Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny trÃ¥d Svara pÃ¥ trÃ¥d  [ 11 inlägg ]  GÃ¥ till sida 1, 2  Nästa
  Utskriftsvänlig version

Han äter inte - vad ska man göra?
Författare Meddelande
InläggPostat: mÃ¥n mar 15, 2010 22:03 
Användarvisningsbild

Vi har en dvärgpudel som är 11 månader nu. Han har fått royal canin valpfoder innan (den gröna) och alltid ätit bra. När vi bytte mat (ca 3 veckor sedan), då gick det först bra i 1 vecka, men sedan började han sluta äta. Han tar bara någon tugga då och då. Vi har alltid bestämda tider han får äta, en gång på morgonen runt 8 och på kvällen runt 6.
Idag gick vi och lämnade tillbaka eftersom vi hade full smakgaranti. Fick en provpåse med eukanuba puppy 1-12 months. Han åt direkt när vi hällde upp, men åt inte upp allt. Nu ikväll när jag hällde upp igen, då tog han bara några tuggor och ville inte ha mer.

Vad ska man ge honom, eller vad ska man göra? Är ju jätteorolig att han inte äter [set2/aim2/aim2/y11.gif]

Profil Skicka e-post  

Re: Han äter inte - vad ska man göra?
InläggPostat: tis mar 16, 2010 0:02 
Användarvisningsbild

Jag tycker att det verkar vara ett ganska vanligt bekymmer att unga pudlar är kräsna med maten. Min 5åriga storpudel var jättekinkig när han var unghund och min 2åriga dvärgpudel har vi kämpat med hela tiden för att han ska äta tillräckligt.

Att byta mat kanske fungerar i kortare perioder, men jag skulle låta bli att göra det och se till att hunden äter maten den blir serverad istället. Saker du kan försöka är att hoppa över något mål mat så att hunden blir utan. Förhoppningsvis äter den vid nästa mål mat. Jag lät min dvärgpudel vara utan mat i 4 dygn när vi hade som mest problem med matvägran. De första tre dygnen sket han fullständigt i att han blev utan mat, men på det fjärde dygnet var han riktigt hungrig och började äta bättre efter det.
Du kan också pröva att låta maten stå framme dygnet runt. Min storpudel ville inte alls äta på bestämda tider utan ville äta mitt i natten när det var lugnt och tyst hemma.
Våra hundar äter alltid bättre när de har fått vara ute och röra sig ordentligt och fått "jobba" med något, typ spår, sök osv. Så tankeövningar kan också trigga igång matlusten, och dessutom kan du ju ge maten som träningsgodis samtidigt!
Ett annat förslag är att ge något gott i maten, men risken är att du fastnar i en ond cirkel och hunden bara äter när den får godsaker.

Det är inte farligt att hunden låter bli att äta eller äter lite. Få hundar svälter sig själva så illa att de behöver hjälp utan de flesta äter faktiskt när de blir tillräckligt hungriga. Det gäller bara att ha lite is i magen själv och inte göra någon grej av matsituationerna. I värsta fall får man tvångsmata sin hund, men innan det går så långt tycker jag att du ska försöka med alternativen jag skrivit ovan.

En del hundar är helt enkelt sådana att de bara äter det de behöver och skiter i att äta mer än det. Det gör inte heller något om hunden är väldigt smal så länge de inte blir riktigt magra. Hade en storpudel som borde vägt 23kg när han var i lagom hull, men han var sjuk och en period vägde han bara 18kg. Jag pratade med flera veterinärer om hans undervikt men ingen tyckte att det var någon fara.

Lycka till!
/Anna

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: tis mar 16, 2010 0:11 
Användarvisningsbild

Håller med Anna, låt honom inte dressera dig i matsituationen för det hela växer en snabbt över huvudet och blir riktigt jobbigt. Pudlar är smarta [set2/aim2/aim2/y15.gif] Ha is i magen några dagar, han kommer förhoppningsvis att äta när han blir hungrig.

Men - börjar han stå och hänga på armbågarna med rumpan i vädret och/eller kräkas galla då måste du se till att han äter, för då har han magkatarr på gång.

Jag hade liknande problem länge med min Emil innan vi kom tillrätta med hans ätande och då var det inte bara att byta foder som var lösningen utan också att få bukt med hans magkatarr. Skulle du börja misstänka att din vovve har det så tar vi det då [set2/aim2/aim2/y3.gif]

Pudeltrassel Min NYA pudelblogg

AnnaLavinia Min syblogg

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: ons mar 17, 2010 0:39 
Användarvisningsbild

Tack för era svar. Jag får ha is i magen då och låta han äta när han själv vill.
På morgonen idag åt han bara lite, och då tog vi bort matskålen. Ikväll var det likadant, men vi lät matskålen stå ett litet tag, och då åt han mer senare men inte allt. Han är pigg och glad och verkar inte må dåligt av det, men självklart så går vi till vetrinären om det skulle bli värre.

Tack än en gång [set2/aim2/aim2/y16.gif]

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: tor mar 18, 2010 9:31 

Håller med de andra - jag har haft samma problem. Nu har jag det så bra ordnat så jag har en annan hund som är väldigt glupsk så äter inte Curly så försvinner hennes mat ganska snabbt... äter man inte så blir man utan. Och det händer några gånger i veckan att hon väljer att inte äta.. ofta på morgonen.
Sen har jag en teori om dvärghundar... kanske ger man i all välmening lite för stor portion.. speciellt om hunden missat frukosten.. hunden är hungrig och äter och känner att det tar tvärstopp och lämnar hälften... jag försöker att ge lite för lite istället så hon får tömma och slicka skålen.. och känna att hon hade kunnat äta lite till.. tror det kan ge en psykisk effekt att hon blir mer intresserad även nästa måltid..

Jag är väl dock lite mer vek när det gäller godsaker... fast skulle ALDRIG ge ngt onyttigt bara för att få henne att äta utan bara sånt som är gott och som jag även tror är bra för henne att äta som tex färskfoder, laxolja och köttfärs som jag blandar upp torrfodret med och gör det lite smakligare... man får liksom gå halva vägen var. Kan ge annat gott oxå ibland.. men då får man äta maten först.. och så kan man kanske få en bit lax eller lite pannkaka osv till efterätt. Men visst... bestämmer man sig för att blanda gott I fodret.. då får man oxå ta att hunden förväntar sig det sen.. vilket kan vara lite jobbigt när man är iväg eller ska lämna bort hunden och så... men det får vara lite extra besvär när man har en kräsen hund. [set2/aim2/aim2/y2.gif]

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: tor mar 18, 2010 10:34 
Användarvisningsbild

Här har jag dock en annan vinkling av problemet, jag har sett pudlar så magra och anskrämliga att det både har påverkat fysiken hälsan och det mentala.
kanske har hunden rätt att det inte är ett bra foder för den, vi har ju ingen aning om
hur fodret är prosessat,
Provar fryst färskfoder, min äter inte bravo, men nordic, fast dom verkar identiska.
föresten en liten dvärg kan väl äta lite av varje, Ärligt jag tror inte så mycket på foderindustrin varken till människor eller djur, ju mindre prosessad mat desto bättre.

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: tor mar 18, 2010 15:26 
Användarvisningsbild

Det kan mycket väl finnas en anledning till att hunden inte äter utan att det har med kräsenhet att göra och det är det att hunden känner att maten inte gör den gott. Min egen hund gick länge på tre foder som innehöll vete, bytte efter ca 3 månader så det var inga snabba kast. Bortskämd var han inte med att jag la i smaskiga extra saker utan foder serverades rätt upp och ner. Ät eller låt bli.

När jag byte från vetefoder till annat vetefoder så dög det några dagar men sedan satte han sig ofta och bara tittade på matskålen igen. Skällde till mot den. Vände på sig och bara gick ifrån. Jag beslöt mig då för att försöka sätta mig in lite bättre i vad foder innehåller och fann ett lämpligt val för min hund.

Jag upplevde inte min hund som kräsen utan jag upplevde det så som att han funkade helt enkelt inte på de foder jag testat.

Nu kör jag vetefritt och det är en fröjd att höra hur det rasslar i skålen när han äter. Vi har även fått konstaterat att han mycket lätt får tarmbesvär så i efterhand så förstod nog hundskrället bättre än jag... och jag är glad för att han "sa till" på sitt hundiga sätt!

Bara för att jag nu skrivit detta så behöver det inte betyda att det är så för er del. Det är helt klart värt att testa med att låta maten stå framme för att se om hunden din äter upp det när det är lugnt och tyst i huset. Det är värt att testa att ge mindre på morgon och mera på kvällen - och vice versa - för att se om matintaget ändrar sig. Det är också värt att prova att servera maten som en belöning: Bara för att höja lusten på och värdet av maten så kan jag ibland ta och köra ett innepass med olika övningar efter en promenad. Promenaden, leken ute, träning inne och efter sista godbiten så serverar jag maten med ett glatt "varsågod" och då brukar det rassla extra mycket i skålen.

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: lör mar 20, 2010 21:26 

Som Anne berättade så behöver det ju inte vara kräsenhet. Jag har en storpudel som har vart väldigt "krånglig" med foder. Jag har fått höra att pudlar är kräsna. Min hund är väldigt smal med det sa veterinären också att det var vanligt hos pudlen. som tur var gav jag mig inte och tillslut efter 1år(nu är han 15mån) började de utreda vad problemet var. Först kom dem fram till att bara var en väldigt känslig mage. Men efter ett tag fungeratde inte det fodret vi fick då heller. Så dem tog biopsi på tarmarna och konstaterade att det var gluten allergi. Så nu går han på specialfoder, och massa mediciner.
Jag vill absolut inte skrämma upp någon. Men jag har lärt mig att om hunden inte äter som den ska så försöker det ofta berätta att något är fel. Visst vissa hundar kan vara kräsna men jag tycker att det är bra att kolla upp om det är något annat.
Mvh Jessica och Emerald

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: tor mar 25, 2010 18:24 

kim skrev:
Här har jag dock en annan vinkling av problemet, jag har sett pudlar så magra och anskrämliga att det både har påverkat fysiken hälsan och det mentala.
kanske har hunden rätt att det inte är ett bra foder för den, vi har ju ingen aning om
hur fodret är prosessat,
Provar fryst färskfoder, min äter inte bravo, men nordic, fast dom verkar identiska.
föresten en liten dvärg kan väl äta lite av varje, Ärligt jag tror inte så mycket på foderindustrin varken till människor eller djur, ju mindre prosessad mat desto bättre.

Jag har just en sådan pudel som under uppväxten matstrejkade nästan totalt avseende torrfoder. Ju mer anorektisk (negativ energikurva) hon blev desto sämre aptit. Hon spydde galla, men åt inte. Vändningen kom med just fryst foder, i hennes fall blev det Priima HE initialt och sedan den vanliga varianten. Det är ungefär ett år sedan och hon matstrejkar aldrig, inte ens om hon får gnaga i sig det djupfryst (-18 grader). Hon hade säkert mumsat i sig annan frysmat med lika stor aptit. Att det blev Priima är bara en slump.

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: tor mar 25, 2010 20:10 
Användarvisningsbild

Det är så jobbigt med hundar som inte äter.
Min förra storpudel var så himla strulig med maten. Det visade sig att han hade tonsillit. Åkte på det några gånger så dom plockades bort. Vipps så åt hunden. Ett tag, sen började matvägran ännu värre. Det visade sig att han var foderallergisk och hade magkatarr, inflammation i tarmarna m.m. Vi fick aldrig bukt med hans mage så han fick somna in.
Mina dvärgpudlar älskar mat. All mat. Underbart.
Min nya storpudel kan vara strulig att få i mat på morgnarna. Honom har jag börjat ge mat utomhus, gärna i skogen. Kastar ut den så han får leta. Funkar kanon.
På kvällen äter han utan problem.
Han har ett foder som han tål, ingen klåda, dålig mage eller svamp. Jag har bestämt att det är det han ska äta och provar inga andra.
Innan jag skaffade honom lagade jag egen mat till dom små och barfade också delvis, men den nya gillade inte det.

http://www.nogg.se/pudelgalningarna

Profil Skicka e-post  

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny trÃ¥d Svara pÃ¥ trÃ¥d  [ 11 inlägg ]  GÃ¥ till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]