Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 
  Utskriftsvänlig version

Torrfoder, BARF, Burkmat, Färskfruset foder & Veg. foder!
Författare Meddelande
InläggPostat: sön jan 10, 2010 22:22 
Användarvisningsbild

Hej alla glada pudelägare!
Vet inte om några av er kanske tidigare har varit inne på min hemsida Alltompudlar.se - en hemsida för alla pudelintresserade. Men den har ju inte uppdaterats på ett tag nu eftersom jag har haft en stor brist på tid. Men till våren hoppas jag att hemsidan drar igång på "riktigt" igen, med massor av reportage/artiklar/intervjuer varje vecka. Just nu skriver jag olika reportage om hundmat och vilka mattyper som finns. Tanken är att jag ska släppa ett reportage varje/varannan vecka med de olika mattyperna. T. ex. torrfoder en gång, nästa barf, osv. I varje reportage vore det roligt med en pudelägare som kunde svara på några frågor om mattypen, och varför man använder just den mattypen.
De mattyper jag saknar svar på är:
-------------------------------------------------
Torrfoder
Frågor:
1. Varför ger du torrfoder till din/dina hund/hundar?
2. Har du upptäckt något negativt med torrfoder? Har du någon gång funderat på att byta mattyp, till t. ex. BARF, hemlagat foder eller liknande?
3. Vad är det bästa med torrfoder?

BARF
Frågor:
1. Hur kommer det sig att du började ge BARF till din/dina hund/hundar?
2. Har du upptäckt något negativt med BARF? Har du någon gång funderat på att byta mattyp, till t. ex. Vegetariskt foder, torrfoder, eller liknande?
3. Vad är det bästa med BARF?
4. Man brukar ju varna för f-ben lite överallt (fläsk, fågel, fisk, får) eftersom benen kan fastna i halsen på hunden... Är du aldrig rädd för det?

Burkmat
Frågor:
1. Hur kommer det sig att du började ge burkmat till din/dina hund/hundar?
2. Har du upptäckt något negativt med burkmat? Har du någon gång funderat på att byta mattyp, till t. ex. Färskfruset foder, BARF, eller liknande?
3. Vad är det bästa med burkmat?
4. Det sägs ju att burkmat innehåller mest vatten, när hunden i själva fallet behöver mat i burken... Hur ser du på den frågan?

Färskfruset foder
Frågor:
1. Hur kommer det sig att du började ge Färskfruset foder till din/dina hund/hundar?
2. Har du upptäckt något negativt med Färskfruset foder? Har du någon gång funderat på att byta mattyp, till t. ex. Vegetariskt foder, torrfoder, eller liknande?
3. Vad är det bästa med Färskfruset foder?

Vegetariskt foder
Frågor:
1. Hur kommer det sig att du började ge vegetariskt foder till din/dina hund/hundar?
2. Har du upptäckt något negativt med vegetariskt foder? Har du någon gång funderat på att byta mattyp, till t. ex. BARF, Burkmat, eller liknande?
3. Vad är det bästa med vegetariskt foder?
4. Vegetariskt foder innehåller ju inget kött, vilket många anser är ett måste för hunden att ha i maten... Men tror du att vegetariskt foder täcker hunden behov ändå, kanske man till och med inte måste ha kött i maten?
-------------------------------------------------
Ja, det var mina frågor... Vore tacksam om ni som har respektive mattyp kunde svara på dessa frågor, så kontaktar jag någon av er sedan, via mejl, innan reportaget läggs ut officiellt, så personen kan godkänna det.

Det är ett STORT plus med bild, då blir intervjun mer levande. Såklart ska det vara en bild på din pudel och det spelar ingen roll vart den är tagen, och hundmaten behöver inte finnas med på bilden... Om du bifogar en bild har du större chans att komma med:-)

Tack så otroligt mycket alla! [smilisar/agreement5.gif]

Hälsningar,

//Carolina, Alltompudlar.se [smilisar/animals11.gif]

Carolina & Latte - Alltompudlar.se

Profil Skicka e-post  

Re: Torrfoder, BARF, Burkmat, Färskfruset foder & Veg. foder!
InläggPostat: tor aug 19, 2010 10:48 

hej ja de hade varit kul :-)

ska försöka svara på frågorna så bra jag kan :-)Torrfoder
Frågor:
2. Har du upptäckt något negativt med torrfoder? Har du någon gång funderat på att byta mattyp, till t. ex. BARF, hemlagat foder eller liknande?

svar.1
jag ger torrfoder till min hund Merley för det är det enda han vill ha..han äter fodret Advance jättebra,
svar.2
Nej jag har inte upptäckt något med detta foder än..Jag vet han han fick mjäll av doggie inna så vi bytte till advance.
Jag vi har testat hemlagat och burkmat..men då äter han inte lika bra som han brukar, då blir han kräsen och kan gå en dag utan mat. därför får han äta advance som han verka tycka om.
Det bästa som jag tycker med torrfoder det är att det finns bra näring i det, enkelt och bra. han får fin päls av det

du kan maila mig på linda.000@live.se

här får lite bilder på Merley min lilla mellanpudel, du får välja själv vilken du vill använda

Bilagor:
dsc02397_98384428.jpg [58.48 KB]
Nerladdad 6 gånger
dsc02308-1_97052679.jpg [59.42 KB]
Nerladdad 5 gånger
dsc02307_92278973.jpg [60.59 KB]
Nerladdad 5 gånger
 Profil Skicka e-post  

InläggPostat: tor aug 19, 2010 16:09 

Färskfruset foder
Frågor:
1. Hur kommer det sig att du började ge Färskfruset foder till din/dina hund/hundar?
Hon matvägrad och spydde galla när hon fick torrfoder och blev därmed mager som en sticka. Färskfoder (Priima) kastar hon sig alltid över
2. Har du upptäckt något negativt med Färskfruset foder? Har du någon gång funderat på att byta mattyp, till t. ex. Vegetariskt foder, torrfoder, eller liknande?
Jag har övervägt BARF och vissa dagar blir det rått kött och ben istället för Priima. Hon äter en del gräs och dt tycks vara fler Priimaätande hundar som gör?
3. Vad är det bästa med Färskfruset foder?
Att det äts upp! Ger man det fruset sysselsätter det dessutom hunden en stund...

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: lör aug 21, 2010 0:23 
Användarvisningsbild

Hej

Torrfoder
Frågor:

Svar:
1. Det går inte att förneka att torrfoder är det enklaste fodret att ge, enkelt att förvara, behöver ingen vidare planering mer än att köpa hem och det kladdar eller luktar inte. Ingen utav de orsakerna var dock anledningen till varför mina två pudlar fick gå på torrfoder. Mellan pudeln var väldigt tunn och kräsen, och efter råd provade jag på färskfruset foder, vilket inte föll herrn i smaken alls, fick slänga 3/4 av hans ranson och han såg ut som ett staket. Så då började jag med torrfoder, efter att ha provat flera olika märken, och hunden vägrade äta så testade jag att lägga på blötmat i burkmodell men ingenting gick ner. Med en såpass mager hund var det inte så mycket att disskutera, jag var tvungen att hitta någonting som han åt om än det tog emot att hålla på att hatta runt. Kan meddela att han inte heller skulle få för sig att äta hundgodis, blodpudding eller annat och han var givetvis undersökt utav vet! Men ingen orsak fanns. Eftersom att jag dessutom strävar efter att ha hög kötthalt i fodret och så lite konstigheter som möjligt, och gärna närproducerat var det inte det lättaste att hitta. Tillslut hittade jag iaf ett foder, om än jag fick kompromissa lite är hunden väldigt nöjd, han kommer aldrig bli fet men han äter glatt de allra flesta dagar, och om inte så åker maten bort.
2. Jag tror mycket på det naturliga, och torrfoder känns inte så naturligt, dessutom stimulerar det inte hunden på samma sätt som te x Barf gör. Jag skulle gärna Barfa mina, men har valt att låta bli pga bristande kunskap samt frysutrymme.
3. Förutom den uppenbara fördelen att det går ner, så går det inte att sticka under stol med att det som sagt är väldigt enkelt i hanteringen, vilket är ett plus :)

Att hund nr två fick gå på torrfoder är utav bekvämlighetsskäl, den andra gör det och den stora är inte kräsen i maten så det gick utav bara farten.

Bilder, först på herr kräsen själv, m pudel
Bild

Sen på retrivern i pudelkostym
Bild

Skulle du vara intresserad utav att publicera någonting så kan du mejla mig på emma_thyra@hotmail.com

Profil Skicka e-post  

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]