Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 57 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6
  Utskriftsvänlig version

Re: Foder
Författare Meddelande
InläggPostat: sön jun 14, 2009 16:42 

Mina hundar äter Nutram sedan två år tillbaka och har inte tröttnat. Vet inte hur många foder jag provat sedan jag köpte min första pudel 1992. Nutram finns inte att köpa ut i affären utan bara på internet. Har kontakt med en försäljare där som gett mig bra pris så vi är några pudelägare som gått ihop och köper tillsammans för att få ett bra pris. Normalpriset är för 15 kg 539 och jag köper en säck på 20 kg för 459. Men skulle vi bli fler skulle det kunna bli ett bättre pris.

Bilagor:
luddedorisfrejada.jpeg [95.29 KB]
Nerladdad 12 gånger
 Profil Skicka e-post  

InläggPostat: sön jun 14, 2009 18:07 
Användarvisningsbild

Jag ger RC valp blandat med vuxen till min 10-månaders dvärg. Har blandat upp fodret i ca 2 månader då hon äter mycket mer än när jag bara gav valpfodret.

En sak som jag funderat på är det här med bajsandet (vilket ord!), min gör ifrån sig ofta två gånger på morgonpromenaden ganska snart inpå varandra och på lunchen oftast en gång och middagspromenaden samt kvällspromenaden en gång. Så totalt blir det en ca 4-5 gånger om dagen (aldrig 3 utan alltid 4 eller fler). Som jag förstått är detta ganska mycket? Pratade med någon vars pudel gjorde ifrån sig en (!) gång om dagen. Bajset är inte för löst eller hårt utan normalt och det är oftast inte brådskande utan när det faller på helt enkelt.

Funderar att byta foder när hon blir ett år, fram till dess får hon äta RC. Är det någon annan som haft samma "problem" (om det nu är ett problem) och som gett RC och sedan bytt till annat foder som fungerat bättre i just detta avseende?

Jeanette

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: fre jun 19, 2009 21:29 
Användarvisningsbild

Torfoderhundar skiter oftast oftare, peggy äter nu nordic fryst färskfoder, tröttnade på att laga själv, hon äter morgon och kväll och skiter en ggr på morgonen och en ggr antingen eftermiddagen eller på kvälspromenaden.

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: lör jun 20, 2009 23:06 

Vi ger RC medium light till frukost och överkokt ris, kokt fisk (alaska pollock), riven morot, A-fil, standart immun, standart benmjöl och fiskolja till middag.

Hon gillar allt utom standart immun. Om vi utsluter det kastar hon sig över maten och slukar den på nolltid. Med standart immun äter hon först efter en ½ tim när hon inser att inget annat kommer att serveras.

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: fre dec 11, 2009 11:51 
Användarvisningsbild

Liten gul äter en gång per dag, han får Klass färskfoder, det enda som herrn kan tänka sig äta hittills, torrisar är det bara att glömma, då svälter han hellre. [set2/aim2/aim2/y15.gif]

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: fre jan 01, 2010 16:29 

Jag undrar om någon vet hur mycket kalorier/dag en 6 mån dvärgpudelvalp behöver.
Jag har inte hittat någon information om hur mycket kalorier alla olika hundmatsprodukter innehåller bara hur många gr/dl som rekommenderas.
Eftersom min Milly inte äter någon av de hundmatsprodukter som finns tillgängliga där jag bor får hon "människomat" som jag försöker balansera så gott jag kan, även om hon naturligtvis får mycket mera kött än som ingår i vanlig hundmat.
Men jag tycker att det skulle vara till hjälp om man visste hur mycket kalorier hon egentligen behöver. Hon är en mycket aktiv hund, men det måste väl finnas någon sorts riktmärke någonstans. Hon är oerhört bestämd när det gäller mat (som jag har förstått att en del pudlar är), vill inte ha samma mat flera ggr om dan o ibland inte ens annat än med flera dagars mellanrum. Det är så klart att jag skämmer bort henne o trugar, jag vill ju att hon ska få så bra uppväxt som möjligt. Men det vore bra att veta lite mer så att jag kan modifiera kosten när hon blir äldre o kanske komplettera med något torrfoder. Nu får hon äta precis så mycket som hon vill av det hon just då vill ha o hon känns fin o fast i hullet o har blank päls.
Jag har aldrig haft pudel förut, utan taxar, berner sennen o foxterriers o de har inte varit kräsna utan ätit allt man erbjudit dem, så det har varit lätt att föda upp dem.

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: fre jan 01, 2010 19:18 
Användarvisningsbild

För att ge dig en fingervisning delar jag med mig av det jag fått veta:

HEMMALAGAT
Här är grunden. Dagsbehovet för vuxen normalaktiv hund. Men det är mycket som spelar roll runt omkring. Man måste se till sin hund. Hålla koll på hull och vikt, slemhinnor, hud/päls mm.

Kött (inkl kyckling, fisk, ägg, vilt, lamm, vom, fläsk mm) 1-2 % av hundens vikt.
Ges helst rått om det är svenskt.
Om man tillagar köttet så använd kokvattnet till riskoket.
1-2 ggr/vecka kan man även byta ut en del av proteinet mot lever och hjärta. Max 100g/20-25 kg hund och vecka av levern. Annars blir det för mycket A-vitamin. (Ger man torkad lever som godis hoppar man över denna i kosten.)

Fett ½ ml/kg hund.
Använd helst animaliskt fett. Ex ister och/eller fiskolja.
Om man vill ge vegetabilisk olja bör man välja kallpressad raps- eller solrosolja. (Ges endast ett par ggr/vecka växelvis med fiskolja, annars blir förhållandet omega 6/omega 3 fel.)

Kolhydrater har hunden inget verkligt behov av.
Men de har en funktion som utfyllnad i kosten och för att måltiderna inte ska bli för små.
Ris är bäst (mest lättsmält). Känsliga hundar och valpar upp till 6 månader bör äta grötris. Övriga kan äta avorioris och/eller råris. Ris kokas alltid i dubbel tid i dubbel mängd vatten. Max ½ dos salt eller en liten bit kycklingbuljongtärning.
Ungefär lika mängd som proteinråvaran brukar vara lagom.
Hungriga överviktiga hundar kan få sin kost utdrygad med råa grönsaker (finmixade). Vid bantning kan man även behöva minska kolhydraterna.
Rester av potatis kan också ges ibland. Kolla bara så hunden tål det.
Undvik veteprodukter (ex pasta & bröd), men visst kan man ge en lite bit vid enstaka tillfällen.

Benmjöl tillsätts dagligen enligt dosering. Hoppa över benmjöl de dagar hunden äter ben.

Vitaminer/mineraler ges dagligen enligt doseringsanvisning.

Valpen har 2-3ggr så högt behov av protein och fett.

Profil Skicka e-post  

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 57 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]