Alla tidsangivelser Àr UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny trĂ„d Svara pĂ„ trĂ„d  [ 9 inlĂ€gg ] 
  UtskriftsvĂ€nlig version

Valpfoder
Författare Meddelande
InlĂ€ggPostat: tor jul 23, 2009 18:33 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 20
Kommer troligen att byta till Orijen nÀr den pÄbörjade sÀcken vi har hemma börjar ta slut.

Orijens sortiment innefattar 2 olika sorters valpfoder - ett vanligt och ett för storvuxna raser. Vad finns det för fördelar med detta och hur stor ska hunden vara för att rÀknas som stor ras?

Profil Skicka e-post  

Re: Valpfoder
InlĂ€ggPostat: tor jul 23, 2009 23:49 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 633
Beroende pÄ vad du har foder idag sÄ gör lÄngsamt byte. Ju mer olika maten Àr idag frÄn det du ska till sÄ lÄt det ta tid. Kanske 5-8 veckor om det skiljer sig rejÀlt mycket.

Mejla Orijen och frÄga om storlek och vad som skiljer sig.

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: fre jul 24, 2009 14:45 
AnvÀndarvisningsbild

Ja, det Àr klart att jag kan mejla dem, att jag inte tÀnkte pÄ det direkt. Ska göra det genast [set2/aim2/aim2/y16.gif] .

Men detta med ett sÀrskilt foder för mer storvuxna valpar finns ju hos flera fodertillverkare, bl.a. RC har jag för mig.

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: fre jul 24, 2009 20:49 
AnvÀndarvisningsbild

Trasselsudd skrev:
Ja, det Àr klart att jag kan mejla dem, att jag inte tÀnkte pÄ det direkt. Ska göra det genast [set2/aim2/aim2/y16.gif] .

Men detta med ett sÀrskilt foder för mer storvuxna valpar finns ju hos flera fodertillverkare, bl.a. RC har jag för mig.

BerÀtta gÀrna vad du fÄr veta nÀr du fÄtt svar.

NÀe, ovanligt Àr det inte men sen finns det fodermÀrken som sÀljer vad som helst med "mördande reklam". SkÀmtsamt!

Storvuxen ras kan du ju knappeligen ha om du har pudel. NÀr min var valp sÄ fick jag olika bud av olika folk över nÀr jag skulle byta frÄn valp till vuxen. En av veterinÀrerna sa "Förr sa man byt snabbt till vuxenfoder men numera Àr valpfoder riktigt bra. NÀr du kan uppskatta att hunden din nÄtt 75-80% av sin slutvikt kan du om du vill börja gÄ över sakta till vuxenfoder men du kan ocksÄ vÀnta tills hunden din Àr Äret fyllt".

Skulle gissa att storvuxna valpar behöver mera av sÄdana ingredienser som rör skelettbyggnad bl.a.

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: mĂ„n jul 27, 2009 22:02 
AnvÀndarvisningsbild

Köpte Orijen idag. Killen i affÀren tyckte absolut "vanliga" valpfodret, inte det för storvuxna hundar, sÄ jag följde hans rÄd.

Blandade i nÄgra kulor direkt och det verkar gÄ hem hos Vilgot! Han pillade ut Orijen-kulorna och spottade ut de andra, ANF-kulorna som rÄkade komma med av misstag, pÄ golvet.

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: mĂ„n jul 27, 2009 22:39 
AnvÀndarvisningsbild

Trasselsudd skrev:
Köpte Orijen idag. Killen i affÀren tyckte absolut "vanliga" valpfodret, inte det för storvuxna hundar, sÄ jag följde hans rÄd.

Blandade i nÄgra kulor direkt och det verkar gÄ hem hos Vilgot! Han pillade ut Orijen-kulorna och spottade ut de andra, ANF-kulorna som rÄkade komma med av misstag, pÄ golvet.

De Àr duktiga pÄ att sortera de smÄ uslingarna [set2/aim2/aim2/y15.gif]
Fodret Àr ju mycket annorlunda i sin sammansÀttning sÄ lÄt invÀnjningen ta tid. Vissa fixar att vÀnja in hunden sin jÀttefort men det kan ocksÄ gÄ Ät h*vete. Jag tror jag sjÀlv lÀt utöka andelen Orijen under 6-8 veckor men dÄ var min krasslig i magen vid start. Det Àr i början speciellt man ska ta det lugnt, öka frÄn 5 kulor till 7 kulor till 12 kulor osv... lÄngsamt.

Ska försöka komma ihÄg och höra om nÄgra mÄnader om du mÀrker fysisk skillnad pÄ din hund om han nu fortsÀtter att Àta Orijen.

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: mĂ„n jul 27, 2009 22:43 
AnvÀndarvisningsbild

Orijen verkar vara det som passar herrŽn bÀst i smaken, hoppas han fortsÀtter Àta det gamla fodret som han ska sÄ att det gÄr att göra en lÄngsam invÀnjning.

Det enda trÄkiga som jag hört om detta foder Àr att det Àr vissa problem med leveranserna sÄ att fodret ibland inte finns hemma. Det kan ju bli lite jobbigt, hoppas att de har löst dessa problem snart...

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: mĂ„n jul 27, 2009 23:03 
AnvÀndarvisningsbild

Trasselsudd skrev:
Orijen verkar vara det som passar herrŽn bÀst i smaken, hoppas han fortsÀtter Àta det gamla fodret som han ska sÄ att det gÄr att göra en lÄngsam invÀnjning.

Det enda trÄkiga som jag hört om detta foder Àr att det Àr vissa problem med leveranserna sÄ att fodret ibland inte finns hemma. Det kan ju bli lite jobbigt, hoppas att de har löst dessa problem snart...

I know!

Min egen fick gratis en annan pÄse pga Orijens strul med leveranser hit. Jag skrev mejl och de lovade att problemet nu skulle vara ur vÀrden. Icke sa nicke! Min hundbutik sa att de nu efter 4 veckors bra leverans börjat strula igen. Ska sÀnda ett mejl igen och se vad som svaras dÄ. Ska dÄ Àven nÀmna att Norrköping har problem.

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: tis jul 28, 2009 10:36 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 134
Jaktcockervalpen Wesslan fixade den rÀtt snabba övergÄngen frÄn RC till Orijen puppy. Lite lös avföring var det ibland nÄgra dagar men Ä andra sidan Àr det svÄrt att sÀga om det berodde pÄ foderbytet eller allt annat en hungrig cockervalp lyckas stoppa i sig.
Jisses... sÀg vad denna valp inte Àter!

Profil Skicka e-post  

Visa inlĂ€gg nyare Ă€n:  Sortera efter  
Ny trĂ„d Svara pĂ„ trĂ„d  [ 9 inlĂ€gg ] 

Alla tidsangivelser Àr UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Vilka Àr online

AnvÀndare som besöker denna kategori: Inga registrerade anvÀndare och 1 gÀst

Du kan inte skapa nya trÄdar i denna kategori
Du kan inte svara pÄ trÄdar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlÀgg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlÀgg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori