Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
  Utskriftsvänlig version

Nytt foder
Författare Meddelande
InläggPostat: fre jul 31, 2009 15:46 
Användarvisningsbild

Jag ger min 3½ månaders valp Pedigree valpfoder nu.
Men har läst nu om att vissa undviker typ vete till sina hundar & vad jag förstår är Orijen ett bra foder. Eller?

När kan jag byta foder, ja då sakta men säkert.?

Profil Skicka e-post  

Re: Nytt foder
InläggPostat: fre jul 31, 2009 17:30 
Användarvisningsbild

MajsanoLeo skrev:
Jag ger min 3½ månaders valp Pedigree valpfoder nu.
Men har läst nu om att vissa undviker typ vete till sina hundar & vad jag förstår är Orijen ett bra foder. Eller?

När kan jag byta foder, ja då sakta men säkert.?

Lena A här på forumet bytte till Orijen på sin cockervalp och det gjorde hon ganska fort. Hoppas hon ser denna tråd och kan ge dig lite mera info om hur hon gick till väga.

Jag undviker vete, soja (belastar leder och min hund har höftledsproblem) och majs (är bara billig utfyllnad som hunden inte tillgodogör sig alls). Mycket kort så har min trassel med sina tarmar och de foder jag provade mellan risdieterna fungerade inte heller men med Orijen funkar han kanon sedan 2,5 år.

Jag har också fått berättat för mig i den djurbutik jag handlar att många som bytt till Orijen är mer än nöjda. De har haft långvariga problem med öroninflammationer, rinnande ögon eller hudproblem de inte fått någon rätsida på men problemen deras försvann med foderbytet. Jag själv hade inte dom problemen men såg att Elliott musklade till sig på ett härligt sett iom foderbytet.

Jag personligen tror på hög andel protein i fodret ist för hög andel kolhydrater. Det är också en anledning till att jag gillar Orijen. I början när Orijen kom ut på marknaden talades det på vissa håll om att det var farligt med mycket protein. Vetenskapliga undersökningar säger att det inte är mängden protein som är farligt utan kvaliteten på proteinet (och de som talar illa om höga halten protein minns inte helt rätt). Nämner detta så du vet det ifall du stöter på argumentet.

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: fre jul 31, 2009 18:14 
Användarvisningsbild

Men då kan det inte vara någon fara om jag åker o köper Orijen i morgon o blandar med fodret han har nu...

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: fre jul 31, 2009 18:25 
Användarvisningsbild

MajsanoLeo skrev:
Men då kan det inte vara någon fara om jag åker o köper Orijen i morgon o blandar med fodret han har nu...

Blanda du. Du får hålla koll på det som kommer ut och justera mängden därefter. Fast och mörk är ju hundägarens motto vad gäller avföring [set2/aim2/aim2/y16.gif]

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: fre jul 31, 2009 18:29 
Användarvisningsbild

Jag håller koll på avföringen [set2/aim2/aim2/y15.gif]

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: mån aug 03, 2009 22:14 
Användarvisningsbild

Hej hopp - Lena A här!

Wesslan hade med sig RC junior/puppy eller vad det heter. RC är ett av de foder jag inte gillar att ge till hund så Wesslan fasades över snabbt till Orijen puppy.
Att jag valde Orijen... äh blev bara det, hade lika gärna kunna valt Standardt. Nåväl - som vuxen kommer han senare kunna växla mellan några olika torrfodersorter som de andra gör.

Nåväl, jag stoppade i några kulor Orijen i varje måltid. Lika fort så fick han även fryst färskfoder. Ökade antalet kulor varje dag och på en vecka hade jag fasat över honom till Orijen. Om det var på väldans kort tid eller inte vet jag inte, på Wesslan fungerade det. Visst var det lite lös avföring ibland men om det berodde på nytt foder, miljöbyte/nytt hem eller att en cocker äter allt.. vet jag inte.

Profil Skicka e-post  

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]