Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 19 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
  Utskriftsvänlig version

Foder till 3 månader valp
Författare Meddelande
InläggPostat: lör jul 11, 2009 13:58 
Har en 3 månader mellanpudelhane som är uppväxt på klass och som fortfarande äter det. Tycker dock att det är dags att börja byta över till ett torrfoder men behöver lite hjälp att välja sort. Vi bor på en relativt liten ort och utbudet är därför inte särskilt stort. Har dock inte så långt till Linköping och skulle kunna införskaffa foder även där. Foder jag har kollat på är Axess premium, Eukanuba och Royal Canin. Vad har ni för erfarenheter av dessa foder? Vilket sort Eukanuba skulle han i så fall äta? Frågorna är många [set2/aim2/aim2/y2.gif]

Re: Foder till 3 månader valp
InläggPostat: lör jul 11, 2009 16:24 
Användarvisningsbild

Foder är en stor filosofisk fråga. Man får först ställa sig själv lite frågor kring vad man vill inte ska ingå i det foder man ger.

Klass är bra foder. Protein 31% Fett 17% Kolhydrater 31%. Tycker du ska behålla det som riktmärke vad än du byter till. Skulle också vänta med att introducera något annat tills valpen iaf är 9 månader för jag tycker du ger ett bra foder nu som verkligen ger valpen en god start i livet.

Jag själv väljer bort vete, majs och soja som ingrediens och konstiga konserveringsmedel. Då går "vanliga" Royal Canin bort för egen del pga vete, majs och soja. Jag skulle heller inte gå upp i andel kolhydrater för det ger egentligen bara bukfylla till hunden och därför går Axess Premium bort som val. Läste majs och vete på någon Eukanuba och då går det också bort.

Titta vad du kan hitta som har bred proteinkälla. Dvs att det finns flera animaliska produkter i. Exempelvis lamm, ägg, fisk eller kyckling, kalkon, ägg osv.

Proteiner underhåller kroppen, fett är kroppens bensin (kycklingfett är bra och då gärna med lecitin) och kolhydrater ska man se som en kompletterande energikälla.

Titta på innehållsförteckningar. Innehållet kommer i ordning. Det som står först är det som det finns mest av i fodret, sedan det som det finns nästmest av osv.

Tänk också på att ju större skillnad det är på det foder du ger mot det du ska byta till, desto långsammare ska du göra foderbytet för att vara skonsam mot hundens mage och inte få tokiga bakslag i form av diarré, magont, kräks eller annat. Byter du från lika till hyfsat lika kan man byta lite fortare.

Lycka till med sökandet i den enorma foderdjungeln!

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: lör jul 11, 2009 20:21 
Användarvisningsbild

Rekommendationen är att valpen ska äta valp ev juniorfoder tills den är 1 ½ år. Vuxenfoder är för vuxna hundar. Några andra bra foder är ANF och Orijen. Du skulle ju kunna ge ett mål Klass och ett mål torrfoder om dagen. Men det är bra som Anne skriver att ge protein från olika källor, så får han nöt i Klass så kan du köpa ett torrfoder med kyckling tex.

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: lör jul 11, 2009 20:39 
Användarvisningsbild

Jag vet inte om jag skulle börja mixtra med maten på en sån liten valp faktiskt.

/Anna

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: lör jul 11, 2009 20:56 
Användarvisningsbild

Anne-Sofie skrev:
Rekommendationen är att valpen ska äta valp ev juniorfoder tills den är 1 ½ år. Vuxenfoder är för vuxna hundar. Några andra bra foder är ANF och Orijen. Du skulle ju kunna ge ett mål Klass och ett mål torrfoder om dagen. Men det är bra som Anne skriver att ge protein från olika källor, så får han nöt i Klass så kan du köpa ett torrfoder med kyckling tex.

Jag instämmer i att vuxenfoder är för vuxna hundar! Det finns däremot en del veterinärer som lever i det förgångna, och kanske annat hundigt folk med för den delen, som rekommenderar övergång alldeles för tidigt. Läste nåt om mjölksyreprodukt eller liknande som fanns i Klass vilket är mycket bra för liten valpmage.

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: sön jul 12, 2009 11:06 
Användarvisningsbild

Jag bytte torrfoder åt Wesslan Långöra (jaktcocker valp)
Wesslan fick RC puppy/junior eller vad det heter meeen.. jag gillar inte RC-foder så det skulle bort så fort som möjligt. Istället ville jag få in honom på Orijen valpfoder till att börja med. Det ska han få äta ett bra tag, kanske till 1 års ålder jag får se.

Redan första dagen hemma här fick Wesslan några kulor Orijen Puppy och lite färskfoder.... å nu vid 11 veckors ålder är han helt infasad på Orijen puppy torrfoder och färskfoder (jag har Nordic och Priima).
Det har gått bra. Ok visst har det varit lite lös mage ibland någon dag ...å andra sidan behöver det inte vara fodret utan snarare allt annat som en liten valp kan stoppa i sig som hittas ute i naturen [set2/aim2/aim2/y15.gif] .
Å magen har rättat till sig snabbt så det har aldrig varit någon fara.

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: sön jul 12, 2009 16:04 
Tack för alla värdefulla tips! De är verkligen välbehövliga då detta är första hunden. Glömde visst skriva att jag tänke fortsätta ge endel klass tillsammans med torrfodret. Jag vill precis som Anne helst ha ett foder baserat på animaliska produkter och med så lite spannmål som möjligt. Har svårt att hitta ett foder som upfyller mina önskemål eftersom jag inte är särskilt insatt och inte vet riktigt vad som finns på marknaden. Såg idag att jag fått med en provpåse med Hill´s Science Plan Puppy mini med kyckling. Någon skrev att det var bra med både kyckling och nöt, så det vore kanske ett alternativ? Dock är ju första ingrediensen grovmald majs vilket inte är så bra. Vad tycker ni, vore dessa foder en någorlunda bra blandning eller har ni några bättre förslag?

InläggPostat: sön jul 12, 2009 19:42 
Användarvisningsbild

Jag precis som Lena A ger Orijen och är jättenöjd med det fodret. Kolla http://www.orijen.se

På en sida där jämförelser görs innehållsmässigt av hundfoder så ligger de flesta som finns här på marknaden rankade med 3 stjärnor eller med 2 stjärnor. Om jag inte minns fel så hade t.ex. Royal Canin 3 stjärnor, Royal Canins Pudelfoder bara 2 stjärnor. Där är Orijen rankad med 6 stjärnor, högsta poäng möjliga.

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: mån jul 13, 2009 17:50 
Användarvisningsbild

Jag har gett Stella mest färskmat men det torrfodret hon mått bäst av är Orijen, det är det hon ätit bäst av också. Annars har jag provat ANF, Standart Hjort och nu provar vi Pro Plan. Men jag köper nog Orijen nästa gång.

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: mån jul 13, 2009 19:52 
Användarvisningsbild

Nu blev jag lite intresserad av Orijen måste jag säga. Ger nu ANF.

Ni som är bra på foder kanske vet skillnaden på dessa 2 olika sorters foder, eller har provat dem? Båda ska ju innehålla en hög andel kött och vad jag kan se så innehåller också båda örter, dock lite olika sorter. Så vad är den stora skillnaden mellan dessa?

Profil Skicka e-post  

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 19 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]