Alla tidsangivelser Àr UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny trĂ„d Svara pĂ„ trĂ„d  [ 22 inlĂ€gg ]  GĂ„ till sida 1, 2, 3  NĂ€sta
  UtskriftsvĂ€nlig version

Den lilla gula mirakelhunden! *lÄngt*
Författare Meddelande
InlĂ€ggPostat: sön nov 22, 2009 0:18 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 24
TÀnkte presentera mig och vovve, som Àr nya pÄ forumet.

Jag och sambon kom överens om att vi var redo för en hund i vÄrt liv, med sambons pÀlsdjurs allergi, som dock tÄlde pudel och jag haft en innan och vad nöjd med rasen var valet enkelt. Efter en tids annonsletande hittade vi han, Hunden! En 2 Ärig mellanpudel hane. Vi for dom lÄnga milen ner och vÀl nere möttes vi av... Inte riktigt det vi trodde oss möta. Vovve var reserverad och smal, och hans gamla hem var vÀl inte riktigt vad vi vÀntade oss heller. Men vovve fick trots det följa med oss hem, mager och reserverad men hoppade in i bilen med vÀrldens skutt!
För att vovve inte skulle behöva vara ensam hemma pÄ dagarna hade vi planerat in att han skulle vara med husse pÄ jobbet dÄ dom möjligheterna fanns. Dag 4 var han lös pÄ morgonen och det kom in en kund. Liten gul vart rÀdd och gick till dörren, som inte var ordentligt stÀngd, och med en knuff sÄ var han ute.
Sambon for efter, ringde mig som lÄg hemma och var sjuk och jag sprang givetvis ut i vÀrldens fart, men han var inte alls pÄvÀg mot lÀgenheten, han var pÄvÀg bort frÄn allt, men det visste vi inte dÄ.

Jag gick runt i kvarteret och ropade och kollade, pratade med alla hundÀgare jag mötte och ringde polisen för att meddela att det var en hund pÄ rymmen.
NÀr jag lagt pÄ har jag fÄtt ett sms utav en stallkompis som sett vovve i stan, mitt i stan, bredvid E4an pÄvÀg norrut. KÀnslan av panik blir starkare och starkare, jag kastar mig in i bilen och kör i ilfart mot det hÄll han sÄgs. PÄvÀgen sÄ ser jag honom pÄ campingen, jag Àr dock i fel fil och mÄste upp och vÀnda, nÀr jag kommer tillbaka Àr han inte kvar. Jag kontaktar alla pÄ campingen, gÄr runt i skogen och spanar och ropar nÀr det ringer pÄ mobilen, ett samtal frÄn en mÀnniska som far mot stan meddelar att vovve springer i fel fil pÄvÀg norrut. TÄrarna rinner och jag kan inte lÀngre tÀnka klart, jag springer mot bilen och far ivÀg, kör en mil lÀngs vÀgen fram och tillbaka fler ggr Àn jag höll rÀkningen pÄ men ingen vovve nÄgonstans. Slut pÄ ideer och feberyr parkerar jag och ringer en vÀnn, hon lyckas tala mig sÄpass till sans att jag börjar andas normalt, vi skulle mötas vid lÀgenheten och precis dÄ hon kommer fÄr jag ett samtal ifrÄn en man, som kört bakom vovve en mil, vovve vÀgrar att stanna men dom följer efter, det Àr inte lÄngt ifrÄn oss och vi kör dit direkt. DÄ vi kommer fram har vovve sprungigt in i skogen. Vi ropar och lockar men efter ett tags genomsökning av skogen hoppar vi in i bilen och far istÀllet vidare och hoppas att han sprungigt ut pÄ vÀgen igen och att vi fÄr en skymt utav honom. Flera flera mil senare och inte ett spÄr far vi tillbaka till lÀgenheten för att invÀnta nÀsta tips. Kontaktar alla man kan tÀnkas kontakta, jaktlag, vÀnner, taxi bolaget, brukshundsklubben osv osv. Dagen gÄr och inget mer tips kommer in förrÀn sent pÄ kvÀllen dÄ en taxichaffis har vovve framför bilen över en mil ifrÄn dÀr han senast sÄgt. Jag och sambon tror knappt vÄra öron men har nog aldrig sprungit sÄ fort, vi kastar oss i bilen och far ivÀg. Möter upp taxi bilen och snart har vi honom framför bilen! Vi lyckas fÄ honom mellan bilarna pÄ vÀgen, men han Àr 20 cm ifrÄn sambon men kastar sig ner i ett dike och far sedan in i skogen och spÄret Àr borta. Hela natten far vi fram och tillbaka men inser att chansen Àr minimal att han kommer fram och att han med all sÀkerhet lagt sig under en gran och trycker.

Detta var en onsdag. PÄ fredagen fÄr vi Äterigen ett samtal och han har synts till en mil ifrÄn dÀr han sist sÄgs, en kvinna som sÄg honom, kört efter honom med bil och sedan sprungit bakom en bit men lönlöst. Vi far dit och hon tar 2 av sina hundar, varav en i löp och en annan kvinna kommer dit med sina 2 spÄrhundar och vi far ut och letar. Det mörknar och skogen Àr tÀt, vi vet inte vart han Àr och fÄr tillslut ge upp för kvÀllen. Han lever iaf var trösten just dÄ, Àven om han haltat illa enligt kvinnan som sÄg honom. Dagarna gÄr och inga nya spÄr, vi far tillbaka till stÀllet han sist sÄgs pÄ 2 ggr per dag, gör kojor och lÀgger ut filtar och mat men utan resultat. Vi ritar en karta och mÀrker ut stÀllena han sprungit pÄ och nu verkar han röra sig tillbaka till punkten vi sÄg honom den dÀr onsdag kvÀllen, fler matstÀllen lÀggs ut. Dagarna gÄr och ingen ser honom, vi blir mer och mer modfÀllda. KvÀllen den 11 dagen han Àr borta fÄr vi ett samtal, en kvinna har sett honom krypa in i ett katthus pÄ gÄrden, Äterigen far vi ivÀg och Àr livrÀdda, ska vi fÄnga honom? Eller bara se honom? Eller hinner han förflytta sig innan vi kommit fram? Vi ringer nÀr vi nÀrmar oss och dom meddelar dÄ att dom har honom fÄngad! Jag ger ifrÄn mig vÀrldens glÀdjeskrik och tÄrarna börjar rinna. Jag Àr beredd pÄ att det inte Àr sÄ mycket hund kvar, dÄ han var mager redan innan men var inte beredd pÄ det benrangel som möter oss. Han Àr nÀstan apatisk och lÄter mig plocka upp honom utan problem, vi försöker fÄ tag i en vet och distriktarna svarar och vi far direkt dit. Vovve Àr sÄ mager att man kÀnner varenda ben i kroppen pÄ honom, men dÀr i bilen sÄ fÄr jag helt spontant en puss i ansiktet innan han kryper ihop i min famn och somnar. DÀr och dÄ insÄg jag att hoppet Àr inte ute, vi ska fixa detta! Inne hos vet fÄr han dropp, kollar temp och allt ser normalt ut, jag berÀttar att han har haltat och vet kÀnner igenom benen men kÀnner ingenting, sÀger att om han gör det senare kan vi kolla upp det dÄ men inget akut, vi fÄr Äka hem och börja vÀnja vovve vid mat, hÄlla koll sÄ att han inte blir kass i kistan och hÄlla tummarna för att detta gÄr vÀgen.

Han hoppar till nÄgot steg pÄ promenaderna, för det mesta vÀnster bak men ibland höger, Àr i kontakt med vet som tycker vi ska avvakta och han börjar gÄ upp i vikt. Vi bara njuter utav att ha honom hemma och lÄter livet rulla pÄ i den takt som det blir. Det har nu nÀstan gÄtt en mÄnad sedan han kom hem, han har insett att vi Àr rÀtt trevliga mÀnniskor och trÀningen gÄr framÄt. Han Àr en krÀsen herre och torrfodret Àr inte lÀngre lika lockande, han har fortfarande lite att gÄ upp men framförallt muskler eftersom att han Àn fÄr hÄlla sig till rÀtt lugna promenader. Började trÀna inkallning sÄfort han började knyta an till oss och idag var han lös pÄ promenaden för första gÄngen, har innan fÄtt vara i lÄnglina dÄ och dÄ, och dom senaste dagarna har jag bitvis under promenaderna slÀppt kopplet som fÄtt slÀpa efter honom. Han skötte sig klockrent, kom som ett skott och höll stenkoll pÄ matte, ville inte gÄ för lÄngt bort och om jag vÀnde hÄll kom han som ett skott, och jag kan knappt fatta det, min lilla mirakelhund Àr hemma igen.

Han hoppar fortfarande till bak pÄ promenaderna ibland, vet ska kontaktas till veckan och sÄ Àr det bara att hÄlla tummarna över att det inte Àr sÄ allvarligt, men jag ser positivt pÄ det, om vi klarade detta, dÄ klarar vi allt! Min gissning Àr att det Àr patella luxation, men jag Àr ingen vet sÄ vi avvaktar och ser vad det Àr och vad som krÀvs för att ÄtgÀrda det. Huvudsaken Àr att han Àr hemma och verkar nöjd med livet, att han fÄr mÄ bra och leva det hundliv han sÄ vÀl förtjÀnar!

Detta blev en halv roman, ber om ursÀkt! Vet inte hur man fÄr in bilder hÀr, annarrs hade jag givetvis lagt in en, sÄfort jag klurat ut det ska jag visa upp min gula (aprikos om man ska vara petig) mirakelvovve! [smilisar/infomilies41.gif]

Profil Skicka e-post  

Re: Den lilla gula mirakelhunden! *lÄngt*
InlĂ€ggPostat: sön nov 22, 2009 1:37 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 664
Vilken rörande historia! Vad underbart att ni fick tag pÄ Mirakelvovven [smilisar/infomilies41.gif]

Du skulle skicka in historian till pudelnytt och fÄ den publicerad dÀr!

Till sist! VĂ€lkomna!
/Anna

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: sön nov 22, 2009 1:54 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 633
Vad jag blev rörd! Vilken kÀrlek till liten gul [smilisar/infomilies41.gif] Anar kÀnslan din nÀr du fick pussen i bilen av liten gul [set2/aim2/aim2/y5.gif]

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: sön nov 22, 2009 10:59 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 727
VĂ€lkommen hit!
Det för stÄr man ju att han inte vill komma bort igen efter ett sÄ hemskt Àventyr,
En riktig mardröm som fick ett bra slut. hoppas vi fÄ följa er och era framsteg
jag blir sÄ berörd av denna berÀttelse. Ge voven en puss frÄn mej.

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: sön nov 22, 2009 14:03 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 278
VĂ€lkommen!

Vilken historia, och sÄ hÀrligt med ett lyckligt slut.

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: sön nov 22, 2009 21:47 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 61
Underbar historia! VĂ€lkommen till forumet! [smilisar/foodanddrink0.gif]

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: mĂ„n nov 23, 2009 10:59 

InlÀgg: 20
VÀlkommen, kul att du hittade hit. Vilken makalös historia!!
Helt underbart att se att sÄ mÄnga faktiskt engagerar sig i letandet och stÀller upp och hjÀlper till.
SjÀlv skulle jag vara helt förstörd och halvt hysterisk om min pudelplutt skulle springa bort, vilken psykisk press ni mÄste ha levt under i sÄ mÄnga dagar.
Skicka in historien till t ex HÀrliga Hund, eller liknande sÄ mÄnga fler fÄ ta del av den underbara historien som slutade sÄ bra!
Lycka till med vovven!

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: mĂ„n nov 23, 2009 13:23 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 386
Oj, vet inte vad jag skulle ta mig till om mina puddingar försvann till skogs pÄ det dÀr viset [set2/aim2/aim2/y13.gif] Helt underbart att ni fick honom tillbaka! [smilisar/infomilies41.gif]

Pudeltrassel Min NYA pudelblogg

AnnaLavinia Min syblogg

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: mĂ„n nov 23, 2009 13:39 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 385
Åh, vad skönt att allt slutade bra. [smilisar/agreement5.gif]
Lycka till med din gula mirakelhund. [smilisar/infomilies41.gif]

http://www.nogg.se/pudelgalningarna

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: mĂ„n nov 23, 2009 20:27 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 24
Tack sÄ mycket för vÀlkomnandet :)

Jag har haft en fantastisk tur som fick tillbaka min lilla vovve, nÄgon vecka senare syntes det varg dÀr han sprungit omkring sÄ det kunde fÄtt en helt annan vÀndning. Nu Àr han iaf hemma och mÄr bra, och vi njuter allihopa :)

Profil Skicka e-post  

Visa inlĂ€gg nyare Ă€n:  Sortera efter  
Ny trĂ„d Svara pĂ„ trĂ„d  [ 22 inlĂ€gg ]  GĂ„ till sida 1, 2, 3  NĂ€sta

Alla tidsangivelser Àr UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Vilka Àr online

AnvÀndare som besöker denna kategori: Inga registrerade anvÀndare och 1 gÀst

Du kan inte skapa nya trÄdar i denna kategori
Du kan inte svara pÄ trÄdar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlÀgg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlÀgg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter: