Alla tidsangivelser Àr UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny trĂ„d Svara pĂ„ trĂ„d  [ 6 inlĂ€gg ] 
  UtskriftsvĂ€nlig version

Hundmat till katten?
Författare Meddelande
InlĂ€ggPostat: mĂ„n dec 14, 2009 1:13 

InlÀgg: 16
Hej!
Äntligen!! I förrgĂ„r fick vi hem vĂ„r goding - en 11 veckors svart mellanpudel - som nu heter Coffi! Han Ă€r bara helt underbar [smilisar/infomilies41.gif] [smilisar/infomilies41.gif] [smilisar/infomilies41.gif]
Söt som socker och lugn o trygg. Dessa tvĂ„ nĂ€tter har han sovit frĂ„n 23-7 utan ett knysst och kissat sĂ„ fort vi gĂ„tt ut pĂ„ morgon! Över förvĂ€ntan faktiskt! PĂ„ dagarna Ă€r det lite "svĂ„rare". Har inte blivit sĂ„ bra pĂ„ att tolka hans tidiga signaler Ă€n. Blir ungeför 50-50 om han kissar nĂ€r vi gĂ„r ut, och ett par missöden inne rĂ€knar vi med tills jag blivit mer varm i klĂ€derna! Ätit har han gjort sen första kvĂ€llen om inget distraherar honom - typ en kattunge pĂ„ 17 veckor!
Busar gör han med katten sÄ hela familjen skrattar sÄ vi kiknar. En riktig buse, hoppar jÀmfota framför och retas med katten som inte Àr sÀmre hon. Hon frÀser emellanÄt men kan inte lÄta bli att pinna efter honom var han Àn gÄr, stÄr pÄ bakbenen och fÀktar med bÄda tassarna men lÄter klorna vara indragna! Det hela Àr mycket underhÄllande och bara pÄ tvÄ dagar har de tydligen fattat tycke för varandra! Idag gav jag Coffi foder lite uppblött i vatten och topade med en Àggula och döm om min förvÄning nÀr jag sÄg de bÄda "rivalerna" Àta jÀmsides frÄn samma fat!! Jag kunde inte annat Àn att lÄta dem vara sÄ jag sprang och hÀmtade kameran för att föreviga vÀnnerna! Efter mÄltiden nosade de pÄ varandra och gick dÀrifrÄn...

Nu varför jag egentligen börjar tala om allt detta - jag undrar om ni vet om det Àr olÀmpligt att lÄta kissen Àta frÄn Coffis mat om de nu vill det? Hon hade mat i sin skÄl tre meter dÀrifrÄn och vill hellre Àta coffis mat. Likadant Àr det med honom- om jag utfodrar dem samtidigt Àr han fullt upptagen med att spana in henne och försöka smaka lite, struntar helt i egna maten. Tanken kom att det sÄklart vore smidigt om de bÄda ville/kunde samsas om ett fat med samma mat som idag... [set2/aim2/aim2/y16.gif]
Men det Àr kanske heltokigt. Vill ju att bÄda ska fÄ i sig precis vad de behöver, hund och katt Àr ju trots allt olika och kanske Àven i matbehov om ni förstÄr vad jag menar....
Lite trött, ursÀkta om jag förklarar snurrigt. Nu ska jag nattkissa vovven och sen krypa till kojs! [smilisar/aloofandbored12.gif]

Profil Skicka e-post  

Re: Hundmat till katten?
InlĂ€ggPostat: mĂ„n dec 14, 2009 13:13 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 386
Grattis till valpen och kattungen! FörstÄr att det Àr underhÄllning pÄ hög nivÄ [set2/set3/set3/302.jpg]

Med maten Ă€r det nog sĂ„ att lite smakbitar inte gör sĂ„ mycket, men det Ă€r inte bra pĂ„ lĂ€ngre sikt. Åtminstone Ă€r det vĂ€rre för katten, minns inte vad det Ă€r men sĂ€kert kan nĂ„gon annan hĂ€r berĂ€tta mer om det [set2/aim2/aim2/y15.gif]

DÀremot kan torrfoder för katt fungera utmÀrkt som trÀningsgodis för smÄ valpisar! Och nu Àr han ju redan van vid smaken *s*

Pudeltrassel Min NYA pudelblogg

AnnaLavinia Min syblogg

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: mĂ„n dec 14, 2009 15:43 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 633
Vad hÀrligt det lÄter med bÄde valp och kattunge. Vilken underhÄllning!

Jag har ocksÄ för mig att det var sÀmre för den ena Àn den andra men minns inte Ät vilket hÄll. Googlade runt och fann att kattmat innehÄller mindre kolhydrater och mer protein, fett och energi och Àr dÀrför dyrare.

Jag skulle sjÀlv inte annat kunna göra Àn lÄta dom dela matskÄl om de vill. Nyhetens behag lÀgger sig nog och katten börjar Àta sin egen efter ett tag. JÀmför innehÄllet Àr ett tips! DÄ vet du vad som skiljer sig pÄ kattmaten och hundmaten.

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: tis dec 15, 2009 12:48 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 386
Tror det var nÄgot viktigt mineral eller vitamin som katten mÄste ha som saknas i hundmat...

Aha! :geek: Googlade ocksÄ runt, till slut hittade jag vad jag sökte, citat:

"- Katter Àr köttÀtare och mÄr bÀst av en kost som till största del bestÄr av kött. De har svÄrt att ta upp nÀring frÄn vegetabilier. Katter till exempel inte leva pÄ hundmat eftersom katter och hundar har olika nÀringsbehov. Hundmat saknar exempelvis det för katter nödvÀndiga Àmnet taurin, sÄ en diet pÄ hundfoder kan göra katten blind."

FrÄn sidan Kattstatus som verkar innehÄlla vÀldigt mycket lÀsvÀrd information, seriös i mina nÄgot lite kattkunniga ögon. LÀs om mat och vatten, viktigt! [smilisar/agreement5.gif]

Pudeltrassel Min NYA pudelblogg

AnnaLavinia Min syblogg

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: tis dec 15, 2009 16:57 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 633
Anna&rÀserpudlarna skrev:
Tror det var nÄgot viktigt mineral eller vitamin som katten mÄste ha som saknas i hundmat...

Aha! :geek: Googlade ocksÄ runt, till slut hittade jag vad jag sökte, citat:

"- Katter Àr köttÀtare och mÄr bÀst av en kost som till största del bestÄr av kött. De har svÄrt att ta upp nÀring frÄn vegetabilier. Katter till exempel inte leva pÄ hundmat eftersom katter och hundar har olika nÀringsbehov. Hundmat saknar exempelvis det för katter nödvÀndiga Àmnet taurin, sÄ en diet pÄ hundfoder kan göra katten blind."

FrÄn sidan Kattstatus som verkar innehÄlla vÀldigt mycket lÀsvÀrd information, seriös i mina nÄgot lite kattkunniga ögon. LÀs om mat och vatten, viktigt! [smilisar/agreement5.gif]

Bra jobbat Anna [smilisar/agreement5.gif]

Fast jag skulle nog ÀndÄ lÄta valp och unge Àta ihop ibland iaf. Gullig "bonding" [smilisar/infomilies41.gif] fast inte pÄ bekostnad av missens syn förstÄs. Kattmat ska den banne mig peta i sig ibland ocksÄ [set2/aim2/aim2/y2.gif]

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: tis dec 15, 2009 18:22 

InlÀgg: 16
NĂ€men TACK TACk för snabba, trevliga och pĂ„lĂ€sta svar! Blir alldeles övervĂ€ldigad - tĂ€nk att jag hittade hit till er !! Är sĂ„ glad för det!

Jag har verkligen precis fÄtt svar pÄ min frÄga och Anne jag ska dÄ absolut lÄta katten fÄ egen mat (ocksÄ i a f) TÀnk vilken kattastrof om jag inte kollat detta! (ursÀkta torr humor)
Sötisens syn fÄr det inte bli nÄt knas med...

TACK IGEN!
//Nina [smilisar/love51.gif]

Profil Skicka e-post  

Visa inlĂ€gg nyare Ă€n:  Sortera efter  
Ny trĂ„d Svara pĂ„ trĂ„d  [ 6 inlĂ€gg ] 

Alla tidsangivelser Àr UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Vilka Àr online

AnvÀndare som besöker denna kategori: Inga registrerade anvÀndare och 1 gÀst

Du kan inte skapa nya trÄdar i denna kategori
Du kan inte svara pÄ trÄdar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlÀgg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlÀgg i denna kategori