Alla tidsangivelser Àr UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny trĂ„d Svara pĂ„ trĂ„d  [ 19 inlĂ€gg ]  GĂ„ till sida 1, 2  NĂ€sta
  UtskriftsvĂ€nlig version

Foder till 3 mÄnader valp
Författare Meddelande
InlĂ€ggPostat: lör jul 11, 2009 13:58 
Har en 3 mÄnader mellanpudelhane som Àr uppvÀxt pÄ klass och som fortfarande Àter det. Tycker dock att det Àr dags att börja byta över till ett torrfoder men behöver lite hjÀlp att vÀlja sort. Vi bor pÄ en relativt liten ort och utbudet Àr dÀrför inte sÀrskilt stort. Har dock inte sÄ lÄngt till Linköping och skulle kunna införskaffa foder Àven dÀr. Foder jag har kollat pÄ Àr Axess premium, Eukanuba och Royal Canin. Vad har ni för erfarenheter av dessa foder? Vilket sort Eukanuba skulle han i sÄ fall Àta? FrÄgorna Àr mÄnga [set2/aim2/aim2/y2.gif]

Re: Foder till 3 mÄnader valp
InlĂ€ggPostat: lör jul 11, 2009 16:24 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 633
Foder Àr en stor filosofisk frÄga. Man fÄr först stÀlla sig sjÀlv lite frÄgor kring vad man vill inte ska ingÄ i det foder man ger.

Klass Àr bra foder. Protein 31% Fett 17% Kolhydrater 31%. Tycker du ska behÄlla det som riktmÀrke vad Àn du byter till. Skulle ocksÄ vÀnta med att introducera nÄgot annat tills valpen iaf Àr 9 mÄnader för jag tycker du ger ett bra foder nu som verkligen ger valpen en god start i livet.

Jag sjÀlv vÀljer bort vete, majs och soja som ingrediens och konstiga konserveringsmedel. DÄ gÄr "vanliga" Royal Canin bort för egen del pga vete, majs och soja. Jag skulle heller inte gÄ upp i andel kolhydrater för det ger egentligen bara bukfylla till hunden och dÀrför gÄr Axess Premium bort som val. LÀste majs och vete pÄ nÄgon Eukanuba och dÄ gÄr det ocksÄ bort.

Titta vad du kan hitta som har bred proteinkÀlla. Dvs att det finns flera animaliska produkter i. Exempelvis lamm, Àgg, fisk eller kyckling, kalkon, Àgg osv.

Proteiner underhÄller kroppen, fett Àr kroppens bensin (kycklingfett Àr bra och dÄ gÀrna med lecitin) och kolhydrater ska man se som en kompletterande energikÀlla.

Titta pÄ innehÄllsförteckningar. InnehÄllet kommer i ordning. Det som stÄr först Àr det som det finns mest av i fodret, sedan det som det finns nÀstmest av osv.

TÀnk ocksÄ pÄ att ju större skillnad det Àr pÄ det foder du ger mot det du ska byta till, desto lÄngsammare ska du göra foderbytet för att vara skonsam mot hundens mage och inte fÄ tokiga bakslag i form av diarré, magont, krÀks eller annat. Byter du frÄn lika till hyfsat lika kan man byta lite fortare.

Lycka till med sökandet i den enorma foderdjungeln!

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: lör jul 11, 2009 20:21 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 116
Rekommendationen Ă€r att valpen ska Ă€ta valp ev juniorfoder tills den Ă€r 1 œ Ă„r. Vuxenfoder Ă€r för vuxna hundar. NĂ„gra andra bra foder Ă€r ANF och Orijen. Du skulle ju kunna ge ett mĂ„l Klass och ett mĂ„l torrfoder om dagen. Men det Ă€r bra som Anne skriver att ge protein frĂ„n olika kĂ€llor, sĂ„ fĂ„r han nöt i Klass sĂ„ kan du köpa ett torrfoder med kyckling tex.

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: lör jul 11, 2009 20:39 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 664
Jag vet inte om jag skulle börja mixtra med maten pÄ en sÄn liten valp faktiskt.

/Anna

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: lör jul 11, 2009 20:56 
AnvÀndarvisningsbild

Anne-Sofie skrev:
Rekommendationen Ă€r att valpen ska Ă€ta valp ev juniorfoder tills den Ă€r 1 œ Ă„r. Vuxenfoder Ă€r för vuxna hundar. NĂ„gra andra bra foder Ă€r ANF och Orijen. Du skulle ju kunna ge ett mĂ„l Klass och ett mĂ„l torrfoder om dagen. Men det Ă€r bra som Anne skriver att ge protein frĂ„n olika kĂ€llor, sĂ„ fĂ„r han nöt i Klass sĂ„ kan du köpa ett torrfoder med kyckling tex.

Jag instÀmmer i att vuxenfoder Àr för vuxna hundar! Det finns dÀremot en del veterinÀrer som lever i det förgÄngna, och kanske annat hundigt folk med för den delen, som rekommenderar övergÄng alldeles för tidigt. LÀste nÄt om mjölksyreprodukt eller liknande som fanns i Klass vilket Àr mycket bra för liten valpmage.

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: sön jul 12, 2009 11:06 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 134
Jag bytte torrfoder Ät Wesslan LÄngöra (jaktcocker valp)
Wesslan fick RC puppy/junior eller vad det heter meeen.. jag gillar inte RC-foder sÄ det skulle bort sÄ fort som möjligt. IstÀllet ville jag fÄ in honom pÄ Orijen valpfoder till att börja med. Det ska han fÄ Àta ett bra tag, kanske till 1 Ärs Älder jag fÄr se.

Redan första dagen hemma hÀr fick Wesslan nÄgra kulor Orijen Puppy och lite fÀrskfoder.... Ä nu vid 11 veckors Älder Àr han helt infasad pÄ Orijen puppy torrfoder och fÀrskfoder (jag har Nordic och Priima).
Det har gÄtt bra. Ok visst har det varit lite lös mage ibland nÄgon dag ...Ä andra sidan behöver det inte vara fodret utan snarare allt annat som en liten valp kan stoppa i sig som hittas ute i naturen [set2/aim2/aim2/y15.gif] .
Å magen har rĂ€ttat till sig snabbt sĂ„ det har aldrig varit nĂ„gon fara.

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: sön jul 12, 2009 16:04 
Tack för alla vÀrdefulla tips! De Àr verkligen vÀlbehövliga dÄ detta Àr första hunden. Glömde visst skriva att jag tÀnke fortsÀtta ge endel klass tillsammans med torrfodret. Jag vill precis som Anne helst ha ett foder baserat pÄ animaliska produkter och med sÄ lite spannmÄl som möjligt. Har svÄrt att hitta ett foder som upfyller mina önskemÄl eftersom jag inte Àr sÀrskilt insatt och inte vet riktigt vad som finns pÄ marknaden. SÄg idag att jag fÄtt med en provpÄse med HillŽs Science Plan Puppy mini med kyckling. NÄgon skrev att det var bra med bÄde kyckling och nöt, sÄ det vore kanske ett alternativ? Dock Àr ju första ingrediensen grovmald majs vilket inte Àr sÄ bra. Vad tycker ni, vore dessa foder en nÄgorlunda bra blandning eller har ni nÄgra bÀttre förslag?

InlĂ€ggPostat: sön jul 12, 2009 19:42 
AnvÀndarvisningsbild

Jag precis som Lena A ger Orijen och Àr jÀttenöjd med det fodret. Kolla http://www.orijen.se

PÄ en sida dÀr jÀmförelser görs innehÄllsmÀssigt av hundfoder sÄ ligger de flesta som finns hÀr pÄ marknaden rankade med 3 stjÀrnor eller med 2 stjÀrnor. Om jag inte minns fel sÄ hade t.ex. Royal Canin 3 stjÀrnor, Royal Canins Pudelfoder bara 2 stjÀrnor. DÀr Àr Orijen rankad med 6 stjÀrnor, högsta poÀng möjliga.

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: mĂ„n jul 13, 2009 17:50 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 116
Jag har gett Stella mest fÀrskmat men det torrfodret hon mÄtt bÀst av Àr Orijen, det Àr det hon Àtit bÀst av ocksÄ. Annars har jag provat ANF, Standart Hjort och nu provar vi Pro Plan. Men jag köper nog Orijen nÀsta gÄng.

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: mĂ„n jul 13, 2009 19:52 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 20
Nu blev jag lite intresserad av Orijen mÄste jag sÀga. Ger nu ANF.

Ni som Àr bra pÄ foder kanske vet skillnaden pÄ dessa 2 olika sorters foder, eller har provat dem? BÄda ska ju innehÄlla en hög andel kött och vad jag kan se sÄ innehÄller ocksÄ bÄda örter, dock lite olika sorter. SÄ vad Àr den stora skillnaden mellan dessa?

Profil Skicka e-post  

Visa inlĂ€gg nyare Ă€n:  Sortera efter  
Ny trĂ„d Svara pĂ„ trĂ„d  [ 19 inlĂ€gg ]  GĂ„ till sida 1, 2  NĂ€sta

Alla tidsangivelser Àr UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Vilka Àr online

AnvÀndare som besöker denna kategori: Inga registrerade anvÀndare och 1 gÀst

Du kan inte skapa nya trÄdar i denna kategori
Du kan inte svara pÄ trÄdar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlÀgg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlÀgg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter: