FGD skrev:
Jag blir glad att se att det Àr mÄnga som anvÀnder Orijen. Jobbar i djurbutik dÀr vi helt har avstÄtt frÄn de stor mÀrkena som Royal och Hills. MÄste dock erkÀnna att vi har nÄgra fÄ pÄsar eukanuba hemma och detta endast för de tvÄ stammisar vi har pÄ dem.
NÀr man tittar pÄ all fakta angÄende orijen och dagligen höra historier om hur bra det fungerar för olika hundar och katter sÄ kan man inte annat Àn rekommendera det. ddet enda som Àr negaivt Àr att det fraktas frÄn Kanada.
Min katt Àter orijen och kommer aldrig fÄ nÄgot annat. Hundarna BARFas (Biologiskt Anpassad RÄ Föda) dock. De fÄr Orijen om vi ska bort och inte har tillgÄng till frys. Min terrier pÄ 6 Är Àr överkÀnslig mot spannmÄl och har haft kronisk öroninflammation hela sitt liv tills jag började med BARF men orijen Àr det enda torrfodret hon tÄl.
Kan slÄ ett slag för Acana ocksÄ. Ett lite billigare alternativ till Orijen men innehÄller dock en liten del spannmÄl och dÄ endast ett spannmÄl, Havre.
Det Àr inte lÀtt att hitta rÀtt i fodervÀrlden men det viktigaste Àr att hunden mÄr bra och Àter det utan större problem. Har sjÀlv en matvÀgrare och inte konstigt det nÀr hon fick öroninflammation av allt hon Ät. Hon Àter med glÀdje nu och inte en enda öroninflammation pÄ snart ett Är.
Försökte hitta innehÄll för Acana men lyckades inte. Har du en lÀnk sÄ skriv ut det!
Det finns tvÄ produkter som jag sjÀlv vÀljer bort och det Àr dem du nÀmner. Min egen hund började sitt liv med R.C. och blev rekommenderad till Hills av veterinÀr. Han fixade inte Hills heller. Jag fann en matguru som hjÀlpte mig med hans risdiet. Han slÄr mycket lÀtt över pÄ blodig avföring. Att hitta Orijen var en stor lycka för oss. Har Àtit det i tre Är utan problem.
Jag vill dÀremot inte att nÄgon ska tro att Orijen Àr det enda. Skulle hans mage fixa annat sÄ skulle jag vilja prova Standardt Hjort exempelvis och de som har hund utan magtrassel ska absolut testa Standarts produkter för de Àr prisvÀrda och fina innehÄllsmÀssigt,
HÀr har distributören pÄ Orijen skött sig grisigt dÄligt. SÀrskilt med tanke pÄ hundar av min sort som verkligen inte fixar snabba byten. Att dÄ stÄ utan mat Àr verkligen okul.
Jag har precis som du hört att öroninflammationer och hudproblem försvinner med Orijen.
NÀr jag förr klev in i hundfoderbutiker sÄ rekommenderades jag ofta foder som egentligen inte var bra för min hund. Jag lÀrde upp dom vad gÀller innehÄll hos hundar som min egen. Han har höftledsfel och dÄ ska han inte ha vete och soya. Det gör att jag redan blir begrÀnsad till kanske 5% av foderdjungeln. Att sedan ha en hund som gissningsvis inte tÄl spannmÄl har gjort att jag valt Orijen.
Jag vill verkligen inte föresprÄka ett foder framför ett annat utan var och en mÄste först vara pÄ det klara med sitt eget val. Det Àr ju de facto sÄ att en frisk hund fixar att leva att gott liv pÄ vilket skitfoder som helst. Möjligen att den skulle blivit nÄgot Är Àldre av bÀttre foder, men det finns inga studier om det. DÀremot sÄ ska man inte blunda för trassel i form av hud, ögon, pÀls, etc... för det Àr faktiskt ofta foderrelaterat.