Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 28 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
  Utskriftsvänlig version

Fästingmedel till fullpälsad?
Författare Meddelande
InläggPostat: tor apr 09, 2009 16:17 

Idag hittade min kollega en fästing på sin schäfer så det börjar bli dags att tänka på fästingmedel. Har haft halsbandet på Curly förut ( det har ju räckt två somrar till hennes lilla smala hals) men har hört så mycket otäckt om det så funderar på om jag skulle prova ngt annat i år. Hur är frontlinesprayet? Hjälper det nånting.. och hur mår pälsen av det? Pipetterna funkar väl inget bra på en pudel som behöver bada varannan vecka antar jag.. eller? Vad använder ni andra som har fullpälsade pudlar?

Profil Skicka e-post  

Re: Fästingmedel till fullpälsad?
InläggPostat: tor apr 09, 2009 18:39 
Användarvisningsbild

Efter att ha läst det finstilta både vad gäller spray+spot-on så bestämde jag mig förra året att hoppa över de preparaten. Dels pga av att min hund då gick på kortison plus fick annan behandling/medicin som inte var förenlig med anti-fästing preparaten.
Det blev till att syna pälsen med lupp istället, och använda pincetten.
Men jag undrar också - vad finns det för olika erfarenheter/alternativ?
Fungerar bärnstenshalsband, eller är det bara hokus-pokus tjafs?

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: fre apr 10, 2009 14:00 
Användarvisningsbild

Bärnstenshalsbandet fungerar inte på min storpudel (den lilla har aldrig provat), och jag skulle aldrig sätta ett sådant på en fullpälsad hund.

Jag tycker att det är jättesvårt att veta vad man ska ha för fästingskydd på sina hundar.

/Anna

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: fre apr 10, 2009 14:18 
Användarvisningsbild

Jag har använt pipetter men det har inte fungerat så bra och jag har inte ens en fullpälsad pudel. Nu har jag halsband men skulle gärna slippa ha det på honom eftersom jag har hört att det är så giftigt. :( står ju att man inte får ha det i vattnet för att fiskar och mikroorganismer dör och barn får inte sova eller kramas med hunden. Men kanske bättre det än att han får massa fastingar. Han har redan börjat få massa. Kanske kunde brova bärnstenshalsband.. på vissa verkar det ju funka.

http://luddebullen.wordpress.com

InläggPostat: fre apr 10, 2009 23:15 
Användarvisningsbild

Förra sommaren köpte vi fästinghalsband vid djurmagazinet, kommer dock inte ihåg vad de hette. Men det kunde dom ha på sig när dom badade och man kunde pilla på det hur mycke som helst utan att det var någon fara.
Halsbandet var grönt och luktade mint om jag inte har helt fel :P
Tror det va 3 fästingar vi hittade på tiken vi hade då, men ingen av dom levde. På Elvis hittade vi inte en enda. Och dom är i högt gräs och "skog" varje dag :) Dock så va ingen av dom fullpälsade. Men vi kommer då satsa på samma halsband igen :)

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: sön apr 12, 2009 21:02 
Användarvisningsbild

Madde & Curly skrev:
Pipetterna funkar väl inget bra på en pudel som behöver bada varannan vecka antar jag.. eller? Vad använder ni andra som har fullpälsade pudlar?

Nej pipetterna fungerar inte så bra då. Medlet spridet sig i fettet som finns på huden och det tar flera dagar för hunden att återfetta sig efter shamponering. Finns det inte medel som man sprayar direkt på pälsen? Kanske kan vara något? Själv undviker jag fästingmedel men jag har använt små bitar av scalibor-halsbanden som jag fäst med gummiband. Det har fungerat bra men det medlet sprider sprider sig också med kroppsfettet...

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: fre maj 22, 2009 7:17 

det här fungerar mot fästing,har använt flera somrar .......
och man har det år efter år .
http://www.magneticshop.se/product.asp?product=49

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: fre maj 22, 2009 13:43 
Användarvisningsbild

Jag har också blivit fundersam när det gäller fästingmedel!
Jag har alltid använt Frontline då jag har tyckt att det har varit det "snällaste" preparatet. Nu har jag hört att en del katter har blivit väldigt sjuka av Frontline. Gäller det hundar också? Jag tycker det är jättesvårt då man vill skydda sin hund mot fästingburna sjukdomar och samtidigt vill man ju inte göra dem sjuka av fästingmedlet!
Halsband går bort för min del då jag har mina i päls.
Hur gör ni andra?

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: fre maj 22, 2009 15:08 

Jag har köpt frontlinesprayet nu till min pälspudel så får vi se hur det funkar. Tycker inte det borde vara så farligt. Har använt pipetterna till min gamla samojed - hon är en ganska känslig hund men har inte sett ngn reaktion. Sen finns det ju alltid någon individ som är överkänslig givetvis. Kanske kan katter få i sig medlet på ett annat sätt när de slickar sig??? Vet inte..
Det luktade väldigt illa iallafall.. men det är ju omöjligt att spraya på så mycket som det står.. tänkte börja med att prova ca 10 spray 1 gång i veckan.. räcker det med det lilla så är det nog absolut den bästa lösningen. Får se vad jag säger efter sommaren. Sen kan man ju faktiskt undvika de allra värsta ställerna tex sjökanter och andra fuktiga ställen där det kryllar av dem.

Men man slutar aldrig att förvåna sig - på en utställning vi var på igår sålde de fästingolja man skulle hälla på maten med massa vitlök i [set2/aim2/aim2/y7.gif] man tycker ju det borde vara allmänt känt nu att det är giftigt för hund.. suck..

Och alla dessa magnetgrejer och bärnstenar ..sorry.. men nä.. har väldigt svårt att tro på det. Vi hade en tjej i vårt HU för kanske 15 år sen som vägrade fästingmedel på sin hund och köpte massa konstiga magnetgrejer istället och hade det varit bra grejer och funnits så pass länge så hade det väl funnits att köpa överallt vid det här laget i såfall. Tror det är ren slump att vissa tycker det funkar. Samma sak med de gröna och svarta halsbanden med mint och citron och det ena och det andra.. har provat massa sånna och nä.. funkar inget vidare.

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: fre maj 22, 2009 18:22 
Användarvisningsbild

Mina pudlar har haft ytterst, ytterst få fästingar. Det handlar om ingen till en (!) per år. Jag går varje dag längs en vall/åkerkant på morgonsidan där hundarna får springa lösa och härja, och jag möter ofta hundägare som gör stora ögon och frågar hur jag ens orkar gå där, man får ju plocka tonvis med fästingar när man kommer in.. Som sagt, på pudlarna har jag tagit nån fästing nån gång, och på dem har jag aldrig haft halsband.

Däremot på min BC kryllar det, på henne har jag halsband. Har inte märkt någon reakation på henne alls. Hon är ju dessutom mycket svart, det är svårt att se fästingarna. Sen är hon ju den bortskämda donnan i huset som ligger i sängen och i princip alltid i famnen framför teven. Jag har således själv fått en del fästingar, men det har upphört sen jag satte halsband på henne.

Men jämför man då på min systers hund som är en riktig fästingmagnet, även fast han har halsbandet så fullkomligen kryllar han av fästingar, skitäckligt. Så det är verkligen, verkligen beroende på hund och hund!

Profil Skicka e-post  

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 28 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]