick magknip nÀr jag bara funderade pÄ att klippa min storpudel Elliott första gÄngen och nÀr jag vÀl började klippa honom sÄ tog vi kanske 30 min i taget för att sedan ge valpen lite rast och ro sÄvida han inte somnade för dÄ körde jag bara pÄ. Det var bra att han var Àten och motionerad innan han klipptes av mig de första gÄngerna. Han var sÄ trött sÄ efter 5 min sprattel sÄ somnade han och dÄ var det lÀtt att klippa nos o tassar. :P

Jag valde att lÄta en van klippare klippa honom de första gÄngerna medan jag sjÀlv stod med anteckningsblock o penna för att skriva ner alla rÄd och tips, det var vinklar hit o dit och att tÀnka helhet o övergÄngar etc. Att jag sÄg hur det gick till och tipsen jag fick gav mig rÄg i ryggen till att börja klippa. KÀnde mig sÀkrare. Rekommenderar varmt att iaf ta en klippning dÀr du hÀmtar hem lite info Àven om du kommer att anvÀnda maskin sjÀlv.

Jag anvÀnder Moser Max 45 nu som maskin och Àr jÀttenöjd med den.

Vad gÀller skÀr sÄ instÀmmer jag med Lollo. De skÀren Àr en bra början!

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: mĂ„n aug 04, 2008 9:47 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 556
Om jag fick vÀlja rakmaskin idag sÄ skulle jag nog inte vÀlja Oster. Inte för att det Àr en dÄlig maskin (tyvÀrr) utan för att den Àr jÀkla tung att arbeta med nÀr man ska fixa en hel storpudel och den har en tendens att blir varm (lÀs brÀnnhet). Jag rakar (oftast) hela min hund men fÄ undantag som jag lÀmnar lite lÀngre pÀls. Rakar alltid nos/tassar och mage/snopp.
Lite pillrigt att köra med fullstora skÀr i ansiktet och pÄ tassarna. Jag har vant mig sÄ jag tycker det Àr helt OK. NÀr man kör i ansiktet Àr det ex viktigt att strama upp lÀpparna, allt sÄnt smÄfix och trix fÄr du lÀra dig nÀr du ser pÄ nÀr nÄgon erfaren klipper/rakar men sen finns det klippkurser - Àven för vardagsklippning har jag för mig men Àr inte sÀker.

Ska man inte ha hunden i utstÀllningsklipp sÄ Àr det bara testa och klippa sjÀlv. :D Jag Àr inte sÄ rÀdd av mig, blir det fel sÄ blir det ett OOOOPS - gör om gör rÀtt (ungefÀr) Haha.

Vill man ha hunden till utstÀllning sÄ Àr det nog bÀst att göra som Anne gjort..

€ Slutligen blir de accepterade som alldeles sjÀlvklara.

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: mĂ„n aug 04, 2008 11:11 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 43
Jag har haft Oster, de nyare blir varmare pga starkare motor som ger tillverkaren problem, enligt Parma.
Min var köpt 2003 och jag hade tur att köpa innan de nyare kom sÄ min blev inte varm.
MEN tyvÀrr gick den i golvet och jag körde vidare med den i mÄnader, med sprÀckt hus tills den stannade.
Jag SKULLE ha bytt meddetsamma för nu hade det kommit in flisor i motorn, sÄ den skulle kosta nÀstan som ny att laga....sÄ jag bad dem kasta den.

Hade redan köpt en Andis AGC, tÀnkte ha tvÄ st....men det blev inte sÄ.
Tycker att Andis kÀnns lÀttare, men enligt Parma som vÀgt bÄda utan sladd sÄ var Andis nÄgot tyngre!!!!!
TROR att det Àr designen som ligger sÄ fint i handen att den dÀrför kÀnns lÀttare.
Den Àr tystare Àn Ostern och jag kan anvÀnda mina OsterskÀr till den.
SÅ trots att jag var nöjd med min Oster sĂ„ rek. jag Andis.
Jag har 10 an till nos och tassar och 5 an pÄ de nerklippta under sommarhalvÄret, annars 3 an som ger 13 mm.

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: fre aug 08, 2008 14:55 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 136
Min mellanpudel Àr nu fyra mÄnader, och jag har valt att lÀmna bort honom för att raka nos och tassar. Det betalar jag 50 kronor per gÄng för. Har tÀnkt köpa en egen klippmaskin snart, nu nÀr han har vant sig och jag har hunnit studera tekniken lite.

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: sön aug 10, 2008 23:30 

InlÀgg: 4
Hej!
Tack för alla svar! Var i Stockholm pÄ Parma i lördags och köpte en Andis-maskin och en fön. Snart ska jag börja klippa! /Sara

Visa inlĂ€gg nyare Ă€n:  Sortera efter  
Ny trĂ„d Svara pĂ„ trĂ„d  [ 8 inlĂ€gg ] 

Alla tidsangivelser Àr UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Vilka Àr online

AnvÀndare som besöker denna kategori: Inga registrerade anvÀndare och 2 gÀster

Du kan inte skapa nya trÄdar i denna kategori
Du kan inte svara pÄ trÄdar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlÀgg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlÀgg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till: