Alla tidsangivelser Àr UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny trĂ„d Svara pĂ„ trĂ„d  [ 4 inlĂ€gg ] 
  UtskriftsvĂ€nlig version

Torrfoder, BARF, Burkmat, FĂ€rskfruset foder & Veg. foder!
Författare Meddelande
InlĂ€ggPostat: sön jan 10, 2010 22:22 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 6
Hej alla glada pudelÀgare!
Vet inte om nÄgra av er kanske tidigare har varit inne pÄ min hemsida Alltompudlar.se - en hemsida för alla pudelintresserade. Men den har ju inte uppdaterats pÄ ett tag nu eftersom jag har haft en stor brist pÄ tid. Men till vÄren hoppas jag att hemsidan drar igÄng pÄ "riktigt" igen, med massor av reportage/artiklar/intervjuer varje vecka. Just nu skriver jag olika reportage om hundmat och vilka mattyper som finns. Tanken Àr att jag ska slÀppa ett reportage varje/varannan vecka med de olika mattyperna. T. ex. torrfoder en gÄng, nÀsta barf, osv. I varje reportage vore det roligt med en pudelÀgare som kunde svara pÄ nÄgra frÄgor om mattypen, och varför man anvÀnder just den mattypen.
De mattyper jag saknar svar pÄ Àr:
-------------------------------------------------
Torrfoder
FrÄgor:
1. Varför ger du torrfoder till din/dina hund/hundar?
2. Har du upptÀckt nÄgot negativt med torrfoder? Har du nÄgon gÄng funderat pÄ att byta mattyp, till t. ex. BARF, hemlagat foder eller liknande?
3. Vad Àr det bÀsta med torrfoder?

BARF
FrÄgor:
1. Hur kommer det sig att du började ge BARF till din/dina hund/hundar?
2. Har du upptÀckt nÄgot negativt med BARF? Har du nÄgon gÄng funderat pÄ att byta mattyp, till t. ex. Vegetariskt foder, torrfoder, eller liknande?
3. Vad Àr det bÀsta med BARF?
4. Man brukar ju varna för f-ben lite överallt (flĂ€sk, fĂ„gel, fisk, fĂ„r) eftersom benen kan fastna i halsen pĂ„ hunden... Är du aldrig rĂ€dd för det?

Burkmat
FrÄgor:
1. Hur kommer det sig att du började ge burkmat till din/dina hund/hundar?
2. Har du upptÀckt nÄgot negativt med burkmat? Har du nÄgon gÄng funderat pÄ att byta mattyp, till t. ex. FÀrskfruset foder, BARF, eller liknande?
3. Vad Àr det bÀsta med burkmat?
4. Det sÀgs ju att burkmat innehÄller mest vatten, nÀr hunden i sjÀlva fallet behöver mat i burken... Hur ser du pÄ den frÄgan?

FĂ€rskfruset foder
FrÄgor:
1. Hur kommer det sig att du började ge FÀrskfruset foder till din/dina hund/hundar?
2. Har du upptÀckt nÄgot negativt med FÀrskfruset foder? Har du nÄgon gÄng funderat pÄ att byta mattyp, till t. ex. Vegetariskt foder, torrfoder, eller liknande?
3. Vad Àr det bÀsta med FÀrskfruset foder?

Vegetariskt foder
FrÄgor:
1. Hur kommer det sig att du började ge vegetariskt foder till din/dina hund/hundar?
2. Har du upptÀckt nÄgot negativt med vegetariskt foder? Har du nÄgon gÄng funderat pÄ att byta mattyp, till t. ex. BARF, Burkmat, eller liknande?
3. Vad Àr det bÀsta med vegetariskt foder?
4. Vegetariskt foder innehÄller ju inget kött, vilket mÄnga anser Àr ett mÄste för hunden att ha i maten... Men tror du att vegetariskt foder tÀcker hunden behov ÀndÄ, kanske man till och med inte mÄste ha kött i maten?
-------------------------------------------------
Ja, det var mina frÄgor... Vore tacksam om ni som har respektive mattyp kunde svara pÄ dessa frÄgor, sÄ kontaktar jag nÄgon av er sedan, via mejl, innan reportaget lÀggs ut officiellt, sÄ personen kan godkÀnna det.

Det Àr ett STORT plus med bild, dÄ blir intervjun mer levande. SÄklart ska det vara en bild pÄ din pudel och det spelar ingen roll vart den Àr tagen, och hundmaten behöver inte finnas med pÄ bilden... Om du bifogar en bild har du större chans att komma med:-)

Tack sÄ otroligt mycket alla! [smilisar/agreement5.gif]

HĂ€lsningar,

//Carolina, Alltompudlar.se [smilisar/animals11.gif]

Profil Skicka e-post  

Re: Torrfoder, BARF, Burkmat, FĂ€rskfruset foder & Veg. foder!
InlĂ€ggPostat: tor aug 19, 2010 10:48 

InlÀgg: 45
hej ja de hade varit kul :-)

ska försöka svara pÄ frÄgorna sÄ bra jag kan :-)Torrfoder
FrÄgor:
2. Har du upptÀckt nÄgot negativt med torrfoder? Har du nÄgon gÄng funderat pÄ att byta mattyp, till t. ex. BARF, hemlagat foder eller liknande?

svar.1
jag ger torrfoder till min hund Merley för det Àr det enda han vill ha..han Àter fodret Advance jÀttebra,
svar.2
Nej jag har inte upptÀckt nÄgot med detta foder Àn..Jag vet han han fick mjÀll av doggie inna sÄ vi bytte till advance.
Jag vi har testat hemlagat och burkmat..men dÄ Àter han inte lika bra som han brukar, dÄ blir han krÀsen och kan gÄ en dag utan mat. dÀrför fÄr han Àta advance som han verka tycka om.
Det bÀsta som jag tycker med torrfoder det Àr att det finns bra nÀring i det, enkelt och bra. han fÄr fin pÀls av det

du kan maila mig pÄ linda.000@live.se

hÀr fÄr lite bilder pÄ Merley min lilla mellanpudel, du fÄr vÀlja sjÀlv vilken du vill anvÀnda

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: tor aug 19, 2010 16:09 

InlÀgg: 87
FĂ€rskfruset foder
FrÄgor:
1. Hur kommer det sig att du började ge FÀrskfruset foder till din/dina hund/hundar?
Hon matvÀgrad och spydde galla nÀr hon fick torrfoder och blev dÀrmed mager som en sticka. FÀrskfoder (Priima) kastar hon sig alltid över
2. Har du upptÀckt nÄgot negativt med FÀrskfruset foder? Har du nÄgon gÄng funderat pÄ att byta mattyp, till t. ex. Vegetariskt foder, torrfoder, eller liknande?
Jag har övervÀgt BARF och vissa dagar blir det rÄtt kött och ben istÀllet för Priima. Hon Àter en del grÀs och dt tycks vara fler PriimaÀtande hundar som gör?
3. Vad Àr det bÀsta med FÀrskfruset foder?
Att det Àts upp! Ger man det fruset sysselsÀtter det dessutom hunden en stund...

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: lör aug 21, 2010 0:23 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 24
Hej

Torrfoder
FrÄgor:

Svar:
1. Det gÄr inte att förneka att torrfoder Àr det enklaste fodret att ge, enkelt att förvara, behöver ingen vidare planering mer Àn att köpa hem och det kladdar eller luktar inte. Ingen utav de orsakerna var dock anledningen till varför mina tvÄ pudlar fick gÄ pÄ torrfoder. Mellan pudeln var vÀldigt tunn och krÀsen, och efter rÄd provade jag pÄ fÀrskfruset foder, vilket inte föll herrn i smaken alls, fick slÀnga 3/4 av hans ranson och han sÄg ut som ett staket. SÄ dÄ började jag med torrfoder, efter att ha provat flera olika mÀrken, och hunden vÀgrade Àta sÄ testade jag att lÀgga pÄ blötmat i burkmodell men ingenting gick ner. Med en sÄpass mager hund var det inte sÄ mycket att disskutera, jag var tvungen att hitta nÄgonting som han Ät om Àn det tog emot att hÄlla pÄ att hatta runt. Kan meddela att han inte heller skulle fÄ för sig att Àta hundgodis, blodpudding eller annat och han var givetvis undersökt utav vet! Men ingen orsak fanns. Eftersom att jag dessutom strÀvar efter att ha hög kötthalt i fodret och sÄ lite konstigheter som möjligt, och gÀrna nÀrproducerat var det inte det lÀttaste att hitta. Tillslut hittade jag iaf ett foder, om Àn jag fick kompromissa lite Àr hunden vÀldigt nöjd, han kommer aldrig bli fet men han Àter glatt de allra flesta dagar, och om inte sÄ Äker maten bort.
2. Jag tror mycket pÄ det naturliga, och torrfoder kÀnns inte sÄ naturligt, dessutom stimulerar det inte hunden pÄ samma sÀtt som te x Barf gör. Jag skulle gÀrna Barfa mina, men har valt att lÄta bli pga bristande kunskap samt frysutrymme.
3. Förutom den uppenbara fördelen att det gÄr ner, sÄ gÄr det inte att sticka under stol med att det som sagt Àr vÀldigt enkelt i hanteringen, vilket Àr ett plus :)

Att hund nr tvÄ fick gÄ pÄ torrfoder Àr utav bekvÀmlighetsskÀl, den andra gör det och den stora Àr inte krÀsen i maten sÄ det gick utav bara farten.

Bilder, först pÄ herr krÀsen sjÀlv, m pudel
Bild

Sen pÄ retrivern i pudelkostym
Bild

Skulle du vara intresserad utav att publicera nÄgonting sÄ kan du mejla mig pÄ emma_thyra@hotmail.com

Profil Skicka e-post  

Visa inlĂ€gg nyare Ă€n:  Sortera efter  
Ny trĂ„d Svara pĂ„ trĂ„d  [ 4 inlĂ€gg ] 

Alla tidsangivelser Àr UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Vilka Àr online

AnvÀndare som besöker denna kategori: Inga registrerade anvÀndare och 1 gÀst

Du kan inte skapa nya trÄdar i denna kategori
Du kan inte svara pÄ trÄdar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlÀgg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlÀgg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter: