Alla tidsangivelser Àr UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny trĂ„d Svara pĂ„ trĂ„d  [ 11 inlĂ€gg ]  GĂ„ till sida 1, 2  NĂ€sta
  UtskriftsvĂ€nlig version

Laxolja
Författare Meddelande
InlĂ€ggPostat: mĂ„n feb 16, 2009 10:47 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 278
Jag ger Puzzel laxolja. Först köpte jag SalmoPet men var missnöjd med flaskans utformning för det var inte lÀtt att dosera. Sedan köpte jag Grizzly med pump. FrÄgade vid köpet om det var nÄgon skillnad pÄ kvalitén mellan denna och SalmoPet och fick svaret att det NOG inte var ngn större skillnad pÄ kvalitén. Men Grizzlyn Àr ngt billigare. Doseringen fungerar utmÀrkt men nu tycker jag att Puzzel luktar mer av fisk Bild Usch!

Men Àr det bara jag som inbillar mig kanske. Har nÄgonstan i bakhuvudet en artikel som varnade för fiskolja som gjordes pÄ dÄliga restprodukter.

NÄgon med mer erfarenhet av dessa mÀrken som kan ge mig lite mer info?

Profil Skicka e-post  

Re: Laxolja
InlĂ€ggPostat: mĂ„n feb 16, 2009 20:07 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 29
Jag ger min KRONCH. Jag vet inte varför jag tycker att det Àr bÀttre Àn salmopet troligtvis för att jag gillar förpackningen bÀttre och för att kronchen kommer frÄn Danmark, kÀnns mer nÀrproducerat. Har inte upplevt att hon luktar nÄge fisk. Hon mÄr jÀttebra och pÀlsen Àr super. Ska vÀl tillÀgga att hon Àr en slÀthÄrig parson russell terrier.

Kronch finns att köpa pÄ Enskede hund och katt pÄ nynÀsvÀgen.

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: mĂ„n feb 16, 2009 22:43 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 116
Lukten beror nog inte pĂ„ kvaliten. Jag gav först Standardt's fiskolja men det luktade kolossalt. Nu ger jag Salmopet och jag tycker det Ă€r bra..doseringen har jag inte tĂ€nkt pĂ„ direkt,jag duttar i lite bara. Det ska vĂ€l vara œ tsk har jag för mig 2 ggr om dagen iaf till Stellas vikt.

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: tis feb 17, 2009 0:19 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 4
Jag ger min eurasier Salmopet, detta pga att jag ser ett bra resultat! Min lilla tjej har SA och laxoljan ger henne lite mer fett till huden. Det hÀr med utformningen pÄ flaskan kan jag inte sÀga emot, den Àr totalt vÀrdelös. Men jag har löst det med en tom tvÄlförpackning med pump. Den Àr (sÄklart) ORDENTLIGT rengjord och sen tappade jag helt enkelt upp oljan i den. Funkar super!
Jag har bara provat salmopet dÄ det var det första jag lÀste gott om och provade, kÀnns inte som att det Àr vÀrt att prova igenom hela sortimentet nÀr man hittat en som funkar bra! Det hÀr med fisklukten Àr ju en smÀll man fÄr ta. Det luktar illa punkt slut. Men det Àr en klar fördel med pump dÄ man slipper kladd överallt.

Lycka till!

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: tis feb 17, 2009 12:58 

InlÀgg: 41
Salmopet Àr norskt......sÄ för de flesta svenskar Àr den nog mer nÀrproducerad Àn Kronch. Kronch gÄr bort för min del eftersom de tillsÀtter konserveringsmedel - och den smakar kemiskt. Jag brukar ta en slurk sjÀlv dÄ och dÄ sÄ jag vet hur dom smakar [set2/aim2/aim2/y2.gif]

Salmopet, Standardt eller Grizzly tycker jag Àr OK....men Salmopet Àr godast [set2/aim2/aim2/y15.gif] ...och Standardt smakar fisk i största allmÀnhet....inte ren lax som Salmopet och Grizzly, men det har nog ingen betydelse för resultatet.

TÄNK PÅ att aldrig överdosera och att INTE ge laxolja 1-2 veckor före planerad operation, förlossning e dyl dĂ„ laxoljan kan ha en viss blodförtunnande effekt!!!!!

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: tis feb 17, 2009 16:46 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 278
Tack för alla svar!

Tror nog att jag gÄr tillbaka till Salmopet men anvÀnder Grizzlypumpen sÄ blir det ju bra.

Det dÀr med blodförtunnande hade jag aldrig hört förut.

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: fre feb 20, 2009 3:59 

InlÀgg: 5
Ann-Katrin skrev:
Kronch gÄr bort för min del eftersom de tillsÀtter konserveringsmedel - och den smakar kemiskt. Jag brukar ta en slurk sjÀlv dÄ och dÄ sÄ jag vet hur dom smakar [set2/aim2/aim2/y2.gif]

Kronch tillsÀtter inte lÀngre propylgallat i oljan, utan anvÀnder nu C-vitami, E-vitamin och örter som konserveringsmedel i stÀllet. [set2/aim2/aim2/y16.gif]

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: fre feb 20, 2009 10:20 

Tilda skrev:
Ann-Katrin skrev:
Kronch gÄr bort för min del eftersom de tillsÀtter konserveringsmedel - och den smakar kemiskt. Jag brukar ta en slurk sjÀlv dÄ och dÄ sÄ jag vet hur dom smakar [set2/aim2/aim2/y2.gif]

Kronch tillsÀtter inte lÀngre propylgallat i oljan, utan anvÀnder nu C-vitami, E-vitamin och örter som konserveringsmedel i stÀllet. [set2/aim2/aim2/y16.gif]

Aha...mÄste alltsÄ smaka igen dÄ [set2/aim2/aim2/y6.gif] ............men frÄgan Àr ju varför dom behöver tillsÀtta antioxidanter nÀr andra inte behöver det.

Det Àr ju antioxidanter o inte konserveringsmedel.....fast man sÀger ju liksom "konserveringsmedel" av bara farten..........sÄ det ska man komma ihÄg - Att det stÄr "inga konserveringsmedel" pÄ en produkt betyder inte att det Àr kemikaliefritt.

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: fre feb 20, 2009 11:11 

InlÀgg: 5
Du har rÀtt i att jag skulle skrivit antioxidanter. Men de har ju samma funktion som konserveringsmedel. Jag trodde att alla fiskoljor innehöll ngn typ av antioxidant. HÀrsknar den inte annars?

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: fre feb 20, 2009 22:58 

Tilda skrev:
Du har rÀtt i att jag skulle skrivit antioxidanter. Men de har ju samma funktion som konserveringsmedel. Jag trodde att alla fiskoljor innehöll ngn typ av antioxidant. HÀrsknar den inte annars?

Njaaaa....det var ju jag som började skriva "fel" [set2/aim2/aim2/y15.gif]

Jag har inte sett att nÄgon annan deklarerat antioxidanter men det Àr vÀl sÄ att Kronch satsat pÄ lÀngre hÄllbarhet.

Antioxidanter och konserveringsmedel Àr inte riktigt samma sak och fungerar olika.....antioxidanter förhindrar hÀrskning av fett medan konserveringsmedel dödar organismer av olika slag....sÄ har jag i alla fall uppfattat den principiella skillnaden. Jag ser konserveringsmedel mer eller mindre som ett dödskallemÀrke i matsammanhang medan antioxidanter Àr nödvÀndiga - dock finns det bÀttre och sÀmre sÄdana. I den mÄn konserveringsmedel Àr nödvÀndigt sÄ kan man vÀlja bort att Àta de produkterna.

Om ett torrfoder innehÄller konserveringsmedel sÄ misstÀnker jag t ex att spannmÄlsrÄvaran Àr av sÄ dÄlig kvalitet att den kanske var möglig/svampangripen redan dÄ fodret tillverkades. Bra torrfoder innehÄller aldrig konserveringsmedel - dÀremot innehÄller alltid fettrÄvaran i torrfodren nÄgon typ av antioxidant.

Profil Skicka e-post  

Visa inlĂ€gg nyare Ă€n:  Sortera efter  
Ny trĂ„d Svara pĂ„ trĂ„d  [ 11 inlĂ€gg ]  GĂ„ till sida 1, 2  NĂ€sta

Alla tidsangivelser Àr UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Vilka Àr online

AnvÀndare som besöker denna kategori: Inga registrerade anvÀndare och 6 gÀster

Du kan inte skapa nya trÄdar i denna kategori
Du kan inte svara pÄ trÄdar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlÀgg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlÀgg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter: