Alla tidsangivelser Àr UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny trĂ„d Svara pĂ„ trĂ„d  [ 6 inlĂ€gg ] 
  UtskriftsvĂ€nlig version

Nytt foder
Författare Meddelande
InlĂ€ggPostat: fre jul 31, 2009 15:46 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 103
Jag ger min 3œ mĂ„naders valp Pedigree valpfoder nu.
Men har lÀst nu om att vissa undviker typ vete till sina hundar & vad jag förstÄr Àr Orijen ett bra foder. Eller?

NÀr kan jag byta foder, ja dÄ sakta men sÀkert.?

Profil Skicka e-post  

Re: Nytt foder
InlĂ€ggPostat: fre jul 31, 2009 17:30 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 633
MajsanoLeo skrev:
Jag ger min 3œ mĂ„naders valp Pedigree valpfoder nu.
Men har lÀst nu om att vissa undviker typ vete till sina hundar & vad jag förstÄr Àr Orijen ett bra foder. Eller?

NÀr kan jag byta foder, ja dÄ sakta men sÀkert.?

Lena A hÀr pÄ forumet bytte till Orijen pÄ sin cockervalp och det gjorde hon ganska fort. Hoppas hon ser denna trÄd och kan ge dig lite mera info om hur hon gick till vÀga.

Jag undviker vete, soja (belastar leder och min hund har höftledsproblem) och majs (Àr bara billig utfyllnad som hunden inte tillgodogör sig alls). Mycket kort sÄ har min trassel med sina tarmar och de foder jag provade mellan risdieterna fungerade inte heller men med Orijen funkar han kanon sedan 2,5 Är.

Jag har ocksÄ fÄtt berÀttat för mig i den djurbutik jag handlar att mÄnga som bytt till Orijen Àr mer Àn nöjda. De har haft lÄngvariga problem med öroninflammationer, rinnande ögon eller hudproblem de inte fÄtt nÄgon rÀtsida pÄ men problemen deras försvann med foderbytet. Jag sjÀlv hade inte dom problemen men sÄg att Elliott musklade till sig pÄ ett hÀrligt sett iom foderbytet.

Jag personligen tror pÄ hög andel protein i fodret ist för hög andel kolhydrater. Det Àr ocksÄ en anledning till att jag gillar Orijen. I början nÀr Orijen kom ut pÄ marknaden talades det pÄ vissa hÄll om att det var farligt med mycket protein. Vetenskapliga undersökningar sÀger att det inte Àr mÀngden protein som Àr farligt utan kvaliteten pÄ proteinet (och de som talar illa om höga halten protein minns inte helt rÀtt). NÀmner detta sÄ du vet det ifall du stöter pÄ argumentet.

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: fre jul 31, 2009 18:14 
AnvÀndarvisningsbild

Men dÄ kan det inte vara nÄgon fara om jag Äker o köper Orijen i morgon o blandar med fodret han har nu...

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: fre jul 31, 2009 18:25 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 633
MajsanoLeo skrev:
Men dÄ kan det inte vara nÄgon fara om jag Äker o köper Orijen i morgon o blandar med fodret han har nu...

Blanda du. Du fÄr hÄlla koll pÄ det som kommer ut och justera mÀngden dÀrefter. Fast och mörk Àr ju hundÀgarens motto vad gÀller avföring [set2/aim2/aim2/y16.gif]

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: fre jul 31, 2009 18:29 
AnvÀndarvisningsbild

Jag hÄller koll pÄ avföringen [set2/aim2/aim2/y15.gif]

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: mĂ„n aug 03, 2009 22:14 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 134
Hej hopp - Lena A hÀr!

Wesslan hade med sig RC junior/puppy eller vad det heter. RC Àr ett av de foder jag inte gillar att ge till hund sÄ Wesslan fasades över snabbt till Orijen puppy.
Att jag valde Orijen... Àh blev bara det, hade lika gÀrna kunna valt Standardt. NÄvÀl - som vuxen kommer han senare kunna vÀxla mellan nÄgra olika torrfodersorter som de andra gör.

NĂ„vĂ€l, jag stoppade i nĂ„gra kulor Orijen i varje mĂ„ltid. Lika fort sĂ„ fick han Ă€ven fryst fĂ€rskfoder. Ökade antalet kulor varje dag och pĂ„ en vecka hade jag fasat över honom till Orijen. Om det var pĂ„ vĂ€ldans kort tid eller inte vet jag inte, pĂ„ Wesslan fungerade det. Visst var det lite lös avföring ibland men om det berodde pĂ„ nytt foder, miljöbyte/nytt hem eller att en cocker Ă€ter allt.. vet jag inte.

Profil Skicka e-post  

Visa inlĂ€gg nyare Ă€n:  Sortera efter  
Ny trĂ„d Svara pĂ„ trĂ„d  [ 6 inlĂ€gg ] 

Alla tidsangivelser Àr UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Vilka Àr online

AnvÀndare som besöker denna kategori: Inga registrerade anvÀndare och 3 gÀster

Du kan inte skapa nya trÄdar i denna kategori
Du kan inte svara pÄ trÄdar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlÀgg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlÀgg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter: