Alla tidsangivelser Àr UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny trĂ„d Svara pĂ„ trĂ„d  [ 57 inlĂ€gg ]  GĂ„ till sida FöregĂ„ende  1, 2, 3, 4, 5, 6  NĂ€sta
  UtskriftsvĂ€nlig version

Re: Foder
Författare Meddelande
InlĂ€ggPostat: fre maj 30, 2008 13:47 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 30
myy skrev:
Det har jag inte, men det var en medlem i ett annat forum som gav det till sina hundar och det gjorde mig nyfiken. Jag funderar pÄ att köpa nÀr jag Äker till Oslo nÀsta gÄng, bara för att testa. Min lilla har ju inga som helst problem med magen oavsett vilka konstigheter hon stoppar i sig, sÄ jag kan gott tÀnka mig att ha henne som "försökshund" i det hÀr sammanhanget.

TÀnk bara pÄ att nÀr man "testar" ett nytt foder sÄ Àr det brukligt att hunden Àter det nya MINST 6 veckor, för att man skall kunna se om det nya gör nÄgon skillnad.

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: ons jun 04, 2008 19:56 

InlÀgg: 118
samot skrev:
Ni som fÄr era pudlar att Àta, vad ger ni för foder?/

Bravo fÀrskfoder (Bas). Har gett det till tidigare hundar med bra resultat. Jag gillar Bravo, dels för att det görs i Helsingborg och man kan Äka dit och köpa direkt frÄn fabriken om man kÀnner för det, dels för att innehÄllet Àr vÀldigt vettigt och dels för att det Àr i form av "hamburgare" pÄ 150 gr/st.

Min lilla dvÀrgpudelfröken fÄr en halv burgare pÄ morgonen och en hel pÄ kvÀllen, plus en liten skvÀtt solrosolja.

Förra Àgaren gav olika sorters torrfoder + olika sorters "rester" frÄn hushÄllet (dvs allt de Ät sjÀlva ungefÀr), mestadels "rester". Torrfodret Ät hon lite klent av och hade nog vant sig vid att fÄ nÄt annat efter nÄgra dagar, utöver allt annat som serverades, för hon försökte med samma sak hÀr. Hon Ät lite trevande av fÀrskfodret i 3-4 dagar, sen skulle hon inte ha. Men hemma hos oss Àr vi lite elaka, vi tar nÀmligen bort matskÄlen efter 10 minuter oavsett om det Àr uppÀtet eller inte. Det tog inte tvÄ hela dagar innan hon började förstÄ innebörden. Sen dess Àter hon det hon fÄr med god aptit och förvÀntar sig inte lÀngre att det kommer nÄgot annat istÀllet. Med nÄgra dagars mellanrum Àter hon lite mindre pÄ morgonen, men det Àr ju hennes val. Det blir ÀndÄ inget annat förrÀn kvÀllsmÄlet. :ugeek:

Eftersom hon trots allt Ät sÄ klent hos sin förra Àgare, sÄ behöver hon lÀgga pÄ sig lite grand. Jag kan redan kÀnna att hon börjar fylla ut sÄ smÄtt mellan höftknotorna. Förra Àgaren pÄstod att hon vÀgde 8 (!) kg, men vÄgen stannade pÄ lite mer mÄttliga 4,8 kg till vad det verkar ca 30-32 cm mankhöjd.

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: fre jun 06, 2008 8:22 

InlÀgg: 8
porslinspudel skrev:
samot skrev:
Ni som fÄr era pudlar att Àta, vad ger ni för foder?/

Bravo fÀrskfoder (Bas). Har gett det till tidigare hundar med bra resultat. Jag gillar Bravo, dels för att det görs i Helsingborg och man kan Äka dit och köpa direkt frÄn fabriken om man kÀnner för det, dels för att innehÄllet Àr vÀldigt vettigt och dels för att det Àr i form av "hamburgare" pÄ 150 gr/st.

Min lilla dvÀrgpudelfröken fÄr en halv burgare pÄ morgonen och en hel pÄ kvÀllen, plus en liten skvÀtt solrosolja.

Förra Àgaren gav olika sorters torrfoder + olika sorters "rester" frÄn hushÄllet (dvs allt de Ät sjÀlva ungefÀr), mestadels "rester". Torrfodret Ät hon lite klent av och hade nog vant sig vid att fÄ nÄt annat efter nÄgra dagar, utöver allt annat som serverades, för hon försökte med samma sak hÀr. Hon Ät lite trevande av fÀrskfodret i 3-4 dagar, sen skulle hon inte ha. Men hemma hos oss Àr vi lite elaka, vi tar nÀmligen bort matskÄlen efter 10 minuter oavsett om det Àr uppÀtet eller inte. Det tog inte tvÄ hela dagar innan hon började förstÄ innebörden. Sen dess Àter hon det hon fÄr med god aptit och förvÀntar sig inte lÀngre att det kommer nÄgot annat istÀllet. Med nÄgra dagars mellanrum Àter hon lite mindre pÄ morgonen, men det Àr ju hennes val. Det blir ÀndÄ inget annat förrÀn kvÀllsmÄlet. :ugeek:

Eftersom hon trots allt Ät sÄ klent hos sin förra Àgare, sÄ behöver hon lÀgga pÄ sig lite grand. Jag kan redan kÀnna att hon börjar fylla ut sÄ smÄtt mellan höftknotorna. Förra Àgaren pÄstod att hon vÀgde 8 (!) kg, men vÄgen stannade pÄ lite mer mÄttliga 4,8 kg till vad det verkar ca 30-32 cm mankhöjd.

VÀger hon inte ganska lagom med 4,8 kg, sÄ mkt tyngre bör hon vÀl inte bli??
Skulle hon vÀga 8 kg, Àr det ju mycket kraftig övervikt! :?

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: fre jun 06, 2008 11:28 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 43
Runt 5 kg vÀger mina med den mankhöjden.
En vÀger 7 kg och hon Àr för tjock, men galen i mat sÄ Àter de andra inte upp sÄ gör hon det om jag inte vaktar.
SÄ var nöjd med din hunds vikt, tids nog lÀgger de pÄ sig dÄ de blir Àldre.....de som vi. ;)

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: fre jun 06, 2008 20:01 

InlÀgg: 118
Pia och Sassa skrev:
VÀger hon inte ganska lagom med 4,8 kg, sÄ mkt tyngre bör hon vÀl inte bli?? Skulle hon vÀga 8 kg, Àr det ju mycket kraftig övervikt! :?

NÄgra 8 kg ska hon absolut inte vÀga! :shock: Jag berÀttade det mest som en kul grej, att förra Àgaren hade trott att tiken vÀgde 8 kg. Jag lyfte ju pÄ henne nÀr jag var dÀr första gÄngen och frÄgade om hon verkligen kunde vÀga sÄ mycket...och fick till svar att "jomen, det kÀnner man nÀr hon rÄkar trampa en pÄ foten". :mrgreen:

Nja, jag tycker inte man ska kunna kÀnna av höftbenen/knölarna sÄ mycket som det gjorde för 2,5 veckor sedan. NÄgot hekto kan hon gott lÀgga pÄ sig, men sen rÀcker det. Hon har börjat fylla ut lite grand mellan kotorna, sÄ det blir nog bra. Jag tÀnker absolut inte göda henne, sÄ ingen behöver oroa sig. :D

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: mĂ„n jun 09, 2008 21:21 
AnvÀndarvisningsbild

InlÀgg: 727
Jah Àr ute efter ett fÀrskfoder som inte Àr baserat pÄ nötkött,
mailade Bravo och dom ska börja med Bravo lamm om ca 8 mÄn.
Dom hundar jag haft har gillat Nordic bÀttre Àn bravo.
Det innerhÄller Àven lite blod sÄ det blir saftigare och jÀrnrikare.
Min pudla Àter fortfarande hemlagat men nÀr bravo lamm kommer fÄr hon Àta det.

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: mĂ„n jun 09, 2008 23:21 

InlÀgg: 41
kim skrev:
Jah Àr ute efter ett fÀrskfoder som inte Àr baserat pÄ nötkött,
mailade Bravo och dom ska börja med Bravo lamm om ca 8 mÄn.
Dom hundar jag haft har gillat Nordic bÀttre Àn bravo.
Det innerhÄller Àven lite blod sÄ det blir saftigare och jÀrnrikare.
Min pudla Àter fortfarande hemlagat men nÀr bravo lamm kommer fÄr hon Àta det.

Bravo Special finns ju (och har funnits "i alla tider") - innehÄller lamm och korngryn. Sen finns ju de vacuumförpackade fÀrskfodren Natures Harvest och Naturediet i flera varianter som inte innehÄller nöt.

Ska Bravo börja med ett nytt lammfoder alltsÄ???

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: mĂ„n jun 09, 2008 23:24 

InlÀgg: 60
Kan det vara ett alternativ till Bravo Ox? AlltsÄ rent lammkött?

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: mĂ„n jun 09, 2008 23:37 

InlÀgg: 41
FruG & KnattarnaKnas skrev:
Kan det vara ett alternativ till Bravo Ox? AlltsÄ rent lammkött?

Tja, det Àr ju möjligt....rent lammkött, vilt mm för hundar finns ju att köpa i Uppsala o Stockholm....sÄ det kanske kommer fler tillverkare ;) UtmÀrkt tycker jag - som just nu kör Standardt torrfoder + rent lamm, vilt, nöt, kyckling, kalkon etc till mina smÄ. Fungerar alldeles utmÀrkt - jag tycker ju annars att Standardt Àr för proteinfattigt att ge enbart....och för övrigt sÄ tycker jag ju inte heller att man ska ge enbart torrfoder.....sÄ jag Àr nöjd :lol: Ja ÄssÄ fÄr dom ofta Bravo Special till frukost.

Profil Skicka e-post  

InlĂ€ggPostat: tis jul 08, 2008 14:54 

InlÀgg: 11
Ann-Katrin skrev:
Bravo Special finns ju (och har funnits "i alla tider") - innehÄller lamm och korngryn. Sen finns ju de vacuumförpackade fÀrskfodren Natures Harvest och Naturediet i flera varianter som inte innehÄller nöt.

Ska Bravo börja med ett nytt lammfoder alltsÄ???

Vad jag förstÄtt, sÄ har Bravo haft svÄrt fÄ tag i lamm under en lÀngre period och har dÄ bytt ut lamm mot vom istÀllet i just Special...och den vommen kommer frÄn nöt.

SÄ det Àr inget nytt lammfoder dom ska börja med, utan det Àr vÀl mer sÄ att dom börjar fÄ fatt pÄ lammkött igen ;)

Profil Skicka e-post  

Visa inlĂ€gg nyare Ă€n:  Sortera efter  
Ny trĂ„d Svara pĂ„ trĂ„d  [ 57 inlĂ€gg ]  GĂ„ till sida FöregĂ„ende  1, 2, 3, 4, 5, 6  NĂ€sta

Alla tidsangivelser Àr UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Vilka Àr online

AnvÀndare som besöker denna kategori: Inga registrerade anvÀndare och 5 gÀster

Du kan inte skapa nya trÄdar i denna kategori
Du kan inte svara pÄ trÄdar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlÀgg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlÀgg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Site logo © 2008 drew@vilden.se
phpBB3 skins by © gokin, Pozycjonowanie stron pozycjonowanie strony