Alla tidsangivelser Àr UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny trĂ„d Svara pĂ„ trĂ„d  [ 16 inlĂ€gg ]  GĂ„ till sida 1, 2  NĂ€sta
  UtskriftsvĂ€nlig version

Ut i foderdjungeln igen
Författare Meddelande
InlĂ€ggPostat: sön dec 13, 2009 22:48 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 199
Ja, nu blir det foderbyte för killarna. SÄ jag tÀnkte kolla om ni har nÄgot tips.
Dom fÄr för tillfÀllet Orijen, men Hubert fÄr sÄna gaser av det [set2/aim2/aim2/y7.gif] Det Àr sÄ illa att man ibland mÄste lÀmna rummet.
Innan det sÄ Ät dom Royal Canins Energi foder. KÀnns vÀldigt trökigt att behöva byta dÄ jag helst vill ha ett foder utan spannmÄl, och Orijen Àr ju annars förutom det dÀr jÀttebra!
Ingen av dom har allergier, spannmÄlsfritt lÄter bara bÀttre :)
Har kollat lite pÄ Standardt, men jag Àr inte helt sÀker. Hade helst BARFat men sÄn plats finns inte i frysen :/

SÄ har ni nÄgot tips? :)

Med Elvis och lilla Hubert

Profil Skicka e-post  

Re: Ut i foderdjungeln igen
InlĂ€ggPostat: mĂ„n dec 14, 2009 15:49 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 633
Hur gjorde du övergÄngen? Att gÄ till spannmÄlsfritt bör fÄ ta tid. SjÀlv sÄ började jag med nÄgon kula bara och ökade pÄ mycket sakta. Det tog mig tre mÄnader att gÄ över till Orijen. Det Àr inte bara sÄ att övergÄngen skett för snabbt?

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: mĂ„n dec 14, 2009 16:37 
AnvÀndarvisningsbild

Njaa, övergÄngen tog runt 2 mÄnader. Vi gjorde som dig att bara tog nÄn kula i början och ökade sakta.
Vet inte om det kanske gick för fort? För det Àr nu först nÀr han bara har Àtit Orijen som gaserna har kommit. Och bara det har han Àtit nÀstan en mÄnad.

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: mĂ„n dec 14, 2009 19:51 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 664
NÀr Tulo började med Orijen sa de i butiken att vi skulle byta rakt av sÄ det gjorde vi! Det blev inga problem alls för oss.

Indy Ă„t Magnusson innan men nu har jag bytt foder pĂ„ honom eftersom han bajsade JÄTTELASS. Fick tips om ANF pĂ„ ett annat forum sĂ„ nu har han börjat Ă€ta det. Hade gĂ€rna lĂ„tit honom Ă€ta Orijen med, men det Ă€r tyvĂ€rr för dyrt.

/Anna

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: mĂ„n dec 14, 2009 23:54 
AnvÀndarvisningsbild

Ms-mee skrev:
Njaa, övergÄngen tog runt 2 mÄnader. Vi gjorde som dig att bara tog nÄn kula i början och ökade sakta.
Vet inte om det kanske gick för fort? För det Àr nu först nÀr han bara har Àtit Orijen som gaserna har kommit. Och bara det har han Àtit nÀstan en mÄnad.

Det Àr inte sÄ att han fÄtt köpta tuggben som han Àtit upp? Det gav min magproblem och mycket fisande. Annat nytt vid sidan av?

Testa annars att backa bandet lite genom att minska mÀngden Orijen men lÀgga till lÄngkokt ris och rÄ nötfÀrs och lite ost exempelvis och sedan öka pÄ Orijen. Men passa pÄ att leta efter annat alternativ under tiden om det skulle visa sig att inte fungera.

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: tis dec 15, 2009 0:00 
AnvÀndarvisningsbild

Anna och Indy skrev:
NÀr Tulo började med Orijen sa de i butiken att vi skulle byta rakt av sÄ det gjorde vi! Det blev inga problem alls för oss.

Indy Ă„t Magnusson innan men nu har jag bytt foder pĂ„ honom eftersom han bajsade JÄTTELASS. Fick tips om ANF pĂ„ ett annat forum sĂ„ nu har han börjat Ă€ta det. Hade gĂ€rna lĂ„tit honom Ă€ta Orijen med, men det Ă€r tyvĂ€rr för dyrt.

/Anna

Jag vet ocksÄ att en del bytt tvÀrt medan andra gjort som jag, att gÄ sakta fram. Jag har för mig om att vegetarianer blir urdÄliga av att plötsligt vÀlja att börja Àta kött sÄ att dÄ byta tvÀrt om hunden har en kÀnslig mage kÀnns inte rÀtt för mig.

Efter ca 6-8 veckor pÄ det nya fodret kan man analysera om hunden funkar pÄ det eller inte.

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: ons dec 16, 2009 12:53 
AnvÀndarvisningsbild

Nej han har inte fÄtt nÄgot nytt, det Àr samma gamla tuggben som alltid och samma godis. Och han har inte fÄtt i sig nÄgot olÀmpligt ute heller..

Ja, ris och fÀrs fÄr han rÀtt ofta, men inte till mÄltider nÄ.

Men vi hÄller utkik efter annan mat, men det Àr ju inte det lÀttaste inte. Vart sÄ glad nÀr jag hörde om Orijen, att det var spannmÄlsfritt och allt.
Finns det andra spannmÄlsfria foder ni vet om?

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: ons dec 16, 2009 13:19 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 664
Anne & Elliott skrev:
Anna och Indy skrev:

/Anna

Jag vet ocksÄ att en del bytt tvÀrt medan andra gjort som jag, att gÄ sakta fram. Jag har för mig om att vegetarianer blir urdÄliga av att plötsligt vÀlja att börja Àta kött sÄ att dÄ byta tvÀrt om hunden har en kÀnslig mage kÀnns inte rÀtt för mig.

Efter ca 6-8 veckor pÄ det nya fodret kan man analysera om hunden funkar pÄ det eller inte.

Men en hund behöver vĂ€l inte ha en kĂ€nslig mage för att den fiser av ett foder? Äter jag Ă€rtsoppa varje dag fiser jag nog inte sĂ„ gott heller, men behöver inte ha kĂ€nslig mage för det.

/Anna

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: ons dec 16, 2009 13:38 
AnvÀndarvisningsbild

Anna och Indy skrev:

Men en hund behöver vĂ€l inte ha en kĂ€nslig mage för att den fiser av ett foder? Äter jag Ă€rtsoppa varje dag fiser jag nog inte sĂ„ gott heller, men behöver inte ha kĂ€nslig mage för det.

/Anna

Nej, det var inte sÄ jag tÀnkte. DÀremot tÀnkte jag som sÄ att om man gÄr frÄn ett foder med mycket vete till ett spannmÄlsfritt sÄ Àr det stor skillnad pÄ innehÄllet i fodret och dÄ vÀljer jag gÀrna att gÄ över extremt lÄngsamt. Att byta frÄn vetefoder till vetefoder skulle jag göra rakt av och likasÄ frÄn spannmÄlsfritt till spannmÄlsfritt.

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: fre dec 18, 2009 23:38 
AnvÀndarvisningsbild

Ja, han har ingen kÀnslig mage inte, inte vad jag mÀrkt av annars iaf.
Men mÄste hÄlla med Anne om att det lÄter bÀst att ta det lÄngsamt.. Hur som helst sÄ har jag inte hittat nÄgot foder jag vill ge honom Àn, verkar inte finnas nÄgot som liknar Orijen nÄ..

Profil Skicka e-post  

Visa inlĂ€gg nyare Ă€n:  Sortera efter  
Ny trĂ„d Svara pĂ„ trĂ„d  [ 16 inlĂ€gg ]  GĂ„ till sida 1, 2  NĂ€sta

Alla tidsangivelser Àr UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Vilka Àr online

AnvÀndare som besöker denna kategori: Inga registrerade anvÀndare och 3 gÀster

Du kan inte skapa nya trÄdar i denna kategori
Du kan inte svara pÄ trÄdar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlÀgg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlÀgg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori