Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 19 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
  Utskriftsvänlig version

Re: Foder till 3 månader valp
Författare Meddelande
InläggPostat: mån jul 13, 2009 20:47 
Användarvisningsbild

Trasselsudd skrev:
Nu blev jag lite intresserad av Orijen måste jag säga. Ger nu ANF.

Ni som är bra på foder kanske vet skillnaden på dessa 2 olika sorters foder, eller har provat dem? Båda ska ju innehålla en hög andel kött och vad jag kan se så innehåller också båda örter, dock lite olika sorter. Så vad är den stora skillnaden mellan dessa?

Jag har inte alls kikat på ANF tidigare men fick en påse Holistic Anka & Potatis som jag ger lite av nu tills den lilla påsen är slut. Tycker ANF verkar vara bra, så inget ont om det.

De 3 största skillnaderna mellan dessa är:
Orijen har 42% protein, ANF har 25%.
Orijen är helt spannmålsfritt, det är inte ANF för det har havre i sig.
Orijen har lite flera proteinkällor än ANF.

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: mån jul 13, 2009 21:43 
Användarvisningsbild

Skillnaden här hemma är att Orijen slank ner med god aptit medan ANF Holistic fick trugas i.
Vissa hundar behöver en ganska lång infasning av Orijen men för Stella gick det bra, jag blandade det gamla fodret med Orijen tills den gamla påsen var slut,kanske ett par veckor.

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: mån jul 13, 2009 23:44 
Användarvisningsbild

Tack för bra svar!

Ger ANF Holistic valp nu och Vilgot upplever det inte som ngn direkt smaksensation precis, han äter inte så jättebra av det. Han fick RC hos uppfödaren. Hos oss blandade vi ANF och RC, han äter hellre RC, men det vill jag inte ge.

Kanske ska prova Orijen senare då, verkar vara ett bra foder iaf. Vet ni hur det ligger prismässigt ungefär?

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: tis jul 14, 2009 0:02 
Användarvisningsbild

Trasselsudd skrev:
Tack för bra svar!

Ger ANF Holistic valp nu och Vilgot upplever det inte som ngn direkt smaksensation precis, han äter inte så jättebra av det. Han fick RC hos uppfödaren. Hos oss blandade vi ANF och RC, han äter hellre RC, men det vill jag inte ge.

Kanske ska prova Orijen senare då, verkar vara ett bra foder iaf. Vet ni hur det ligger prismässigt ungefär?

Jag kollade foderbilens priser. Där kostar 13,5kg Orijen 669 kr och ANF Holistic 15 kg av olika slag mellan 629 - 679 kr.

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: tis jul 14, 2009 1:02 
Användarvisningsbild

Här har det funnits provpåsar att köpa av Orijen rätt länge, 400gram för 10 kr.

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: sön jul 19, 2009 23:19 
Användarvisningsbild

Jag blir glad att se att det är många som använder Orijen. Jobbar i djurbutik där vi helt har avstått från de stor märkena som Royal och Hills. Måste dock erkänna att vi har några få påsar eukanuba hemma och detta endast för de två stammisar vi har på dem.
När man tittar på all fakta angående orijen och dagligen höra historier om hur bra det fungerar för olika hundar och katter så kan man inte annat än rekommendera det. ddet enda som är negaivt är att det fraktas från Kanada.
Min katt äter orijen och kommer aldrig få något annat. Hundarna BARFas (Biologiskt Anpassad Rå Föda) dock. De får Orijen om vi ska bort och inte har tillgång till frys. Min terrier på 6 år är överkänslig mot spannmål och har haft kronisk öroninflammation hela sitt liv tills jag började med BARF men orijen är det enda torrfodret hon tål.
Kan slå ett slag för Acana också. Ett lite billigare alternativ till Orijen men innehåller dock en liten del spannmål och då endast ett spannmål, Havre.

Det är inte lätt att hitta rätt i fodervärlden men det viktigaste är att hunden mår bra och äter det utan större problem. Har själv en matvägrare och inte konstigt det när hon fick öroninflammation av allt hon åt. Hon äter med glädje nu och inte en enda öroninflammation på snart ett år.

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: mån jul 20, 2009 1:46 
Användarvisningsbild

FGD skrev:
Jag blir glad att se att det är många som använder Orijen. Jobbar i djurbutik där vi helt har avstått från de stor märkena som Royal och Hills. Måste dock erkänna att vi har några få påsar eukanuba hemma och detta endast för de två stammisar vi har på dem.
När man tittar på all fakta angående orijen och dagligen höra historier om hur bra det fungerar för olika hundar och katter så kan man inte annat än rekommendera det. ddet enda som är negaivt är att det fraktas från Kanada.
Min katt äter orijen och kommer aldrig få något annat. Hundarna BARFas (Biologiskt Anpassad Rå Föda) dock. De får Orijen om vi ska bort och inte har tillgång till frys. Min terrier på 6 år är överkänslig mot spannmål och har haft kronisk öroninflammation hela sitt liv tills jag började med BARF men orijen är det enda torrfodret hon tål.
Kan slå ett slag för Acana också. Ett lite billigare alternativ till Orijen men innehåller dock en liten del spannmål och då endast ett spannmål, Havre.

Det är inte lätt att hitta rätt i fodervärlden men det viktigaste är att hunden mår bra och äter det utan större problem. Har själv en matvägrare och inte konstigt det när hon fick öroninflammation av allt hon åt. Hon äter med glädje nu och inte en enda öroninflammation på snart ett år.

Försökte hitta innehåll för Acana men lyckades inte. Har du en länk så skriv ut det!

Det finns två produkter som jag själv väljer bort och det är dem du nämner. Min egen hund började sitt liv med R.C. och blev rekommenderad till Hills av veterinär. Han fixade inte Hills heller. Jag fann en matguru som hjälpte mig med hans risdiet. Han slår mycket lätt över på blodig avföring. Att hitta Orijen var en stor lycka för oss. Har ätit det i tre år utan problem.

Jag vill däremot inte att någon ska tro att Orijen är det enda. Skulle hans mage fixa annat så skulle jag vilja prova Standardt Hjort exempelvis och de som har hund utan magtrassel ska absolut testa Standarts produkter för de är prisvärda och fina innehållsmässigt,

Här har distributören på Orijen skött sig grisigt dåligt. Särskilt med tanke på hundar av min sort som verkligen inte fixar snabba byten. Att då stå utan mat är verkligen okul.

Jag har precis som du hört att öroninflammationer och hudproblem försvinner med Orijen.

När jag förr klev in i hundfoderbutiker så rekommenderades jag ofta foder som egentligen inte var bra för min hund. Jag lärde upp dom vad gäller innehåll hos hundar som min egen. Han har höftledsfel och då ska han inte ha vete och soya. Det gör att jag redan blir begränsad till kanske 5% av foderdjungeln. Att sedan ha en hund som gissningsvis inte tål spannmål har gjort att jag valt Orijen.

Jag vill verkligen inte förespråka ett foder framför ett annat utan var och en måste först vara på det klara med sitt eget val. Det är ju de facto så att en frisk hund fixar att leva att gott liv på vilket skitfoder som helst. Möjligen att den skulle blivit något år äldre av bättre foder, men det finns inga studier om det. Däremot så ska man inte blunda för trassel i form av hud, ögon, päls, etc... för det är faktiskt ofta foderrelaterat.

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: mån jul 20, 2009 19:03 
Användarvisningsbild

Foderbilen har Acana! http://www.foderbilen.se/hund

Pudeltrassel Min NYA pudelblogg

AnnaLavinia Min syblogg

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: tis jul 21, 2009 1:21 
Användarvisningsbild

Anna&räserpudlarna skrev: