Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 
  Utskriftsvänlig version

Valpfoder
Författare Meddelande
InläggPostat: tor jul 23, 2009 18:33 
Användarvisningsbild

Kommer troligen att byta till Orijen när den påbörjade säcken vi har hemma börjar ta slut.

Orijens sortiment innefattar 2 olika sorters valpfoder - ett vanligt och ett för storvuxna raser. Vad finns det för fördelar med detta och hur stor ska hunden vara för att räknas som stor ras?

Profil Skicka e-post  

Re: Valpfoder
InläggPostat: tor jul 23, 2009 23:49 
Användarvisningsbild

Beroende på vad du har foder idag så gör långsamt byte. Ju mer olika maten är idag från det du ska till så låt det ta tid. Kanske 5-8 veckor om det skiljer sig rejält mycket.

Mejla Orijen och fråga om storlek och vad som skiljer sig.

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: fre jul 24, 2009 14:45 
Användarvisningsbild

Ja, det är klart att jag kan mejla dem, att jag inte tänkte på det direkt. Ska göra det genast [set2/aim2/aim2/y16.gif] .

Men detta med ett särskilt foder för mer storvuxna valpar finns ju hos flera fodertillverkare, bl.a. RC har jag för mig.

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: fre jul 24, 2009 20:49 
Användarvisningsbild

Trasselsudd skrev:
Ja, det är klart att jag kan mejla dem, att jag inte tänkte på det direkt. Ska göra det genast [set2/aim2/aim2/y16.gif] .

Men detta med ett särskilt foder för mer storvuxna valpar finns ju hos flera fodertillverkare, bl.a. RC har jag för mig.

Berätta gärna vad du får veta när du fått svar.

Näe, ovanligt är det inte men sen finns det fodermärken som säljer vad som helst med "mördande reklam". Skämtsamt!

Storvuxen ras kan du ju knappeligen ha om du har pudel. När min var valp så fick jag olika bud av olika folk över när jag skulle byta från valp till vuxen. En av veterinärerna sa "Förr sa man byt snabbt till vuxenfoder men numera är valpfoder riktigt bra. När du kan uppskatta att hunden din nått 75-80% av sin slutvikt kan du om du vill börja gå över sakta till vuxenfoder men du kan också vänta tills hunden din är året fyllt".

Skulle gissa att storvuxna valpar behöver mera av sådana ingredienser som rör skelettbyggnad bl.a.

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: mån jul 27, 2009 22:02 
Användarvisningsbild

Köpte Orijen idag. Killen i affären tyckte absolut "vanliga" valpfodret, inte det för storvuxna hundar, så jag följde hans råd.

Blandade i några kulor direkt och det verkar gå hem hos Vilgot! Han pillade ut Orijen-kulorna och spottade ut de andra, ANF-kulorna som råkade komma med av misstag, på golvet.

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: mån jul 27, 2009 22:39 
Användarvisningsbild

Trasselsudd skrev:
Köpte Orijen idag. Killen i affären tyckte absolut "vanliga" valpfodret, inte det för storvuxna hundar, så jag följde hans råd.

Blandade i några kulor direkt och det verkar gå hem hos Vilgot! Han pillade ut Orijen-kulorna och spottade ut de andra, ANF-kulorna som råkade komma med av misstag, på golvet.

De är duktiga på att sortera de små uslingarna [set2/aim2/aim2/y15.gif]
Fodret är ju mycket annorlunda i sin sammansättning så låt invänjningen ta tid. Vissa fixar att vänja in hunden sin jättefort men det kan också gå åt h*vete. Jag tror jag själv lät utöka andelen Orijen under 6-8 veckor men då var min krasslig i magen vid start. Det är i början speciellt man ska ta det lugnt, öka från 5 kulor till 7 kulor till 12 kulor osv... långsamt.

Ska försöka komma ihåg och höra om några månader om du märker fysisk skillnad på din hund om han nu fortsätter att äta Orijen.

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: mån jul 27, 2009 22:43 
Användarvisningsbild

Orijen verkar vara det som passar herr´n bäst i smaken, hoppas han fortsätter äta det gamla fodret som han ska så att det går att göra en långsam invänjning.

Det enda tråkiga som jag hört om detta foder är att det är vissa problem med leveranserna så att fodret ibland inte finns hemma. Det kan ju bli lite jobbigt, hoppas att de har löst dessa problem snart...

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: mån jul 27, 2009 23:03 
Användarvisningsbild

Trasselsudd skrev:
Orijen verkar vara det som passar herr´n bäst i smaken, hoppas han fortsätter äta det gamla fodret som han ska så att det går att göra en långsam invänjning.

Det enda tråkiga som jag hört om detta foder är att det är vissa problem med leveranserna så att fodret ibland inte finns hemma. Det kan ju bli lite jobbigt, hoppas att de har löst dessa problem snart...

I know!

Min egen fick gratis en annan påse pga Orijens strul med leveranser hit. Jag skrev mejl och de lovade att problemet nu skulle vara ur värden. Icke sa nicke! Min hundbutik sa att de nu efter 4 veckors bra leverans börjat strula igen. Ska sända ett mejl igen och se vad som svaras då. Ska då även nämna att Norrköping har problem.

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: tis jul 28, 2009 10:36 
Användarvisningsbild

Jaktcockervalpen Wesslan fixade den rätt snabba övergången från RC till Orijen puppy. Lite lös avföring var det ibland några dagar men å andra sidan är det svårt att säga om det berodde på foderbytet eller allt annat en hungrig cockervalp lyckas stoppa i sig.
Jisses... säg vad denna valp inte äter!

Profil Skicka e-post  

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]